Lorwyn
29-01-2009 om 11:19
Fruit getrakteerd
Mijn dochter werd deze week 6. Ze zit in groep 2 en wilde zelf sateprikkers met fruit trakteren. (Vorig jaar heeft ze overigens wel op snoep getrakteerd.)
Helaas waren er maar liefst 5 kinderen die het niet wilden. Ondanks dat de regel is dat je een traktatie aan moet nemen en dankjewel moet zeggen weigerden die jongens (tja geen meiden) om het aan te nemen. De juf ging er niet teveel op door om het feest niet te bederven, maar ze kregen toch een flinke uitbrander.
Ze beweerden allemaal dat ze nooit fruit hoeven te eten omdat ze het niet lusten, ik vond het zo'n onzin. Er zaten verschillende soorten fruit op de prikker dus ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze er echt niks van lustten, en buiten dat ze leren op school dat het onbeleefd is om een traktatie te weigeren, en dat ik wat ik mijn kinderen ook leer.
Op zich zag ik de bui al een beetje hangen, ik heb het ook met mijn dochter overlegd, maar zij is jarig dus zij mag weten wat ze trakteert (binnen bepaalde grenzen).
Toch was ik verbaasd over het onbeschofte gedag van die kinderen, nu kregen ze niks en zaten echt onwijs te klieren terwijl de rest het gewoon opat, ze gedroegen zich echt als een stel verwende kereltjes die hun zin niet kregen echt bah!
suus36
29-01-2009 om 12:03
Irritant zeg
Hi Lorwyn,
inderdaad irritant zeg. Ik ben altijd bang dat mijn kinderen zich ook zo gedragen, dus ik prent altijd in dat ze niet mogen zeuren als ze iets krijgen. Ook bij feestjes zeg ik vooraf altijd dat ze alles leuk moeten vinden en als ze het niet leuk vinden, vinden ze het toch leuk, haha.
Toen mijn jongste geboren werd trakteerde de oudste op slagroomsoesjes met glazuur en muisjes. Ook waren er kinderen die zeurden dat ze het niet lekker vonden. Ze kwam helemaal stilletjes met haar trommeltje uit school. Mijn dochter was zo trots op haar zusje en dan krijg je zo'n reactie. Vond ik echt zielig. Die dag was haar juf ziek, dus er was een invalster. Liep dus niet helemaal zoals verwacht.
Op zich wel fijn dat de leerkracht het voor je dochter opnam. Als ik haar was zou ik ook niet accepteren dat ze zo reageren. Wel raar dat ze bleven klieren. Daar moet ze toch voor kunnen zorgen dat dat niet meer gebeurt ter plekke?
maar goed, niet te druk maken verder hoor! Hopelijk doet je dochter dat ook niet.
Groetjes,
Suus
Sasvangent
29-01-2009 om 12:46
Niet overdrijven
je dochter heeft toch gewoon kunnen trakteren wat ze wou. En als een deel dat niet wil, is dat nou zo erg?
Ik vind het bij dit voorbeeld wat overdreven om van 'onbeschoft gedrag' te spreken bij kinderen van 5-6 jaar oud. Hoeveel volwassenen zijn er die vanalles nog altijd niet lusten?
En een algemene regel maken dat een traktatie moet aangenomen worden? Nou ja, als een kind iets niet wil of lust, waarom moet de juf dat dan dwingen? Erg raar hoor.
Mijn dochter van 5 eet tijdens de traktaties geen cake of taart; vindt ze niet lekker. Je kan het gek vinden dat een kind niet graag zoete cake eet, maar wat is daar nu erg aan?
Of, zou je geen probleem hebben als de kinderen snoep of iets dergelijks zouden weigeren maar nu wel omdat het gezond is?
liora
29-01-2009 om 12:54
Beetje onzin
Hoi Lorwyn,
Mijn zoon eet geen fruit en zou de traktatie zeker niet hebben aangenomen. Maar waarom is dat onbeschoft? Dan heeft hij dus niks, jammer dan.
