Zorgenmoeder
11-10-2010 om 15:13
Geen zorgenkind wel problemen op school
Waar kun je terecht als je kind geen etiketje heeft maar toch slecht presteert op school?
Elisa Gemani
11-10-2010 om 15:24
Zorgenmoeder
Goed van je dat je een draadje start! Maar we hebben wel meer informatie nodig van je
Hoe oud is je kind, in welke groep zit hij, wat zijn de problemen, wat is er al aan gedaan, wat versta je onder slecht presteren etc. etc. Er zijn geen pasklare oplossingen voor iedereen dus hoe meer info, des te beter anderen je kunnen adviseren en op weg helpen.
Nancy
11-10-2010 om 16:42
Nuanceren / advies
Jouw kind mag dan wel geen dyslectie hebben. Iets wat overigens eerst echt gediagnostiseerd moet worden alvorens men een dyslectie-protocol mag handhaven met de voordeeltjes waar jij over schrijft. Iets wat niet door de school mag worden afgegeven maar via een extern dyslectiedeskundige of bureau. Maar dit alles terzijde; jouw kind heeft hulp nodig! Je schrijft dat hij wel extra begeleiding krijgt, bedoel je daarmee remedial teaching onder schooltijd in de vorm van leesbegeleiding? want dat is wat de school jouw kind moet bieden. Ik vind het vreemd dat de school niet staat achter huiswerk. Mijn dochter heeft altijd RT gehad en huiswerk. Wil je een kind beter laten lezen zal zowel de school als de ouder(s) dit moeten stimuleren. Leeskilometers maken zoals men dat noemt. Mijn dochter heeft ook geen diagnose dyslectie maar omdat ze net als jouw zoon een leesachterstand heeft wordt ze wel als zodanig behandeld en krijgt ze RT op school en huiswerk! (mede op ons verzoek). Ik zou dus in samenspraak met de school zorgen dat er aan gewerkt wordt om jouw zoon beter te begeleiden. O ja, ik bedenk me net dat mijn andere dochter, absoluut geen dyslectie, last heeft van faalangst. Daardoor leest ze soms niet goed de opdrachten (zenuwen). Haar juffen hebben daarom besloten de proefwerken / vragen aan haar voor te lezen al was zij dyslectisch omdat het dan beter bij haar binnenkomt. Dus, het kan ook anders, jouw zoon heeft er net zo goed recht op om goed te worden begeleidt.
Ik wens je veel sterkte.
Elisa Gemani
11-10-2010 om 19:49
Zorgenmoeder
Tja, zoals eerder gezegd kunnen "etiketjes" bepaalde vormen van hulp en begeleiding makkelijker toegankelijk maken maar dat betekent niet dat een kind zonder etiketje verstoken moet en hoeft te blijven van hulp. School heeft ook in dezen wel degelijk een verplichting.
Waar liggen de problemen wat betreft je zoon? Hij heeft dus geen dyslectie (wie heeft dat bepaald?) maar waarom gaat spelling dan zo moeilijk, net als lezen? Hoe is zijn werkhouding en concentratie? Hoe gaan de andere vakken? Kan hij het cognitief allemaal verder wel prima aan? Hoe gaat het sociaal-emotioneel? Is hij faalangstig, perfectionistisch of niet? Je moet eerst de oorzaak weten zodat je gericht met hem aan de slag kan om eea te verbeteren.
Waar bestaat die extra begeleiding met lezen uit? Krijgt hij ook extra hulp met spelling? Wat huiswerk betreft: ook onze school is niet happig op huiswerk meegeven maar als je er als ouder op staat en goed onderbouwt met argumenten dat het in het belang van je zoon is kunnen ze niet weigeren. Gewoon door blijven drammen danwel stiekem wat werk meenemen naar huis. Even kijken welke methodes ze op school gebruiken en dan kan je zelf veel van Internet plukken om thuis mee te oefenen.
Dyslectie of niet; een kind wat extra hulp nodig heeft moet die ook kunnen krijgen.
Verder kan je zelf kijken welke hulp er buiten school mogelijk is op basis van je zorgverzekering. De fysio/logopediepraktijk waar mijn zoon een aantal RT lessen van gaat krijgen vergoed de eerste 8 lessen vanuit de zorgverzekering voor eerstelijns psychologische hulp. En voor die RT lessen heb je echt geen "etiketje" nodig.
