Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wendelmoed

Wendelmoed

20-11-2020 om 20:19

Gedoe met MBO

Wij zijn gezegend met een leuke zoon, maar hij is niet zo goed in omgaan met gebrek aan structuur en duidelijkheid. Laat staan dat hij zichzelf kan organiseren.
Daarom leek het MBO ons wel wat voor hem, want daar zullen ze toch wel gewend zijn aan leerlingen die niet zo goed zelf kunnen plannen en organiseren, toch?

Fout.

Na twee jaar op een ICT opleiding met een mentor die hem absoluut niet zag zitten en dus ook geen enkele goede begeleiding gaf; en een stage die door corona volledig de mist inging (want hoe kun je thuis werken aan je stage als school niks laat horen en je stagebedrijf geen idee heeft wat je voor werk voor ze zou kunnen doen), hebben we beide partijen maar van elkaar verlost door hem naar een andere opleiding over te laten gaan.
Een niveautje lager zodat hij maar twee jaar hoeft (want hij wordt er niet jonger op en zijn zelfvertrouwen zit ver onder nul).
Nou zit hij verdorie evengoed weer in een opleiding waar geen klassikaal les gegeven wordt maar de leerlingen in groepjes verdeeld worden die dan zelf moeten plannen wat ze deze periode gaan leren, hoe ze dat gaan doen en dat aan het eind wel af moeten hebben anders mogen ze niet verder. Als ze een periode niet halen moeten ze die overdoen, maar hoe ze dan ooit weer bij de rest van de opleiding aanhaken weten de docenten zelf ook niet.

Dingen worden niet duidelijk gecommuniceerd, er wordt per mail iets anders doorgegeven dan er in het rooster staat, de groepjes worden amper begeleid en de stresslevels gaan hier dus alweer door het dak.

Wat een verschil met de horeca-opleiding van mijn dochter, waar alle theolessen klassikaal zijn (zij het online) en de praktijklessen duidelijk ingeroosterd en iedereen precies weet wat wanneer en waar van hem of haar verwacht wordt.

Kunnen we bij de ICT opleiding van zoonlief ergens klagen, want met een mentorgesprekje komen we zo ook niet verder denk ik? Kun je naar een directeur of bestuur of zo, of is dat bij voorbaat hopeloos? Want ik vind het toch wel onbevredigend om jaren schoolgeld te betalen aan een opleiding die zo weinig oplevert. En bovendien zou ik zo graag zien dat hij gewoon les krijgt...

Studentenstatuut?

Heeft de school niet iets van een studentenstatuut? Daar zou dan toch wel iets in moeten staan over wat een student kan verwachten, en iets over een klachtenregeling.

Groeten,

Temet

MoederVan3

MoederVan3

20-11-2020 om 20:46

MBO

We hebben een aantal jaren geleden een MBO draadje gehad. En daar kwam toen ook uit dat er een enorm verschil is. Sommige MBO-opleidingen bakken er weinig van en andere doen het heel goed.
Volgens mij hoort een school een klachtenprocedure te hebben, maar daarmee bereik je niet dat een slechte opleiding een goede opleiding wordt.
Mijn jongste is na een negatieve ervaring op het MBO uiteindelijk verder gegaan als BBL leerling. Je moet dan een baan hebben. Bij mijn zoon was dat geen probleem omdat hij was gaan werken en dat werk als opleidingsbedrijf kon dienen. Voor ICT lager dan niveau 4 ligt dat denk ik wat moeilijker. In de hardere techniek is er volop vraag naar BBL-leerlingen ook in Coronatijd.

Er is

Een leidinggevende van het team en er zal een directeur van de school zijn. Begin is bij de teamleider.

Heel herkenbaar

dat verschil tussen MBO's. En superirritant als een slecht georganiseerde opleiding de gevolgen van hun eigen slechte organisatie zo bij de leerlingen neerlegt. Ja, daar zou ik zeker over klagen, ook als ouder, hoewel ik mezelf als ouder liever niet op die positie zie zitten. Maar anders hoort niemand het op school, dat het ook anders kan en dat zij dat zelf in de hand hebben.
Idem voor de stage: de onduidelijkheid kan door de school opgeheven worden: wat mag het be3drijf verwachten van de stagiaire, zorgen dat het bedrijf dat weet en faciliteert. ICT is een van de dingen die prima vanuit huis kan.
Zoals je het beschrijft zit er ook een persoonlijk aspect aan: je leuke zoon heeft aantal vaardigheden (nog) niet goed onder de knie. Wellicht is dat iets waar je hem dan toch bij moet helpen: hoe krijgt hij de planning en het overzicht rond?

Tsjor

Klacht

Dochter stopte destijds in januari met de MBO-opleiding. Behalve het niveau, te laag, en de dagelijkse overprikkeling , teveel, was het nogal een hijs om mee te bewegen met de ondermaatse organisatie.