Ik snap niet waarom je het als een persoonlijke belediging voor je dochter ziet.
Liora
krulleke
29-01-2009 om 12:54
Ik zeg altijd
dat als ze een traktatie niet lusten, nee dank je wel ik hoef/lust niet, als ik zelf naar een verjaardag ga eet ik vaak geen gebak omdat ik er niet zo van hou, bedank ik ook netjes.
krulleke
Guinevere
29-01-2009 om 13:15
Ja sorry hoor...
Mijn zoon eet ook geen fruit, dus die zou het ook niet aannemen. Beter dan dat ie het wel aanneemt en in de prullebak gooit lijkt mij. Maar dit probleem heb je met alles dat je uitdeelt, er zullen altijd kinderen zijn die het niet lusten. Gewoon niet persoonlijk opvatten, ook je kind niet, of leer haar dat het niet persoonlijk is.
Kinderen die gaan klieren in de klas staan hier los van, dat is de verantwoordelijkheid van de juf om dat aan te pakken.
Hanne.
29-01-2009 om 13:37
Klieren en bedanken
Klieren terwijl de rest van een tractatie zit te genieten lijkt me een probleem dat de juf aan moet pakken, maar ik snap niet waarom je verplicht een tractatie aan zou moeten pakken. Zeker bij een fruitspiesje.
Een (verpakt) snoepje kan je nog in je tas stoppen en mee naar huis nemen, maar een fruitspies die je niet lust (of niet wilt of...). Zit je eerst een kwartier met dat ding in je handen, om 'm vervolgens voor de ogen van de jarige in de prullenbak te mikken....ook niet echt beleefd.
(wel mee eens dat het m.i. zeldzaam is dat kinderen helemaal geen fruit/groenten lusten, maar er zit wel een verschil tussen ' lusten' en ' lekker vinden', en een tractatie moet je toch eten omdat het lekker is, niet omdat het zo nodig gezond moet zijn. Mijn kinderen lusten best een gekookt aardappeltje, maar als er op getracteerd wordt slaan ze denk ik toch over, zo lekker vinden ze het ook weer niet)
Temet
29-01-2009 om 13:39
Tja
Sorry, maar dit wekt - al bedoel je het waarschijnlijk niet zo - toch een beetje de indruk van een 'foei die andere kindertjes worden niet goed opgevoed en eten onverantwoord'-posting
Ik ben het eens met diegenen die zeggen dat een tractatie die niet bevalt beleefd kan worden geweigerd. Je hoeft ook geen aangeboden moorkop te accepteren, waarom dan wel een fruitspies.
Maar klieren, of roepen 'dat is vies'' is niet netjes.
Juf heeft er kennelijk wat van gezegd. Dat heet opvoeden geloof ik, en is bij zesjarigen niet ongewoon als ik het goed begrepen heb
Dochter kan het nooit iedereen naar de zin maken. Jammer dan.
En ik vind dat ze geweigerde tractaties gewoon weer mee naar huis moet kunnen nemen om dan lekker zelf op te eten, maar dat terzijde
Groeten,
Temet
Mamvantwee
29-01-2009 om 13:41
Wel mee eens
Even alvast voordat de reacties komen...
Ik ben het met je ens hoor. Fruit eten is ook naar mijn mening gewoon gezond aangeleerd en nog lekker ook. Bij ons thuis ook geen gemiep over fruit. Ze willen het graag zelfs. Ik snap het ook niet als een ouder zegt dat zijn kind nooit fruit eet. Heb je alles geprobeerd? Het goede voorbeeld gegeven?
Guinevere
29-01-2009 om 13:45
Dekking
Gelukkig zit je al in dekking Lorwyn, want hier komt de eerste: nee, mijn zoon lust écht geen fruit. Nooit gelukt hem dat te leren eten. En dit is maar één van de vele dingen. Ik ben al blij dat hij tegenwoordig zijn avondeten goed neemt.