Verder kun je toch heel goed gebruik maken van de informatie op bijv. de site van Balans mbt dyslexie. Veel van de adviezen zijn zeker nuttig en bruikbaar, ook als je kind niet officieel gediagnosticeerd is met dyslexie.
Blijf er bovenop zitten en sla met je vuist op tafel bij school. Als zij er niet zoveel mee kunnen moeten ze je door kunnen verwijzen voor hulp buiten school. En zelf er achteraan gaan natuurlijk.
Elisa Gemani
11-10-2010 om 19:52
Assertief
Ik ben het met Beemer eens dat je natuurlijk wel assertief moet zijn maar niet agressief. Je komt nogal verongelijkt over en dat is niet de juiste houding. Trouwens, de instantie/persoon waar je zoon is onderzocht en waar bleek dat je kind niet dyslectisch was, had die geen verdere adviezen en mogelijkheden tot hulp en/of begeleiding?
Guinevere
11-10-2010 om 20:43
Hier
Hier een zoon die het ook niet allemaal zeer makkelijk afgaat (wel diagnose). Geen idee van zijn scores op dit moment trouwens.
Wat doen wij: Ik heb met de juffen afgesproken dat ze me op de hoogte houden van de stof die er momenteel behandeld wordt. Elke week kijk ik er even een paar minuten naar, dan ben ik weer op de hoogte en kan ik er thuis op inspelen. Ook vertellen ze me dan de eventuele struikelblokken. Zo kan ik er thuis goed op inspelen met bv het pakket van Ambrasoft of digitaleklas.nl. Regelmatig even kort oefenen.
Verder hebben wij thuis enkele leerboeken. We weten het programma, dus wat er dagelijks behandeld wordt. Thuis kijken we er gezamenlijk even naar. Is de bedoeling van de opdracht duidelijk? Mooi, dan kun je die morgen in de klas zelfstandig maken.
Wat ik je verder wil adviseren: een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaak van de leerproblematiek. Bv. via een orthopedagoog. Snapt hij de opdrachten niet, zit ie te dromen, is ie te langzaam, heeft hij het niet geautomatiseerd, heeft hij problemen met de zintuigen, pakt hij de opdracht niet goed aan, heeft hij een probleem met zijn werkgeheugen? Er zijn legio oorzaken die met zijn lage scores te maken kunnen hebben!
Heb je zelf het gevoel dat er meer in zit dan eruit komt?
anita42
11-10-2010 om 20:51
Testen
Heb je zelf al verder gezocht wat er mogelijk met je kind aan de hand is? Heb je een psychologisch onderzoek laten verrichten? Indien hij namelijk een normale intelligentie heeft, moet er meer aan de hand zijn. Is zijn intelligentie minder, kun je kijken waar de problemen liggen en a.d.h.v. de onderzoeken met school om de tafel gaan zitten om te kijken waar je zoon recht op heeft.
Guinevere
11-10-2010 om 21:41
Niet links en rechts
Zorgenmoeder, lees mijn bericht nog even zorgvuldig door. Wij oefenen niet lukraak links en rechts op internet, maar alleen dingen die die week behandeld worden op school. En bij Ambrasoft kun je gewoon de woordpakketten waar de school mee werkt downloaden. Dat heet gericht oefenen, en daar heb je absoluut geen toestemming van de school voor nodig!
Verder blijft mijn advies van een onafhankelijk onderzoek ook staan. Je weet nu eigenlijk niets over de oorzaak, daar lees ik in elk geval niets over.
En heb je wel of niet het gevoel dat er meer inzit dan eruit komt?
Bikkel
11-10-2010 om 22:14
Dyslexie
Ik lees je verhaal met interesse. Hier ook een kind dat, zeker in verhouding met de andere vakken, uitvalt op spelling. Lezen gaat, al heeft ze hulp gehad bij het op gang komen van aanvankelijk lezen van een logopediste. Ook hier een school die altijd (vanaf groep 3) mijn bezorgdheid heeft weggewimpeld, ondanks het feit dat er officieel dyslexie in de familie zit.
