Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Alternatief voor agenda

Alternatief voor agenda

11-07-2018 om 15:09

Geen agenda, toch overzicht

Mijn jongste gaat nu van 1 naar 2 vwo. Hij haalt goede cijfers, maar het bijhouden van huiswerk is één grote chaos. Hij heeft een 1 blik agenda die hij gebruikt om te plannen wat in Magister staat. Daar help ik hem bij en dat gaat goed. Fout gaat het als iets niet in Magister staat: extra gymschoenen mee op dag y, fiets mee op dag x, een toets die moet worden ingehaald en ook allerlei opdrachten die moeten worden ingeleverd.

Hij gebruikt zijn agenda alleen thuis, want op school weet hij niet snel genoeg de juiste dag te vinden en hij schrijft niet snel genoeg. Kortom, dat lukt hem dus niet. We hebben een groepsapp aangemaakt waarin hij alles zet dat hij hoort op school en later plannen we dat samen in zijn agenda. Maar hij mag zijn telefoon in de les niet gebruiken, kan dus niet meteen intikken en is het dan vaak alweer vergeten. Deze groepsapp helpt dus wel, maar het is niet voldoende.

Wie heeft er tips?

ryder carol

ryder carol

11-07-2018 om 16:19

bullet journal

Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar een bullet journal (The analogie system for the digital age, zoals de bedenker het noemt), vind ik superpraktisch werken om overzicht te bewaren. Bulletjournaling is een beetje een hype, met allerlei frutsels en instagramwaardige versierde journals, maar de basis is juist heel simpel. En precies toepasbaar naar eigen inzicht. Op de website bulletjournal.com vind je een handig filmpje met de basics en er is een facebookgroep 'minimalist bullet journal', waar je veel ideeën uit kunt halen over hoe je een journal kunt inrichten. Het kan ff wat zoeken zijn, naar wat je precies zelf nodig hebt, maar ik heb nu een half jaar mijn systeem wat voor mij werkt en dat werkt echt heel fijn. Ziet er helemaal niet instagramwaardig uit, maar ik heb prima overzicht wat er wanneer moet gebeuren. Ik kan me voorstellen dat ook voor scholieren dit een prima systeem zou kunnen zijn. Mocht je eventueel geïnteresseerd zijn, dan wil ik je best meer info geven over hoe ik een en ander inricht.

Casey

Casey

11-07-2018 om 18:40

Papier

Hij kan op papier of achterin een schrift schrijven wat de docent zegt. En dan samen doornemen wat hij opgeschreven heeft.

Angela67

Angela67

11-07-2018 om 19:17

1 blik

daar kan je alles inzetten, dat is juist handig.
dus ook scoutingkamp, let op weekend naar oma dus zondag geen huiswerk mogelijk.
Alles
gr Angela

Mijntje

Mijntje

11-07-2018 om 19:22

memo's

Kan hij niet gewoon gele memo's meenemen en die enkele dingen daarop schrijven - en dan thuis in z'n eenbliksagenda overschrijven?
Of een neutrale agenda kopen, zolang er maar genoeg schrijfruimte is kan een andere agenda ook dienen als plan agenda. Met een andere kleur pen of met tekentjes kan hij aangeven wat hij die dag plant om te doen.

Lou

Lou

11-07-2018 om 19:22

Gewoon in schrift

Hij krijgt het niet snel genoeg op de juiste dag in zijn agenda. Dan schrijft hij het ergens anders op, als het maar ergens zwart op wit staat. Bijvoorbeeld in het schrift van dat vak. Thuis tas uitpakken, schriften nakijken, overschrijven in agenda. Zou dat niet het makkelijkste zijn?

Mams

Mams

11-07-2018 om 19:42

Memootjes

Ik zou zeggen: stapeltje van die gekleurde zelfklevende memootjes in z’n etui en dan als er iets gezegd wordt snel eentje pakken en opschrijven. Memootje vervolgens op boek of in schrift plakken. Komt ie m thuis vanzelf weer tegen en dan kan hij de info van de memo in z’n agenda noteren....

Of een klasgenoot vragen om zulke dingen ff naar hem te appen. En dan bij voorkeur iemand die z’n zaakjes altijd prima op orde heeft. Eventueel met het vooruitzicht op een zak snoep naar keuze aan het eind van het schooljaar (als de klasgenoot in kwestie geen vriend/vriendin is en het lullig voelt om dit ‘zomaar’ te vragen)...