Als er smarties worden uitgedeeld bedankt hij er trouwens ook voor. Of hij roept hard "dat lust ik niet". Tja, het is een kind met kinderreacties, geen gedrilde robot.
Guinevere
29-01-2009 om 13:56
Oh, gaan we die discussie weer voeren?
Gaan we die discussie weer voeren? Dat kinderen die iets wel eten dat doen vanwege de geweldige aanpak van hun ouders? Nooit bedacht dat er ook dingen zijn die in het kind zelf zitten? We kunnen deze discussie ook voeren over doorslapen trouwens. Of over spijbelen. Of over brutale kinderen. Of over....vul maar in. Vergeet het idee nu maar dat je als ouder alles in de hand hebt, en dat alle "gelukte" dingen aan jouw goede aanpak liggen. Dat gaat op zijn gunstigst slechts gedeeltelijk op.
maggietel
29-01-2009 om 14:06
Sluit me aan bij guinevere
Ben het eens met jou posting. Hier één fruit en groente etend kind en één die bijna niets lust van groente en fruit. Van de week een veel gehoorde tip gebruikt bij het slecht etende kind, laten helpen met klaarmaken van de salade. Wat zegt ze aan tafel "dat hoef ik niet want ik heb gezien wat voor vieze dingen er allemaal in gingen". Dus net de staafmixer maar even op de erwtensoep gezet in de hoop dat ze niet te veel "gezonde" dingen er in gaat herkennen vanavond en iets verder komt dan alleen stokbrood met kruidenboter.
angel3
29-01-2009 om 14:22
Herkenning lorwyn
Ik herken het wel en heb me ook dood geergerd al 2 jaar bij zoon. Echt dat chagerijnige gemok omdat ze het dus niet lekker vinden.... brrr. Maar ja missch doet mijn zoon dat ook wel dat weet ik niet.
Ik heb toen gevraagd wat ze dan wel lekker vinden als traktatie: CHIPS!!!!! ja doei s morgens om 9 uur? dat doe ik dus niet. Ik ben principieel 
Ik had een keer zelfgemaakte mini appelflapjes en een keer een eierkoek met dropveter piraat.
Ik heb ook eens gekookt met enkele kindjes uit de klas (kooklesje). Het heet ook KOOKles. Meestal worden er koekjes gebakken maar dat vond ik weer zo flauw om dat weer te doen dus ik wilde iets hartigs doen. Ik heb gehaktballetjes met de gemaakt (kneden, eitje breken, paneermeel, balletjes draaien etc) en wraps met zalm (oke dat was gewaagd maar zoon vindt dat heerlijk!)
Ook weer enorme sjaggo kinderen. Zoon heeft alles opgegeten. Die hoefde s avonds niet meer
Helaas.
Ik probeer me er maar niet meer aan te storen.
Asa Torell
29-01-2009 om 15:04
Gezeur
Ik kan me ook enorm ergeren over lustikniet gezeur, vooral als je op iets je best gedaan hebt. GRRR, bah! Tegelijk zie ik het als iets wat er (helaas) bij hoort op die leeftijd... net als nog irritantere dingen als 'ik mag op X feestje komen en jij lekker niet!' Misschien dat Lorwyn weet dat er bij deze kinderen meer aan de hand is, maar ik hoor van zoon en vriendjes dit soort zeurgedoe regelmatig, en volgens mij heeft het bij hen niks met de opvoeding te maken. Hier thuis wordt bijvoorbeeld helemaal niet veel snoep en koek uitgedeeld en zoon vindt fruit heerlijk. Toch kan ik me voorstellen dat ie voor hetzelfde geld in de klas mee gaat met de gedachte dat het stoer is om er op af te geven of dat het niet cool is voor een tractatie. Waarmee ik totaal niet wil zeggen dat er iets mis is met fruit trakteren, misschien doen we het zelf ook wel (1e verjaardag op school moet nog komen). En ja, jammer dan als er kinderen zijn die het niet lusten. (voor die kinderen).
