Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fotogeniek

Fotogeniek

21-02-2015 om 13:00

Foto's van kinderen op schoolwebsite zonder enige bescherming

De basisschool van onze kinderen plaatst al jaren foto's van de kinderen op de website, zonder dat daarbij aan de regels (privacy etc.) wordt voldaan. Ook zijn de foto's gewoon te downloaden, groot te maken, er is geen enkele bescherming.

Ik heb hierover bijna drie jaar geleden voor de eerste keer een brief gestuurd, met daarin de links naar de relevante regelingen.

Nog steeds (na diverse brieven, gespreksrondes, vertraging, enz). is er niets veranderd. De foto's zijn en blijven vrij toegankelijk.

Ik wil nu een melding gaan doen bij de betreffende instanties. Hoe pak ik dat aan? Weet iemand dat? Moet ik melden bij de inspectie of bij een andere instantie?

nieuwsgierig

Even uit nieuwsgierigheid: waarom vind je het een probleem?

Ik weet dat er regels voor zijn en dat het eigenlijk niet mag enzo, maar ik vraag me het gewoon af. Het zou mij namelijk echt niets kunnen schelen als mijn kinderen ergens op een site (school, sportvereniging, krantenartikel of wat dan ook) zouden staan. Ik ben dan ook wel benieuwd waarom een ander het wèl een probleem vindt.

guera

guera

21-02-2015 om 13:38

tja jippox

Het feit dat er wellicht nooit problemen mee zijn of dat je er zelf geen probleem mee hebt betekent niet dat het mag. Dat is hetzelfde als dat facebook ed lakt heeft aan allerlei privacy zaken en dat nasa onze sim kaarten zit te hacken. Heb jij er last van? Niks te verbergen toch. En toch mag het niet en is het niet wenselijk alles zomaar te grabbel te zetten ook al heb je niks te verbergen. Ik zou dus van jullie school eisen dat ze de fotos van je kinderen eraf halen.
Dat kun je doen als het om je eigen kinderen gaat.

Hier is bv een moeder in hele vervelende scheiding met criminele vader die haar kind echt in de luwte wil en niet zo maar overal met kop op allerlei sites. Ik snap dat wel.
Zo zijn er ook ouders bij de bso die strikte afspraken hebben over wie kind op mag halen ivm halve ontvoeringszaken. Anyways ik snap ook dat die mensen hun kind niet overal op websites willen.

Dus ik vind het zeer onzorgvuldig van school.

ik zeg toch ook

dat ik weet dat het niet mag. Dat stel ik toch ook helemaal niet ter discussie? Het was maar een vraag, gewoon, belangstellend.

Nastia

Nastia

21-02-2015 om 14:13

Wat wil jij?

Wil jij niet dat JOUW kinderen op de site van school staan? Dan kan je daar bezwaar tegen maken. School moet die foto's dan zonder morren verwijderen. Maak je je zorgen om andermans kinderen dan moet je de ouders op de 'gevaren' wijzen zodat ze zelf bezwaar kunnen maken.

Bij de meeste scholen staat toestemming ergens verstopt in het schoolreglement of op de inschrijvingspapieren. Als je daarvoor tekent is dat voldoende. Je mag toestemming wél altijd weer intrekken, maar alleen voor je eigen kind(eren). Als school nergens om toestemming vraagt kan je bij het CBP terecht, zij gaan over de bescherming van persoonsgegevens (en dat is een foto ook).

Groot maken en downloaden heeft meer te maken met copyright dan met portretrecht en privacy.

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 14:14

precies

Bij de inschrijvingspapieren moest je zeggen dat je niet wilde dat je kind op foto's kwam en daarmee dekken ze zich in.

Fotogeniek

Fotogeniek

21-02-2015 om 14:45

Mag niet

Een school moet expliciet toestemming vragen voor het plaatsen van foto's (opt-in) en dus niet andersom (opt-out), namelijk dat je aangeeft dat je bezwaar hebt.

Maar daar gaat het nog niet eens om: de foto's van de school zijn vrij toegankelijk, er zit geen wachtwoord voor of iets dergelijks.

Het probleem is eigenlijk dat de school een hele fijne en bijna te zachte directie heeft. Het fotogedeelte van de (school)site wordt beheerd door de ouders van de feestcommissie en ik geloof dat de communicatie niet zo heel erg goed verloopt.

Via de MR kom ik niet verder, daar heb ik het al geprobeerd.