In de klas wordt aangekondigd dat je dan en dan een email krijgt met een link naar de benodigde stukken om een bepaald werkstuk te kunnen maken.

Als het zover is, een week te laat er zijn nog maar een paar dagen over om de opdracht te maken, blijkt dat het centrale stuk een verkeerd geplaatst stuk is.
De docent reageert niet per direct op de email.
Je bent het al gewend dus met de scheve manier van opdrachtgeven doe je het maar wat je wel kan en niet wat je niet kan.

Vlak voor het weekend een opdracht om materiaal te verzamelen dat maandag besproken wordt. Het materiaal is nergens te vinden. Het is het Sinterklaasweekend.

Goed, bij het eindgesprek, mooi dat ze daar dan toch een exitgesprek houden wil dochter op vragen nog wel wat zeggen over de organisatie. Want ze ziet vooral dat het haar niet lukt om eigen redenen.

Dus ze noemt de voorbeelden waarin de organisatie haar niet meeviel en een grote druk legde op de studie.

Zegt de begeleider: 'Ja, dat horen we wel vaker'. Punt.

Denk niet dat dit soort, vaak overwerkte en overbelastte, want moeten van alles tegelijk kunnen en doen ook wat betreft de organisatie, docenten kunnen zorgen dat de school wel goed georganiseerd raakt.

Zou niet weten hoe. Het heeft met een paar voortrekkers te maken op cruciale plaatsen, organisatietalenten met projectmatige vaardigheden en goede arbeidsvoorwaarden en dingen waar je geen van op hebt.

Dus ja, klagen, alleen als je er niet slechter van wordt.

Maja

Maja

23-11-2020 om 08:21

anneJ

Dir zijn precies de problemen waar wij tegenaan liepen op het MBO.
Gebrek aan structuur, gebrek aan communicatie, gebrek aan praktijkmateriaal (zo erg dat andere groepen uit projecten materialen weg gingen halen), het was 1 grote ramp.
O ja: valse voorlichting, maar dat is op bijna alle scholen zo (op een open dag kan alles, maar kom er tijdens de opleiding maar eens om), foute niveaus examens, alles kon gebeuren.

Kind was wegens ziekenhuisopname en herstel na de ingreep, niet op school, netjes vooraf aangegeven, ook diverse docenten benaderd om informatie, huiswerk e.d.: geen énkele reactie, van geen enkele docent. Via een klasgenoot hoorde ze dat een examen "plotseling" een bepaalde datum was. Ze heeft zich met krukken en al, tollend van de narcose, naar school gesleept, het examen gedaan.

Ondertussen heb ik een woordje gewisseld met de teamleider, maar iets zinnigs is er nooit uitgekomen.

Docent

Docent

23-11-2020 om 09:58

Tenenkrommend

Ik ken de verhalen, ook van mijn eigen dochter. In onze situatie was het niet alleen het organisatorische van de opleiding en de kwaliteitszorg die niet functioneert (zie ook posts hierboven). Ook het bedroevend slechte taalonderwijs heeft haar bijna de das omgedaan. Zij heeft dyslexie. Er is vanuit de opleiding voorleessoftware, tijdverlenging etc. Maar daar heb je niks aan als je een uurtje per week een docent hebt die alleen maar dreigt dat het examen hartstikke moeilijk is, soms wat werkwoordspelling doet of een oefenexamen wat niet wordt nabesproken, de helft van de tijd afwezig is of ziek (niet vervangen). Aan het eind van jaar 2 examen op niveau 3F, want in jaar 3 gaan ze voor de praktijkexamens, het"echte werk". In de praktijk komt dat neer op ongeveer een jaar (stageperiodes ervanaf getrokken) zeer mager taalonderwijs van een tweedegraads bevoegd docent. Vergelijk dat met de havo: in jaar 4 en 5 vier uur per week Nederlands van een eerstegraads docent. Ook niveau 3F bij het eindexamen.
Nu wil mijn dochter doorstromen naar het hbo, maar wat betreft taal heeft ze een behoorlijke inhaalslag te maken. En dat terwijl op het mbo vaak niet de meest taalvaardige leerlingen zitten, mogen ze het ook nog eens helemaal zelf uitzoeken. We leven al lang niet meer in een maatschappij waarin je niet zo goed hoeft te lezen als je "praktisch geschoold" bent. Op het mbo hebben ze dat niet begrepen.

Zelf geef ik les op een kleinschalige hbo-opleiding. De verhalen in de andere posts herken ik niet, ik hoef het ook niet te proberen zo met studenten om te gaan. Dat zegt niks over andere opleidingen van welk niveau dan ook natuurlijk.
Hier staan inspectierapporten van ondermaatse opleidingen:
https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/mbo-opleidingen-zeer-zwak
Verder is er nog de NSE (Nationale Studenten Enquête) met jaarlijks resultaten in de Elsevier Keuzegids. Hierin krijg je een beeld van hoe studenten over de opleidingen denken.