Asa Torell
29-01-2009 om 15:07
Overigens
vind ik ook dat de juiste reactie zou moeten zijn 'nee dank je, ik vind dat niet zo lekker' en het niet aannemen. Dat de kinderen dit wel moeten van de juf, vind ik vreemd. Geeft alleen extra kliermogelijkheid, zoals gooien met het fruit dat ze toch niet lusten (ik noem maar wat).
maggietel
29-01-2009 om 16:48
Asa torell
Ja, kan opzich best grappig zijn (vooral bij een kind van een ander natuurlijk). Maar soms ben ik die algehele hongerstakingen van haar aan de etenstafel 's avonds echt meer dan zat hoor. Maar helaas de juiste oplossing nog niet gevonden. Wie het weet mag het zeggen.
Asa Torell
29-01-2009 om 16:58
Ach sorry maggietel
Ik kan me voorstellen dat je er knettergek van wordt. Ik dacht dat je het zelf ook grappig vond hoe ze dat zei door de manier waarop je het opschreef. Maar het was niet mijn bedoeling te lachen om andermans sores.
anneke
29-01-2009 om 17:27
Maggietel (ot)
Het is vast heeeel verkeerd. Maar ik had ook zo'n hongerstakend kind. Sinds kort hebben we de dwang ingevoerd. Dus: niet eerder van tafel voor je .... hebt gegeten. Dat levert soms hele vervelende taferelen op (vraag me wel eens af of de buren ons verdenken van kindermishandeling, dat kind (van bijna 8) kan krijsen!) maar het werkt wel. En tot nu toe is dit helaas het enige dat werkt.
Maylise
29-01-2009 om 18:18
De manier waarop
Je kan het nooit iedereen naar de zin maken maar dat geeft ook niet. Ik vind dat een kind best een tractatie mag weigeren maar wel op een beleefde manier. Dus netjes zeggen nee, dank je wel. Niet klieren of om iets anders vragen. Maar goed het zijn natuurlijk kinderen dus het is werk in uitvoering en kan dan er wel eens een minder diplomatieke reactie vallen.
Het is wel aan de juf om daar vervolgens mee om te gaan. Juf kan bijvoorbeeld met de kinderen afspreken hoe ze iets netjes kunnen weigeren en praten over waarom het niet zo leuk is om te roepen dat iets stom of vies is.
Ik vind het verder niet raar dat iemand op fruit trakteert maar vind het ook niet raar als er op chips wordt getrakteerd. Ik kan me echter wel voorstellen dat zeker kleuters fruit minder feestelijk vinden dan snoep of chips ook al lusten ze op zich best fruit en het daarom niet zo leuk vinden als er op fruit getrakteerd wordt. Alleen moeten ze nog leren om dat niet te uiten.
Maylise
Julie
29-01-2009 om 18:58
Maggietel (ook ot)
Ook hier een bereslechte eter. Tot voor kort probeerde ik altijd de regel "hou het gezellig aan tafel, negeer ongewenst gedrag" te hanteren. Stickers, toetjes, klappen, vliegtuig met opa en oma etc. Niks. Tot ik er net als jij helemaal knettergestoord werd van dat enorme getrut aan tafel om 2 erwten naar binnen te krijgen. Nu is de regel: niet van tafel voor je je bord leeghebt (en dan ligt er echt een halve aardappel, twee sperciebonen en de door mevrouw wel gewaardeerde worst op).