Ik wil daarom nu een melding doen. Ik lees her en der dat dat bij de inspectie moet, en ik hoop eigenlijk dat er hier mensen zijn die mij daarin kunnen adviseren.

Over de vraag waarom: tja, dat iemand dat nog vraagt begrijp ik eerlijk gezegd niet.

Lees even hier: http://www.mediaopvoeding.nl/vraag/hoe-kan-een-school-verstandig-omgaan-met-fotos (zustersite van OOL, by the way).

En kijk even hier: http://nos.nl/video/520243-om-pas-op-met-fotos-van-kinderen-op-internet.html

Hier staat trouwens hoe het moet: https://cbpweb.nl/nl/zelf-doen/richtsnoeren/publicatie-van-persoonsgegevens-op-internet-2007
maar wat te doen als een school gewoon niets doet en een bestaande slechte situatie maar laat bestaan?

Voor de duidelijkheid, ik wil geen ruzie met school. We hebben een uiterst fijne verstandhouding. Maar dit wil ik ook niet. Onze kinderen staan er ook telkens weer op, en het kost weken voordat de foto's waar zij op staan weer afgehaald zijn.

Ik heb ook aangekondigd dat ik verdere stappen ga zetten als er niets veranderd.

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 16:49

maar

Maar als jij nu zegt dat je het niet wil, waarom staan ze er dan nog steeds op? Waarom leer je je kinderen niet meteen te zeggen dat ze niet op de foto mogen?

Fotogeniek

Fotogeniek

21-02-2015 om 21:12

Zucht

het duurt eeuwen voordat de foto\s van de site gehaald worden. En m'n kinderen leren dat ze niet gefotografeerd mogen worden?
Dus jij wilt dat mijn kids bijvoorbeeld tijdens stukjes voor Sinterklaas op het podium uit hun rol gaan, tegen fotograferende ouders roepen dat ze niet gefotografeerd mogen worden, en dan weer verder spelen? Of dat ze tijdens schoolreisjes op fotograferende ouders moeten letten? Daar zijn jonge kinderen toch helemaal niet mee bezig?

Onzin. ZE mogen best gefotografeerd worden, maar de foto's mogen niet op internet geplaatst. En al helemaal niet op een onbeveiligde website waar Jan en Alleman ze naar believen kan bekijken en de foto's eraf plukken.
Foto's nemen, geen probleem, maar niet plaatsen op internet graag.

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 21:27

Nee

Zo werkt het niet, de mensen die de foto's maken moeten weten dat ze die niet van jouw kinderen mogen nemen en/of op internet zetten en blijkbaar is dat niet algemeen bekend.

Daarvoor moet je schriftelijk de school laten weten dat je het niet wil.

creabea

creabea

21-02-2015 om 21:40

huh?

maar hier hebben we bij inschrijving gewoon kunnen aangeven of wij er bezwaar tegen hadden (hadden we) of de kinderen op het internet te zien zouden zijn. Ik ben onze kinderen ook nog niet tegengekomen op de website van school.

Fotogeniek

Fotogeniek

21-02-2015 om 22:05

heb ik aangegeven

maar blijkbaar is er een communicatiestoornis...

De foto's worden verzorgd door ouders, net als de fotowebsite. Bovendien kan iedereen die leuke foto's maakt bij evenementen die aan de ouders vd fotosite worden gegeven. En dan worden die op de website geplaatst.

Maar los van mijn eigen kinderen. Het meg zo niet, en ik wil dat het stopt. Want zo zijn de kinderen vd school volledig onbeschermd op het internet te vinden... Ook op mooie foto's van 1 kind alleen...

Dus dan moet ik weer mailen dat kids op de site staan met de links erbij, en dan moeten er weer ouders daar de tijd voor nemen. Heel gehannes want ooit wat amateuristisch opgezet...

Egel

Egel

21-02-2015 om 22:32

helemaal eens

Nou Fotogeniek, ik ben het helemaal met je eens. Ten minste, voor mijn kinderen heb ik er niet heel veel bezwaar tegen eigenlijk, maar ik kan het me wel goed voorstellen en hoe dan ook mag het niet als je het niet wil.
Wat zou je vinden van een soort van posteractie? Desnoods zonder jouw naam erop. Rondhangen door de hele school. En dan even niet gericht op jouw kind(eren), maar in het algemeen gesteld. Als een soort van 'tegenreclame':
"Wil jij ook dat foto's van jouw kind niet op een (onbeveiligde) website wordt gezet en door allerlei mensen kan worden gedownload? Maak bezwaar hiertegen! Doe mee met de actie en mail..."