Wat je als ouder kan doen: wat AnneJ zegt "Dus ja, klagen, alleen als je er niet slechter van wordt."
Ik heb heg wel eens gedaan: de teamleider gemaild of ze enig benul hebben van hoe er op de stage met die kinderen wordt omgegaan (in iets genuanceerdere bewoordingen dus). Antwoord: "hier schrik ik best wel van". Maar verder gebeurde er niks. Ze had een 5,5 voor de stage, alleen maar omdat ze geen zin hadden in gezeur en een herkansing. Gelukkig had ze voor de volgende stage een 9.
Als student kan je je organiseren in deelraad of opleidingscommissie. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk als je al moeite hebt met de structuur en de planning en je eigenlijk in de overlevingsstand zit. Veel studenten verkeren niet in de omstandigheden om nou eens even gezamenlijk een flinke vuist te maken.
Jammer: ik heb mijn dochter ondersteund en veel en vaak met haar besproken hoe "mee te bewegen met ondermaatse organisatie", mooi verwoord, bedankt AnneJ!

Pirata

Pirata

23-11-2020 om 11:56

Afgetaaid

Tja, mijn zoon is maar helemaal gestopt met MBO en hij wil er ook nooit meer heen.
Slechte les, slechte communicatie, niveau ondermaats, behalve bij enkele leraren. Wat bij hemzelf ook tot een neerwaartse spiraal leidde.
Na een dik half jaar is ie overgestapt op Havo. Ook omdat hij best over wilde naar BBL, maar geen idee had welke richting hij dan wél wilde doen.

Het overzicht

van docent geeft alleen een beoordeling van de examens. Maar daar zit niet de chaos in die organisatorisch op sommige opleidingen heerst.
Wellicht zijn er een paar dingen waar je op kunt letten als je een open dag bezoekt voor een MBO-opleiding. Er is bijna altijd wel een mogelijkheid om te praten:
- met studenten: vraag naar lesuitval, hoe vaak en wat doen ze dan; vraag welk vakken makkelijk of moeilijk zijn en waarom dat dan zo is.
- met docenten: vraag naar de stabiliteit van het team, zijn er veel wisselingen, zijn er 'oude rotten'.
- met de opleiding zelf: bestaat deze studierichting al lang?
Van de drie MBO's waar mijn kinderen mee te maken hebben gehad was er 1 uitstekend: prima organisatie, coherent leerprogramma, prima ondersteuning. Maar daar zaten dan ook een paar 'oude rotten' in een klein team, die de boel al jarenlang op een goede manier hadden georganiseerd.
Van een vriendin hoorde ik dat MBO's overladen worden met wensen 'vanuit het veld' waardoor er vaak direct en snel een nieuwe opleiding opgezet moet worden, omdat er nieuwe beroepen verschijnen. Dat leidt bijna altijd tot chaos, ook in andere richtingen.

Tsjor

Docent

Docent

29-11-2020 om 08:53

Tsjor

Nee hoor, als je doorklikt zie je uitgebreide rapporten over kwaliteitszorg en onderwijsprocessen.
Maar alleen afgaan op een inspectieprapport is niet verstandig.

Maar

dan ken ik nog wel veel meer zwakke of slechte MBO-opleidingen. Tot schade van de leerlingen. Bijvoorbeeld omdat ze 1 examen niet kunnen doen (niet georganiseerd) en vervolgens een half jaar extra moeten betalen.

Tsjor

Maja

Maja

01-12-2020 om 08:43

tsjor

mijn kind wilde graag op een open dag staan, juist om inderdaad een eerlijk beeld te geven i.p.v. het "verkooppraatje". 3x raden: ze was te kritisch, dat ging dus niet gebeuren.

Oude rotten c.q stabiliteit: niet altijd handig, zo'n oude rot (mannelijke docent) die vindt (én uitspreekt) dat vrouwen niet op een technische MBO opleiding thuis horen...

O ja: klachtencommissie is niet altijd handig, want veel docenten houden elkaar de hand boven het hoofd, maar je bent als leerling wél van ze afhankelijk qua beoordeling.

Je dénkt je goed te informeren op een open dag, door je in te lezen, door vragen te stellen, maar als vragen "wenselijk" worden beantwoord in plaats van "eerlijk", maak je dus keuzes op valse informatie. En als dan het moment daar is dat je iemand erop aanspreekt, beweren ze keihard dat dat nooit zo gezegd is.

Ik ben blij met een huidige open dag vorm: online, chatten met huidige leerlingen, chatten met decaan. Resultaat: antwoorden zwart op wit, en reken erop dat dat gebruikt gaat worden (duurde dit keer ook langer voor er een antwoord kwam)...

bieb63

bieb63

03-12-2020 om 09:01

Nog bonter Tjor

Op het MBO waar m'n dochter heeft gezeten, werd het examen afgekeurd door de inspectie, aangezien de tentamens en de lessen ondermaats waren. Gevolg: de leerlingen moesten nóg een jaar......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.