Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
29-10-2011 om 10:57
Al jaren wordt er geklaagd over de tussenschoolse opvang (TSO). Het is duur: 2,50 euro per kind per keer, geen melk/thee/fuit oid en het speelgoed is ook niet alles. Ouders zijn verplicht om drie keer per jaar per kind mee te helpen, zonder vergoeding en als je dat niet kunt/wilt krijg je een boete van 25 euro per keer dat je had moeten komen. Aan mezelf merk ik dat ik het lastig vind om een groep van ongeveer 15 tot 20 totaal onbekende kinderen in het gareel te houden. De regels over het eten zijn duidelijk: minimaal 1 boterham en je mag na 15 minuten naar buiten. Sommige kinderen houden zich er aan, sommige ook niet en die zijn binnen 5 minuten de klas uit. Ik mag er niet achter aan, want ik mag de rest niet alleen laten. Sommige kinderen proberen je echt uit en ja, dat lukt dus ook. Wat ik eraar, ervaren meer ouders. Dit is nu de derde TSO-organisatie en ook hen lukt het niet om een goede TSO te regelen waar kinderen graag willen overblijven. Steeds minder ouders regelen onderling wat zodat hun kind niet naar de TSO hoeft. School ziet dit ook en komt nu met de oplossing van een continu rooster. Alle kinderen blijven in hun eigen klas met hun eigen leerkracht over en hebben tussen de middag nog maar een half uur pauze. De kinderen gaan dan van half 9 tot 2 uur naar school en de leerkrachten hebben dan pauze van 2 tot half 3. Op zich heb ik geen moeite met een continu rooster, in ieder geval is het een stuk goedkoper; zo'n 35 euro per kind per jaar en er komt schoolmelk. Maar toch zit het niet lekker: waarom kunnen we geen goede TSO regelen?
29-10-2011 om 12:00
Tja
Als je ouders voor de klas zet die daar eigenlijk geen zin in hebben is het logisch dat het mis gaat. Voor de kinderen is het ook niet fijn om steeds iemand anders te hebben als overblijfkracht.
Hier is het ook lastig om vaste overblijfkrachten te vinden. Toch lukt het elke keer wel weer. Met vaste overblijfkrachten (dat zijn ook gewoon ouders) is het een stuk beter, het is makkelijker afspraken te maken met de kinderen, de regels zijn duidelijk en bij problemen komt de coordinator er bij, die is altijd aanwezig op de locatie en meestal boventallig. Bij grote klassen staan er indien mogelijk 2 ouders op een klas. In de kleuterklassen wrdt geprobeerd om zoveel mogelijk elke dag dezelfde ouder voor de klas te hebben, er zijn een paar ouders die 3 dagen komen overblijven. Ze krijgen een vergoeding van 9 euro voor een uur en de kinderen van overblijfouders mogen gratis overblijven.
De TSO organisatie doet hier trouwens niet zoveel meer dan zich afzijdig houden. We hebben gelukkig een goede coordinator.
Als er geen overblijfkrachten gevonden kunnen worden dan lijkt me een continurooster inderdaad het beste. Het scheelt een hoop gedoe!
29-10-2011 om 12:11
Niet alleen ouders
hier hebben we wel een goede tso organisatie, maar er zijn nauwelijks ouders die dat doen. We hebben een grote poule met vutters, studenten etc. Mensen die het vaak al jaren met veel plezier doen.
Maar aan de ouders wordt het niet gevraagd. 90% van de kinderen blijft over. Die ouders werken dus en zijn niet beschikbaar voor de overblijf. Het komt niet eens op om de ouders te vragen. Wel voor allerlei ad hoc uitjes en zo. Maar dan teken je speciaal in zonder verplichting.