Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

gemiddelde cijfers schoolexamens

Onze jongste zit in 4 havo en heeft net een toetsweek achter de rug met een aantal schoolexamens. Langzaam druppelen de cijfers binnen. Dochter heeft wiskunde B en ik verbaas mij eigenlijk over hoe laag de resultaten zijn van de toets. Zij heeft haar cijfer nog niet terug (ivm dyslexie zit zij in een ander lokaal, dus haar toetscijfer komt vaker later). Het klasse-gemiddelde ligt onder de 3 en het hoogste cijfer is een 4,7 (oid). Dit is een schoolexamen. Ik ben eigenlijk benieuwd of ouders deze resultaten herkennen? 
Ik ben niet op zoek naar een antwoord op de schuldvraag, want dat zal vast ergens in het midden liggen. Het is meer een zorg: komt dit nog goed?

Het is 4 havo, dus deze toets zal nog niet heel zwaar meetellen. Tegenwoordig hebben ze anders dan wij vroeger al in het voorlaatste jaar geregeld toetsonderdelen die meetellen voor het eindexamen, maar sommige bijvoorbeeld maar voor 1/20 deel van het eindcijfer. Dus ja, het kan in die zin nog goedkomen.

Verder kun je je afvragen waar de informatie over die cijfers vandaan komt en of het klopt. De groepsapp van je kind is misschien niet de meest betrouwbare bron.

Mee gemaakt bij mijn dochter met biologie en ja het kwam goed. De proefwerken die ze normaal kregen waren makkelijker dan het schoolexamen waar eindexamen vragen in zaten. De leerlingen moesten wennen aan het niveau. Bij het volgende schoolexamen heeft dochter veel eindexamen vragen geoefend en toen ging het wel goed. 
Ze werden door de lage cijfers wakker geschud en hadden door dat er een tandje bij moest en dat ze toch echt de opgegeven eindexamen opgave moesten maken.

Mijn dochter, die doorgaans goede punten haalt, had voor een natuurkundetoets die meetalde als PTO een 3,4 gehaald ( zit in 5 VWO). De toets was zo slecht gemaakt dat hij gelukkig herkanst mag worden.  Haar vriendinnen zijn afgelopen jaar allemaal blijven zitten in HAVO 4 behalve 1 meisje en haar vrienden behalve 1 jongen. Gaat om 5 meiden die bleven zitten en 6 jongens. Het jaar voor het eindexamenjaar doubleren de meeste leerlingen. Dus lage cijfers zullen vast wel vaker voorkomen. 

anomarie

anomarie

26-01-2024 om 14:44 Topicstarter

dochter heeft ook haar cijfer. Ze is blij want ze heeft als enige een voldoende. Er mag per periode maar 1 toets herkanst worden dus nu kan ze hem ergens anders voor in zetten.

Nou, dochter zit in 4 VWO en nu het allemaal serieuzer begint te worden zijn de cijfers in de klas ook best wel slecht. Ook de school begint zich zorgen te maken want in 5 VWO staat op dit moment de meerderheid op blijven zitten... Het heeft denk ik echt wel te maken met de leer achterstand van corona. Dochter is in Corona tijd naar de brugklas gegaan en heeft gewoon de eerste 2 jaren dus geen goed onderwijs gehad en dat merk je nu. De leerlingen missen een goede basis en hebben achterstand. Daarnaast is er een leraar tekort waardoor er soms van bepaalde vakken geen docent aanwezig is. Dochter heeft zelf goede discipline dus die gaat nog wel redelijk goed, maar groot deel van de klas heeft het moeilijk.
Merk ook echt verschil met haar oudere broer en zus die vóór coronatijd al hun eindexamen deden. Daar hoorde ik echt niet zulke schrikbarende verhalen.

anomarie schreef op 26-01-2024 om 14:44:

dochter heeft ook haar cijfer. Ze is blij want ze heeft als enige een voldoende. Er mag per periode maar 1 toets herkanst worden dus nu kan ze hem ergens anders voor in zetten.

Nou dat is fijn! Bij ons mogen ze helemaal niks herkansen.  Wel raar dat dat dus verschil inzit eigenijk.  

Kimdekim schreef op 26-01-2024 om 16:44:

[..]

Nou dat is fijn! Bij ons mogen ze helemaal niks herkansen. Wel raar dat dat dus verschil inzit eigenijk.

Scholen mogen het schoolexamen op eigen wijze inrichten, dus dit kan ook verschillen tussen scholen. Het enige wat wel moet is dat alle stof die in het schoolexamen getoetst moet worden, ook getoetst moet worden. Scholen maken daar dus hun eigen afwegingen in: manier van toetsen, pre examen jaar of vooral examenjaar, veel toetsen, weinig toetsen etc. 

Kimdekim schreef op 26-01-2024 om 16:44:

[..]

Nou dat is fijn! Bij ons mogen ze helemaal niks herkansen. Wel raar dat dat dus verschil inzit eigenijk.

Ja, dat verschilt enorm per school. 
Op de school waar ik werk mogen leerlingen per vak twee toetsen per jaar herkansen (van de 5 toetsen per leerjaar tm klas 3, van 4 in klas 4). 

Je wil tenslotte dat de leerling de stof beheerst en geen hiaten heeft. 

Bij mijn ene dochter (4TL) mogen ze in het examenjaar in totaal vier toetsen herkansen. In de onderbouw mochten ze onbeperkt herkansen. 
Bij mijn andere dochter (3VWO) mogen ze niets herkansen in de onderbouw. 

anomarie

anomarie

26-01-2024 om 23:35 Topicstarter

dochter heeft 4 toetsweken dus 4 cijfers. Ze mag per periode 1 vak herkansen. Ze mag om over te gaan 1 kernvak onvoldoende (5) hebben mits ze dat kan compenseren met een ander kernvak, vergelijkbaar met de slagingsregels Toets telt voor 5% mee voor haar SE. Dit jaar haalt ze 30% van haar uiteindelijke cijfer. Als overgangscijfer telt de toets 25% mee volgens dochter. Dat zal er bij de meeste flink inhakken. 

anomarie schreef op 26-01-2024 om 23:35:

dochter heeft 4 toetsweken dus 4 cijfers. Ze mag per periode 1 vak herkansen. Ze mag om over te gaan 1 kernvak onvoldoende (5) hebben mits ze dat kan compenseren met een ander kernvak, vergelijkbaar met de slagingsregels Toets telt voor 5% mee voor haar SE. Dit jaar haalt ze 30% van haar uiteindelijke cijfer. Als overgangscijfer telt de toets 25% mee volgens dochter. Dat zal er bij de meeste flink inhakken.

Mijn dochter heeft 3 toetsweken dus ook maar 3 cijfers ( voor sommige vakken heeft ze ook een so die 1x meetelt ipv 3x in de toetsweek maar dat is eigenijk alleen voor natuurkunde en de talen).  En mag niks herkansen.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.