Sjansje
28-06-2012 om 15:44
Gedoe met leerlingenvervoer
Onze dochter van 11 zit op een ZMLK-school. Ze is autistisch en heeft een verstandelijke beperking.
Al jaren gaat ze met een taxibusje (leerlingenvervoer) naar school.
Afgelopen maandag kregen we de beschikking over het leerlingenvervoer voor schooljaar 2012-2013. We wonen in het zuiden des lands, dus morgen begint hier de zomervakantie.
In deze brief stond dat onze dochter niet meer voor taxivervoer in aanmerking kwam, ze zou vanaf 13 augustus (eerste schooldag) in aanmerking komen voor openbaar vervoer (eventueel met begeleiding).
School ligt op ongeveer 12 km afstand, ze zou 1 x moeten overstappen.
Ik meende dat ik een beslag kreeg!
Openbaar vervoer? Hebben die ambtenaren ooit de bussen 's morgens en 's middags gezien? Bomvol! Ons kind is al helemaal over de rooie als ze op school aankomt! Alleen kan ze zo wie zo niet reizen, want dan zien we haar nooit meer terug, en met begeleiding? Wie moet dat dan gaan doen? En wie betaald diegene? Man en ik werken allebei.
School gebelt, en daar hadden al meer ouders zich gemeld. Gemeente gebelt, wat ik ook deed, ik kwam niet verder dan de telefoniste...2 dagen lang. Emails naar betreffende ambtenaren, betreffende wethouder; geen reactie. Emails naar andere wethouders en burgemeester: geen reactie. Krant en regionale zender gebelt, die doken erin, maar kwamen ook niet verder dan de telefoniste. SP gebelt, (zitten nog niet in de gemeenteraad) en die kreeg wethouder te pakken. Het zou gaan om ongeveer 100 kinderen binnen onze gemeente op diverse scholen voor speciaal onderwijs. Ze gingen overleggen over alle tumult en zouden dan ouders en scholen gaan bellen.
Dat is gisteren eindelijk gebeurt. Mevrouw kon niet veel zeggen, ze moesten nog vergaderen, maar we zouden snel iets horen.
Ondertussen had ik al uitgezocht over hoeveel kinderen op de school van onze dochter het ging, en dat waren er 7. 11 Kinderen kregen gewoon taxivervoer.
En laat het nu toevallig zo zijn dat die 7 nu al samen in 1 busje zitten. Ze hebben dus gewoon heel bot een busroute in z'n totaliteit geschrapt, zonder naar de kinderen te kijken. Ik was laaiend (en dat is nog zwak uitgedrukt).
De meneer van de SP ging weer bellen met de wethouder en kreeg een toezegging dat alles een half jaar zou worden opgeschort. Binnen 2 weken zouden de ouders op de hoogte worden gebracht.
Ik ben weer gaan mailen naar de wethouder, want ik wilde die toezegging zwart op wit. Die heb ik nu. Tot 1 januari blijft de oude indicatie gehandhaafd. In de tussentijd gaat de gemeente in overleg met ouders en scholen, en gaan dan wel naar elk kind individueel kijken. Even respijt, erg fijn, maar nog lang niet voldoende.
Ik heb teruggemailt dat ik alle stukken met betrekking op de besluitvorming van de indicatie van mijn dochter wil hebben. Ik wil weten hoe en door wie bepaalt is dat ze wel met het openbaar vervoer kan.
De wethouder stelt dat alles nu is ingetrokken en het daarom niet meer aan de orde is om daar gegevens over te verstrekken.
Ik wil het wel hebben. Want ik vermoed dat er niet eens individueel naar mijn dochter is gekeken, en daarvan wil ik bewijs hebben.
Mijn vraag is nu: kan ik eisen om (een kopie) van deze stukken?
Alvast bedankt!