Ik heb wel altijd allerlei woordenlijsten etc gekregen van school, dochter heeft ook altijd met andere zwakke spellers extra hulp gehad (hoewel je je daar niet teveel van voor moet stellen).
Toch heb ik nu dochter (groep 8) zelf extern aangemeld voor een dyslexieonderzoek. Haar briefjes zijn nog steeds fonetisch en alleen voor haar leesbaar, onbekende woorden probeert ze terug te brengen tot voor haar bekende woorden en ze gaat volgend jaar naar het VO waarbij veel nieuwe talen komen. Het rare is dat de ib'er nu wel erkent dat dochter onvoldoende progressie heeft gemaakt ondanks hulp.
Wat ik je aanraad: ga rustig in gesprek met school: waarom denken ze niet aan dyslexie, waar denken ze dan wel aan, wat kunnen ze doen om je kind te helpen, wat kan je thuis doen met je kind om te helpen want je kind helpen is een combinatie van thuis en school. Neem ook zo'n briefje van je kind mee naar school, dan kunnen ze het zelf zien. Een tip voor communicatie met school: houd het bij je eigen kind, heb het niet over andere kinderen die wel hulp krijgen. En bedenk dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn, wees dus vriendelijk en correct. Mijn ervaring is dat je daar het meest mee bereikt.
Verder kun je op eigen initiatief een extern onderzoek in gang zetten (houd wel rekening met wachtlijst) bij een extern bureau, kijk bij je ziekenkostenverzekering wat er vergoed wordt. Je kunt ook evt. eens bij een logopediste langs gaan.
Of je kijkt of je de taalboeken zelf (tweedehands) kunt aanschaffen.
Succes!
Bikkel
11-10-2010 om 22:17
Guinevere
Ik denk dat links en rechts oefenen op het internet op zorgenmoeder zelf slaat en niet op jou: ze noemde dat al eerder in dit draadje. Ze wil gericht oefenen met de methode van school en niet zelf haar materiaal via internet bij elkaar moeten sprokkelen.
Verder hebben we eigenlijk hetzelfde advies aan haar ![]()
Elisa Gemani
11-10-2010 om 22:20
Zorgenmoeder
Wie zegt dat je zoon blijkbaar niet de symptomen heeft van dyslexie? School? School is helemaal niet de aangewezen instantie om daarover kundig te oordelen. Als ik jou was zou ik heel snel je kind door een gespecialiseerd bureau laten testen om erachter te komen wat nou de oorzaak is. Pas dan kan je echt gericht verder en school ook. Wel of geen dyslexie.
In de tussentijd kan je zoals Guinevere zegt prima thuis oefenen; Ambrasoft is gebaseerd op de methodes die ze op school gebruiken. Het is natuurlijk flauwekul dat je niet thuis zou "mogen" oefenen. Jij mag thuis doen wat je wilt.
Ik krijg de indruk dat je veel te veel blindvaart op school en maar alles wat ze (niet) zeggen en doen voor lief aanneemt. Niet doen hoor. Neem zelf initiatieven; maar laat eerst je kind door een deskundige onderzoeken. Dan sta je ook veel sterker naar school toe.
In de link van Balans die ik je heb gegeven staat nog veel meer info over wat te doen als je kind lees- en spellingsproblemen heeft en over de kenmerken van dyslexie.
Laat je niet zo met een kluitje in het riet sturen. Ja, het kost enorm veel tijd en energie om er als ouder achteraan te moeten gaan maar helaas is dat maar al te vaak nodig in het belang van je kind.
abc
11-10-2010 om 22:21
Dysorthografie
Ooit van gehoord? Dit is een spellingsprobleem.
je schrijft dat je zoon geen woord goed op papier kan krijgen. Het zou kunnen, ik zeg niet dat het is, dat je zoon dysorthografie heeft. Dat is dus een spellingsprobleem. Je kunt daar op laten testen.
Je ziet het bij meer kinderen; ze kunnen wel goed lezen maar hebben veel moeite met schrijven.
Probeer eens wat info te vinden op internet en kijk of het herkenbaar is.
Sterkte!
