elske
08-04-2011 om 07:42
Flierefluiter
in de hoop op herkenning:
jongste (6/gr3) flierefluit in de klas. Ze krijgt zonnetje-opdrachten voor taal, maar leest de opdrachten niet. Ze vult maar in wat ze denkt dat ze moet doen, waardoor ze regelmatig een hele bladzijde fout doet. Als ze maar zo snel mogelijk alles af heeft, om dat te kunnen tekenen of kletsen, of zich bezig houden met wat er in de klas afspeelt. soms moet ze van juf dan de hele bladzijde over doen.
En zo doet ze alles. Als ze moeite doet, of je vertelt haar wat ze moet doen dan doet ze het (bijna) foutloos. maar hoe je het ook probeert, ze blijft op de snelle, flierefluiter manier werken.
ik heb aan onderpresteren gedacht maar dat is volgens mij niet zo. ze is gewoon slim, en komt daardoor met dit gedrag weg. ze zit nu een half jaar in groep 3 en is wat leesniveau achteruit gegaan van E4 naar E4 maar ja volgens juf loopt ze nog steeds ver voor dus geen probleem. Zo ook met rekenen: ze had een voorsprong toen ze groep 3 in kwam, en daardoor zit ze nog ruim op niveau maar ze is volgens mij niet vooruit gegaan.
Volgens de juf geen enkel probleem, omdat ze voorloopt en nog ruim het benodigde niveau haalt. Maar ik heb er wat moeite mee, is dat raar?
We hebben volgende week een afspraak met juf, omdat ze sinds kort in een plusklasje zit. Ik verwacht/denk dat we te horen krijgen dat ze niet meer in het plusklasje mee mag. is ook niet raar als ze totaal haar best er niet voor doet.
wat vinden jullie... gewoon laten gaan en hopen dat jongste vanzelf wat serieuzer wordt, en nu gewoon laten spelen? hoe zal ik het gesprek in gaan?
Elske

ayla
08-04-2011 om 08:06
Tja
waarom zou ze werken als ze met flierefluiten ook lekker mee kan doen. Is toch heerlijk comfortabel, je hoeft niets te doen en de juf vindt het allemaal prima. Zolang de juf er geen probleem van maakt zal er weinig veranderen. De juf zal wat meer druk moeten gaan opvoeren zodat je dochter leert dat ze iets moet gaan doen. Heb je de juf al eens gevraagd hoe ze dat komend jaar ziet, als ze dan ook niets doet gaat ze op een bepaaldt ogenblik wel een probleem krijgen.

elske
08-04-2011 om 08:10
Ayla
ayla, volgens juf heeft jongste het prima naar haar zin in de klas. Ze krijgt moeilijker werkjes en die vindt ze volgens juf soms best moeilijk. maar dat dan vast met rekenen, want de taal werkjes vindt ze zeker niet moeilijk (mits ze weet wat ze moet doen). en met rekenen...ik vraag het me af of ze de werkjes moeilijk vindt, volgens mij niet.
juf ziet het probleem niet, ze zit lekker in haar vel en loopt voor: wat wil je nog meer?

ayla
08-04-2011 om 08:35
Elske
Elske, heb je ook niet hiermee op het Hb kind forum gepost? Het is moeilijk, je dochter heeft het naar haar zin, scoort niet slecht en loopt voor. Op zich natuurlijk ook geen reden voor zorgen. Het is geen probleem dat haar voorsprong minder groot wordt, ze zit tenslotte in groep 3 en doet ook mee met groep 3. Daar zou ik me dus niet heel veel van aantrekken, daarbij maak je niet al te druk omdat avi niveau. Dat zijn momentopnames. Blijf je wel hard maken dat ze dat pluswerk blijft krijgen en ook dat ze die in die plusklas blijft zitten en wacht misschien eens volgend jaar af, misschien doet je dochter het gewoon super goed volgend jaar. Een voorsprong van een jaar is ook niet zaligmakend.