Sjansje
28-06-2012 om 17:07
Ik ben bang dat als ik het nu hierbij laat zitten, we in januari weer voor problemen komen te staan.
Daarom wil ik ook weten waar ze hun besluit deze keer op hebben gebaseerd.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat besluit nergens op is gebaseerd, omdat ze volgens mij naar geen enkel kind individueel hebben gekeken.
Maar dat wil ik wel zwart op wit, mochten ze ditzelfde weer gaan doen.
School en de daaraan verbonden psycholoog werken al aan die verklaring, maar er waren ook kinderen die zo'n verklaring al hadden en die moesten nu opeens ook met het ov.
De gemeente wil bezuinigen, en deze keer ging dat met de botte bijl op een veel te laat tijdstip. Ik ben bang dat ze de volgende keer het wat slimmer gaan aanpakken...
Ik snap wel dat je vind dat ik m'n energie moet sparen, maar dat kan ik nu even niet...

Rafelkap
28-06-2012 om 17:33
Sjansje
Maar weinig mensen gaan hun fouten toegeven en al helemaal de gemeente niet, hoop daar maar niet te hard op. Je kan het misschien wel met al die ouders in de plaatselijke courant brengen, zal de gemeente niet zo leuk vinden
Volgens mij mogen ze met zo'n brief niet zomaar busvervoer weigeren, daar moeten jullie dus flink achteraan gaan zitten.
Wat vervelend zo kort voor de zomervakantie, een enorme stress!
Wij zijn straks busje af want we wonen te dichtbij.

Rafelkap
28-06-2012 om 17:39
Ik lees net dat de media er al op is gedoken. Maar ik vrees dat je geen bewijs krijgt. Je kan er natuurlijk wel naar vragen. Maar als jullie nu nog geen brief van een arts hebben gestuurd was het niet daarop gebaseerd.

Sjansje
28-06-2012 om 17:43
Rafelkap
Inderdaad, een heleboel stress en veel te weinig tijd, zo voor de vakantie.
Wat de gemeente betreft; nee die zullen hun fouten niet zo vlug toegeven, daarom wil ik ook iets zwart op wit.
En tja, onze gemeente heeft al problemen genoeg. Iets met een hek en molotovcoctails

kamille
28-06-2012 om 20:20
Leerplichtambtenaar/school/jezelf vergoeden
Vergeet de gemeente voorlopig maar even. Belangrijkst is nu dat je alsnog vervoer gaat regelen en dat lukt je niet door heel hard met terugwerkende kracht bewijzen te eisen.
Bel de leerplichtambtenaar en zeg dat je een probleem hebt omdat je kind zonder leerlingvervoer thuis zal moeten blijven, en dat het flipt als het met OV moet.
Bel ook school en vertel ze hetzelfde: "Ik zit met een probleem: mijn kind kan niet meer naar jullie als leerlingvervoer wordt opgeheven, en OV gaat dramas geven."
Kans is groot dat school en LPA alsnog wat gaan regelen. Ik spreek uit herhaaldelijke ervaring en als je zelf positief en opbouwend bezig bent (dus niet meteen lopen foeteren over de gemeente) lukt het vaak wel. De LPA heeft een "enge" reputatie, maar ik heb er vooral veel hulp van gehad bij dit soort dingen!
Een alternatief is dat jullie dagelijks haar halen en brengen, daar krijg je ook een vergoeding voor. Maar dat moet dat wel matchen met bijvoorbeeld werktijden, schooltijden van je andere kinderen etc. Het is in ieder geval ook een optie.