Elisa Gemani
11-10-2010 om 22:54
Zorgenmoeder
Welke naam het beestje dan ook heeft, alleen een gespecialiseerd deskundige/bureau kan daar achter komen door te testen. Zoek dus een goed bureau bij jullie in de buurt en pluis je verzekering na op mogelijke vergoedingen.
Ga verder een open gesprek aan op school en probeer die neus dezelfde kant op te laten staan.
http://leerproblemen.webs.com/verbaleleerstoornissen.htm
Elisa Gemani
11-10-2010 om 23:23
Link
Wellicht ook een handige link:
http://www.steunpuntdyslexie.nl/default.aspx?a=012b34&umbPageId=15760
Cindy
12-10-2010 om 07:12
Voordeeltjes
Ik had er heel wat voor over gehad als mijn kind die "voordeeltjes" niet nodig had gehad...
Zorgenmoeder: natuurlijk hebben alle kinderen recht op goede begeleiding en uitleg, jouw kind ook. Er is ook niets mis mee om thuis wat extra te oefenen. Maar zoals je het hier formuleert doe je net of zorgenkinderen jouw kind de aandacht ontnemen. Geloof me: zo leuk is het niet, een zorgenkind.
Poezie
12-10-2010 om 08:24
Cindy
Je schrijft: "Ik had er heel wat voor over gehad als mijn kind die "voordeeltjes" niet nodig had gehad..."
Zorgenmoeder haar kind heeft die voordeeltjes ook nodig, maar krijgt ze niet. Uiteraard had zij ook gewild dat haar kind ze niet nodig had gehad!
Ook schrijf je: "Geloof me: zo leuk is het niet, een zorgenkind." Iedereen hier gelooft je! Maar jij moet ook gaan geloven dat er ook kinderen zijn die geen officiële indicatie hebben gekregen omdat ze op het randje zitten. En dat is nóg minder leuk dan jouw situatie.
Gr. Poezie.
Pippin
12-10-2010 om 08:52
Woordpakketten
Van de meeste taalmethodes kun je de woordpakketten downloaden via www.leestrainer.nl. Ga naar 'leren' (rechts) kies spelling en dan staat er midden op de bladzijde 'woordpakketten taalmethodes' als je daar klikt, vind je onder aan de volgende bladzijde een opsomming van de taalmethodes en de bijbehorende woordpakketten. Zo kun je aan pre-teaching doen. Je neemt de woordjes alvast door, voordat het kind ze op school krijgt. De instructie van school blijft dan veel beter hangen.
Ik vind het heel vreemd dat school jullie niet wil helpen als je thuis gericht wilt oefenen. Ik zou lekker eigenwijs het toch doen. Als het kind een achterstand heeft, loopt het dat waarschijnlijk niet vanzelf meer in, dan heeft het echt extra oefening nodig.
anna van noniemen
12-10-2010 om 08:59
Zorgenmoeder
ook ouders van kinderen met diagnose hebben over het algemeen zelf daarvoor iets of iemand ingeschakeld om dat te verkrijgen. Dat gaat ook niet via school. Mijn indruk is dat je een verkeerd beeld hebt van hoe deze kinderen aan een diagnose komen en daardoor extra hulp. Als jij als ouder denkt dat je kind misschien dyslectisch is of een ander probleem heeft, dan zul jij als ouder daar stappen in moeten ondernemen. Lijdzaam afwachten tot school wat gaat doen is wachten tot je een ons weegt en niet in het belang van je kind.
Ikzelf ben met zoon2 ook weer onderweg naar....wat weten we nog niet. Vorige week een gesprek met juf gehad. Sommige dingen lopen niet goed. Daarom zelf kontakt gezocht met de GGZ waar we al eerder geweest zijn. Tuurlijk zal school nu ook met een goed verhaal moeten komen WAT er dan aan schort, maar IK als moeder zal de wegen moeten zoeken. De ervaring met mijn oudste is niet anders....
Bikkel
12-10-2010 om 09:09
Woordkasteel
Ook bij woordkasteel.nl kun je pakketten van (bijna) iedere mehode laden. Kun je ook wat gerichter oefenen.
