Aim P
18-10-2010 om 22:22
Gesprek met ib-er en vertegenwoordiger van de + klas bij school zoon: hoe pak ik het aan?
Dag allemaal,
Begin dit jaar is op de school van mijn zoon een + klas van start gegaan. Hij zit in groep 5, 8 jaar oud. Hij maakte deel uit de eerste groep die in aanmerking kwam voor de klas, we moesten een lijst invullen (thuis gekregen) met allerlei vragen over de interesses van zoon, onze perceptie van hem etc. Een week later ontvangen we een mail van de juf met de mededeling dat onze bevindingen niet overeen komen met hun bevindingen op school, het email was:
"Uit de wijze waarop de leerkracht de signaleringslijst heeft ingevuld, blijkt dat deze niet genoeg kenmerken van begaafdheid ziet bij XXX om een indicatie voor mogelijke begaafdheid te zijn. Uit de wijze waarop de ouders de vragenlijst hebben ingevuld, blijkt dat zij wel voldoende kenmerken van begaafdheid zien. De didactische prestaties geven onvoldoende aanleiding om aan mogelijke begaafdheid te denken".
Zoon heeft vorig jaar A's gescoord op de CITO toetsen, een keer een B (spelling). Hij geeft aan zich op school te vervelen, is er niet gelukkig, wordt veel gepest, heeft andere interesses dan de meeste kinderen. Verder is hij onder behandeling van een kinderpsycholoog (waarvoor laat ik even in het midden, is niet relevant voor het verhaal). De psycholoog denkt dat zoon getest moet worden op HB, omdat hij er veel kenmerken van vertoond.
Ik ben een beetje bang om gezien te worden als een pushende moeder, maar ik vind dat hij door school getest moet worden. De psycholoog is bereid (en bevoegd) om het zelf te doen, maar ik zou liever dat de school het zelf doet. Hoe pak ik dat aan?
Aim P

Chippie
18-10-2010 om 22:35
School gaat niet testen
"maar ik vind dat hij door school getest moet worden. De psycholoog is bereid (en bevoegd) om het zelf te doen, maar ik zou liever dat de school het zelf doet."
Ik ken geen school die HB onderzoek bekostigd. Je zult het zelf moeten betalen. Kost ongeveer 700 - 1200 euro.
Wat school wel kan doen is doortoetsen, maar daarmee test je geen HB.
In mijn ogen moet de vraag niet zijn of je kind HB is of niet. De vraag moet zijn of je kind gebaat is bij een plusklas.
Maar ik zou testen. Blijkbaar hecht jullie school meer aan een cijfertje van een psycholoog dan aan de mening van ouders. In de vervolggesprekken is het dan wel handig dat jij of nog beter de psycholoog de school kan uitleggen over hoe en wat.
"De didactische prestaties geven onvoldoende aanleiding om aan mogelijke begaafdheid te denken".
Wat een onzin. De juf heeft waarschijnlijk nog nooit gehoord van onderpresteren? Of van de combi leerstoornis en HB?

Bastet
19-10-2010 om 08:33
Chippie ot
Ik ken geen school die HB onderzoek bekostigd.
Ja,ik wel,hierzo! Op de school van mijn kinderen is een zeer bescheiden potje,elk jaar,voor dit soort testen.
Bastet

rodebeuk
19-10-2010 om 08:38
Potje
gaat vaak eerst naar de uitvallers aan de onderkant.
Verder niets toe te voegen aan Chippie. Zelf onderzoek betalen, focus op wat kind nodig heeft, niet op cijfertje.

Sasvangent
19-10-2010 om 09:11
Via school
mijn kind is getest via school (wel in België) en dat was helemaal gratis voor de ouders. Ik ken meerdere kinderen (grootste deel trouwens) dat zo is getest.
Ik denk echter dat je dat alleen via school moet laten doen als 1/ je geen reden hebt om te denken dat je kind een stoornis heeft (ontwikkelingsstoornis of leerstoornis) en 2/ je kind geen onderpresteerder is en 3/ je weet van op voorhand hoe de 'overdracht' van de resultaten zal zijn. Zelf heb ik die na de test eerst besproken met het instituut dat de test heeft afgenomen, alvorens dat er een bespreking was met school.
Groot voordeel vond ik dat kind werd getest door het instituut waar school altijd mee samenwerkt, en er zodoende volledig vertrouwen was tussen tester en school.
Tot slot: in mijn geval drong de school aan op een test, de vraag kwam niet van mij. Dat zou wel een verschil kunnen maken in de 'welwillendheid' van de school om te willen betalen voor zo'n test, als ze dat überhaupt al willen doen.

rutiel
19-10-2010 om 15:09
Aanvulling op cobi
En dan nog iets: wat doet een kind op een school die er geen enkele "mogelijke begaafdheid" in ziet? Als je de brief letterlijk moet opvatten, kan het kind dus helemaal niets???
n@nny