Het geklaag is nog steeds niet van de lucht, maar het werkt wel. Voor het eerst.
reina
29-01-2009 om 19:25
Hoe reageren
Er zijn altijd wel kinderen die iets niet lusten, jammer dan. Ik vind het wel een verschil hoe ze reageren, zeggen ze gewoon netjes dat ze het niet hoeven of roepen ze hard dat ze het vies vinden of iets anders willen. Dat laatste vind ik nl niet netjes en dat je kun je een kind van een jaar of 5 prima aangeleerd hebben. Al wil het niet zeggen dat ze niet geleerd hebben hoe het moet als ze op school niet netjes reageren.... Ik vind het terecht dat juf hen vertelt hoe je wel of niet hoort te reageren. Ze mogen er nl ook wel rekening mee houden hoe het voor de jarige is als ze onaardig reageren, ook daar zijn ze oud genoeg voor.
Massi Nissa
29-01-2009 om 21:08
Vies
Hier een dochter van twee jaar en twee maanden die tot voor kort bij vrijwel alle groente en veel soorten fruit zei: "Dat is heeeeel vies." Pas kwam er een oudtante bij ons eten. Dochter begon weer over wat er allemaal vies, nog viezer en echt heel vies was aan het eten op tafel. Tante (ergens uit de Middeleeuwen maar hartstikke lief) boog zich vriendelijk naar dochter toe en sprak: "Je moet zeggen: dat vind ik niet zo lekker." En waar al onze opvoedpogingen strandden als een dronken walvis, kreeg oudtante het met een opmerking voor elkaar. Nu zegt dochter: "Dat is heeeeel vies. O nee, dat vind ik niet lekker." Ik denk dat we oudtante vaker gaan uitnodigen, bijvoorbeeld als het niet lukt met zindelijk worden ofzo
.
On topic: weet niet meer of het reina was die het zei, kan ook Asa zijn geweest, maar fruit is minder cool dan chips. En jongetjes zijn in een groep onder elkaar megacool(st). Het is jammer voor je dochter, Lorwyn, maar ze zal moeten leren wat alle kleine meisjes ooit leren: verachtelijk snuiven als het gaat om groepen jongetjes en hun manieren (hihi). Het enige vreemde aan dit verhaal is dat de jongetjes de tractatie moesten aannemen van de juf (als ik het goed heb begrepen). Dat lijkt me erg vreemd.
Groetjes
Massi
tonny
29-01-2009 om 21:28
Geheel politiek incorrect
ik heb een dochter die al jaaaren 'fruitarier' is. Een worteltje, stukje bloemkool, oke, maar fruit eet ze echt niet. Andere kinderen in ons gezin wel, zij is een bijzondere uitzondering.
Ook zij zou hebben bedankt voor de fruittractatie. Niet uit onbeleefdheid of verwendheid, ze lust het gewoon echt niet (ook al is het erg jammer...)
Herinner me dat veertig jaar (!) geleden mijn broertje kaas en worst trakteerde (wat nu vast ongezond heet, maar destijds verantwoord). Ook dat waardeerde lang niet iedereen.
tonny
Emmawee
29-01-2009 om 23:09
Huh?
Ik snap eigenlijk niet waarom je je hier zo druk over maakt. Die jongens hadden misschien wel erg gehoopt op chips of snoep en waren gewoon teleurgesteld? Misschien lusten ze wel fruit, maar niet in verschillende stukjes aan een stokje geregen? (Mijn zoon eet graag een hele appel). Of misschien hadden gewoon net buiten Spidermannetjes gespeeld en moesten nog wat frustratie kwijt ofzo?
Natuurlijk moeten zij op hun gedrag worden aangesproken, want zo leren ze hoe je je wél in een dergelijke situatie behoort te gedragen. En voor je dochtertje moet natuurlijk helder zijn dat haar traktatie natuurlijk goed gekozen is, al zijn er ook kinderen die dit niet zo lekker vinden als zij.
Maar uit jouw berichten lijkt het wel alsof deze jongens jou en je dochtertje iets hebben aangedaan door zich niet netjes te gedragen, waardoor "niet alles loopt zoals jullie wensen". Was je dochter erg verdrietig hierover? Want dat lees ik niet terug eigenlijk.
