Tango
04-06-2010 om 15:07
Gesprek op school gehad, viel vreselijk tegen
Berichtte ik jullie voor de meivakantie nog razend enthousiast dat het zo goed ging met Tangozoon (sept. 2004 geboren), vandaag na het gesprek op school staat het er weer helemaal anders voor.
We gingen vol goede moed het gesprek in, begon de juf toch meteen over kleuterverlengen. Ze hadden hem opnieuw getest (cito). Hij scoorde op taal E en ordenen C. Eigenlijk kwam dit overeen met wat zij in de klas zien. Volgens de grafiek die ze liet zien is hij heel laag begonnen en het laatste half jaar pas echt flink gegroeid. Niet genoeg om alle achterstand in te halen, maar dat kon dus haast niet.
We hebben echt al onze argumenten ertegenin gegooid omdat wij hem toch wel erg graag naar groep 3 willen hebben. Er was helemaal niets tegenin te brengen. De juf vindt het vooral goed voor zijn zelfvertrouwen om nu eens de oudste te zijn, een voorsprong te hebben. Wij vinden het juist niet goed voor zijn zelfvertrouwen dat zijn enorme ontwikkeling van de laatste periode toch nog resulteert in doubleren van groep 2.
Wat school wel wil doen is vanaf december komend schooljaar Tangozoon dagdelen mee te laten draaien in groep 3/4, zodat hij met een flinke voorsprong het schooljaar daarna in groep 3 kan starten. Het is een montessorischool dus hij kan dan op zijn eigen niveau verder blijven werken.
Het voelt voor mij, Tangoman is er wat gematigder over, nog helemaal niet goed. Ik heb het gevoel dat school informatie heeft achtergehouden m.n. over de beginperiode toen hij dus veel lager presteerde dan wij dachten. Daarnaast hebben ze hem dus doodleuk vorige week een ochtend laten wennen in groep 3/4. Hadden wij mee ingestemd omdat we na het vorige gesprek gewoon dachten dat hij wel naar groep 3 zou gaan.
We hebben nu afgesproken om na het weekend nog een keer om tafel te gaan omdat het ons nu zo overviel. Ik baal zo vreselijk, wat moeten we hier nu weer mee? Het is gewoon zo'n tegenvaller.
ik
08-06-2010 om 21:19
Tess
de brugklascoördinator ken ik van het Novalis college en uit de verhalen blijkt dat ze niet zitten te springen om zorgleerlingen. Ook klasgenoot van zoon wilden ze niet hebben, geen adhd maar wel van het drukkere/onrustige type.
Inge M
08-06-2010 om 22:31
Tango
Volgens mij (diep uit mijn herinnering) is de cito groep 2 hetzelfde voor midden en eind. De normering is alleen anders. Maar ze kunnen dus niet de behaalde score voor midden doorrekenen naar eind, zonder de toets opnieuw af te nemen. Want dan negeer je inderdaad de vooruitgang van de leerling.
Vraag dit wel even na, want ik ben niet helemaal zeker.
Dropke
08-06-2010 om 22:42
Tess, autisme en doorkleuteren
Hier ook een zoon met een autistische stoornis. Inmiddels is hij 13 en ook van september, dus denk wel dat je weet wat je bedoelt. Op zijn 6e werd hij getest en dat in groep 2, tweede keer. Omdat hij sociaal zo onhandig was, hebben we direct besloten dat hij nog een jaartje door zou kleuteren. Voor ons gevoel was dat de juiste optie. En ik denk ook dat je op die manier een beslissing moet maken.
Pas achteraf kun je zeggen of het de juiste was, helaas. Voor onze zoon heeft het niet verkeerd uitgepakt hoor, maar toen we de diagnose kregen vond ik het toch wel sneu, dat ik hem nog een jaar in de vrije kleuterklas heb laten verblijven. Spelen was duidelijk niet zijn ding. Daar moet je sociaal voor zijn en flink flexibel. Achteraf was het dus totale onzin. In groep 3 was hij beter op zijn plaats geweest, met veel meer structuur en duidelijkheid en toch nog genoeg aandacht voor het jonge kind.
Pas in groep 8 zag ik weer een voordeel. Hij ging naar het voortgezet onderwijs op het moment dat hij er aan toe was. Hij zit overigens nu op cluster 4 in een auti-klas op vmbo-t. Hij heeft geweldige cijfers en doet het verder heel goed! (even mijn trots laten zien)
gr Dropke
Tango
08-06-2010 om 22:56
Inge
Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Ik heb inderdaad gevraagd of het niet mogelijk is de midden groep 2 cito nog een keer af te nemen, de juf zei toen dat dat niet kon omdat hij die al een keer gedaan heeft. Een half jaar geleden dus, alsof hij dan al die vragen nog weet... In dat laatste half jaar is hij juist enorm vooruit gegaan, dus lijkt het me dat hij hoger zou moeten scoren. Hij scoorde toen een lage D, wat me nog niet eens tegenviel hoor. Maar als je dat doorberekend naar eind groep 2 kom je natuurlijk zeker op E. uit. Juf ging het aan de IB'er vragen, die zal het w.s. wel weten.
Dropke
08-06-2010 om 22:56
Letterkennis
Dat woord alleen al. Wat nou letterkennis, dat leren ze toch in groep 3?!! Bij onze jongste zoon was de letterkennis minimaal, maar de optie om hem nog te laten kleuteren was er niet. Hij is van feb. en had dus al 2 1/2 jaar gekleuterd, maar de juf maakte zich ernstige zorgen.
