Muis75
26-03-2011 om 23:52
Geen plusklas voor onderpresterende hb kind?
Mijn kinderen alledrie hb mogen omdat ze onderpresteren toch niet in de plusklassen. Ik snap hier echt niets van en vind het vervelend om als ouder te gaan zeuren. Oudste zoon 7 jaar is inmiddels naar een Leonardoschool. Hij zegt zelf hierover "ze dachten dat ik niet zo slim was en daarom mocht ik niet meedoen met de andere slimme kinderen in de klas". Hij is nu eindelijk gelukkig en heeft eindelijk vriendjes en heeft, sinds hij op de Leonardo zit, nu ineens wel een heel goed rapport en kan dus wel enthousiast meedoen in de klas.
Nu heb ik nog twee dochters die geen extra werk krijgen op school. Die zich zo dood vervelen dat ze, vooral de jongste, onhandelbaar genoemd worden. Er wordt zelfs van ADHD en een ontwikkelingsachterstand van twee jaar gesproken qua gedrag. Ook krijgt de jongste elke dag te horen hoe stout ze is op school. Ik maak me heel erg zorgen om haar zelfvertrouwen wat langzaam afbrokkelt hierdoor. Ze huilt s avonds in haar bedje en zegt "ik weet ook niet waarom ik elke dag stout wil zijn op school, maar ik kan niet anders mamsie" Maar ik zie gewoon hetzelfde gebeuren als met de oudste alleen ziet de school het niet. Ik krijg alleen te horen dat ik strenger moet zijn thuis. Ja, denk ik dan, zijn jullie blind of zo??? Ze vervelen zich echt te pletter. Maar het klinkt zo arrogant om te zeggen dat ze meer nodig hebben op school. Ze vragen thuis heel veel van mij willen constant alles weten en leren. Ik zie ze liever spelen. Mijn oudste speelt eindelijk weer nu hij op de Leonardoschool zit. Ik weet het niet meer, het is zo een gevecht...
Moet ik het maar accepteren dat onderpresterende hb kinderen dus niet gezien worden en hun tijd uit moeten zitten tot ze naar een Leonardoschool kunnen? Zo is het met mijn oudste ook gegaan. Graag tips van ouders die hetzelfde hebben meegemaakt. Ik vind het moeilijk om aan de juf van mijn kinderen te vragen of ze ook in de plusklas mogen. Je wordt al gauw gezien als een pusherige tijgermoeder bah......
Mijn twee dochters worden deze maand getest of ze echt hb zijn. Want als ouder blijf je twijfelen over je gevoel hierover. Wat als ik er volkomen naast zit en er toch iets anders aan de hand is (bv adhd). Dus het is even spannend wat er gaat gebeuren vooral met de jongste...

cleo
31-03-2011 om 08:21
Annet en blauwtje
Jullie beschrijven idd precies hoe het is.
Ik zag het gebeuren dat ze een zelfbeeld krijgen wat compleet afwijkt met de werkelijkheid
En
Waarom weer een andere school uitproberen als er expertice ergens anders al aanwezig is?
Wij zijn er ook heel gelukkig mee!

billie
31-03-2011 om 09:05
Leo is geen garantie
Het klinkt allemaal zo mooi, maar ik ken toch ook de verhalen van kinderen die niet aarden binnen leo.(of andere problemen tegenkwamen op leo, het gaat ook niet met alle leo's even goed) Een overstap is altijd een enorme gok, en dus, voor mij iig, best eng.
Ayla, in de praktijk werkt het op een gewone school niet, maar ik reageer op jouw stelling dat het beter is met dezelfde niveaus in de klas. Als ik naar mijn kind kijk dan is het vooral het onbegrip dat hoogzit, en de verveling. Verder is het vooral een kind dat veel wil spelen. Op de basisschool zit je niet alleen maar om te leren. Spelen staat helemaal los van iq, hij heeft de leukste contacten gehad met kinderen van heel verschillende niveaus. Nu hij ouder wordt blijft hij wat hangen bij kinderen met meer dezelfde intelligentie, maar toen hij jonger was zeker niet. Het is in feite zo onbelangrijk, dat iq. Maar omdat er geen rekening mee wordt gehouden op de bs, wordt het zo groot, dat is iig mijn idee.