En zou je degene die daadwerkelijk die foto's op zo'n site plaatst kunnen achterhalen? Een gesprek aanvragen?

Heel stom dit, wat een ergernis. Succes en sterkte!

dc

dc

21-02-2015 om 22:34

wie doet het beheer van de website?

Het lijkt me het handigste om erachter te komen wie de persoon is die de foto's plaatst. Het is meestal maar 1 persoon, of 2. Als je die een foto stuurt van je kinderen met de vraag of ze erop willen letten deze kinderen niet te publiceren, dan moet het lukken.

Het lastigste is een lijstje met namen te hebben van kinderen die niet mogen, zonder een foto erbij. Als je dan denkt dat een kind een ander kind is, dan is de fout snel gemaakt, hoewel als ik erop gewezen wordt zo een fout te maken, dan is de foto er echt binnen 5 minuten af. (gelukkig nog niet gebeurd).

Ik zorg er ook voor dat ik alleen een beetje vage groepsfoto's gebruik, die een idee geven van de gebeurtenis, zonder dat er een kind echt in het middelpunt staat. Als ouders foto's met elkaar willen delen, dan gebruiken ze maar dropbox ofzo onderling, dat is niet de taak van de school vind ik.

Moni

Moni

21-02-2015 om 23:23

Vreemd hoor

Op de basisschool van jongste maakte ik ook vaak foto's en plaatste ze op internet. Niet op de website van school, wel op een albumsite. Ouders kregen de link. Er zat geen wachtwoord op. Andere ouders konden er ook foto's op zetten, daar was wel een wachtwoord voor nodig. Het album was alleen voor foto's van de eigen klas. Het was geen openbaar album (in de zin van vindbaar) maar iedereen die de link had, kon het album zien. Leuk voor Opa's en Oma's.
Er waren twee kinderen in de klas waarvan de foto niet op internet geplaatst mocht worden. Eén uit principe en één ivm problemen met andere ouder. Zowel ikzelf als andere ouders die foto's plaatsten, wisten dit (we werden daarover geïnformeerd door school, niet over de reden, wel over het feit). Dit werd goed nageleefd.

Voor opa's oma's en commerciele uitbaters

Dames, is deze actie jullie ontgaan? http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3833008/2015/01/19/Bedrijf-verkoopt-mokken-met-foto-van-andermans-kind.dhtml

Fotogeniek, ik begrijp dat je door wilt zetten.
Juridisch gaat dat nog wel even duren. Je kunt melding maken bij mijprivacy.nl. Je kunt het College bescherming persoonsgegevens bellen en vragen wat je kunt doen. Overigens hoef je je helemaal niet te beperken tot je eigen kind. Het is helemaal niet raar om te willen dat de school van jouw kind zich aan de wet houdt.
Je kunt een klacht indienen bij de klachtencommissie van de school. Je kunt een boze brief sturen aan het bestuur van de school en proberen of je de MR zo ver krijgt.

Misschien kun je de mokkenfirma porren dat de school en alle openbare adressen horend bij de school een wervend mailtje krijgen toegestuurd. Iets als: wees er snel bij, op is op, volgende week gaan ze de markt op.
En dan eenrij mokken met schoolkinderkoppen.

Nemen ze vast woedend contact op met dat bedrijf.

Fotogeniek

Fotogeniek

22-02-2015 om 12:28

Haha M Lavell

Ja, wellicht dat ze dan wakker worden met een rijtje mokken!

Ik ga in ieder geval actie ondernemen via de tips die je hebt gegeven.

groet,

Fotogeniek

Toestemmingsformulier

Wij moesten een formulier ondertekenen er daarmee expliciet aangeven of er wel/niet foto's van onze kinderen mochten worden gemaakt en op de website mochten worden geplaatst. De ouders van een meisje in zoons klas hebben die toestemming niet gegeven met als gevolg dat ze ook niet op de klassenfoto's staat. Want die staan op de website.

Henriette123

Henriette123

22-02-2015 om 17:59

Moni

Maar Momi het is toch vreemd dat er aan allerlei ouders verteld wordt dat er van twee kinderen geen foto's op internet mogen? Daar hebben andere ouders toch niets mee te maken?
De halve klas weet op zo'n manier dat er ouders zijn die onderling problemen hebben.