Ik helemaal niet eigenlijk. Onze jongste doet niet meer dan nodig. Zover als je hem schuift zover heb je hem. De keuze tussen een werkje met letters en de bouwhoek was snel gemaakt. Eenmaal in groep 3 vond hij het allemaal geweldig en interessant. Midden groep 3 las hij samen met de ib-er, met nog een meisje uit zijn klas, omdat zijn leesniveau veel hoger dan gemiddeld was.
Zijn rekeninzicht was zelfs nog hoger. Niet dat het er altijd uitkomt. Want nog steeds geld, als ik geen zin heb, doe ik helemaal niks. Daarnaast heeft hij epilepsie en s nachts veel aanvallen, waardoor hij erg moe kan zijn.
Letterkennis vind ik dus geen argument om hem nog langer door te laten kleuteren. Nou moet ik zeggen dat ik de cito's ook niet alles vind zeggen. De jongste twee bij ons deden het klassicaal bv heel slecht. De middelste vond de eerste opdrachten zo saai dat ze die vaak fout had, de middelste opdrachten een enkele goed en de moeilijke opdrachten waren allemaal juist.
Bij onze jongste zoon was het zo. Heb ik hier zin in of ga ik zitten dromen. Hij kreeg dan de helft niet mee en scoorde een cito al eens op E-niv.
Toen de toets 1 op 1 gedaan werd haalde hij een A-score.
Jij kent je kind het beste. Neem de argumenten wel mee, maar blijf goed aangeven waarom je het er niet mee eens bent,
Succes Dropke
M Lavell
09-06-2010 om 09:56
Eerder beginnen met instructie
Tango:"Juf vroeg hoeveel letters hij kende en ik antwoordde dat het er tussen de 15 en 20 zijn, ze keek me echt verbaasd aan. Ze vertelde dat ze met Tangozoon nauwelijks letterwerkjes doet "
Ze onderschat hem. Dat is de reden dat hij moet blijven zitten. Maar dat zittenblijven zelf is voor volgende leerkrachten ook een grond om hem te onderschatten. Vervelend genoeg ook nog eentje waar goede prestaties hem niet uit redden. Hij blijft de rest van zijn schoolcarriere een zittenblijver, wat hij ook doet.
Overigens komt die onderschatting van nu ook nog voort uit het feit dat ze te hoge eisen aan hem stelt. Ze wil dat hij zelf en uit zichzelf en ook nog op de momenten dat zij oplet, met letters speelt. Ze geeft het hem niet. Met die werkwijze blijven twee soorten volstrekt normale lln onder het niveau: lln die niet met letters spelen omdat het ze niet meer uitdaagt (dat ken ik al) en lln die niet met letters spelen omdat ze graag aan de verwachtingen van de juf voldoen.
Bovendien: juist zwakke lln ondervinden nadeel van het uitstellen van leesonderwijs. Juf bedoelt het goed, maar ze heeft het mis.
http://www.onderwijsweb.nl/dossiers/Effectief%20leesonderwijs/Documents/scan%20artikel%20onderwijsblad%20041008.pdf
http://www.stichtingnob.nl/mmbase/attachments/1347356/Iedereen_kan_leren_lezen.pdf
Tango:"Maar goed, intussen staan we dus nog lijnrecht tegenover elkaar, we begrijpen elkaars argumenten, maar daar houdt het dan ook mee op. "
Dat maakt niet uit. Het risico van zittenblijven of doorstromen hoort bij jouw kind. Niet bij de juf. Juf heeft een mening, maar het is jouw kind en jij zult daarvoor beslissingen moeten nemen. Juf beperkt haar blikveld tot nu en mogelijk groep 3. Jij zult een bredere afweging moeten maken die ook de verdere schoolcarriere, ook na het bo, meeweegt.
Als jij meent dat de risico's van zittenblijven te hoog zijn en de door juf veronderstelde baten (zelfvertrouwen) te onzeker, dan is de beslissing aan jou.
Er is voor de opvatting van juf geen hedendaagse goed onderbouwde ondersteuning te vinden.
Dropke:"Wat nou letterkennis, dat leren ze toch in groep 3?!! "
Nee. Het is de bedoeling dat ze dat al in de kleutergroepen leren. Door instructie wel te verstaan: spelen met woorden en letters, alfabetliedjes zingen, naam schrijven. (overigens is het ook de bedoeling dat dat thuis ook gebeurt). Er zijn helaas nog heel veel kleuterjuffen die die instructie achterwege laten en tegelijkertijd de lln wel naar de 'nieuwe' streefniveau's beoordelen.
Daar komt uit voort van de juf van Tangozoon doet: kind speelt niet uit zichzelf met letters dus is er niet 'aan toe'. Juf is toe aan bijscholing. Tangozoon aan doorstromen.