En verder: je kunt nu gaan zitten mokken in een hoekje: zij met diagnose krijgen alles en mijn kind niets want mijn kind heeft geen diagnose of je kunt zelf actie ondernemen, ook al heb je daar geen zin in, om helder te krijgen wat er aan de hand is. Aan jou de keuze. Scholen zorgen maar zelden voor een onderzoek. Via de ziektenkostenverzekering kun je (vaak) kosten vergoed krijgen of via de belasting terug vragen. Wij hebben ook het initiatief genomen om dochter te laten zoeken. Zij valt overduidelijk uit op spelling en in mindere mate lezen.
Waar denkt school eigenlijk aan? Waarom denkt school niet aan dyslexie? Gaan de andere vakken wel goed (begrijpend lezen, geschiedenis etc)? Valt jouw kind alleen uit op spelling/lezen? Hoe gaan de DMT-toetsen? Zetdat eens voor je zelf op een rijtje.
Pippin
12-10-2010 om 09:18
Pelle
Vroeger kwamen ze bij ons op school ook met dat argument. Maar ik vind dat zo een kul. Als al jaar na jaar blijkt dat het kind niet genoeg leert in de maand waarin ze het pakket aanbieden, dan heeft dat toch geen enkele waarde voor het kind om dat steeds maar te meten?
Wat weet je er dan aan. Hij was slecht aan het begin van het pakket, nu is hij iets beter maar nog slecht. Hoera! Fijn voor de juf, ze heeft het kind van slecht naar iets minder slecht geholpen. Maar het kind schrijft het gros van de woordjes nog fout. En daar gaat het mij om. Wat die juf ervan leert kan me eigenlijk helemaal niets schelen!
Echt weer zo een maatregel van school, waarbij ze meten om het meten. Mij is in ieder geval nooit opgevallen dat ze aan de hand van zo'n nulmeting, de stof beter of anders zijn gaan aanbieden.
Verder is mijn spellingszwakke spruit behoorlijk dromerig. Veel van de instructielessen gaan compleet langs haar heen. Dan helpt het juist zo goed, als je het thuis nog eens uitlegt. Juist op een andere manier dan de juf. Want het gaat mij er niet om dat die taalmethode goed wordt aangeleerd. Mij gaat het erom dat mijn kind leert spellen.
Zo ook met rekenen. Het kind loopt regelmatig vast, omdat ze tijdens de instructie uit het raam zit te staren. En dan komt die lastige som 24*17 en dan doet zij: 20*10+4*7. Ik ben dan echt blij dat ik dat thuis zie, zodat ik haar kan helpen.
Guinevere
12-10-2010 om 09:23
Woordpakket
Ook bij Ambrasoft kun je het woordpakket waar school mee werkt downloaden, zoals ik al zei. Je hoeft helemaal niets mee naar huis te krijgen om extra te kunnen oefenen, een blik in het schoolboek/werkschrift werpen is voldoende. Waar een wil is, is een weg. Ik krijg alleen het gevoel dat jij alles kant en klaar aangereikt wilt hebben van school. Maar zo werkt het niet in het schoolleven. En bedenk dat JIJ altijd eindverantwoordelijk blijft voor je kind, en niet de school. Jij bent dus degene die prima in staat is om passende stappen te nemen, al dan niet met hulp van school.
Overigens werk ik mezelf en mijn "zorgenkind" te pletter met allerlei methodes, en dat grotendeels buiten de school om. Zó veel extra faciliteiten krijgt hij heus niet op school. En wat ook belangrijk is: álles wat je met je zoon doet in zijn vrije tijd draagt bij tot zijn ontwikkeling. Of dat nou oefenen met woordpakketten is, melkpakken lezen of helpen met het maken van het boodschappenlijstje. Ik kan me niet voorstellen dat dergelijke activiteiten een kind teveel belasten en in verwarring brengen eigenlijk?
Pippin
12-10-2010 om 09:34
Nadeel van computer
Het nadeel van spelling oefenen met de computer vind ik dat het zo anders is als de dictee's. En dat het 'achter de computer' moet. Nu doen we het 's avonds voor het slapengaan in bed.
