Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geschiedenis & aardrijkskunde op school, hoe gaat dat?

Ik zit gisteren zoon (gr 8) zijn geschiedenis te overhoren. Hij heeft een samenvatting/studieschema mee van school. over de 19e eeuw. willem 1/2/3, het kiesrecht, de slag bij waterloo, en wat dingetjes over de industriele revoluite. Hij heeft geen zin, vindt het saai.

We zittenw at om die samenvatting heen te babbelen. waarom zou willem 2 maar 9 jaar geregeerd hebbeb? Was ie echt zo over de zeik van dat kiesrecht? Is het toevallig dat willem alexander ook willem heet en later willem 4 wordt? Ben je blij dat je niet in de 19e eeuw geboren bent, want dan had je ook in een fabriek moeten werken misschien. Waarom waren die eerste spoorlijnen zo belangrijk voor ons land?

Ik ben een nono op geschiedenisgebied (beta inhart en nieren), maar heb gelukkig nog wel zoveel algemene ontwikkeling dat we een leuke babbel hebben. en zoon meldt dat het 'zo' hartstikke leuk is.

na enig diirvragen kom ik erachter dat juf op school eigenlijk nooit ook maar 1 woord vuilmaakt aan aardrijkskunde en geschiedenis. Ze doen aan 'zelfstandig werken' en dat betekent voor deze vakken dat de kinderen min of meer zelfstandig een hoofdstuk doorwerken, een werkboek invullen en daarna iets leren voor een toets. Ik kan het bijna niet geloven, en zal het eens gaan navragen bij de juf. wat eern armoede! Gaan dit soort vakken echt leven voor kinderen als er niet wat over gepraat en gediscussieerd worsdt? Als dingen een beetje een sausje krijgen, wat perspectief? of verwacht ik weer eens te veel??

Enig idee hoe het bij jullie kinderen op school gaat???

ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
alice van otterloo

alice van otterloo

15-09-2008 om 15:29

Hier net zo

Hoi Ingrid,

Hier gaat het ook zo. Zelfstandig werken.....Vorig jaar in groep 5 kreeg mijn dochter voor het eerst geschiedenis en aardrijkskunde. Ze is iemand bij wie het kwartje vaak wat later valt, dus wij hadden zelf al gevraagd of we eventueel thuis mochten ondersteunen met de stof. Maar dat deed men niet, geen 'huiswerk' het eerste jaar van een vak. 8 weken voor de zomervakantie kregen we een telefoontje dat dochterlief 'uitviel' met geschiedenis en dat we de spullen mee naar huis kregen.
En inderdaad, met 1 op 1 aandacht en praktijverhaaltjes, voorbeelden ging de belangstelling en het niveau in no time omhoog. Zelfs in de vakantie, waarbij we een kasteel bezochten, kon ze alles vertellen over kantelen, schietgaten en wapenkamers. Als je het maar leuk maakt! Ze heeft nu in groep 6 twee erg leuke juffen zegt ze zelf en geeft ook gelijk aan dat daardoor de vakken ook leuker worden en ze de stof ook beter begrijpen. Zie je maar weer, hoe belangrijk een stukje inleven is !!

Alice

Lady Grey

Lady Grey

15-09-2008 om 15:50

Verhaal

Wat is er dan gebeurd met de geschiedenisvertelling? Okay, ik kom uit een gezin waar geschiedenis belangrijk was, mijn pa heeft zelfs nog een geschiedenismethode geschreven met anderen, en de moraal van dat verhaal was: eerst een spannend verhaal uit bv. de riddertijd, daarna de getalletjes, data e.d.

Zonder dat is het ook maar saai, lijkt me. En wat je doet Ingrid, die gesprekjes, dat is ontzettend leuke verwerking!!

Jesse_1

Jesse_1

15-09-2008 om 15:50

Topondernemers

Bij ons op school krijgen de kinderen niet meer de traditionele lessen in Aardrijkskunde/Geschiedenis/Biologie, maar via 'topondernemers' (zie: http://www.heutink.nl/topondernemers/main.htm).
Ze gaan zelf met opdrachten aan de slag en leren op die manier de vakken. Het is op deze manier ook een stuk leuker voor kinderen die nog wat moeite met lezen hebben.
Ik moet zeggen dat onze zoon (groep 5) het wel moeilijk vindt om er z'n draai in te vinden. Voor hem was de 'ouderwetse' les misschien niet altijd even spannend, maar wel duidelijker geweest.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

15-09-2008 om 15:52

O ja, zelf...