Groet,
Miriam Lavell
vlinder72
09-06-2010 om 14:38
Letterkennis
Mijn zoon zit nu in groep 4 en is bijna avi uit. Hij moet nog 7 worden. In groep 2 had hij geen enkele interesse in letter. Eerlijk gezegd had hij dat tot de herfstvakantie in groep 3 ook niet. En wij hebben thuis ook nooit geoefend met letters en het alfabet. Vonden wij niet nodig. Pas in groep 3 is hij begonnen met lezen. Zoon twee daarentegen vindt letters en cijfers wel leuk. Hij kende ze allemaal al voordat hij naar groep 2 ging. Onze dochter in groep 1 kan net aan haar naam "tekenen" maar verder gelooft ze het wel. En ik vind het prima. Lezen komt wel in groep 3. Het kennen van letters vind ik ook een onzinnige reden om een kind niet naar groep 3 te laten gaan.
een juf
09-06-2010 om 16:14
Misser van juf
"We hebben verder lang over de toetsresultaten gesproken m.n. op de taaltoets. School neemt normaliter geen eind groep 2 toets af, bij Tangozoon hebben ze dan ook de eind groep 1 toets nog een keer afgenomen en deze omgerekend naar eind 2. Naar ons idee klopte het niet, want bij midden 2 scoorde hij op taal nog een lage D en nu een E, terwijl hij dus vooruit is gegaan. "
waarom in hemelsnaam de site eind 1 herhalen en omzetten in eind ?? Cito midden 2 en eind 2 is nl precies dezelfde toets alleen de normering is anders...strenger. Dus als je de citotoetsen hebt liggen heb je automatisch de eindtoets van groep 2 liggen. Dat ze deze normaliter niet afnemen is een keuze van school.; dat kan.Tevens wordt in de taaltoets geen letterkennis getoetst~!! Het enige wat gevraagd wordt of het verschil tussen letter/cijfer bekend is en neem van mij aan dat dat een moeilijke is
De namen van de letters komen in de taaltoets van cito niet voor!
Tango
09-06-2010 om 21:11
O mirjam
Wat jij schrijft klopt echt helemaal. Tangozoon wordt behoorlijk onderschat door de juf(fen). Juf heeft individueel met hem gewerkt, rekenwerkjes deed hij prima, rijmwerkjes e.d. ook. Verder is ze echter niet gegaan, de letterwerkjes zijn niet aangeboden. Op de vraag waarom niet, wist ze eigenlijk geen antwoord. Ja, dat zou ik nog wel eens kunnen doen, zei ze. Beetje laat natuurlijk.
Alles wat Tangozoon aan letters heeft geleerd, heeft hij thuis geleerd en zichzelf aangeleerd, school heeft er nagenoeg niets aan bijgedragen. En ik vond ook maar dat het zo langzaam ging thuis. Tja, ik heb niet de tijd om elke dag met hem te gaan zitten, vond dat ook niet nodig. Ik wil best met hem oefenen thuis, maar ik wil het niet alleen doen, ik verwacht ook wat van de school hierin.
Tangozoon zit op het Montessori-onderwijs. De kinderen in de klas mogen zelf werkjes pakken. Op een gegeven moment moest hij wel uit de taal- of rekenkast pakken, maar hij pakt dus voornamelijk uit de rekenkast omdat hij deze werkjes kent en leuk vindt en omdat zijn vriendjes ze leuk vinden. Ze werken meestal in twee-tallen.
Wat ik dus ook erg kwalijk vond is dat juf ons niet kan vertellen waar hij nu zo slecht mee scoort op de cito. Op welk stukje loopt hij nu zo achter, letterkennis is het dus niet, maar wat wel? Waar zitten de hiaten? Thuis zien we ze niet.
Dat wij de keuze moeten maken, daar ben ik wel achter intussen. We wachten die Cito nog even af ( ik hoop stiekem toch wel op minimaal een C) en dan gaan we verder. Mijn vraag aan jou is: hoe pakken we dat aan. Als wij bij ons standpunt blijven, moet school daar dan in meegaan? Iemand adviseerde me een onafhankelijk onderzoek te laten doen, maar daar is het al veel te laat voor. Het is nog maar 3 1/2 week tot de zomervakantie.
Intussen krijgt Tangozoon al alle signalen vanuit school dat hij blijft zitten: brief over schoolzwemmen in groep 3 kreeg hij niet mee, moeders van vriendjes vragen hem en mij of hij overgaat. Ik moet dan antwoorden dat het nog niet duidelijk is. Vrijdag krijgen de kinderen die naar groep 3 gaan het rapport mee (de anderen krijgen nog geen rapport) Tangozoon zal er niet bij zijn. En juf zegt dan nog doodleuk in het gesprek: het zal voor hem niet als een verrassing komen dat hij blijft zitten. Het wordt een grote teleurstelling voor hem!
Tango
09-06-2010 om 21:23
Pelle
Wat zegt ze als jij zegt dat hij ook in groep 3 kan blijven zitten zo nodig?
We hebben dat inderdaad genoemd naar de juf, maar het enige wat ze deed is bij haar standpunt blijven en ons verhaal aanhoren. Ze heeft op dit punt eigenlijk niet gereageerd. Dat was nou het hele frustrerende aan het gesprek. Juf gaf aan dat ze onze argumenten begreep, maar zij had gewoon gelijk. Zo kwam het op ons over.
Nasha 1st
09-06-2010 om 21:29
Tango en een vraag
Tango, ik krijg het gevoel dat het al een gelopen race is en je zal veel uit de kast moeten halen....Maar wat ik me afvroeg, ik vond dit over montessori:
**Het meest opvallende kenmerk is dat in een montessorigroep leerlingen van verschillende leeftijden door elkaar zitten; er is geen jaarklassensysteem. Ook het speciale montessorimateriaal is een direct waarneembaar onderdeel van elke montessoriklas.