Mijn ervaring is dat mijn kinderen, door de woorden echt te schrijven, meer de logica van bepaalde lettervolgordes aan voelen. Bijv met sch, ing, heid, lijk, ig, cht, isch. Dat zijn steeds dezelfde combinaties en als je ze vaak schrijft, vloeien ze een soort van automatisch uit je pen. Intikken op een toetsenbord is dan toch anders.
Onze oudste leerde ook Frans via wrts bijvoorbeeld, maar dat was ook een drama. Nu ze het op de ouderwetse manier leert (overhoren en de lastige woorden opschrijven), haalt ze veel betere cijfers.
Bikkel
12-10-2010 om 09:53
Pippin!
Wat grappig, mijn dochter leerde ook via wrts de woordjes en ook zij had het gevoel dat ze alle wel kende, ten onrechte. Mijn dochter leert nu de woordjes op de ouderwetse manier met kaartjes: aan de ene kant het woord en aan de andere kant de betekenis. Dat heeft ze van de sektie klassieke talen overgenomen. Die drukken dergelijke kaartjes zelf al af voor ieder leerjaar. Ook schrijft ze de woorden een aantal keren op. Ze is enorm vooruit gegaan! Ik hoor haar eigenlijk nooit meer over wrts, nu je er over begint, wel over die kaartjes. Zij heeft wel de mazzel dat ze een buitengewoon goed speller is.
Wat oefenen op de pc betreft, daar ben ik momenteel ook over aan het nadenken. Zoon heeft vorige week als huiswerk een oefencito gemaakt thuis, vanuit het boekje. En raad eens? Hij had alles van spelling goed, zonder hulp van mij en ook nog eens aan het einde van de dag. Op de pc lukt hem dat helemaal niet. En deze week met rekenenhad hij ook bijna alles goed. Ik houd het in de gaten, in ieder geval.
anna van noniemen
12-10-2010 om 12:32
Op school vragen
zij kennen bureau's bij jou in de buurt. toevallig net de IB-er aangesproken voor zoon2. Zij heeft mij de naam van de kontaktpersoon gegeven. Onderzoek is prijzig zei ze me, maar goed....hoewel de cito's niet echt op dyslexie wijzen overigens....
Maylise
12-10-2010 om 12:54
Zorgenmoeder
Ik herken het probleem wel. De vorige school van mijn kinderen wilde ook geen enkele aanpassing doen als er geen diagnose was. Bijvoorbeeld alleen kinderen die een diagnose zoals bijvoorbeeld ADHD/ADD/Asperger hadden mochten apart zitten of op de gang werken. Andere kinderen die daar ook gebaad bij waren mochten dat niet. Hing wel een beetje van de individuele leerkracht af want de juf die mijn zoon vorig jaar had was daar wel soepeler mee en meer op het individu gericht. Een klasgenoot van mijn zoon was getest op ADHD en ASS. Daar is geen diagnose uitgekomen maar hij vertoont wel bepaalde trekken van ADHD. Toch kreeg deze moeder geen enkele medewerking want haar zoon had immers geen ADHD. Dat klopt natuurlijk ook maar daarom is haar zoon nog wel een individu die beter functioneert door bepaalde aanpassingen.
Onze eigen situatie was anders omdat de school bij ons steeds aandrong dat we onze zoon zouden laten testen op ADHD. Ik heb gezegd tegen de school dat ik er het nut niet van in zag. De school gaf als antwoord dat ze dan bepaalde dingen voor hem konden aanpassen zoals op de gang werken, korte instructies en meer persoonlijke aandacht bij zelfstandig werken. Dat zijn inderdaad allemaal dingen die heel goed zijn voor mijn zoon maar de vraag bleef bij mij waarom die aandacht en aanpassingen niet kunnen zonder die diagnose, uitgaand van het kind en niet vanuit een eventuele diagnose. De school begon nog over rugzakjes maar die kreeg je helemaal niet bij alleen ADHD dus dat klopte ook niet. Er wordt wat dat betreft echt veel te veel in hokjes gedacht. Althans op deze school was dat zeker het geval. ik wilde niet testen omdat een diagnose naar mijn idee niks toe zou voegen. De hulp voor mijn zoon was niet ingewikkeld en ik snap niet waarom hij die hulp alleen kon krijgen als er een magisch papiertje aan vastzit.
