Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fine

Fine

09-09-2009 om 11:35

Extra lezen = ellende

Mijn dochter zit in groep 5 en behoort met nog een paar tot de slechtse met lezen. Een kind heeft nog AVI3 maar is dyslectisch dus dat mag. Mijn kind heeft AVI5. Ze vindt het zelf erg maar wil helemaal niet oefenen. Ik lees haar nog steeds voor, vaak levert dat strijd op en vraag ik haar bijv een blz te lezen of een paar regels maar dat gaat nooit van harte. Ze heeft eigenlijk nooit geen interesse gehad in lezen. Nu moet ze van haar juf thuis oefenen maar het is elke dag drama. Eerst probeerde ik het savonds, toen sochtends, met dreigen (als dan) en met ruzie. Natuurlijk ook al leuke boekjes gekocht en haar zelf boekjes laten uitzoeken in de bieb. Ook heb ik het laten gaan, zoals in de grote vakantie maar ook dat helpt niet. Ik ben nu op zoek naar een leuk nintendo of computerspelletje of programma wat het lezen wat leuker maakt of wat er in elk geval voor zorgt dat ze verder komt dan AVI5.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
maan.

maan.

09-09-2009 om 13:19

Strips?

Misschien niet educatief verantwoord? Maar waarom niet een paar leuke stripboeken bij de bieb halen? Of een abonnement op de donald duck? (tina/katrien/oid)

Dan kan ze toch 'leeskilometers' maken en volgens mij is het zo dat kinderen die niet van boeken houden toch meestal wel van strips houden. (beter iets dan niets?)

Leg in de auto ook een paar donaldduckies neer..

PS Volgens mijn dochter geen nintendospelletjes verkrijgbaar die gericht zijn op lezen.

Vera*

Vera*

09-09-2009 om 13:30

Tip

een moppenboekje in de auto leggen. Hier ligt er altijd eentje voor het grijpen en wordt ook door de slecht lezer gebruikt.
Door het aanbieden van luisterboeken kun je het lezen ook stimuleren. Niet in de zin van het technisch lezen maar wel in het zin krijgen in een mooi/lief/spannend verhaal waarvan je het eind wilt weten.
De donald duck junior is heel eenvoudig van taal en van plaatjes. Dochter was er fan van.
Je kunt spelletjes als monopoly of triviant spelen, dan moeten er kaartjes gelezen worden.
Je kunt haar een taart laten bakken waar ze zelf het recept voor moet lezen. Of een knutselpakketje met een handleiding.
Dat je dochter geen zin heeft in lezen kan ik wel inkomen. Ze zal duidelijk voelen dat ze een van de zwakste lezers van de klas is, daarbij is het moeilijk voor haar en als het moeilijk is kan het nooit leuk zijn. Zeker niet als je ook nog elke dag móet lezen thuis.
Wat doet school er verder aan, behalve het probleem bij de ouders neerleggen?

Avi 5?

Is AVI 5 wel zo slecht aan het begin van groep 5? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat AVI 6 (oud?) maar tegen november moet gehaald worden.

In ieder geval, oefenen kan nooit kwaad maar het moet leuk of interessant zijn. Mijn zoon leest regelmatig in bv. zijn quizboekjes (ik denk "quiz je slim") - het technisch leesniveau ligt misschien hoger maar dat merkt je kind minder als het interessant is. Misschien kan je dus eens een ander soort boeken bij de bieb halen; geen verhaalboeken maar informatief?

mar-ank

mar-ank

09-09-2009 om 14:06

Kidsweek

Een abonnement op een tijdschrift is een goed idee. Mijn dochter was ook geen sterke lezer (precies weet ik het niet meer, maar beneden gemiddeld in groep 5), en vond er vooral weinig aan. Toen hebben we haar lid gemaakt van de Kidsweek Junior (vooral om dat ik dat zelf zo leuk vond). In het begin bladerde ze hem alleen maar door en leek niet heel erg geïnteresseerd (hoewel ze wel zo ongeveer naast de brievenbus lag op de dag dat hij moest komen!). Toen ontdekte ze de moppen en de recensies van nieuwe DS spelletjes en TV programma's en nu leest ze hem van voor tot achter en terug (groep 7 inmiddels). Zusje in groep 5 leest er inmiddels ook in, maar pikt er selectief dingen uit die haar interesseren. Hij sluit goed aan bij het jeugdjournaal. Dus vaak kunnen ze dingen teruglezen die ze op het jeugdjournaal hebben gezien.