In veel verslagen van buitenstaanders die een montessoriklas bezoeken wordt de rust in het lokaal vermeld, de concentratie waar kinderen nee aan het werk gaan en de vrijheid die de kinderen hebben om zelf vorm te geven aan hun ontwikkeling.
Bij het montessorionderwijs gaat men er van uit, dat een kind voornamelijk zélf actief is bij zijn ontwikkeling naar zelfstandigheid. Onnodig ingrijpen van volwassenen bemoeilijkt dit proces. In tegenstelling tot de onderwijzer(es) in de klassikale school is de montessorileidster dan ook niet het middelpunt van het klaslokaal. Men merkt haar nauwelijks op als de kinderen aan het werk zijn. Zij heeft geen lessenaar en besteedt al haar tijd aan het werken met de kinderen die aan kleine tafeltjes of op een kleedje bezig zijn. **
Ik heb het idee dat er nu toch wel een jaarklassensysteem gehanteerd wordt. Dat klopt dan toch niet??
Maar, en dat is iets waar je ook over na moet denken, is je kind dan wel een montessori-kind, als hij het niet uit zichzelf doet? En zou je dan niet naar een ander soort onderwijs moeten omzien?
Tango
09-06-2010 om 21:58
Vraagje aan 'een juf'
Tevens wordt in de taaltoets geen letterkennis getoetst~!! Het enige wat gevraagd wordt of het verschil tussen letter/cijfer bekend is en neem van mij aan dat dat een moeilijke is
De namen van de letters komen in de taaltoets van cito niet voor!
De juf hier op school heeft dus echt gezegd dat in de M2 Cito taal ook het herkennen van letters wordt gevraagd. In de cito voor groep 1 wordt dit niet gevraagd, zei ze. Bedoel jij nu dat het ook in de M2 toets niet gevraagd wordt?
Het verschil noemen tussen letters en cijfers dat is inderdaad een moeilijke. Dat vraag je toch niet van een kind van 5? Overigens ziet Tangozoon het verschil prima, want een 9 noemt hij echt een negen en geen G bijvoorbeeld. Hij past het ook prima toe, maar de begrippen letters of cijfers zou hij bij wijze van spreke zo door elkaar kunnen gebruiken, geen idee eigenlijk of hij dat goed doet.
De cito wordt hier trouwens op de computer afgenomen, juf zit er naast. Weet jij of je uit het resultaat van deze cito kunt aflezen waar het kind minder op scoort, op wat voor soort vragen hij het antwoord niet weet. Dat is dus waar we zo benieuwd naar zijn. Thuis zien we namelijk geen dingen die hij beduidend minder goed begrijpt.
Tango
09-06-2010 om 22:13
Ja, nasha
Dat vragen we ons ook wel een beetje af of ons kind wel een Montessorikind is. Aan de andere kant, juist het Montessori-onderwijs geeft Tangozoon ook weer die kans om in groep 3 als hij het echt niet redt, op zijn eigen niveau verder te gaan.
Met het zelfstandig werkjes pakken had Tangozoon veel moeite, als hij de werkjes niet kende pakte hij ze niet. Om deze reden heeft hij wat extra 1 op 1 begeleiding gehad. Dit was naar ons idee dus geen onnodig ingrijpen, maar noodzakelijk ingrijpen. Het pakken van werkjes gaat hem nu prima af, zegt de juf, dus dat heeft resultaat gepakt. Hij pakt echter nu alleen de rekenwerkjes omdat hij die aangeleerd heeft gekregen.
Ik herken hierin heel veel van Tangodochter, die nu in groep 5 zit en echt een kind is dat past in het Montessori-onderwijs. In de kleutergroep pakte ook zij alleen de werkjes die ze kende en deed deze eindeloos vaak, alleen deed zij ook de taalwerkjes, dus dat werd prima bevonden. In de kleuterklas is nog niet echt zichtbaar volgens mij of het kind Montessori-onderwijs aan kan. Dit wordt pas echt zichtbaar als ze in groep 3 een dagplanning krijgen (vast aantal werkjes die ze af moeten hebben, ze mogen zelf bepalen in welke volgorde). Ik heb het idee dat Tangozoon dat dus prima kan, want het is dan heel duidelijk voor hem welke werkjes dit zijn.
De kinderen zitten hier ook met verschillende leeftijden in de klas, bijv. groep 0,1,2, groep 3,4,5. Maar er worden wel bepaalde vaardigheden verwacht van het kind om over te gaan, wat ik ook wel goed vind.
Bedoel je overigens met dat het een gelopen race is, dat we het niet meer kunnen winnen? Ik wil me er nog niet bij neerleggen hoor, maar het zal zeker lastig worden. Mirjam echter schrijft dat je als ouder beslist.
Nasha 1st
09-06-2010 om 22:25
Ik heb het idee
dat juf inderdaad al je zoon heeft laten zitten en dat wat je nu ook nog doet, dat niet meer veranderd. Tenzij je dus inderdaad heel veel en ver gaat. En willen jullie dat?
Dus als ik het goed begrijp heeft jullie school een groep 0??? Die officieel niet eens bestaat? Dus eigenlijk houdt een montessori de kleuters ook nog extra apart? met 0 1 2....