Inge M
28-06-2012 om 20:29
Je hebt niets aan dat bewijs
Je vermoeden klopt waarschijnlijk (zeker omdat één busje geschrapt is). Ook al zou je dat kunnen bewijzen, dan verandert er niets. Het besluit is opgeschort, er gaat individueel gekeken worden. Als dan alsnog besloten wordt dat kinderen met het openbaar vervoer moeten, dan heb je alleen iets aan de nieuwe afwegingen en niets aan de oude.
Houd goed in de gaten wanneer er besluiten in de raad gepland staan en zorg dat een politieke partij geregeld vragen stelt hoe het met dit dossier staat.

kamille
28-06-2012 om 20:36
Bewijs doet er nu niet toe
Actie om leerlingvervoer te continueren is nu het belangrijkst. Dus: bellen naar LPA en school. En als dat geregeld is kan je alsnog je energie besteden aan dat bewijs. Oh ja: hou rekening met enorme bierkaaien. Zonde van je energie. Met een gehandicapt kind in huis kan je dat vast wel beter gebruiken

Sjansje
28-06-2012 om 21:50
Ach ja
Jullie hebben ook wel gelijk. Ik zat gewoon nog met een stuk woede en frustratie, maar daar kom ik inderdaad niet verder mee.
We hebben al de toezegging dat het tot 1 januari blijft zoals het nu gaat, dus de tussenliggende maanden kan ik rustig gaan gebruiken om brieven van school, psycholoog en dergelijke te gaan verzamelen.
Als ze echt naar het individuele kind gaan kijken ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat mijn dochter na 1 januari gewoon vrolijk in de taxi zit.
Dank jullie wel voor het relativeren en het helpen om alles weer wat meer in perspectief te zien.

anna van noniemen
28-06-2012 om 22:14
Sjansje
elk jaar weer zat ik met dezelfde angst als jij, met als enige verschil dat wij het toch steeds weer wel kregen. Maar het belangrijkste is inderdaad bewijs, bewijs dat je dochter niet in staat is met het OV te reizen! Dan kunnen ze het niet weigeren!

Sjansje
28-06-2012 om 22:30
Anna van noniemen
Eigenlijk heel gek, maar ik heb me nooit een seconde druk gemaakt over het leerlingenvervoer.
In mijn ogen kon immers zelfs een blinde zien dat ze niet in staat is met het openbaar vervoer te gaan.
Klassiek autisme, IQ van 55, achterstand in de motoriek en ze kan geen diepte zien. Leek mij een duidelijk verhaal.
Geen moment erbij stilgestaan dat dat niemand zou boeien, dat er gewoon bezuinigd moest worden no matter what.
Ze kan niet eens alleen naar het plein hier aan de overkant; als iemand tegen haar zou zeggen dat-ie een mooie klok-auto-fiets of wat dan ook thuis heeft zou ze al onze waarschuwingen vergeten en vrolijk meegaan. Ook kletst ze tegen iedereen, maar vaak "onzin". Ik denk niet dat een bus vol pubers dat grappig zal vinden. En dan haar motoriek; ze heeft hulp nodig bij het nemen van op -en afstapjes, is erg onzeker. Natuurlijk ook teveel prikkels in de bus, en met overstappen zou ze overal belanden behalve op school.
Haar zelf brengen is geen optie; ik heb geen rijbewijs, man wel maar die is dan al naar z'n werk. Meerreizen in de bus gaat niet door mijn werk. En iemand inhuren? Van welk geld en waar vind je iemand die 's ochtends 1 1/2 uur gaat reizen en 's middags weer?
Daarom kwam het ook ijskoud op m'n dak vallen, ik had dit echt nooit verwacht.

anna van noniemen
28-06-2012 om 22:47
Werk
was hier in de gemeente geen excuus en dus geen reden om het dan maar toe te kennen. Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar pas dus op met dat te zeggen...

