Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gemengde brugklas slecht voor kansen slimme leerling.

Hoi, allen.
Ik zit niet zo vaak meer op het forum, maar dit onderzoek wil ik jullie toch niet onthouden.

Lange brugklas vermindert kans excellente vwo'ers
15 juni 2012

" Excellente vwo-leerlingen hebben risico op vertraging als ze samen met havo-leerlingen in de klas zitten. Dat risico wordt groter naarmate de brugklasperiode havo/vwo langer is. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van OCW.

Het Gronings Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs (GION) van de Universiteit van Groningen bracht op verzoek van OCW de schoolloopbaan van excellente vwo-leerlingen met een Cito-score van 549 of 550 in kaart. De onderzoekers keken naar factoren die samenhangen met het behalen van een vwo-diploma binnen zes jaar, zoals klassetype, sekse en sociaal economische status.

Het blijkt dat het soort klas, waarin leerlingen in het eerste jaar zitten, samenhangt met de kans op succes. Bijna een kwart van de excellente vwo-leerlingen haalt het eindexamen niet in zes jaar, terwijl ze daar bij binnenkomst in potentie de beste papieren voor hadden.

Het GION concludeert dat leerlingen in een homogene vwo-klas 10 procent meer kans hadden om na zes jaar hun diploma te halen dan leerlingen in een gemengde havo/vwo-klas. Voor leerlingen die in het tweede en derde jaar ook nog in een gemende klas zaten, is het verschil groter: respectievelijk 16 procent en 32 procent.

Uit het onderzoek blijkt ook dat excellente vwo-meisjes een 7 procent grotere kans op succes hebben dan dito jongens. Ook hebben deze leerlingen met laagopgeleide ouders een 19 procent lagere kans op succes dan leerlingen met hoogopgeleide ouders.

Demissionair minister Marja van Bijsterveldt van OCW ziet de uitkomsten van de analyse als een steun in de rug van het kabinetsbeleid om in het onderwijs meer aandacht te besteden aan excellente leerlingen,"

http://www.vosabb.nl/werkgevers-in-onderwijs/actueel/nieuws/item/artikel/lange-brugklas-vermindert-kans-op-succes-vwoers/

Het onderzoek zelf is ook op deze site te vinden.

Groetjes, Henk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
KGO

KGO

17-06-2012 om 19:25

Ik vraag me af

Zou het kunnen komen doordat als je gelijk op t vwo begint dat je dan met zessen gewoon elke keer overgaat en als je in een havo/vwo klas zit dan moet je misschien wel gemiddeld een zeven ( vwo cijfer) halen om naar vwo te mogen doorstromen?
Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

17-06-2012 om 21:27

Dit sluit wel aan bij mijn voorkeur

Hier twee slimme kinderen hoewel de eindcito niet zo hoog is als in het onderzoek (Onderzoek is naar kinderen met cito 549 en 550 onderzocht).
Wij kiezen bewust voor brugklassen op VWO of GYM niveau en dus geen gemengde brugklas. De belangrijkste reden was voor ons dat je meer kinderen bij elkaar krijgt met een interesse in leren, deze kinderen passen beter bij mijn kinderen. De duidelijkheid in cijfers (een voldoende is genoeg, je hoeft geen 8 te halen) is een bijkomend voordeel
In onze omgeving moet je voor een VWO brugklas kiezen voor Gymnasium of een VWO+. Een gewone VWO brugklas is er niet.

KGO

KGO

18-06-2012 om 00:19

Reactie

Ik weet er nog niet t fijne van (dochter gaat volgend jaar naar havo/ vwo) maar dacht dat er dan twee cijfers worden gegeven: havo en vwo. En om naar vwo te mogen moeten ze voor de vwo cijfers gemiddeld een zeven staan. Das dus echt hoger dan als je gewoon op vwo zit waar je met zessen gewoon over gaat.
Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

KGO

KGO

18-06-2012 om 00:19

Reactie

Ik weet er nog niet t fijne van (dochter gaat volgend jaar naar havo/ vwo) maar dacht dat er dan twee cijfers worden gegeven: havo en vwo. En om naar vwo te mogen moeten ze voor de vwo cijfers gemiddeld een zeven staan. Das dus echt hoger dan als je gewoon op vwo zit waar je met zessen gewoon over gaat.
Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ise