Er zijn best nog andere mogelijkheden hoor, onze kinderen zitten op een Daltonschool, daarin is ook de mogelijkheid tot meer op eigen niveau werken.
Tango
09-06-2010 om 23:01
Nasha
dat juf inderdaad al je zoon heeft laten zitten en dat wat je nu ook nog doet, dat niet meer veranderd. Tenzij je dus inderdaad heel veel en ver gaat. En willen jullie dat?
Dat is niet wat ik wil horen natuurlijk, maar ik vrees dat het wel waar is. Hoever we willen gaan, weet ik eigenlijk helemaal nog niet. Ik weet alleen dat wij nog niet kunnen leven met de keuze dat Tangozoon in groep 2 blijft.
Andere mogelijkheden wil ik ook nog niet echt aan denken. Tangozoon heeft het verder zo naar zijn zin op deze school, een andere school zal hem ook geen goed doen, denk ik. En de vraag is dan natuurlijk, kan hij op de andere school wel naar groep 3?
We bekijken het nu nog stap voor stap, nu eerst de het toetsresultaat afwachten, dan zien we weer verder. Ideaal is het niet, want het brengt zoveel onduidelijkheid, spanning etc.
Wat betreft groep 0, nee, ze noemen dat niet specifiek zo, maar we krijgen altijd wel zo'n lijstje aan het begin van het schooljaar met keurig de kinderen ingedeeld in groep 0, 1 en 2 op basis van geboortedata. Wat betreft het aanbieden van leerstof maken ze er niet echt onderscheid in hoor.
Dropke
09-06-2010 om 23:28
Beslissing: miriam?
Volgens mij gaf Miriam hier ergens aan dat de beslissing niet aan de juf is, maar precies weet ik het niet. Hoe zit dat nou ook alweer precies Miriam?
Ik begreep idd al dat kleuters inmiddels 11 letters moeten kennen, maar mijn persoonlijke mening: Waarom dan? Ze willen dat jaar extra kleuteren wel, maar vraag me af wat nou echt de reden is? Ik heb drie heel verschillende kinderen, maar mijn ervaring is dat school beter moet leren luisteren naar ouders.
Hoever wil je gaan? Nou het gaat om je kind, ik ga schik niet, omdat ik voel dat ze het totaal verkeerd zien. Mijn kind is die strijd wel waard hoor.
gr Dropke
jan
10-06-2010 om 00:12
Cito taal
In de toetsen zijn aspecten van de taalontwikkeling (conceptueel bewustzijn) en de ontluikende geletterdheid (metalinguistisch bewustzijn) opgenomen:
-Conceptueel bewustzijn: hieronder valt passieve woordenschat en kritisch luisteren. Dit is het herkennen van begrippen en het begrijpen van korte teksten.
-Metalinguistoisch bewustzijn: hioeronder valt schriftorientatie, klank en rijm, laatste en eerste woord horen en auditieve synthese.
Metalinguistisch bewustzijn is de vaardigheid om af te zien van de betekenis en te letten op de vorm, b.v. de gerichtheid van kinderen op geschreven taal en de gerichtheid op klanken.
Medio groep 2= M2 is het platenboek voor oudste kleuters.
Passieve woordenschat:
Je kind ziet plaatsjes. Eronder vragen die door juf voorgelezen worden. Vragen als: Waar zie je een groenteboer, zet er een streep onder.
Waar zie je roeien? Waar zie je een grappenmaker? Waar ziet je raken? Waar zie je tafeldekken? Zet er een streep onder. enz enz.
kritisch luisteren: Bart woont in een huis met een schuin dak. Zet een streep onder het goede plaatje.
Klank en rijm: hier zie je muis-raaf-aap-kat. Welk woord begint met een aa?
Hier zie je rok-broek-trui-sok. Welk woord begint met een ss? enz.
Laatste woord en eerste woord horen: welk woord zeg ik het laatst? (hand-mond-oog-voet)
welk woord zeg ik het eerst? enz.
schriftorientatie:
Hier zie je een cijfer, een letter en woorden. Zet een streep onder de letter.
Hier zie je een zin. Zet een streep waar de zin begint.
Hier zie je een zin. Zet een streep onder het laatste woord. enz enz.
Auditieve synthese: hier zie je schoen-laars-sok-slof. Zet een streep onder (er wordt gehakt gelezen) s-o-k enz enz.
Uit de handleiding: Wanneer een kind een lage of zeer lage score heeft is het van groot belang verder te onderzoeken waar de problemen zich voordoen. Om een nauwkeuriger beeld te vormen van mogelijke achterstanden analyseert u de fouten die ze in de toets gemaakt hebben. Op het analyseformulier kunt u zien hoe vaardig een kind is op de verschillende onderdelen van taal. Als een kind op een of meer onderdelen risicoscores haalt, is het versandig om van het betreffende onderdeel de toetsen van het observatieprogramma Taal af te nemen. U kunt dan met een individuele toets zien of het kind inderdaad onvoldoende vaardig is en of u het kind individuele hulp moet geven.
tot zover, de citotoets zelf.
Misschien heb je er wat aan?