Moni

Moni

22-02-2015 om 18:03

Er werd geen reden gemeld

Alleen maar dat die kinderen niet op de foto mochten.
Ik beheerde het fotoalbum op internet. Die ouders hebben mij zelf toegelicht waarom ze bezwaar hadden. Ik heb daar niet naar gevraagd.
Alleen geen foto's op internet willen, zegt niets over onderliggende problemen. Ik denk dat er meer ouders zijn die principiële bezwaren hebben.

Enne, het ging alleen om de ouders van één klas. Niet over de hele school.

toestemming

Bij ons op school moet je ook op papier je toestemming geven.

Geef je geen toestemming worden er ook geen foto's geplaatst van je kind.

creabea

creabea

23-02-2015 om 09:50

niet op klassenfoto's?

Nou zeg, dat is stom. Ook wel raar dat een school klassenfoto's online zet trouwens.

En je hoeft geen problemen te hebben om geen toestemming te willen verlenen om foto's van je kind op internet te willen hebben. Ik wil dat ook niet, het is gewoon privé. Ik zet ook geen foto's van mijn kinderen/privéleven op facebook en ik stel het ook niet op prijs als iemand anders foto's van speelafspraakjes/kinderfeestjes online gooit. Je weet niet wie ermee aan de haal gaat.

creabea

Tja dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Ik vind het juist leuk dat de klassenfoto's online staan en dat er elke week verhaaltjes staan over wat de kinderen hebben gedaan/meegemaakt. Maar ieder zijn mening.

Fotogeniek

Fotogeniek

23-02-2015 om 21:32

Meisje Klein

het is vooral heel onverstandig om foto's van kinderen en verhalen over kinderen online te zetten, als het onbeschermd is. En het gaat niet alleen om mensen die die foto's eraf plukken en op walgelijke manieren gebruiken (want dat gebeurt). Je hebt mensen die daarop geilen en ook op die lieve verhaaltjes van wat er in de klasjes allemaal gebeurt. Maar je wilt ook niet dat de copyright van de foto's van jouw kinderen later helemaal niet van jou blijkt te zijn, of dat de foto's van jouw kinderen (net als de mokken van M Lavell) ineens openlijk te kijk hangen.
En dat is in feite wel wat je allemaal doet als je foto's van je kinderen (laat) publiceren online.
En dan heb ik het nog niet eens over later, als je kids groot zijn.

Mijn belangrijkste overweging is nog wel dat ik niet de indruk heb dat ik hierover voor mijn kind over kan beslissen. Wie weet hoe de wereld over tien, twintig jaar eruit ziet, dan wil ik niet dat ik iets op mijn geweten heb waar mijn kind later de wrange vruchten van plukt.

creabea

creabea

23-02-2015 om 21:45

andere media

het gekke is dat als je kind met zijn hoofd in de krant komt, daar wel altijd toestemming voor wordt gevraagd (en dat wordt ook heel normaal gevonden), maar op internet vinden veel ouders het allemaal geen probleem.

Creabea

If only. Ik had voor mijn dochter opgegeven dat ik geen toestemming gaf voor foto's. Desondanks stond ze met een foto, die tijdens een les genomen was en waar alleen zij op stond, in de krant.

Mijn andere dochter stond paginagroot in de krant terwijl ze haar hpvprik kreeg. Niemand heeft ons om toestemming gevraagd. Ze was woest, niet alleen stond ze er alles behalve voordelig op, met een van pijn vertrokken gezicht, het ergste vond ze nog dat er als onderschrift stond dat het de negenjaarsprik was terwijl zij toen dertien nwas.

Skik

creabea

creabea

24-02-2015 om 20:32

echt waar?!

jee, wat slecht. Daar heb je toch wel op gereageerd, neem ik aan?

Nectarine

Nectarine

25-02-2015 om 00:16

ja, het gebeurt

Ik wil ook geen foto's van mijn kinderen op internet. En dat kost inderdaad wel eens moeite. Maar ik was heel blij dat mijn kinderen nooit op foto's stonden, toen bleek dat een stagiaire bij het kinderdagverblijf foto's van kinderen had geknipt en geplakt in afbeeldingen van kinderen die misbruikt werden. Ik vrees dat die bewerkte foto's (van kinderen met wie mijn kinderen op het kinderdagverblijf hebben gezeten) voor de eeuwigheid in de krochten van het internet zullen zijn terug te vinden. Je kunt nooit helemaal voorkomen dat het gebeurt, maar je kunt het wel moeilijker maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.