mamapdd
29-06-2012 om 10:05
Hier ook
Ook in onze gemeente geldt zo'n soort regeling. Tot anderhalf uur reistijd enkele reis openbaar vervoer wordt je geacht zelf je kind naar school te brengen als het niet zelfstandig kan reizen (VSO). Een baan is geen reden om hier een uitzondering op te maken, nog meer kinderen ook niet. Zes uur per dag (minimaal, want je kunt per OV niet altijd per ommegaande retour).
Gelukkig is bij ons de reistijd nog langer, hij zou om tien voor zeven de deur uitmoeten om om kwart voor negen op school te zijn, dus voorlopig zijn we weer gered. Maar denk eens aan dat kind. Kwart over zes op, ontbijten, aankleden, lopen naar de bushalte, zenuwachtig worden als de bus weer eens te laat is, want zelfs als papa of mama er bij is, de trein missen is erg fout. In de bus, uit de bus, wachten op het perron, allemaal mensen om je heen, in de trein met mensen die tegen je aan staan want de trein is overvol op dat tijdstip, trein uit, volgende bus. Dan nog een stuk lopen en al volkomen overprikkeld aan je echte schooldag beginnen. Les tot na drie uur, in spanning zitten of papa/mama op tijd komt, lopen, bus, trein, bus, lopen. Als alles goed gaat op z'n vroegst om vijf uur thuis. Even bijkomen, avondeten, uurtje huiswerk, en dan is het al weer bijna bedtijd want om kwart over zes gaat de wekker weer.
Al het geld wat dan wordt besteed aan het aanbieden van speciaal onderwijs wordt weggegooid door de omstandigheden om tot leren te kunnen komen om zeep te helpen.
En dan wel de hondenbelasting afschaffen.....

ishtar
29-06-2012 om 19:46
Jee
Ik moet het nog maar afwachten, net de aanmelding gedaan voor kind bij een VSO cluster 3, maar volgens school doet 'onze' gemeente niet zo moeilijk (je moet alleen op minimaal 6 km van de school wonen, en er moet geen vergelijkbare school dichterbij zijn) en is alleen de indicatie voor ZMLK al voldoende voor leerlingenvervoer. De gemeente waar hij naar toe moet is lastiger, maar die hebben hier niks over te zeggen.
Maar goed, ik begrijp dat niks zeker is voor je de toezegging hebt...

albana
30-06-2012 om 10:20
Gut
2 weken terug trof ik al lopend van werk met iemand (cliënt) een mongooltje aan bij de bushalte. Bus kwam niet, mongooltje in paniek. Het meisje had het de hele tijd over de bus die niet kwam en wist écht niet wat te doen. Ze moest naar school, zoveel werd me duidelijk. Ondanks haar paniek kon ze me uiteindelijk wel vertellen wat het probleem was. Uiteindelijk aan de hand van haar tas, de naam van school gevonden en háár naam (stond op tas), haar meegenomen en wat laten drinken (op werk) en die school gebeld...Ja daar waren ze haar al 'kwijt' en haar ouders ook. Ze was schijnbaar bij ons werk uitgestapt voor een overstap. Uiteindelijk kwam een leraar van school haar ophalen....Die foeterde ook op de bezuinigingen van de gemeente, die bezuinigingen kon ik niet helemaal plaatsen en ook door gebrek aan tijd (ik moest werken tenslotte) heb ik ook geen uitleg gevraagd...Nu snap ik het pas, geloof ik.
Ik vond het al verbazingwekkend dat ze zo'n kind met de bus lieten gaan...onverantwoord, voor hetzelfde geld was ik een of andere enge viezerik geweest, toch? Dan was ze w.s. ook zo meegegaan..
groeten albana

Sjansje
30-06-2012 om 14:30
Reactie
Albana, dat is ook mijn grote angst. Ik weet dat mijn kind alle mensen lief vind en alle mensen vertrouwd.
Mamapdd en Ishtar, blijkbaar is dit in een raadsvergadering ergens in december besloten. Verder is het, zover we nu weten, nergens gepubliceerd.
Daarom was bij iedereen de "verrassing" ook zo groot. Vandaag staat er hier een stuk in de krant van de wethouder. Zoetsappig geneuzel en dat ze zo goed bezig zijn geweest om nog voor de zomervakantie te besluiten om dit gedrocht op te schorten.
Ja joh, super! Brrr....