Overigens...mijn dochter stond niet in de nieuwe indeling van groep 3, maar we hebben haar uiteindelijk wel door gekregen. Kijk ook naar mijn tip ergens hier boven in een ander draadje. Als jij ervan overtuigd bent dat jouw kind het beste af is in groep 3 en dat dat jouw verantwoordelijkheid is, heb je grote kans. Hou vol. Ik weet hoe het is. Je kunt er nauwelijks van slapen.
groet Jan
M Lavell
10-06-2010 om 09:11
Laatste woord
Dropke:"Volgens mij gaf Miriam hier ergens aan dat de beslissing niet aan de juf is, maar precies weet ik het niet. Hoe zit dat nou ook alweer precies Miriam? "
Het laatste woord is aan de rechter. Je hebt in deze situatie te maken met twee even gewichtige gezaghebbers: De school over de school versus de ouders over het kind. Als die het niet eens worden zal de rechter de knoop door moeten hakken.
Maar dat is niet nodig. De juf heeft helemaal geen belangen van de school aangevoerd voor zittenblijven. Ze spreekt voor het kind en dat is fijn (ze bedoelt het vast goed), maar dat is niet meer dan een advies. De ouders hebben het laatste woord over het belang van het kind.
Tango moet helder maken, liefst schriftelijk, dat de ouders dat advies naast zich neerleggen. Dat zoon doorstroomt omdat de ouders de voordelen van zittenblijven onvoldoende aannemelijk vinden en de nadelen te groot.
Het zou me bijzonder verbazen als de school hier schriftelijk op reageert met een stijve poot.
Daarvoor is de kwestie te klein in relatie tot het belang van de school.
Dropke:"Ik begreep idd al dat kleuters inmiddels 11 letters moeten kennen, maar mijn persoonlijke mening: Waarom dan? "
Nee. Van het lesaanbod dat scholen moeten doen in de kleutergroepen is het te verwachten resultaat dat kleuters 11 letters kennen. De maat meet dus de kwalitiet van de school. Het is er niet om kinderen aan af te meten. Scholen moeten dat aanbod doen. Kleuters die niet tot die kennis komen (door een slecht aanbod of omdat ze niet laten zien wat ze kunnen of omdat ze meer lestijd nodig hebben) moeten niet blijven zitten, maar doorstromen naar groep 3 om daar nog intesiever ondergedompeld te worden in lees/taalonderwijs.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
10-06-2010 om 10:30
Zinloze energie
Ellen:"Tango, ik zou eens aan de juf vragen wie bij deze beslissing betrokken zijn. Als het goed is kan zij hier niet alleen over beslissen. "
Er is niks 'goed'. Scholen mogen zelf bepalen hoe ze hun werk uitvoeren. Dat mag ook zoals deze juf het doet, zelfs als andere juffen daarvan menen dat ze het verkeerd doet.
Nu is het mogelijk dat de school eigenlijk een protocol heeft waar deze juf zich niet aan houdt. Maar dat moet je dan uitzoeken en de juf op fouten ten opzichte van dat protocol gaan betrappen.
Dat kost veel tijd, is lastig (vind de 'bewijzen' maar eens), schept een onnodige tegenstelling (ouders versus juf) die het een bijna persoonlijke strijdt maakt en doet niet bij of af aan de veel kortere weg die wat de protocollen van school ook zijn, overeind blijft.
De school mag zelf de werkwijze bepalen (schoolbeleid), die mag ook in strijd zijn met dat wat voor 'goed onderwijs' doorgaat, maar daarmee is niet gezegd dat jij als ouder niks meer te zeggen hebt over het belang van jouw kind.
Je hoeft het dus helemaal niet over de procedure te hebben. Je mag de juf bloedserieus nemen en ervan uitgaan dat ze haar werk correct (naar de schoolvoorschriften) doet. Het gaat over de uitkomst en het belang van jouw kind. De juf heeft het ook over dat belang en sleept er geen moment bij dat het zittenblijven in het belang van de school is.
Dus gaat het over jouw kind.
Hou de discussie daar bij, geef aan dat je de argumenten van de juf gehoord hebt (het is niet dat je niet oplet), maar geef ook aan op welke punten de adviezen niet overtuigend zijn en zittenblijven in strijd is met het belang van je kind.
Hiermee breng je de vraag terug tot de kern: wie heeft er zeggenschap over het belang van het kind?
Meestal zijn scholen verstandig genoeg om in te zien dat dat de ouders zijn. Mocht dat niet zo zijn en die vraag dus bij de rechter belanden, dan ligt voor de hand dat de ouders gelijk krijgen: _zij_ gaan over de belangen van het kind.
Vooral omdat zittenblijven reële en financiële nadelen oplevert.
Groet,
Miriam Lavell
Gerry
10-06-2010 om 10:41
Tango
Je kind kan ook laag scoren omdat de hele kleutertoets hem gewoon niet genoeg boeit. Vraag inzage en kijk eens of hij echt, ik noem maar een voorbeeld (ooit gezien op een proeftoets) niet weet dat de herfst voor de winter komt. Van wat je schrijft is je zoon heel hard toe aan meer en ga je hem op alle fronten beschadigen als je je laat overrulen door deze juf. Hangen jullie echt zo hard aan deze school dat je hem wil laten zitten om hem daar te kunnen houden, mocht het zover komen? Je zegt namelijk nu al dat hij een verschrikkelijke deuk gaat krijgen. Als jullie meegaan met school door hem daar te laten, zijn jullie daar dus ook mede verantwoordelijk voor.
Primavera
10-06-2010 om 16:50
Kern van de zaak
Ik zou helemaal niet op allerlei testen wachten voordat je de beslissing over doorgaan of zittenblijven laat nemen.
