Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
toch zonder

toch zonder

27-08-2008 om 17:31

Geld over van overblijf

Ik ben erachter gekomen dat de openbare school van mijn kinderen een enorm vermogen heeft opgebouwd van het overblijfgeld. Er is de afgelopen jaren meer binnengekomen dan eruit gegaan is. Ik weet dat enkele mensen er al mee bezig zijn om er iets voor de hele school mee te doen, zoals een extra ijskast kopen of het schoolplein opknappen. Maar er gebeurt steeds niets met het geld. Het gaat om zo'n
€ 10.000 ja je leest het goed : tienduizend euro. Betaald door onder andere mensen van wie de kinderen al van school zijn.
De bijdrage voor het overblijven is wel iets omlaag gegaan dit jaar, maar volgens mij houden ze dan weer geld over.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat er iets met dat geld gedaan wordt? Ik vind het schandalig dat er zoveel geld is.

Toch zonder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

27-08-2008 om 21:10

Belachelijk

Dat er zoveel geld over is. Ik vind dat dat echt niet kan. Ik zou zeker eens navragen waar dat aan ligt. Liggen de bedragen van het overblijven zo hoog of krijgen de overblijfmoeders bijna niets. Het is normaal als je een begroting sluitend kan krijgen zonder spaargeld en zeker niet zo'n hoog bedrag. Als er overblijfgeld bij ons op school over is (en dan heb ik het over een paar honderd euro) wordt er materiaal voor de overblijfkinderen voor gekocht, zoals een tafeltennistafel, voetbaltafel en karren enzo voor de kleuters. Al dan niet samen met het geld van de ouderraad. Ik zou hier zeker zeer kritische vragen over stellen bij een gewone of de algemene ouderraad vergadering. Ik ben heel benieuwd wat betalen jullie voor de overblijf?

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2008 om 23:29

Overblijfgelden

zijn als het goed is ondergebracht in een apart potje. De OR/MR heeft inzicht en zeggenschap over de besteding, er zijn veel scholen waar een "stichting oudergelden" in het leven is geroepen om dit soort bedragen uit de reguliere lumpsum te houden.
Waar je ook nog aan zou kunnen denken is aan een tegemoetkoming richting school. Wie betaalt de vaatwasser, de kopietjes voor de administratie, de hoesjes waar de overblijfkaarten in zitten - ik noem maar een dwarsstraat. Goeie kans dat dit stilzwijgend allemaal van het schoolbudget afgaat. Dat zou er dan dus uitgelicht moeten worden.
Kijk eens hoe de afspraken liggen: is er ooit ergens vastgelegd wat er met de overblijfgelden gebeurt? Ligt het vast dat ze terugvloeien naar de ovb-kinderen, of kan de OR er ook mee op schoolreis? Als er geen afspraken liggen, is het belangrijk die te maken.

Tirza

akkemarie

akkemarie

28-08-2008 om 09:52

Kan het ook zijn

dat dit hoge bedrag het gevolg is van de subsidies die net binnen zijn gekomen? En dat die subsidies zo weer op zijn gemaakt aan scholing? Want het bedrag dat bij jullie voor overblijven wordt betaald is vrij normaal en ik kan me ook niet voorstellen dat er maar 2 overblijfouders zijn op bijv. 100 kinderen. Hier dus ook 1 keer per jaar een hoog bedrag i.v.m. uitbetaling subsidie. En ja, na de scholing is het weer op.

Mvrgr, Akkemarie

Tinus_p

Tinus_p

28-08-2008 om 09:54

Vraagje

"€ 10.000 ja je leest het goed : tienduizend euro. Betaald door onder andere mensen van wie de kinderen al van school zijn."
Wat is de jaaromzet van de overblijf?

Op zichzelf vind ik 10.000 euro niet veel geld. Het kan in verhouding veel geld zijn, of juist weinig.

Puck2

Puck2

28-08-2008 om 15:14

Vrij weinig, pelle

Nou, dan zit ik hier voor een schijntje. Je kunt hier kiezen tussen wel of niet een paar keer per jaar meehelpen bij de overblijf. Doe je dat wel dan ben je voor 45 euro per jaar per kind klaar voor 3 dagen. Doe je het niet dan betaal je fors meer: 300,- voor hetzelfde.

kaatje43

kaatje43

28-08-2008 om 18:57

Ben ik nou gek?

