Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lady Grey

Lady Grey

16-01-2009 om 09:21

Geen sova-training op school?

Hoe is het bij jullie op school geregeld, kan je kind indien nodig daar wel of niet een sociale vaardigheidstraining volgen?

Ik heb een zoon waarvan sinds groep 2 bekend is dat hij soc-emo heel zwak is, maar waar de school verder niets mee doet, temeer daar hij vorig jaar in groep 3 een onopvallend soc-emo bestaan leidde. Nu in groep 4 zijn er problemen, veroorzaakt door de extreem drukke combiklas waar hij nu in zit. Maar een sovatraining blijken ze niet te geven ´want de kinderen die dat nodig hebben worden toch meestal doorverwezen´, Over de remedial teachter of hoe die speciale meester ook heet hebben ze het dan nog niet eens, die helpt volgens mij alleen de kinderen met leerproblemen, die zoon niet heeft.

Is het niet zo dat ook de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling onderdeel zijn van het lespakket op een basisschool, of is dat een verkeerde inschatting van mij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jujube

Jujube

16-01-2009 om 09:41

Inderdaad

Da's inderdaad een verkeerde inschatting van je. Leerkrachten zijn ook helemaal niet opgeleid om iets met sova-training te doen. Dat is ook de reden dat ik het geen goede ontwikkeling vind dat scholen kanjertraining geven in de klassen.
Ik zou zeggen, zoek een goede speltherapeut oid waar je kind echt iets aan heeft. Sova training wordt ook wel georganiseerd door welzijnsinstellingen, maar zijn vaak van een bedroevende kwaliteit.
Succes.
Groet,
Jujube

Toch iets anders dan echt een sovatraining

Ja het klopt wat Anna zegt, sociale vaardigheden zijn onderdeel van het lesaanbod. Bij ons staat het op het rooster, elke 2 weken moet er een les gegeven worden. Maar dat is toch iets anders dan een echte sovatraining, die geven wij als school niet. Maar we hebben wel adressen in de regio die we dan aan ouders geven.

Jvo

Jvo

16-01-2009 om 11:38

Sindskort

Sinds twee jaar worden er bij ons via school Sova-trainingen aangeboden. Er is wel altijd al les gegeven in die richting (omgaan met elkaar, pestgedrag, verdriet), maar geen training voor kinderen die net dat beetje extra nodig hebben.

Het komt voor de bovenbouw vanuit het samenwerkingsverband en wordt ook op die manier gefinancierd (wordt op een andere school gegeven). Voor de middenbouw heeft school zelf extra lessen ingekocht met alleen maar kinderen van onze eigen school. Allebei mijn kids doen eraan mee (groep 4 en 6, maar beiden in de middenbouwgroep ivm logistieke problemen van mijn kant )

Jvo

ya

ya

16-01-2009 om 14:10

Lady grey

Toevallig had ik een paar dagen geleden een draadje lopen over sociale vaardigheidstrainingen bij zorgenkinderen. Ik wil mijn dochter van 5,5 een training laten volgen, maar voor die leeftijd is er weinig vinden. Ik heb het ook op school gevraagd, maar zij zeggen dat zoiets standaard in het lesprogramma zit opgenomen. Ik denk alleen niet dat dat geldt voor kinderen die er juist wat problemen mee hebben.
Jammer dat zoiets er niet standaard is.

Ya

Linda99

Linda99

16-01-2009 om 15:20

Hier

Dochterlief volgt nu een sova training buiten school.Het is best intensief, elke week een middag. Haalt naar mijn idee meer uit dan de onderwerpen die op school tussendoor op dit gebied worden behandelt.

Het is trouwens een training via school die door Stichting Jeugdformaat wordt geregeld.

Mari

Mari

16-01-2009 om 16:03

Doos vol gevoelens

Bij zoon op school hebben ze in de kleuterklas "een doos vol gevoelens" door gewerkt. Niet zo zeer sova training, maar heeft wel met de social emotionele ontwikkeling te maken. Het vervolg is "een huis vol gevoelens" Die heeft school van dochter voor haar aangeschaft vanuit haar rugzak. Maar dit wordt in de rugzak uren gedaan, maar wel met andere kinderen erbij. Dus als school bereid zou zijn, dan moeten ze wel een docent vrijmaken (liefst IBer) om met een groepje kinderen te werken. Wellicht een ander kind met rugzak waar je kind van mee kan profiteren?
Kanjer training kan helpen om scheve verhoudingen in de klas en de sfeer te verbeteren, maar ik vind het niet geschikt als Sova training voor zwakkere kinderen.

Sandra

Sandra

16-01-2009 om 18:39

Verschil

Natuurlijk moet de school aandacht besteden aan sociale emotionele ontwikkeling. Ik denk (hoop) dat iedere school dat ook wel doet. Er zijn diverse lesmethodes voor in de handen.
Ik vind een sova-training echter van een andere orde. En vind het dan ook niet vreemd dat deze training niet op school wordt gegeven.
Ter vergelijk: een school moet alle kinderen leren schrijven. Sommigen hebben extra hulp nodig en krijgen dat van de RT'er. En voor een enkeling is dat ook te weinig en die gaat naar de fysiotherapie. Zo zie ik dat ook een beetje met sociale vaardigheden.

mama69

mama69

23-01-2009 om 09:54

Sova-training bij mw

Er wordt vaak sova-training aangeboden bij Maatschappelijk Werk van de gemeente waar je woont. Klinkt zwaar, maar is een zeer zinvolle training. Op de school van mijn dochter hebben ze wel wekelijks aandacht voor sociale vaardigheden, maar veel te weinig. Daardoor wordt het pestgedrag echt niet onderdrukt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.