De kern van de zaak is dat juf denkt dat het goed voor het zelfvertrouwen van zoon zal zijn als hij blijft zitten, niet uitgedaagd wordt (werkjes doen die hij al kan) en de oudste zal zijn. Jullie als ouders schatten in dat het niet samen met vriendjes over gaan juist heel slecht voor zijn zelfvertrouwen zal uitpakken en dat zijn inspanningen dit jaar te niet doen door hem toch te laten zitten zal leiden tot motivatie verlies. Werkjes moeten doen die hij al kan zal juist kunnen zorgen voor onderpresteren en verveling.
Het is een kwestie van verschillende inschattingen.
Mochten jullie het verkeerd inschatten dan kan je zoon altijd nog blijven zitten in groep 3 of 4. Mocht de juf het verkeerd inschatten dan is er niets meer mogelijk omdat de achtergelopen achterstand vergeleken bij leeftijdsgenootjes door hem in de kleuterklassen te houden vrijwel niet meer in te halen valt en al helemaal niet door een kind wat door het wantrouwen in zijn kunnen aan motivatie verlies leidt.
Met zo'n soort verhaal kregen wij indertijd onze zoon over. Voorspellingen doen over hoe het met een kind in een volgende klas zal gaan blijft toch een soort kristallen bol kijken. Beiden kunnen het goed of fout hebben. Als ouders hadden we een plan B alsnog rustiger aan doen om op terug te vallen, terwijl de pro-zittenblijvers geen goed dichtgetimmerd plan kon leveren voor als zij het fout zouden inschatten. Op hun zwakke dat dat vast niet zou gebeuren hebben wij heel rustig geantwoord dat we daar natuurlijk geen risico voor willen nemen. Verklaring van "kind bevordert tot groep 3 tegen professioneel advies" ondertekend en kind ging over.
Tip, vraag een kopie van dergelijke verklaring. Ik wapper er nog wel eens mee zodra "voorspellingen vanwege ervaringen" per ongeluk weer in de picture komt om er even aan te herinneren dat die pessimistische voorspellingen de plank ook wel eens volledig mis slaan.
Eigenlijk zou het veel logischer zijn om de juf die aan een zittenblijfadvies vasthoudt vanwege dit soort voorspellingen een verklaring te laten ondertekenen dat zij de volle verantwoording neemt om tegen de wil van de ouders in toch het kind wil laten doubleren en persoonlijk verantwoordelijk zal zijn voor eventuele psychische en financiële gevolgen die uit deze beslissing voortkomen. Veel te makkelijk om zo even over een kind te beslissen terwijl je nooit de gevolgen zal moeten dragen van een verkeerde inschatting. Juist om deze reden ligt in Italië de eindbeslissing wettelijk bij de ouders. Die moeten namelijk als vertegenwoordigers van het kind met de eventuele gevolgen van een verkeerde beslissing dealen, niet de juf, IB-er of welke andere professionele figuur dan ook.
Groeten Primavera
Tango
10-06-2010 om 16:51
Jan
Poeh, best veel wat ze vragen in zo'n cito en vooral ook dingen waar we thuis helemaal niet mee bezig zijn, zoals het begin van een zin aanwijzen, een cijfer, letter of woord aanwijzen. Tja, ik ben ook geen juf natuurlijk, weet ik veel dat ze dat op zo'n toets vragen.
En dan die platen: een grappenmaker vind ik een lastig woord voor kleuters, een clown zou hij zo aan kunnen wijzen. Raken vind ik ook een lastige.
Veel dingen zal hij echter wel kunnen, woordjes herkennen, beginletters herkennen. Ach, hij hoeft van ons echt niet direct een A te scoren, al zou dat natuurlijk erg welkom zijn. Ik zei al, een C vind ik al super.
Kun je jouw tip nog even doorgeven, ik vond het zo gauw niet in bovenstaande draadjes. Het geeft wel hoop wat je schrijft en inderdaad het houdt je erg bezig, ook hier slapeloze nachten en ik merk dat ik nauwelijks met andere dingen bezig kan zijn.
een juf
10-06-2010 om 18:00
De dingen die genoemd worden zijn inderdaad de dingen die getoetst worden; ga nu niet zitten oefenen want daar schiet je ook niets mee op.
je schrijft dat de toets wordt afgenomen op de pc; daar heb ik zelf geen ervaring mee maar het zou ook kunnen zijn dat je zoon niet op de goede manier gewerkt heeft met de pc.
Overigens vind ik dat juf gewoon de Eind 2 toets af moet nemen. Daavan kan een analyse gemaakt worden en je ziet meteen op welk onderdeel er slecht gescoord wordt.
Overigens is het zo dat de toetsen voor kleuters binnenkort vernieuwd worden; er staan idd hier en daar wat oubollige dingen in waar je ook niet meteen heel zwaar aan moet tillen.
Met verschil letter/cijfer bedoel ik dus inderdaad het begrip letter en cijfer en je zult versteld staan hoeveel kinderen dan fout doen terwijl ze alle cijfers en een heleboel letters al kennen.
Overigens vind ik het niet nodig dat een kleuter al bv 15 letters kent....interesse in letters,boeken enz vind ik wel belangrijk!