In het draadje van de ouderbijdrage vond iedereen dat hiervan geen leermiddelen konden worden gekocht, maar van het geld van de overblijf kunnen wel digiborden betaald worden???? Dit vind ik juist iets wat de school zelf zou moeten betalen. Ongeacht de grootte van de school moet de begroting van de overblijf gewoon sluitend zijn. Inkomsten overblijf tegenover de vergoeding van de overblijfouders en evt. andere benodigdheden. Niks spaarrekening van duizenden euro's.

Tirza G.

Tirza G.

28-08-2008 om 22:07

Heh heh heh

Ik denk dat het goed is als het overblijfgeld ten goede komt aan de kinderen die daadwerkelijk overblijven. En niet bijdragen aan school. Wat heeft de overblijf met digiborden te maken? Een speeltoestel op het plein kan ik me iets bij voorstellen, maar gewone exploitatie? Neuh.

Tirza

Wilma

Wilma

29-08-2008 om 09:35

Een beetje reserve is wel nodig

voor als bijvoorbeeld de koelkast kapot gaat of iets dergelijks. Hier wordt het overblijfgeld verder wel gewoon gebruikt voor de kinderen die overblijven. Spelletjes voor binnen bij slecht weer worden er van gekocht en spelmateriaal voor buiten. Verder nog het drinken en de overblijfouders worden ervan betaald uiteraard ('k verbaas me wel over die 12 euro per dag, wij krijgen 6 euro ! ). Verder nog kleinere dingen als de ehbo-doos gevuld houden en zulke dingen.

Ik ben wel benieuwd hoeveel hier als reserve is, dat ga ik toch eens vragen.

Groetjes, Wilma

kaatje43

kaatje43

30-08-2008 om 11:09

Pelle

Hoezo is het schoolplein verantwoording van de gemeente? Van onze gemeente krijgen wij helemaal geen geld hiervoor. Dit is echt de verantwoording van het schoolbestuur. Het enige wat de gemeente doet is de bebossing snoeien etc. Wij hebben zelf, de ouderraad en het schoolbestuur, de klimtoestellen moet betalen hoor.
Wat betreft die overblijforganisatie: zolang je de overblijforganisatie binnen je school kan houden(dit is soms al moeilijk genoeg, bij gebrek aan overblijfouders), moet je er juist van profiteren dat je de kosten laag kan houden en/of het "spaargeld" ten goede van de kinderen laten komen. Als er zoveel gespaard kan worden, ook al is het over een lange tijd wordt het dus hoog tijd om er mooi materiaal van te kopen. Van 10 a 15 duizend euro kan je echt wel wat kopen lijkt mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2008 om 14:22

In onze stad

is een aantal jaar geleden op grote schaal speeltuig aangeschaft door de gemeente. Mooie houten speeltoestellen. Het was wel bij een speciale gelegenheid, het 750 jarig bestaan van de stad. Of ze de gelegenheid aangegrepen hebben en het anders niet gedaan zouden hebben weet ik niet. De bebossing op het schoolplein snoeien is hier nou weer wél de verantwoordelijkheid van school. Ik moest tenminste voor overhangend groen naar de school volgens de gemeente. Er is dus blijkbaar geen standaardregeling op dit vlak.

Overblijfmoeder

Overblijfmoeder

30-08-2008 om 18:53

School krijgt ook nog geld van het rijk voor het overblijven

En dan niet alleen voor de kinderen die overblijven, maar voor alle kinderen die op school zitten.

Weet event niet hoeveel het is, maar het is toch een enorm bedrag.

En dat bedrag verdwijnt op onze school zo in de pot voor de school. Daar betalen ze cursussen voor voor de leerkrachten en de extra dingen voor kinderen die wat meer aandacht nodig hebben / of juist verder zijn.

Wij wilden als overblijfmoeders een extra cursus volgen, maar dat mocht niet. Want daar was geen geld voor.... Ja duh!!!!

groetjes Overblijfmoeder

overblijfmuts

overblijfmuts

23-09-2008 om 16:42

Dat overheidsgeld

daar ben ik wel heel benieuwd naar...uit welk overheidspotje komt dat??.......ik ben sinds een jaar overblijfmoeder (kinderen betalen gemiddeld 91 cent per overblijmiddag en moeders krijgen 12,50 voor deze 2,5 uur)maar zover ik weet 'bedruipen'wij onszelf.......van thee en neiuwe aankleding tot speelgoed ed..........
groetjes overblijfmuts

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.