Angela67

Angela67

11-07-2018 om 19:44

en op telefoon

op je smartfoon doet 1blik het ook goed!
desnoods maakt hij fotootjes van het digibord, van een notitie van een agenda van een klasgenoot, en dan als hij thuis komt dan kijkt hij (met jou) die fotootjes en dingen door. het 1 blik principe is ook dat je op school gewoon alles even snel noteert en dat je pas thuis gaat kijken wat moet wanneer en hoe plan ik het in.
Dus ik zou zeggen: probeer toch zoveel mogelijk notities in 1 blik te zetten en laat het hem 'netjes' maken als hij thuis komt.
gr Angela

Tango

Tango

11-07-2018 om 19:49

Inhaaltoetsen en opdrachten

Staan hier gewoon in Trajectplanner, dat is het magister op zoon zijn school. Vaak staat er per les ook bij het huiswerk als er iets meegenomen moet worden. En bijzonder genoeg onthoudt zoon dit eigenlijk altijd wel. Hij komt er soms pas de ochtend zelf mee maar altijd wel op tijd.
Misschien kan je i.p.v. een agenda inderdaad een schriftje hiervoor meegeven. Of laat het hem achterin zijn agenda bij notities opschrijven. En om wel de juiste dag te vinden kan je ook de bladzijde van de agenda die al zijn geweest omvouwen of een hoekje afknippen.

Zoon hier gebruikt overigens zijn agenda nooit meer. Alleen in het begin van het schooljaar. Volgend jaar kopen we er wel eentje, maar die gebruiken we thuis om het huiswerk te plannen.

Alternatief

Alternatief

11-07-2018 om 22:39

Dank!

Dankjewel voor alle tips. Er zitten er heel veel bij die ik met zoonlief zal bespreken. Zelf kwam hij met het idee om alles op zijn hand te schrijven. Op mijn vraag waarom hij wel op zijn hand wil schrijven en niet op papier zei hij dat hij dat veel fijner vindt. Zucht. Maar met deze tips ga ik een nieuwe poging wagen!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-07-2018 om 23:14

Tjonge

Ik ben van lang geleden, het klinkt me echt vreemd in de oren dat het voor iemand die naar klas 2 van het voortgezet onderwijs te lastig is op te schrijven wat een docent zegt.

Goed dat jullie eigentijdse tips delen,

Op papier schrijven lijkt me sneller en leesbaarder dan op een hand. Nou ja, het regent er deze dagen niet af.

Alternatief

Alternatief

11-07-2018 om 23:28

Bijzonder

Tja, Wilgenkatje. Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder Het is geen standaard kind, nee.

Wat ik doe

Als bijna hopeloze ADD'er gebruik ik mijn slaapkamerdeur als whiteboard en op de pc sticky notes.
Als ik echt bang ben iets onderweg te vergeten dan zet ik een kruisje op mijn hand en thuis (sporadisch, anders werkt het niet) een geeltje in de keuken.
Vroeger op school kladde ik dingen op briefjes of schriften maar het bleef een chaos.
Heb zelf nooit begrepen waarom agenda's en kalenders (zelfs in telefoon) bij mij niet aanslaan.
Ik moet het onmiddellijk bij de hand en op papier hebben, anders is het uitstel en afstel.
Wat misschien werkt is een noteboekje met een pen er aan vast en dat dan in een speciaal bijvakje van zijn schooltas? Laat hem het naar eigen inzicht gebruiken en niet alleen voor school dingen maar ook sociale geheugensteuntjes en zo. (afspraakjes)
Ik vermoed dat je dan meer kans hebt dat hij er een nut van inziet.
Het blijft behelpen.

lisbeth

lisbeth

12-07-2018 om 07:28

Gelukkig

Voor onze add’er moeten docenten alles in magister zetten. Dat scheelt heel veel gedoe. Losse briefjes, huiswerk schrijven in het verkeerde schrift of op de verleerde blz in de agenda of gewoon huiswerk niet horen.
Thuis gebruiken we een excelsheet, kolommen per dag rijen per vak. En dan daar je huiswerk in verdelen. Toetsen staan in het rood

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.