Verder kan het een kwestie zijn van het juiste boek vinden. Mijn oudste vond alle boeken saai. Tot we toevallig een serie ontdekten over dolfijnen (haar lievelingsdieren). Die heeft ze achter elkaar verslonden. Daarna las ik toevallig een boek voor over koning Arthur, en nu wil ze alleen nog boeken over koning Arthur lezen. Deze zomer heeft ze in één week een boek van 325 pagina's gelezen! Ik stond helemaal versteld. Dat had ik twee jaar geleden niet durven dromen! Eind groep 6 was ze nog niet AVI-uit, maar ze heeft er in ieder geval lol in, en dat vind ik persoonlijk het allerbelangrijkste!

Pippin

Pippin

09-09-2009 om 14:33

Ideetjes?

Wat hier hielp is inderdaad info boeken halen uit de bieb. Bijvoorbeeld het Guiness World Book of Records (zucht). Of een dierentuinboek. En dan zou ik ze wel bij de grote kinderboeken halen. Als een woord te moeilijk is, zeg jij gewoon wat er staat.
En verder om en om een zin lezen, heb je dat al geprobeerd? En dan elkaar aanstoten als de ander aan de beurt is.
En nog meer ideetjes: samen bakken, waarbij het kind de instucties van het pak moet lezen. (maar dat is erg slecht voor de lijn?!?!)
Rare briefjes achterlaten in haar kamer, of bed, waar aanwijzingen op staan waar zij bijvoorbeeld een snoepje kan vinden. Puzzeltochten doen. Liedjes teksten meelezen, meelezen met een luisterboek, prentenboeken voorlezen aan kleine kinderen (ik weet niet of ze kleine broertjes, zusjes of buurkinderen heeft?), e-mailen met opa en oma, (waarbij je die moet inseinen dat ze lekker lange mails terug sturen).
Ik zou haar ook belonen als ze gelezen heeft.

Saartje

Saartje

09-09-2009 om 16:55

Beloningssysteem

Hoi Fine

Wij hadden een beloningssysteem. Sticker per boek en bij 15 stickers mocht hijzelf een leuk uitje kiezen voor het gezin.
Bij ons heeft het gewerkt. En verder woordspelletjes spelen bv scrabble

reina

reina

09-09-2009 om 18:45

Laat kiezen

Een kind wat een hekel aan lezen heeft moet je niet gaan pesten met extra leeswerk. Maar er is altijd wel iets te vinden om op een leuke manier te lezen. Er zijn al wat voorbeelden genoemd, stripboeken, tijdschriften, soms is er een serie die een kind wel leuk vindt en wel wil lezen. Haal leeswerk over een hobby in huis, tijdschriften, boekjes etc. Ik legde dat gewoon ergens neer, want als zoon, een slechte lezer, het idee had dat ie moest gaan lezen wilde hij dat niet, maar als hij toevallig iets vond wat hem leuk leek begon hij er wel aan. Hij was al vroeg dol op koken, dus ik kocht kinderkookboekjes, liet hem cake en brood bakken etc, moest ie natuurlijk wel zelf het recept lezen... .

Laten lezen

wat ze wil, niet naar de avi's kijken, luisterboeken met boek, kun je lenen in de bieb, en vooral inzichzelf laten lezen, hardop voorlezen is echt heel moeilijk voor ze. Als lezen dan leuker gaat vinden komt dat vanzelf, zo is mijn ervaring.dochter is dyslecties, zit nu in groep 8 met avi 8
gr Krulleke

Fine

Fine

09-09-2009 om 20:55

Krulleke en rest bedankt voor de bruikbare tips!!!!1

Doe ik het dan helemaal verkeerd? Ik laat haar hardop lezen zodat ik haar kan verbeteren? Zij leest liever stil maar dan is het niet controleerbaar. Ohoh ik heb haar beetje leesplezier toch niet afgenomen?