ayla
31-03-2011 om 09:13
Sera
Wij hebben nu een school die redelijk op de verschillen inspringt, het beste uit alle kinderen probeert te halen en vrij veel ervaring heeft op HB gebied. Maar nog steeds blijkt het een probleem. Ayladochter is versneld van 2 naar 4, dat was afgelopen september, Ze kon nauwelijks lezen, had nog nooit spelling gehad of taalonderwijs uit groep 3. Ondertussen leest ze binnen een half jaar avi uit en loopt ze op taalgebied alweer ruim een jaar voor. Ze ontwikkelt zich op bepaalde gebieden zo snel dat het soms eng is. Afgelopen januari ging het weer eens mis, ze sliep slecht, wilde niet naar school, moest haar huilend de klas in brengen. Ik liet haar op een bepaald ogenblik opschrijven wat er mis was. Het kwam er op neer dat ze gepest werd, dat iedereen dacht dat ze stom was, de juf dacht dat ze stom was, ze wilde niet meer slim zijn maar gewoon leuk en 23 vraagtekens erachter aan en dat alles was bij elkaar MONSTER. Dan heb ik het niet meer over een kind wat zich gewoon een beetje verveelt maar een kind dat echt ongelukkig is met wie ze is op dat moment terwijl ze op een school zit wat al het mogelijke doet om alles voor haar aan te passen. Net zoals het kind van Blauwtje heeft zij een vreselijk slecht zelfvertrouwen op bepaalde gebieden, ze is ervan overtuigd dat je dingen kan of niet en wat je niet kan zul je ook nooit leren dus dat doe je dan gewoon niet. En dan vindt iedereen je stom en wat je wel goed kan maak je fout want je wil natuurlijk ook niet dat de andere kinderen je slim vinden want slimme kinderen zijn stom maar dan moet je natuurlijk niet doorschieten en alles fout maken want dan vinden ze je stom. Als je je 6 jarige zo hoort redeneren dan vraag je je echt af waar het kind mee bezig is. Ik kan niet inschatten of mijn dochter het veel beter op een Leo school zou doen maar ik denk dat als er binnen te rijden afstand 1 was geweest dat ik het zeker zou proberen.

Sera
31-03-2011 om 21:25
Ayla
De problemen die je dochter heeft lijken niet niet alleen zozeer met het niveau van het schoolwerk te maken te hebben maar vooral met haar zelfvertrouwen en de plaats in de klas. Dat lijkt me al een hele andere insteek dan dat puur het cognitieve niveau op een gewone school te makkelijk is. Het kan best zijn dat ze op een L school ook dezelfde problemen zou hebben. Dat kan je niet voorspellen en hangt ook erg af van de L school in kwestie. Ik heb me er vorig jaar in verdiept en ik heb ook genoeg negatieve verhalen gehoord over bijvoorbeeld pesten wat daar ook plaats vond. Het enige wat je concreet kan zeggen is dat in een klas met maximaal 16 kinderen de juf/meester meer tijd kan besteden aan elk individueel kind en aan het begeleiden van het groepsproces dan een juf/meester in een grotere klas. Dat kan een voordeel zijn.
Voorlopen in de klas hoeft niet tot problemen te leiden. Het lijkt me meer dat die problemen voor een groot deel zouden kunnen komen doordat de vorige school verkeerd met haar is omgegaan en natuurlijk heb je dan niet in één keer een omslag. Een kind wat slechte ervaringen heeft moet weer leren om vertrouwen te hebben in de school maar dat kan heel lang duren hoe goed de nieuwe school ook is.

Sera
31-03-2011 om 21:35
Blauwtje
100 euro per maand is inderdaad een bedrag wat voor de meeste mensen wel is op te brengen. Voor mensen met een minimum inkomen of bijstand zal het wel te veel zijn. Nu zal daar ongetwijfeld wel een potje voor bestaan om die mensen te helpen maar het schept natuurlijk wel een psychologische barrière voor ouders met een heel laag inkomen.
Dat even terzijde lijkt mij 100 euro per maand niet het bedrag wat L onderwijs daadwerkelijk extra kost per kind per maand. Immers als dat wel zo was dan zouden we het gewone onderwijs voor niet al te veel geld net als het L onderwijs in kunnen richten met kleine klasjes en extra aandacht en vakken. Zou fantastisch zijn als dat zo is.
Het bedrag van 9000 euro per jaar wat ik hier las lijkt mij realistischer als het gaat om het lange termijn geldplaatje. Op de langere termijn zal het dus niet vol te houden zijn voor L scholen om in de huidige constructie te blijven functioneren tenzij ze private donaties weten te vergaren of alleen kinderen aannemen van ouders die wel dat bedrag kunnen betalen. Ik weet ook dat veel L scholen inderdaad financieel het niet veel langer kunnen volhouden.
100 euro per maand zou ik kunnen betalen maar 9000 euro per jaar is maar zeer de vraag. Dat geldt overigens voor veel mensen.
Hoe leuk de L scholen dus ook zijn het is inderdaad niet realistisch om te denken dat ze in hun huidige vorm lang blijven bestaan.
Dat is voor wederom een reden om toch maar te kijken naar een school binnen het reguliere onderwijs. Ik besef trouwens dat we ook inderdaad een goede school hebben vergeleken met veel andere scholen.

