stans verlinden
25-03-2009 om 13:33
Filosofie
Filosofie in 4-5-6 VWO. Heeft iemand van jullie (of jullie kinderen) hier ervaring mee en zou willen vertellen wat dit vak inhoudt? Ik heb er nog steeds maar een vaag idee van.
Stans

Silone
25-03-2009 om 14:05
Nee
Geen ervaring, maar vaagheid en filosofie lijken me behoorlijk in elkaars verlengde liggen.

Ellen Wouters
25-03-2009 om 14:25
Niet per se vaag
Een onderdeel van filosofie is bv logica. Daar is niks vaags aan, dat is heel hard en concreet, een soort wiskunde.
Andere delen zijn vager, maar dat is vooral vaag voor wie geen behoefte heeft aan dieper nadenken over dingen. het hangt erg af van de docent, de methode en van de onderwerpen die aan bod komen.
Een paar voorbeelden van waar je aan zou kunnen denken bij filosofie:
- ethiek (wat is goed en wat is fout, waarom vinden wij stelen fout, wat zijn de grondregels waarvan wij onze normen afleiden? Bv recht van de sterkste versus bescherming van de zwakkeren, waarom vinden wij dat?)
- logica (stel je hebt gegeven A, welke conclusies kun je daaruit trekken? Wanneer kun je een bepaalde waarneming generaliseren naar een grotere groep?)
- wetenschapsfilosofie (hoe kun je bewijzen dat iets zo is, kun je bewijzen dat iets niet waar is, wat is er voor nodig om te bewijzen dat iets waar is?)
- cultuurfilosofie (wat verandert er in de maatschappij (bv techniek) en welke gevolgen heeft dat voor de mensen?
Kortom: allemaal thema's die je bv op dit forum ook tegenkomt. Filosofie dwingt je echter om steeds door te redeneren: waarom zeg ik dat? Is dat wel zo? Kan een ander ook gelijk hebben?
Als het goed gegeven wordt, kan het een heel waardevolle aanvulling zijn op het vakkenpakket.

Maylise
25-03-2009 om 15:44
Ervaring
Ik heb geen ervaring met filosofie op een Nederlandse school maar mijn oudste kinderen hebben een frans eindexamen gedaan waar filosofie verplicht was.
Bij het eindexamen moesten ze een tekst schrijven naar aanleiding van een onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld naar aanleiding van een tekst van een filosoof zijn of een onderwerp.
Bijvoorbeeld het geven van commentaar op een tekst zoals een tekst van Descartes, Spinoza, John Stuart Mill of een andere bekende filosoof. De leerlingen krijgen dan de tekst voor zich en moeten vervolgens naar aanleiding van die tekst een commentaar schrijven.
Ze kunnen ook vragen krijgen zoals :
Kan met alles verwachten van de Staat?
Kan men tegelijk vrij en gelukkig zijn?
Kan de mens slaaf zijn van de techniek?
Heeft de mens het nodig om geleid te worden?
Kan de mens leven zonder verlangen?
Heeft de mens de waarheid nodig?
Kan men cultuur objectief beoordelen?
Enzovoorts.
Die vraag moeten ze dan beantwoorden op een zo logisch mogelijke wijze. Ze moeten een opstel schrijven van een aantal pagina's over zo'n vraag. in die antwoorden moeten ze niet alleen hun eigen mening logisch weergeven maar ook referenties aan filosofen en filosofische theoriën verwerken alsmede cultuur, geschiedenis enzovoorts.
Ik heb geen idee hoe het in NL gaat maar ik heb het altijd goed gevonden in Fr dat filosofie een verplicht vak is. Het is een vak wat leert logisch na te denken, hun mening weer te geven, hun algemene ontwikkeling te verbreden en verbindingen te leggen en wat daarnaast dwingt om na te denken.
Maylise

Tinus_p
25-03-2009 om 16:50
Assumption is the mother of all fuckups
Je hebt er weinig om te weten hoe het in Frankrijk is, of wat voor soort dingen je allemaal onder filosofie zou kunenn laten vallen. Het enige wat telt is 'wat wordt er concrete op een nederlandse school mee gedaan.'
Overigens kwam ik al een link tegen naar WVO Quine -dat valt me niet tegen. Een stuk beter dan zwatelaars van de Franse of Duitse school (Sartre, Heidegger, etc) -wat daar mis mee is, is anno 1967 al afdoende door Frits Staal opgeschreven in 'zinvolle en zinloze filosofie'.

Hillary
25-03-2009 om 21:52
Eindexamen in gedaan
Ik had het in mijn eindexamenpakket, Gymnasium Alfa heb ik gedaan. Was destijds verplicht of Latijn en Grieks, Latijn en filosofie of Grieks en filosofie. Ellen heeft het al vrij goed uitgelegd. Daarnaast een stuk algemene ontwikkeling denk ik, dat je weet wie Descartes was en Plato. Maar ook een aantal psychologen en hun denkbeelden werden behandeld, zoals Nietsche en Freud. Toen ik later het vak psychologie kreeg op het HBO wist ik eigenlijk alles al dat ik daar leerde. We moesten ook een scriptie maken weet ik nog en een boek lezen waarover we een gesprek moesten voeren, dat ging inderdaad over ethiek.

branca2
26-03-2009 om 12:32
Bij ons al in 1 vwo
Filosofie vooral over levens vragen en doordenk vragen.
Zoon vind het erg leuk!

stans verlinden
26-03-2009 om 18:51
Oké
dat klinkt interessant, had ik vroeger ook wel willen doen, het lijkt er op dat kind een goede keuze gaat maken... (niet omdat ik het wil hoor)
bedankt voor de reacties zover