Fine

Fine

09-09-2009 om 21:00

Toch nog even avi

Hoe zit het eigenlijk met dat ge-AVI? Mijn kind heeft dus 5 en is samen met 5 anderen de zwakste (klas van 32 kinderen). Volgens mijn dochter zitten er veel in 7 en meeste zijn klaar met AVI. Legt onze school de lat hoog, zitten er alleen heeeeele slimme kinderen in of is mijn dochter echt zwak?

Guinevere

Guinevere

09-09-2009 om 21:24

Mix-lezen

Fine, je zou ook over kunnen gaan op "mix-lezen". Een uitvinding van mijn 7-jarige zoon, groep 4. Hij leest stil, met mij ernaast. De woorden die in de categorie "moeilijker" vallen, leest hij wel hardop.
Hij hield trouwens ook niet van lezen, oefenen met hem was een ramp (dankzij ADHD trouwens). Deze zomer hebben we een vrij strak oefenprogramma gehad. Elk AVI-niveau dat hij haalde werd beloond met 5 euro. Wel hebben we hem wat doemscenario's moeten voorspiegelen met wat er zou gebeuren als hij niet goed leerde lezen. Het resultaat? Van een hakkelende "poes eet de muis"-lezer eind juni, is hij nu bezig in Dolfje Weerwolfje. Hij vindt het leuk! En hij is Trots!
Het extra lezen heb ik nu wat laten vieren, we doen elke dag een klein beetje AVI en voor het slapen gaan een bladzijde uit een gewoon leuk boek.

mar-ank

mar-ank

09-09-2009 om 22:10

Fine

Mijn dochter zit net in groep 5 (deze week begonnen). Eind groep 4 zat ze eind AVI-7 (het was net geen 8). Maar daarmee was ze een van de beteren van de klas. Volgens mij ligt het gemiddelde op 5,6. Maar onze school heeft twee jaar geleden op zijn kop gehad van de inspectie, dus het kan goed dat wij nog onder het gemiddelde zitten.

Annet

Annet

09-09-2009 om 22:51

Ds spellen

Je vraagt om een ds spel om te leren lezen. Er is iets van Robbie Konijn maar dat is een te laag niveau voor je dochter.
Voorbeelden die ik kan bedenken zijn ds spellen die in het nederlands zijn. Ook daarmee kan een kind enthousiast lezen. Spellen die ik ken en wellicht geschikt zijn:
2486_Animal_Genius_EUR = dierenquiz, zowel in geschreven taal als gesproken (nederland) dus ook geschikt voor lezers die minder ver zijn
2427_Farm_Life_EUR_ = Wordt een boer en bewerk je eigen land. Daarmee kun je oogsten en geld verdienen voor meer land. Spel is in het nederlands (wel via opties zo instellen)
Verder zijn er ook spellen in het nederlands van Spongebob en Madagascar. Die zijn zeker ook leuk om te doen. Playmobil heeft een piratenspel, maar ik weet niet of jouw dochter daarvan houdt.
Ook de spellen van Laura's Passie zijn in het Nederlands. Maar die ken ik niet zo goed, behalve dat ik weet dat het echte meidenspellen zijn. Als je googlet moet je kijken naar de ds spellen met de titel Imagine.