ishtar
31-03-2011 om 21:54
Sera
125 per maand komt op 9000 voor een schoolcarriere van 6 jaar. Dat is een heel realistisch bedrag.
Overigens is het bij ons ook op vrijwillige basis.

blauwtje
31-03-2011 om 22:06
Sera
ik heb hier alleen maar gereageerd vanwege "bewust kiezen".
Maar er blijkt dus heel veel onduidelijk te zijn over het Leo-onderwijs. Logisch dat mensen dan "bewust" iets anders kiezen.
Ik heb me laten vertellen dat het gat ongeveer 3000 euro is tussen de reguliere financiering en wat een Leo kost. Dan komt het op 7500 per jaar voor een Leo en 4500 voor een regulier kind. Dat gat wordt bij ons voor een deel door de stichting gedicht, en voor een deel door de ouders. Wij betalen 1000 pj voor het onderwijs, 200 pj voor de computer (waar we op tegen zijn, maar het is koppelverkoop. Wij vinden de laptops overdreven). Dan nog bijdrage van de school normaal, 35 per jaar.
In totaal dus 9000 als mijn jongste van groep 3 tot en met groep 8 op de Leo blijft.
Maar ik ga er vanuit dat hij niet zo lang op de Leo kan blijven omdat die 2000 per jaar per ll die nu van de stichting komt niet voor die periode kan worden verwacht. Dat is te veel geld, en de stichting (dat is de overkoepelende stichting voor scholen van de betreffende denominatie in onze regio) heeft dat voor 3 jaar gegarandeerd. Ook omdat ze het als proefproject zien. Ik verwacht een structuur met minder vakleerkrachten en grotere klassen.
En nog steeds had ik ze liever in regulier adaptief onderwijs.

Sera
01-04-2011 om 00:10
Blauwtje
Dat bedrag valt me best mee gezien de voordelen die L scholen toch vaak bieden met betrekking tot kleinere klassen en meer vakken. Je zou dan toch denken dat binnen het regulier onderwijs kleinere klassen dan nu ook mogelijk moeten zijn met een betere verdeling van de financiën. Het zou mooi zijn als school stichtingen eens was scherper naar hun financiën zouden kijken. Misschien is er dan ook binnen het reguliere onderwijs meer ruimte voor die kleinere klassen mogelijk. Dat zou mooi zijn want daar hebben immers alle kinderen baat bij.
Maar goed nu blijf je inderdaad met dat verschil in financiering zitten en dat houdt dus inderdaad in dat Leo onderwijs op de lange termijn onzeker is. Mijn dochter is nog maar 6 dus daar voor kiezen zou waarschijnlijk dus ook betekenen over een paar jaar weer een andere school. Dat vind ik ook geen fijn idee. Dan zit je over een paar jaar dus weer in dezelfde situatie.
Gelukkig heb ik dus een geschikte school gevonden. Ik weet natuurlijk niet hoe het straks met mijn dochter zal gaan maar vanuit de school is er wel bereidheid tot medewerken. Ik ben wel blij dat we in een gedeelte van het land wonen met heel veel scholen in de buurt zodat we veel keuze hebben. Dat maakt het ook waarschijnlijker dat er wel een school is die bereid is om mee te denken.

Fiorucci
01-04-2011 om 09:38
Vinden jullie dat echt?
Vinden jullie dat echt meevallen? Een modaal gezin kan dat echt niet missen hoor, het zijn echt niet alleen mensen in de bijstand voor wie dat bedrag te hoog wordt. Zeker in het basisonderwijs zie ik toch graag dat elk kind, onafhankelijk van hun intelligentie, gratis onderwijs krijgt.

ishtar
01-04-2011 om 09:54
Fiorucci
ik vind het veel, zeker voor het feit dat onderwijs gratis zou moeten zijn. Maar ik heb het er graag voor over omdat dat reguliere onderwijs (hier iig) niet voldoende blijkt te zijn.
Bij ons is het geen verplichting, dus ook ouders die het niet kunnen betalen kunnen hier terecht.

ishtar
01-04-2011 om 10:20
Blauwtje en sera
onze Leo moet zichzelf bedruipen, en er is geen ouder die 3000 per jaar betaalt.
Toch is er een financieel gezond plan. Zonder sponsoren ook nog

Tirza G.
02-04-2011 om 15:49
Nou
Ik heb dat wel uitgegeven aan verrijkingsmaterialen buiten de school. Als ik alle cursusjes, boeken, uitstapjes enzovoort bij elkaar optel kom ik er wel aan op jaarbasis. Als dat nou op school geregeld kan worden.........
Overigens ben ik het principieel met je eens: het zou gratis moeten zijn. Beter nog: in het gewone onderwijs moeten passen.
Tirza