Ise

18-06-2012 om 00:22

Verschillend

Dochter (nu HBO) heeft 3 jaar Havo/VWO gedaan en moest inderdaad gemiddeld 7.5 staan om naar 4VWO te mogen. Er werd op één niveau les gegeven en zo ook de cijfers. Dochter was van het type 'waarom een 8 halen als een 6 voldoende is'.
Zoon,brugklas havo/vwo op andere school,krijgt les op VWO niveau en zo ook de cijfers. Gewone overgangsnormen,maar móet minimaal een 6 voor wiskunde,nederlands en engels hebben. Gaat nu over naar 2vwo.
Mijn ervaring is dat een langere havo/vwo periode ten koste van de motivatie kan gaan,maar ik denk dat dat ook voor de minder hoog scorende leerlingen opgaat. Wij hebben bewust gekozen voor deze brugklas voor zoon,omdat we niet zeker waren of hij het zou redden op het vwo (met sporten en sociaal leven erbij bedoel ik). Mocht het te hoog gegrepen zijn dan zou hij doorgaan naar 2 havo zonder het gevoel van falen te hebben.

Ise

Ise

18-06-2012 om 00:28

Karin

Dan geven ze misschien op havo niveau les, of net daar tussenin. Dat was bij mijn dochter tenminste het geval.
Zoon heeft boeken op vwo niveau, terwijl vriendje(net als mijn dochter destijds) in havo/vwo brugklas op andere school havo/vwo boeken heeft van dezelfde methode.

maria

maria

18-06-2012 om 08:58

Leren

Kan het misschien ook zijn dat juist deze leerlingen altijd alles is komen aanwaaien en dat ze niet goed weten wat er van ze verwacht wordt op het VO of dat ze niet weten hoe ze dit aan moeten pakken? Ik heb ook ergens gelezen dat deze leerlingen met wat meer begeleiding het beter zouden moeten kunnen doen.
Hier trouwens zo'n 550-leerling die een redelijke kans maakt om te blijven zitten dit jaar. Ze heeft niet in een gemengde brugklas gezeten maar ze heeft veel inzicht maar krijgt het "leren" niet onder de knie, denkt dat je met een keer doorlezen het wel kent, net als op de basisschool. Dat werkt dus niet meer maar ze weet niet wat ze dan wel moet doen.

Tihama

Tihama

18-06-2012 om 09:06

Ervaring

Onze zoon (hb) zit op een Daltonschool met een 3-jarige brugperiode. Ik ben heel tevreden over de school, maar ik zie beslist precies deze nadelen aan die lange brugperiode.

1. Mensen (dus ook kinderen) hebben de neiging zich aan te passen aan het gemiddelde. En dat gemiddelde ligt nu eenmaal lager in een gemengde klas.

2. Of je nu kiest voor een verschillend cijfer op H en V of dat je een hoger cijfer moet hebben: de neiging is groot om tevreden te zijn met een 6. Zoon krijgt hier steeds 2 cijfers: 1 op H en 1 op V. Hoewel hij heel goed weet dat hij pas een voldoende heeft als het een voldoende op V is, is hij in staat om mij te melden dat hij een voldoende had, als het een 7 op H was en een 5 op V.
Dat verschil in cijfers wordt op 2 manieren gedaan: er zijn extra vragen voor VWO en fouten worden voor VWO strenger beoordeeld.
Soms levert dat trouwens heel merkwaardige effecten op: als hij alle inzichtsvragen op VWO goed heeft en tegelijk wat kennisvragen op HAVO gemist heeft, dan kan zijn VWO-cijfer hoger uitpakken dan zijn HAVO-cijfer

3. De boeken kunnen verschillend zijn. Ik ontdekte vorig jaar dat een vriendje die op het gymnasium zit dezelfde leermethode voor wiskunde had, maar dan de zuivere VWO-variant. Daar werden dingen in behandeld die zoon niet in zijn H/V- versie had. Ik had dat niet verwacht omdat de H/V-versie een speciale plusparagraaf heeft voor de VWO-ers. Ik nam aan dat daarmee het verschil afgedekt was, maar dat is dus niet zo. Gelukkig is zoon erg goed in wiskunde, maar ik vind dat zo'n verschil er niet mag zijn.