Fransien
08-04-2011 om 08:41
Ze leert niet te leren
Tsja, ze heeft geen enkele motivatie om echt iets te gaan doen, waarom zou je het jezelf moeilijk maken als dat niet hoeft. Pluswerk is nog te makkelijk, en bovendien heeft ze de houding al ontwikkelt dat wat je ook doet geen moeite hoeft te kosten, er staat namelijk geen beloning tegenover.
Hoe is ze thuis, doet ze daar wel eens ergens moeite voor? Bij ons is er regelmatig frustratie omdat je voor blokfluit toch echt moet oefenen om het te leren, en zwemles je ook al niet vanzelf aan komt waaien. Verder is het natuurlijk wel fijn om net zoals papa en mama de vlinders en de vogels en de plantjes te kunnen herkennen en dat is ook moeite doen om het te onthouden. Voor onze dochter van 6, groep 3, is dat voldoende, zij had lezen E3, rekenen M3, nu E5 en E4. We denken nog niet aan versnellen, ze heeft het prima naar haar zin in de klas (als ze mee mag luisteren met groep 4 met name en als ze voldoende pluswerk krijgt) en ze zit nu gelukkig lekker in haar vel.

elske
08-04-2011 om 18:17
Reactie
Ayla, nee ik kom niet op een hb-forum dus daar niet gepost.
Ik geloof niet dat ze hb is maar wel slim. Oudste is wel versneld (loopt desondanks nog steeds ruim voor) en dat wil ik bij jongste zeker niet. Wel wil ik graag dat ze ook vooruit gaat, dus niet in haar ontwikkeling stil staat, en leert leren zoals Fransien zegt.
thuis hebben we ook problemen met zwemles: ze vindt het niet leuk, wil niet maar ze moet. Drama. maar gelukkig mag ze binnenkort voor C afzwemmen dus zijn we daar van af Ze wil volgend jaar ook op muziekles, ben erg benieuwd of dat wel goed gaat. het is tenminste wel iets wat ze zelf graag wil, dat scheelt bij haar enorm.
en verder hoeft ze van mij thuis niets te leren. Als ze thuis komt van school wil ze vooral lekker spelen, en dat vind ik prima. Ze kan zich heerlijk vermaken met tekenen, lego, en pet shop. Ze loopt niet achter dus ik wil haar niet dwingen om dingen te leren thuis, laat haar maar lekker spelen.... of niet?

Fransien
10-04-2011 om 15:50
Heerlijk laten spelen
Dat heeft ze namelijk nodig, na een lange vermoeiende dag op school. Ik hoop voor je dat ze binnenkort aan wat uitdagender pluswerk kan beginnen, daar zit namelijk ook behoorlijk wat variatie in. Ik ben de gesprekken met school altijd aangegaan vanuit de insteek dat mijn kind ongelukkig is, scheelt een hoop, dan word je niet zo snel als pushende ouder gezien. Overigens vind ik wel dat je een punt hebt, als je je kind stil ziet staan is dat wel degelijk reden om aan de bel te trekken, ook kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong mogen zich blijven ontwikkelen. Nou gaat ontwikkeling sprongsgewijs, dus hoeft een gemeten voorsprong niet altijd zo groot te blijven, maar het is wel een reden om extra goed te kijken.
Leren om te leren kunnen ze thuis in principe ook. Bij ons wilden ze zelf op muziekles, vinden ze nog steeds heerlijk. De oudste heeft op blokfluitles voor 5-6 jarigen gezeten, doet nu AMV en volgend jaar instrumentele basisvorming (een jaar lang iedere 6 weken een ander instrument leren bespelen om er achter te komen wat je ligt). Wij zijn zelf bioloog en zitten vaak vlinders te kijken in de tuin, en vogels, de nestkastjes worden door de kinderen ook fantastisch gevonden. Als we in het bos zijn, wijs ik wel eens de verschillende planten/bomen aan en we hebben ook een heel stel determinatiegidsjes die heel geschikt zijn voor jonge kinderen. Eentje is vooral leuk in de herfst, afgevallen bladeren verzamelen en aan de hand van de gids kijken van welke boom die kwamen. Maar goed, dat is meer je eigen interesse overbrengen op je kinderen en vind ik een onderdeel van de normale opvoeding.
Hoewel de twee oudsten al heel goed kunnen lezen, lezen wij nog steeds voor en dan praten we nog even na over het verhaal. We zijn nu bezig met Ronja de roversdochter. Mijn oudste heeft Pipi Langkous ook (zelfstandig) gelezen, en komt zo nu en dan met zinssnedes daaruit die haar aan het denken gezet hebben, daar kun je ook op verder gaan. Tsja, en je kunt altijd een spelletje doen aan de keukentafel, vinden ze hier na het eten ook erg leuk en dan komen de verhalen ook echt los en kun je ze ook helpen om met vanalles van school om te gaan.