En vwb zelf: er zijn individuele opdrachten, opdrachten voor groepjes van 2, en voor grotere groepen. Ze zijn dus niet altijd in hun eentje bezig dan!
Jesse

*Sophie*

*Sophie*

15-09-2008 om 17:10

3 sites voor heeeeeeeel veel filmpjes!

http://www.schooltv.nl/vroegerenzo/pagina.jsp?nr=vz_a_z

http://www.schooltv.nl/

http://www.schooltv.nl/beeldbank/vo

Met deze 3 sites leuk ik het soms oersaaie huiswerk wat op, zodat het veel beter blijft hangen! Het scheelt enorm!
Je kunt op de sites heeeeel veel filmpjes aanklikken, allemaal per onderwerp en allemaal op kinderniveau uitgelegd. De onderste link is eigenlijk voor de middelbare, maar dat wil niet zeggen dat basisschoolkinderen dat niet toch heel interessant kunnen vinden. Wij gebruiken deze sites vaak en met veel plezier!
Succes!

groetjes, Sophie.

Manus

Manus

15-09-2008 om 19:51

Geschrokken

Als geschiedenisdocent in het v.o. ben ik eind vorig schooljaar behoorlijk geschrokken van de werkboekjes die mijn zoon 'vol' mee naar huis mocht nemen. De antwoorden op de diverse vragen - door hem gegeven - waren zeer vindingrijk en creatief, maar volslagen off-topic. En dat voor een kind dat geschiedenis (net als zijn moeder leuk vindt). Doorvragen leverde het volgende op: juf vertelde wat/vatte de tekst samen, kinders maakten de vragen en that's it. Ja, leerlingen mogen zelf nakijken, maar juf zag het werk in ieder geval niet meer.
Op mijn eigen school (v.o montessori) controleer ik mijn leerlingen suf op hun antwoorden. Ik wil weten waar onzin- geen-idee-antwoorden vandaan komen en ik dwing ze tot na- en doordenken. Je kunt je wel voorstellen hoe verontwaardigd ik was over de werkwijze van mijn basisschoolcollega: mijn vak zo onzorgvuldig behandelen en doorgeven. Foei!

Manus

Bastet

Bastet

16-09-2008 om 12:04

Cobi

Dat ligt eraan,Cobi,als een leraar erg boeiend kan vertellen,is zelfs een dergelijk onderwerp geen probleem.Mijn zoon vond geschiedenis in groep 7 altijd enorm leuk,ondanks dergelijke onderwerpen.
Groetjes,Bastet

bertje1

bertje1

16-09-2008 om 12:47

Zelf boek?

in de kinderboekenwinkel (bieb?) zijn reuze leuke boeken te koop over geschiedenis. Misschien moet je het leuker maken? Grapjes/ezelsbruggetjes verzinnen om iets te onthouden etc.
MIsschien is ook het 'basisschoolboek' iets voor je (voor jezelf)?? (www.scalaleukerleren.nl) (geloof deze website)

IngridT

IngridT

16-09-2008 om 13:31 Topicstarter

Leuke tips dames.

Absoluut.

maar eigenlijk was ik niet zo zeer op zoek naar tips om het thuis op te leuken (hoewel die natuurlijk heus welkom zijn). Maar vooral naar (al dan niet) herkenning dat aardrijkskunde en geschiedenis op deze manier 'gegeven' worden op de basisschool. Zou dat echt op meer scholen zo gaan?? Dat het puur en alleen een werkboek en een toets is, zonder dat er ergens over wordt gepraat??

Ingrid (en het is niet uniek voor dit jaar, vorig jaar heb ik het ook al eens van zoon gehoord, dat het zo ging, maar toen dacht ik dat dat misschien 'toevallig' eens een keertje zo gegaan was in de drukte aan het einde van het schooljaar, maar nu begrijp ik dat het echt 'normaal' is, de manier waarop het altijd gaat. Ik vind het vrij schokkend eigenlijk.

Voorleesboek

Een klein iets om op te leuken: een voorleesboek "Lang geleden" 50 leuke, gezellige verhalen over onze vaderlandse geschiedenis, zie bv bvhttp://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004004725759&Section=BOOK
Is ook verkrijgbaar bij de boekenclub. Zoon heeft het voor z'n verjaardag gehad, meegenomen naar school en leerkracht wilde het boek, toen ze het gezien had, ook aanschaffen.
Verder hebben ze hier wel eens kleine opdrachten mbt het onderwerp. Daarover moet ook in de klas verteld worden, bv kleding in de middeleeuwen, spelletjes bij de Romeinen etc

Ps ingridt

Kijk, hier is een alpha-moeder nou weer net meer op haar plaats niet met decimalen achter de komma )
En Willem 2 regeerde maar 9 jaar omdat hij na een ziekbed overleed.

IngridT

IngridT

16-09-2008 om 18:45 Topicstarter

Lol bintje...

ik zal even aan zoon doorgeven dat dat het was, en niet het feit dat ie zo baalde van dat kiesrecht of zo....

Dank!

Ingrid

tonny

tonny

16-09-2008 om 22:31

Vertellen!

Aardrijkskunde en geschiedenis afwerken als 'zelfstandig werken' is verleidelijk, alles is voorgekookt, maar oersaai.