Overigens is haar leesniveau helemaal niet zo slecht. Groep 5 heeft hier echt meer lezers op een lager niveau dan wat jij beschrijft.

reina

reina

10-09-2009 om 07:07

Nog iets

Wat hier ook werkte: op vakanties en lange autoritten gingen er boeken mee waar ook luisterboeken van bestaan, zoon las terwijl hij luisterde, vond hij erg leuk (en was achteraf trots dat hij zo'n dik boek gelezen had )

mar-ank

mar-ank

10-09-2009 om 09:01

En..

op dit moment liggen bij ons op school allemaal proefnummers van educatieve tijdschriften, zoals Roetsj, Okki, Taptoe, etc. Die zijn ook erg leuk, en sluiten aan bij wat ze op school doen. Er staan leuke spelletjes in, stripjes, verhalen, etc. Spelenderwijs steken ze er een hoop van op. En moeten ze natuurlijk een hoop lezen!
Mocht het niet bij jullie op school liggen; Roetsj is voor groep 4/5, en kan je ook bestellen/bekijken op zwijsengroeitmetjemee.nl

Luna

Luna

10-09-2009 om 12:33

Heeft niets met slim te maken

althans in het geval van mijn zoon. Hij las in groep 5 ook nog AVI 5, pas aan het eind van groep 6 was hij AVI uit. Het kwartje viel gewoon wat later bij hem, en hij had en heeft een hekel aan lezen. Hij zit inmiddels in de tweede van het VWO en doet het prima.
Ik denk dat de tips die je hierboven zijn gegeven prima zijn om uit te proberen. Hier (net als Reina) ook een zoon die gek is op koken, en hij leest dan ook graag recepten uit kookboekjes

mar-ank

mar-ank

10-09-2009 om 12:56

Je hebt gelijk luna

Mijn dochter vond lezen in groep 5 gewoon nog saai, en dan maak je geen 'leeskilometers' en moet je het doen met wat je op school er aan doet. Nu leest ze het ene boek na het andere (sinds deze zomer eigenlijk pas), en ik verwacht dan ook dat ze bij de volgende AVI-toets eindelijk AVI-uit zal zijn (ze zit nu in groep 7).

maan.

maan.

10-09-2009 om 15:13

B-boeken?

Misschien een hele vreemde tip maar stop eens met de AVI-boeken en ga in de bieb kijken bij de B-boeken.

Echt een aanrader zijn de boeken van Geronimo Stilton. Wordt hier door zowel de nietenthousiaste lezer als de snelle lezer (en door mama) verslonden. En verder, de nietenthousiaste lezer houdt vooral van korte verhalen, dus geen dikke boekwerken maar liever een boek met diverse verhalen erin. Zoals bijvoorbeeld Meester Jaap van Jacques Vriens, superkorte verhalen en erg lollig (ook om voor te lezen trouwens- misschien combineren, de ene keer zelf lezen de andere keer voorlezen?)

Ik heb geen idee hoe de gemiddelde scores moeten zijn bij gemiddelde avi-lezers maar ik dacht dat ze begin groep zes klaar moesten zijn?

Maakt niet uit wat

Ik ben mordicus tegen het hele avi-circus, even afgezien van het volgen van de leesvaardigheid. Het werkt verlammend. Het is benauwend. Het beperkt onnodig.

Alle kinderen kunnen op hun eigen manier leren lezen, en daar hoort bij (volgens mij) dat je ze heel veel verschillende soorten leesvoer aanreikt. Het werkt namelijk voor ieder kind weer anders. Er zijn kinderen die trouw avi na avi afwerken en het bijbehorende boekje braaf lezen. Er zijn kinderen die liever strips lezen. Er zijn kinderen die alleen maar over een bepaald onderwerp willen lezen (dinosauriers, vrachtwagens). Er zijn kinderen die meteen avi-uit boeken lezen ook als ze bij een test nog maar op avi 5 zitten.

Het kan allemaal. Dus als je kind extra moet oefenen zou ik zo breed mogelijk inzetten. Ook met internet bijvoorbeeld. Ga maar eens internetten op een onderwerp dat het kind interessant vindt en print wat pagina's uit. Of koop het overzichtboek van de voetbalcompetitie en ga al die namen lezen.

En even privé: mijn zoon blijkt alleen maar moeilijke boeken te lezen. Hij las helemaal niet, tot hij de brief voor de koning uit de kast trok. Nou is hij hb getest dus niet helemaal doorsnee maar ik vond het opvallend dat de buitenwereld dacht dat hij niet geinteresseerd was terwijl hij alleen nog maar niet het goede boek had gevonden. Vriendje van hem was gek van bussen en treinen, verder niet hoogbegaafd ofzo. Die las dus ook niet tot hij erachter kwam dat er boeken bestaan over openbaar vervoer. Helemaal leuk toch?

reina

reina

10-09-2009 om 16:51

Eens met maan en rode beuk

Trek je niks aan van de avi's, maar laat het kind lezen wat hij leuk vindt, dat is véél motiverender!