Meyke
19-10-2010 om 15:59
Digitale handelingsprotocol
Ik weet bijna zeker dat die zin uit het digitale handelingsprotocol komt. Die heeft een lijst voor ouders, voor leerkrachten en een stuk didactische prestaties. Dat is de signalering. Bij onvoldoende aanleiding ga je niet door naar de diagnostisering.
Als je hier kijkt bij demonstratie en dan bij signalering, kun je kijken of het dezelfde lijst is.
Je zou dan jullie lijst met die van de leerkracht kunnen vergelijken, waar scoren zij anders? Hier kun je het over hebben. Voor dit programma zijn hoge A's nodig om door te "mogen". Maar precies weet ik niet hoe het werkt, kan die ene B hem genekt hebben?

chani
20-10-2010 om 18:10
Bij ons
Hallo Aim,
Ik heb eeb soortgelijke lijst ingevuld, alleen niet digitaal. Toen dochter in groep 4 zat en nog een keer in groep 5. Daarna gesprek, ook bij ons liepen de meningen wat uiteen. Er was wel sprake van mogelijke begaafdheid. Dochter is afgelopen zomer getest en bleek HB. Dus lijsten zeggen ook niet alles.
Groet.

Annet
20-10-2010 om 19:58
Hier ook grote verschillen tussen lijsten
De lijst van de leerkrachten gaf geen aanwijzingen, onze lijst en de lijst van dochter wel (ze was gelukkig oud genoeg om ook een lijst in te vullen, ze zat toen in groep 5).
N.a.v. van de verschillende uitkomsten bleek dat er toch wat moest gebeuren. Bij ons was dit compacten met rekenen omdat dit de grootste frustratie van dochter was, de eindeloze zinloze herhaling.
HB was volgens school niet aan de orde en eerlijk gezegd dachten wij daar ook niet aan. We hadden wel door dat dochter uitdaging nodig had.
Dochter zit nu in de 2e klas VO. School probeerde het digitale handelingsprotocol toen voor het eerst uit.
Oja, later bleek dochter wel hb te zijn. Maar toen was ze al van school af.

Chippie
20-10-2010 om 23:41
Maar...
"Voor dit programma zijn hoge A's nodig om door te "mogen"
Oef, dit doet me toch zeer! Ons jochie scoort met heel veel moeite D's en C's. Voor rekenen A-tjes en B-tjes. Dyslectisch en HB. Omdat hij dus dyslectisch ia (daardoor haalt hij geen A-scores) zou hij niet naar een plusklas 'mogen'. Hier geen plusklas maar wel een orthopedagoog die heel duidelijk aangaf dat hij, misschien nog wel meer dan een normaal HB kind, gebaat is bij verrijking! Kinderen zijn niet te vangen in een IQ cijfer maar ook niet in lijsten (al zal ik de lijst eerst eens even geod doornemen).

ayla
21-10-2010 om 08:34
Aim p
Niet ieder kind dat A’s scoort is hoogbegaafd en er zijn ook hoogbegaafde kinderen die c’s en d’s scoren. Mijn dochter was op school echt geen hoogvlieger, er waren kinderen die beter waren. Ook wij hebben lijsten ingevuld, de school ook. De lijsten van school gaven geen begaafdheid aan, die van ons wel. Op school kwam er gewoon niet uit wat erin zat. Een school moet soms wat aandurven met een kind, ook buiten een etiketje en lijsten om. Jammer genoeg gebeurt dat maar weinig. Mocht je op school blijven vastlopen en blijft je zoon ongelukkig dan zit er niets anders op dan hem extern te laten testen maar verwacht niet dat een etiketje alles oplost

denkster
21-10-2010 om 08:45
Dhh lijst en wijsheid van ibers
om het nog gekker te maken, wij moesten als ouders een dhh lijst invullen voor school , de leerkracht en de IBer haddne hem ook ingevuld ,toen zoonlief al vesneld was. Zij zeiden er maar meteen bij dat uit de uitslag niet kwam dat hij HB zou zijn, gezien zijn zelfredzaamheid, maar dat hij dat zeker was . DE test kost de school trouwens 100 euro per keer. En hij was al toegelaten tot de plusklas / dat was meer op basis van het feit dat hij in feb van gr 3 de eindtoetsen v gr 5 met AAA haalde. Maar goed, we hebben nog wel even doorgepraat toen over die zelfredzaamheid en het gebrek daaraan, want nu bleek dat mijn zoon 4 uur per dag geheel zelfstandig zijn eigen werk moest uitzoeken, pakken, instructies en uitleg lezen, en zelfstandig werken. Misschien iets teveel voor een 7 jarige? Dat vonden de iber en leerkracht toch ook wel, het DHH ging over de zelfredzaamheid van een leerling bij klassikale instructies, wat mijn zoon niet eens kreeg! Dus hun invulling klopte toch niet, en ze hebben hem ook wat meer mondelinge aansturing gegeven...