Niks gaat boven een mooi verhaal!

Ik ben deze weken weer eens ingezet als invaljuf en heb uitgebreid verteld over Erasmus en de renaissance en weet ik wat nog meer; iedereen was muisstil en ze gingen heel wat enthousiaster aan het werk dan wanneer ze gewoon het lesje hadden gelezen en vervolgens het werkboek invulden.
Nagepraat is er volop en het was een leuke les!

Maar ja, dat kost wel voorbereiding, 'zelfstandig werken' niet...

tonny

tonny

tonny

17-09-2008 om 19:41

Schoolmelk, he ja

die hadden wij vroeger in echte glazen flesjes. En die stonden dan even naast de kolenkachel, want als het vroor dreef er ijs in.

1966.

Daarna kregen we een nieuw schoolgebouw. En van die kartonnen piramidetjes waar je op kon springen, flats, al die enge lauwe melk alle kanten op!

Tonny

tonny

tonny

17-09-2008 om 19:41

Sorry, dit was off topic

'mijn' school heeft geen schoolmelk...

tonny

*Sophie*

*Sophie*

18-09-2008 om 00:03

O ja, tonny

en op 5 december kregen we zelfs lauwe chocolademelk! Van de nonnen, want daar zat ik. Vanaf 1965. En de doppen gingen natuurlijk op je fietswiel!

Ik zie ze nog voor me, die flesjes...en ik proef het ook nog

maan.

maan.

18-09-2008 om 09:18

Zelfstandig werken

Hier ook zelfstandig werken, maar dan vooral aan taal en rekenen.

Juist geschiedenis en aardrijkskunde zijn vertelvakken, vakken waar je wat mee kunt 'doen'. Twee jaar geleden kijklessen gehad toevallig zat ik bij geschiedenis ingedeeld ja geweldig.. juf was heel interactief met de klas bezig.

Aardrijkskunde vindt ze trouwens geen bal aan, geschiedenis vindt ze wel boeiend hoewel dat toch ook van het onderwerp afhangt, en ja vooral in de eerste jaren krijgen ze toch de leukere onderwerpen (zoals Egypte), de staatsinrichting uit de bovenbouw wordt dan inderdaad vervelende kost- vrees ik.

*Sophie*

*Sophie*

18-09-2008 om 10:38

O god! tonny!

We zitten in het verkeerde draadje!
Dat krijg je nou van al die lauwe melk!

Toch jammer

Hebben ze van die mooie digitale schoolborden waarop je helemaal los kunt gaan, gebruiken ze alleen van die stomme geschiedenis- en aarderijkskundeboeken. Ja, met veel gekleurde tekeningen en plaatjes ja, dát wel. Maar bar weinig boeiend. Ik heb nog geen juf meegemaakt die er wat van maakt.

Polly Shearman

Polly Shearman

19-09-2008 om 08:50

Alles in een

hier gaan de meeste vakken zelfstandig en individueel. Aardrijkskunde ( topo) ook, Alles in een is ook een vak en in dat vak werken ze wel klassikaal maar dan in blokken, Nu zijn ze bezig met een stuk Kunst(geschiedenis) hierna komt een blok Prehistorie, en daarna een blok biologie.
Er word veel verteld maar ook gedaan ( excursie's enz)
Mooi vak, dat alles in een.

Dochter groep 5

heeft nu ook voor het eerst aarderijkskunde en geschiedenis. Naar info avond geweest en het ziet er wel leuk uit de nieuwe geschiedenismethode die ze hebben aangeschaft. De aarderijkskundemethode is best moeilijk volgens leerkracht en dan werken ze klassikaal.

Goede leraren maken het verschil, niet het boekje

Ik zeg altijd maar: hoe kun je van kinderen verwachten dat ze een onderwerp leuk en interessant vinden en er hard voor werken, als je er als docent geen blijk van geeft dat je het leuk en interessant vindt en er veel tijd in hebt gestoken?

Een goede leraar - die van zijn vak(ken) houdt en er DAAROM veel van af weet - kan zelfs de saaiste leerstof tot leven wekken.

De leraar maakt het verschil, niet de plaatjes in het boek.

Het is een ernstige misvatting te denken dat het 'zelfstandig werken' tot betere resultaten leidt, als dit zoals vrijwel overal de vorm krijgt van onderwerp aankondigen - boekjes uitdelen - zelf of in groepjes vragen beantwoorden - toets maken.

Maar ja, voor goed, levend onderwijs moeten we wel veel goede leraren en leraressen zien te werven. Iemand een idee hoe ons dat lukt?

Wat dacht je van....

... zij-instromers?
Groet,
Miriam Lavell (die denkt dat Minkema een cursus keuzes maken moet volgen)

Keuzes tussen wat?

Verklaart u zich nader, s.v.p.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.