Ik begrijp je frustratie dus. Ik vind het inderdaad ook niet echt eerlijk dat kinderen met dyslexie die woordjes wel eerder mee naar huis krijgen en kinderen die om een niet bekende reden moeite hebben met leren ze niet meekrijgen. De school zou alle kinderen in staat moeten stellen om optimaal te kunnen leren.
Kan je niet achterhalen welke methode de school gebruikt en die gewoon rechtstreeks bij de uitgever bestellen? Misschien wil de juf (of je zoontje) wel aangeven waar ze elke week zijn en dan kan je in elk geval daar op inspringen.
Maylise
Elisa Gemani
12-10-2010 om 13:43
Zorgenmoeder
Dysorthografie zou natuurlijk heel goed kunnen en dat valt onder dyslexie/lees- en spellingsproblemen. Een beetje deskundig bureau moet dat eruit kunnen halen. Of wat er dan ook speelt bij je zoon.
Er zijn mogelijkheden voor vergoeding zoals in de link staat. Maar dan nog ben en blijf jij degene die er energie en tijd in moet steken. Als je daar geen zin in hebt omdat je vindt dat het de taak van school is dan houdt het verder op.
Denk je dat die ouders van zorgenkinderen met "voordeeltjes" alles hapklaar aangereikt hebben gekregen? Als ik voor mezelf spreek, ik heb daar 10 jaar lang voor geknokt en gevochten en het zal nog minstens 6 jaar lang erbovenop blijven zitten en doorvechten wat school betreft. Het slokt het grootste deel van mijn tijd en energie op alsook een deel van mijn geld want niet alles wordt vergoed. Ik zit niet voor niets in de WAO want ik ben doodop van het alles in mijn eentje moeten regelen; het heeft mijn gezonheid aardig in de weg gezeten. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat ik alles uit de kast haal wat maar enigszins mijn zoon kan helpen zodat hij lekker in zijn vel zit en hij alles eruit kan halen wat erin zit. Is het niet linksom, dan maar rechtsom. Waar een wil is, is een weg. En als het met hem goed gaat, gaat het met mij ook beter.
We leven nu eenmaal niet in een perfecte wereld en ook school is gebonden aan bepaalde regels, personeelsformatie, tijd en geld. School zou iedereen wel willen helpen maar dat is een utopie dus moeten ze zich wel restricteren tot kindern met een "etiketje". En ook straks in "de maatschappij" zal jouw kind zich moeten aanpassen en zich moeten zien te redden ondanks problemen, handicaps etc. Niet andersom.
Dus kweek die lange adem en blijf bellen, zoeken en doorvragen. Neem desnoods contact op met Stichting Balans, Stichting Mee. Vraag het aan school of aan de huisarts. Het is echt een kwestie van door blijven vragen en zeuren.
Ga aan de slag met internet, spiek in het leer/werkboek en ga dat gesprek aan met school. Met een open houding; niet van "ik vind het stom dat jullie niets voor mijn kind willen/kunnen doen".
Doe het nu; je kind zit al in groep 5 en straks wordt het veel moeilijker om het probleem goed aan te pakken. Komop, je kan het. Je zoon verdient het en hij heeft je daarvoor nodig!
Ukkie
13-10-2010 om 15:07
Toch dyslexie?
Ik lees: kind in groep 5 met E scores op lezen en spelling (neem aan dat de andere scores dan daarboven zitten?) Kind krijgt al (langere tijd?) leesondersteuning, maar de scores blijven E? Ik lees niet over concentratieproblemen of andere problemen.
Belletje in mijn hoofd zegt dan: dyslexie!
Sinds twee jaar wordt de diagnose en behandeling van dyslexie vergoed via de zorgverzekeraar (voor kinderen uit bepaalde geboortejaren). Hiervoor moeten ouders hun kind zelf aanmelden! School levert informatie. Zie ook draadje hieronder. Zelf actie ondernemen dus, zorgmoeder.
Verder sluit ik me aan bij bovenstaande reacties w.b.t. toon, verwachtingen en eigen initiatief. School is geen wondermiddel en moet het ook gewoon doen met één leerkracht op 25 kinderen.

