Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
annie anno

annie anno

19-11-2010 om 12:55

Folder squla

Mijn zoon kwam gisteren thuis met een folder van squla. Dat is een samenwerkingsverband met cito en een site om met lesstof via de pc aan de gang te gaan. Met het oog op de eindcito lijkt me dit wel leuk voor zoon en leerzaam. Ik vind het nogal duur, op de site word ik ook niet echt wijzer, daarom mijn vraag: kent iemand dit? Heeft iemand dit? Sluit dit aan bij de eindcito? En nee, ik werk niet voor deze site, noch heb ik hier verder belang bij.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
JanetEE

JanetEE

19-11-2010 om 13:38

Ik had ook wat vragen over de folder

Het verbaasde mij zeer. Er is jaren gezegd dat je niet voor de Cito toets hoeft te oefenen en dat wordt dit aangeboden. De folder suggereert dat het mede namens cito is. Cito zegt op haar eigen site:

Antwoord:
Al vele jaren zeggen wij dat speciaal oefenen of trainen voor de Citotoets of Eindtoets Basisonderwijs niet nodig is. De vragen in de toets gaan immers over wat kinderen in acht jaar basisonderwijs geleerd hebben. Bovendien maken we van de Eindtoets -samen met leerkrachten uit het basisonderwijs- elk jaar weer een nieuwe versie met nieuwe vragen. Cito heeft in samenwerking met Squla een online leeromgeving ontwikkelt als een voorbereiding op de Eindtoets door kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met de verschillende typen vragen. Kijk daarvoor op www.squala.nl

16-11-2010

Ze geven dus niet aan of het wel of geen zin heeft maar ze promoten wel het product. Onafhankelijk van het feit of het wel of geen goed product is vind ik het gevoelsmatig scheef. Als oefenen zin heeft moet dat binnen het onderwijssysteem worden aangeboden aan de leerlingen en niet commercieel aan de ouders met ondersteuning van het instituut Cito.

Jeanet

Commercieel

Ik vind dit soort reclame altijd een beetje vermoeiend. Leuk dit soort tips van school, maar is het niet gewoon de taak van school om je kind voor te bereiden op de CITO?

Als mijn kind met dit soort info thuis zou komen zou ik me afvragen of de leerkracht misschien geen tijd meer heeft om juist dat ding voor de klas te doen waar ie voor aangenomen is.

Bij mijn dochter op school gaan ze binnenkort oefenen voor de CITO, dwz dat ze oude CITO's gaan maken. Meer is toch niet nodig? Of bekijk ik het nou te pietluttig?

Hier ook maar

Hier ook folder gekregen maar ze mogen ook een kwartiertje op school op die site. School gebruikt het dus ook

(null)

Hier dus ook

en ik weet niet wat ik ermee moet. Ik dacht ik kijk even hier op het forum of er meer info te vinden is.... Maar alleen dezelfde gedachte: Waarom oefenen voor zoveel geld als ik al jaren hoor dat ik thuis niet kan oefenen voor de cito.

JanetEE

JanetEE

23-11-2010 om 21:21

Powered by cito

En waarom moet oefenen voor zoveel geld POWERED BY CITO zijn?

Niels van Squla

Niels van Squla

24-11-2010 om 16:29

Reactie van squla

hallo allemaal,
hier een berichtje namens Squla. Wij begrijpen de reacties op dit forum en ik zal kort onze uitgangspunten toelichten:

- Met het spelen van de Cito-module op Squla kun je wennen aan de vraagstelling van Cito. (ter vergelijking: op veel scholen worden ook toetsen van vorige jaargangen ter voorbereiding gemaakt). Alleen wij denken met Squla dat we een leukere manier van presenteren hebben gevonden. Eentje die kinderen erg aanspreekt. Zodat ze gemotiveerd zijn om te spelen en ontspannen de cito-toets in gaan.

- Cito is relatief een klein onderdeel van Squla. De meeste spellen (o.a. trainers, wedstrijdjes) sluiten aan bij de lesstof. Squla is daarmee een superleuke en nuttige aanvulling op huiswerk. Geen vervanging.