4. Zoals Maria schrijft: hoge scoorders zijn gewend dat alles aan komt waaien. Ik vermoed dat een leerkracht bij een klas vol zuivere VWO-ers iets meer alert is op dit effect dan bij een gemixte klas waarin ook meer kinderen zitten die wel hebben moeten werken. Ik heb er trouwens bij mijn zoon om die reden vanaf dag 1 bovenop gezeten. Hij had nog nooit in zijn hele schoolleven zich ergens voor ingespannen. Dat was dus wennen, zeker met franse woordjes.

Ik geloof dus zonder meer dat het verschil in score groter wordt naarmate die brugperiode langer duurt.

Zoon gaat overigens straks naar 4 VWO met een N&T-profiel.

Tihama

Vic

Vic

18-06-2012 om 09:29

Zeker

Mijn dochter zit in een vwo-brugklas en gaat straks waarschijnlijk (nog 1 proefwerkweek te gaan) over met overwegend zessen en enkele hogere cijfers. Als ze deze cijfers had gehad in een gemengde brugklas, was het waarschijnlijk havo geworden. Ik merk aan haar dat ze er wel mee bezig is, maar ze heeft ook het idee dat bijv. een 5,7 een voldoende is (omdat dat groen wordt aangegeven op magister).

Myrna

Myrna

18-06-2012 om 10:00

Herkenbaar

Mijn zoon met een cito van 547 (iq 129) plus faalangst en niet-boven-het-maaiveld uit willen steken kreeg een havo/vwo advies. Uiteindelijk is hij toch in een vwo brugklas geplaatst. Wij zagen hem niet zulke hoge cijfers (willen) halen als een zes een voldoende is en dat dan in de tweede havo zou worden. Nu ging hij 'gewoon' met gemiddeld een zes over.
De jongste is een streber/nerd en die heeft dat probleem niet. Als het een havo/vwo brugklas zou worden wil ie nog steeds goede cijfers halen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2012 om 13:43

Oh maria

Hier dus ook zo eentje.

Kan me zo voorstellen dat slimme kinderen in een gemengde Havo/VWO brugklas daar nog harder tegenaan lopen. Omdat de lat dan "nog" lager ligt en het dus nog langer duurt voordat het kwartje valt dat alleen vluchting doorlezen niet genoeg meer is.

Oudste (VWO+ brugklasser) is daar gisteravond achter gekomen, tijdens de voorbereiding van zijn laatste proefwerk geschiedenis dit jaar.... Ik hoop dat ie deze kennis gaat meenemen naar de tweede.

Yura

Yura

19-06-2012 om 11:32

Hier wel een 7

Dochter zit in een vwo+ brugklas op een scholengemeenschap. Er zijn ook havo/vwo brugklassen, die heeft mijn zoon gedaan. In de havo/vwo brugklas wordt ook op vwo-niveau les gegeven. Je moet in beide typen brugklassen gemiddeld een 7 staan om naar het atheneum te mogen. In de lesmethode die zij hebben voor wiskunde viel me inderdaad op dat je zowel boeken voor vwo als voor havo/vwo hebt en daar hadden we het toevallig gister over omdat het proefwerkweek is en we dus met zijn drieen aan de eettafel zaten over de schoolboeken gebogen. Zoon zegt dat hij wel ook het vwo-boek heeft gehad.

Goh

Zo veel verschillen in scholen. Hier zijn ze gelukkig erg makkelijk zo te horen.
Je hebt havo/vwo brugklassen, les op vwo nivo, dubbele cijfers. 6.0 gemiddeld op vwo cijfers en je mag door naar 2vwo.
Verder zijn er vwo+ brugklassen (tweetalig en/of gymnasium) en ook daar geldt 6.0 gemiddeld is over naar 2vwo+. Gemiddelde tussen 5.5 en 6.0 en max. 3 tekortpunten is over naar regulier 2vwo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.