Groeten, Maw.
Manda Rijn
30-01-2009 om 11:19
Lorwyn
het is jammer voor jullie dat het zo gegaan is, het zijn ook geen leuke reacties op iets wat uitgedeeld wordt. leuk is namelijk heel anders, beleefd is ook heel anders, aardig is heel anders. Heb je gelijk in maar vind ik.
Maar wat doe je eraan ? Je kan je er kapot aan ergeren maar daar heb je zelf ook niets aan, je kan met de juf er over hebben, desnoods het aankaarten bij directie. Een leerkracht kan op verschillende manieren reageren in zo'n situatie, hij/zij kan ook regelmatig er terloops iets over zeggen, wat is gewenst gedrag als je een traktatie krijgt ?
Ik zelf heb het vermoeden dat mijn eigen dochter ook wel zich anders gedraagt dan ik haar probeer mee te geven. Zo heeft ze laatst op een speelafspraak ontzettend lopen zaniken over bruin brood (absurd !) wat ze niet lustte en dat ze (ze kreeg niets anders gelukkig) honger had en een koekje wou. Ik ben dan blij dat ik dat hoor van de desbetreffende ouder. Dus als het die van mij was die zat te roepen "dat is vies" dan hoor ik het graag.
Manda Rijn
30-01-2009 om 11:27
Oh en trouwens
ik vind het een prima traktatie, veel beter dan een zak snoep en ik denk dat mijn dochter het lekker had gevonden, zij het dat ze zelf ook al fruit mee had voor het 10 uurtje dus dan was het wat dubbelop. Je mag alleen fruit meenemen hier op het 10 uurtje dus hoe de niet-fruiteters dat doen (als die al in de klas zitten) weet ik niet.
maggietel
30-01-2009 om 12:43
Asa t, anneke en julie
Geeft niet hoor Asa, het kwam er ook wel heel grappig uit (hoewel ik dat op dat moment niet moet laten merken). Daar is ze heel sterk in, smoezen verzinnen en bij de handte opmerkingen maken.
Anneke en Julie, Laten zitten aan tafel met haar bord al meerdere keren gedaan. Zelfs een keer 2,5 uur lang en toen was het toch hoogste tijd om naar bed te gaan en mevrouw had geen hap gegeten, sterker nog niet eens in haar eten geprikt. Misschien toch de oplossing van mijn zus eens proberen en het in de lunch-trommel mee naar school geven, koud en wel. Maar ik vind dat toch wel op de rand (zo niet er over) van respectvol met mijn kind omgaan.
Guinevere
30-01-2009 om 12:43
Manda (licht o.t.)
Na 3 jaar proberen mijn zoon fruit te laten eten bij de opvang, (nog los van mijn pogingen thuis) en hij weigerde nog steeds, gaven ze hem rozijntjes ipv fruit. Onder het motto "gedroogde druiven zijn ook fruit". Ik vond het een beetje ver gaan richting de andere kinderen maar kennelijk vonden die het geen probleem.
maggietel
30-01-2009 om 12:48
Lorwyn, traktatie
Wat betreft de traktatie moet je het denk ik niet zo persoonlijk opnemen. Iets weigeren omdat ze het niet lusten/er niet van houden/of gewoon geen zin in hebben vind ik niet onbeleefd op zich. De juf zou daar aandacht aan moeten besteden hoe dat netjes en beleefd kan en niet moeten willen dwingen alles aan te nemen (en het vervolgens in de kliko dumpen). Gaan klieren staat denk ik los van de traktatie en is het probleem van de juf. En wat het jongen/meisje aspect betreft, ook hier zou dat precies andersom geweest zijn. Zoonlief zou niet durven zeggen dat hij het niet lust en dochter roept dat ook onbevangen door de klas. Alleen na lang gehamer blijft het tegenwoordig bij de mededeling dat zij het niet lust en niet dat het vies is.