- Squla is gestart vanuit de volgende gedachte: 'Kinderen zitten het liefst de hele dag op Hyves, MSN en op spelletjessites. Hier leren ze niks. Waarom is er geen website die leren combineert met de wens van de kinderen om sociaal en speels bezig te zijn achter de computer?'

Tot zover. Ik beantwoord graag alle vragen via dit forum
mailtje sturen mag ook: info [at] squla.nl
mvgr Niels van Squla

Jo'tje

Jo'tje

24-11-2010 om 17:48

Niels bedankt!

Mijn zoon kwam van de week ook met zo'n folder aanzetten en ik wilde het eigenlijk bestellen voor hem maar naar aanleiding van het berichtje van Niels hierboven heb ik bij nader inzien besloten het pakket toch maar niet te bestellen. Bedankt Niels!

janneke2421

janneke2421

26-11-2010 om 12:49

Iemand al ervaring met squla?

Hallo allemaal;

Heeft er hier iemand al ervaring met Squla? Dus een ouder wiens kind er al gebruik van maakt?
Gisteren kreeg mijn dochter (groep 8) ook een folder mee naar huis van school. Ik vind het trouwens jammer dat ze die folder niet in groep 7 al hebben mee gekregen, want op 1 februari begint de Cito eindtoets al. Maar misschien is het tóch wel interessant, want behalve voorbereiding op de Cito (eind)toets is het so wie so leerzaam, lijkt mij.

Dus vandaar mijn vraag of iemand er door ervaring al meer vanaf weet?

Alvast bedankt en groetjes van janneke2421.

☼Désirée☼

☼Désirée☼

03-12-2010 om 15:07

Ik overweeg ook

om het 'aan te schaffen'voor onze groep 8er. Maar wil graag ervaringen van naderen.....vind het ebst prijzig en voegt het iets toe naast alle gratis oefensites?
groetjes Désirée

Nely

Nely

05-12-2010 om 12:22

Ligt bij het oud papier

want ik zie er het nut niet van in. Maakt onze zoon zijn eindcito slecht dan wilt het niet zeggen dat hij dan gelijk een heel ander advies mee krijgt. Hier heb je slechts 1 middelbare school in de buurt en die gaan vooral af op het advies van de leerkracht(en).

Tanja

Tanja

10-12-2010 om 13:46

Ik heb

het wel gedaan.
Mijn zoon zit nu in groep 7
Eigenlijk heb ik het niet zozeer gedaan ter voorbereiding op de cito maar om te oefenen voor als hij bepaalde vakken lastig vindt. Hij vindt het gewoon leuk om te doen.

Je kunt oefenen met en zonder tijd en vragenwedstrijdjes doen met andere kinderen.

Er zitten ook "prijzen" aan vast.
Als je een bepaald aantal punten hebt verdiend kun je iets uitzoeken.

janneke2421

janneke2421

12-12-2010 om 22:55

Gisteren besteld

Hallo allemaal;

Na 2 weken te hebben getwijfeld, heb ik gisteren tóch voor mijn 11-jarige dochter (groep 8) Squla besteld, voor een half jaar. Mijn dochter vindt het hartstikke leuk en is erg enthousiast. Ze heeft al 13 quizjes gespeeld en ook gewoon geoefend. Ik vind het zelf ook leuk, dus we zijn blij dat we het gedaan hebben.

groetjes van janneke2421.

annie anno

annie anno

18-12-2010 om 10:25

Squla

Inmiddels hebben we een halfjaar abonnement Squla aangeschaft (en meteen weer opgezegd). De kinderen zijn enthousiast. Wel jammer dat er geen studievaardigheden of begrijpend lezen in zit maar dat komt eraan, heb ik begrepen van de klantenservice.
Pelle: "De taaltrainer en de rekentrainer op de Nintendo DS. "
Heel leuk idee maar dan ben je toch ook voor beide toetstrainers tussen de 50 en 70 euro kwijt? Dan is een half jaar Squla goedkoper en gevarieerder, lijkt mij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.