Helen

Helen

11-09-2009 om 09:28

Hier ook een moeilijke lezer..

Ze is dyslectisch en moet dus veel oefenen. Wat ons hielp is het op een vast tijdstip te doen. Geen toestanden maken, gewoon doen, punt. Je kan erbij gaan simmen maar dan is het alleen maar vervelender.. Ik heb laatst wel een kaart gekocht en stickertjes zodat ze leuke dingen kan verdienen. Maar tot nu toe nog niet echt nodig gehad. Wat mij hiep is zelf rustig en standvastiog te zijn en gewoon te gaan oefenen. O ja, wat ik wel deed was haar belonen met zelf 1 of 2 blz voor te lezen als zij er een paar gelezen had. Zaten we gezellig samen met een kopje thee.. Een feestje ervn maken dus!

Wij hebben onze dochter ook een 21-punten test laten doen. Daarmee worden visuele vaardigheden (die een voorwaarde voor lezen zijn) in kaart gebracht. Het gaat dan niet alleen om scherp zien (wat bij CB wordt getest) maar ook om wisselend scherpstellen, coordineren, perifeer zicht en samenwerken van de ogen. Toen bleek dat onze dochter hier ook wat achterstand op had. Het lezen was zo vermoeiend voor haar, ze haakte snel af en had snel hoofdpijn. Het erge was dat wij niets wisten van die hoofdpijn, dat was voor haar normaal.. En daarom was ze zo'n dromer die slecht bij de les bleef etc...
Het goede nieuws is dat die visuele vaardigheden heel goed te trainen zijn. Dochter doet nu een visuele training en ze is als een tierelier vooruit gegaan. Het dyslectische blijft maar ze maakt enorme sprongen en mijn indruk is dat ze daardoor uiteindelijk ook minder dyslectisch zal blijken. Het lag bij haar namelijk vooral op de visuele verwerkingssnelheid...

Heel verhaal maar misschien een tip? Als je googelt op 21-punten test vind je het zo. Wij hebben er enorm veel aan gehad iig.
Er is ook een site beterzienisbeterlezen.nl, zitten in Eindhoven maar ik neem aan dat zij wel weten waar anderen zitten.

emma43

emma43

11-09-2009 om 09:38

Hier 2 moeilijke lezers,

allebei mijn kinderen hebben dyslexie en dus moeite met lezen.
Met mijn dochter ben ik vanaf groep 4 gestopt met oefenen thuis,omdat ze echt een hekel kreeg aan lezen.En oefenen met een boos kind lukte me echt niet.In groep 7 ontdekte ze de 'Hoe overleef ik" boeken van Francine Oomen en is ze fanatiek gaan lezen.Nu volgt ze heel de Twilight serie van Stephanie Meyer,best dikke boeken.
Ze is met avi 8 van de basischool gegaan en begonnen op havo-niveau.Is nu wel een niveau gezakt,meer door heftig pubergedrag.
Mijn zoontje heeft meer moeite met lezen,maar heeft er wel plezier in.Hij zit op speciaal onderwijs en daar wordt niet zo gehamerd op het avi-niveau,hij oefent iedere dag,leest zelf nog voor hij gaat slapen.dus ik zou me niet teveel druk maken over het avi-niveau.En inderdaad boeken zoeken die je kind leuk vind.

Mijn zoontje heeft een Avitar spel op zijn WII en de figuren in dat spel hebben gesprekken met elkaar en geven elkaar opdrachten.Best moeilijk,als hij het spel wil spelen dan lees ik absoluut niets voor ,dus hij moet lezen,anders kan hij niet verder.Ik hoor hem dat hardop doen.Dus misschien is dat een idee??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.