Tango
10-06-2010 om 18:56
Oefenen
Gaan we niet hoor, tenminste niet anders dan wat we normaal doen, beetje met letters spelen en samen een boekje lezen. Vandaag zelfs helemaal niets gedaan, want Tangozoon was erg moe, afgelopen nacht slecht geslapen. Niet door deze toestanden hoor, maar hij had oorpijn. Dit doorgegeven op school en volgens mij hebben ze vandaag de toets nog niet gedaan. Maar goed ook, want hij was niet echt fit. Dat beinvloedt zeker het resultaat.
Naar het idee van de juf deed hij het wel goed op de computer. Maar je weet dat natuurlijk nooit helemaal zeker.
Asa Torell
10-06-2010 om 20:55
Ook ik
als meelezer zit me plaatsvervangend druk te maken voor Tangozoon. Ik kan me voorstellen dat jullie er wakker van liggen!
Tango
10-06-2010 om 21:01
Asa, ellen en anderen
Wat lief dat jullie zo meeleven. Dat doet me echt wat hoor. Ellen, die droom van jou zie ik niet zo zitten hoor, zou wel heel erg zijn.
Ach, af en toe maken we er hier ook maar een grapje over: bijv. toen we het hadden over een vriendinnetje van Tangodochter, een heel onzeker meisje, zei Tangoman: voor haar zelfvertrouwen zou het goed zijn dat ze groep 5 nog een jaartje doet. En dan bedenken dat dit een zeer begaafd meisje is dat eigenlijk naar groep 7 door zou mogen i.p.v. groep 6.
Maar erg leuk is het allemaal niet. Morgen wordt het pas echt vervelend. Tangodochter krijgt haar rapport, Tangozoon de zijne dus niet en tot overmaat van ramp wordt de klassenindeling bekend gemaakt. Kan een leuk dagje worden.
Nasha 1st
10-06-2010 om 21:13
Morgenvroeg meteen actie!
Want die teleurstelling moet je zien te voorkomen.....
Tango
10-06-2010 om 22:16
Maar hoe dan?
Het enige wat ik nu kan doen om de teleurstelling te voorkomen is Tangozoon morgenvroeg vertellen dat het allemaal nog niet duidelijk is of hij naar groep 3 mag of niet en dat wij ons best doen om de beste keuze voor hem te maken. Iets beters kan ik nu niet verzinnen en zolang er nog geen toetsresultaat is, is er nog geen vervolggesprek. Zeker niet morgenochtend, want dan staat de juf voor de klas.
Ik kan natuurlijk ook juf even inseinen dat Tangozoon nog van niets weet en dat zij hem maar moet voorbereiden. Maar of dat nou handig is....
jan
10-06-2010 om 22:40
Tango
Tango, je hebt een paar keer met de juf gesproken en jullie kunnen elkaar niet overtuigen.
Zij zegt dat Tangozoon moet blijven zitten want daar wordt hij zo zelfverzekerd van, jij zegt, nee, daar wordt hij onzeker van.
Zij zegt: hij laat geen letterkennis zien, jij zegt; thuis kent hij 15 letters.
Die toetsen donderen niet. Er zijn me teveel kinderen die er op die leeftijd een andere agenda op na houden en juf heeft hem toch al opgegeven dus als-ie in z'n neus zit te peuteren of het geinig vindt om onder alle woorden of letters een streep te zetten, zal ze hem niet tegenhouden.
Feit is: je hebt een meningsverschil met juf over jouw kind! Daar moet een derde bijkomen om dat propbleem op te lossen. Zolang je dat niet doet verandert er niks en kan juf bij haar standpunt blijven. Het is immers hara vak? Dus moet je als de sodemieter een brief opstellen. Heel vriendelijk, maar zakelijk. Niet slijmerig en zonder beschuldigingen. Gewoon eerlijk. Dat je een meningsverschil hebt met de juf en dat je in tegenstelling tot wat zij denkt, meent dat je zoon om aangegeven redenen naar groep 3 moet. Zelfs als hij die toetsen slecht maakt want wie weet heeft je zoon een leerprobleem en daar wil je dan heel gauw achterkomen zodat je er iets mee kunt doen. Een kleuterjaar is dan een weggegooid jaar. Wellicht blijkt na dat weggegooide jaar dat tangozoon dyslectisch of whatever is en dan staan we helemaal op achterstand. Bovendien gaat zijn zelfvertrouwen er niet op vooruit, maar op achteruit! En misschien heb je nog wat punten.
Die brief print je twee keer uit, voor mijn part drie keer, en je geeft hem aan de directeur, de juf en de ibér. De brief is gericht aan de directeur en je wilt graag een gesprek met hem . Je maakt een afspraak en je legt vriendelijk uit dat je wilt dat je zoon naar groep 3 gaat. De directeur vraagt je vervolgens een briefje te tekenen dat school er op tegen is en dat ouders zelf verantwoordelijk zijn, maar what the fuck. Briefje zegt helemaal niks. Zo is het destijds bij ons gegaan. Die D (of was het een E?) voor die taaltoets heeft niks voorspeld. Begin groep 4 was ze avi uit en tot op de dag van vandaag scoort ze hoge A's. Rekenen is een ander verhaal. Geen inzicht. Daarvoor heeft ze rt. Het is een vrolijk kind, komt goed mee, is nooit meer blijven zitten en gaat nu naar groep 8.
Mijn dochter stond ook niet op de nieuwe klasseindeling. Heel vervelend. Maar het kwam allemaal goed.
Ik heb dochter trouwens ook aangespoord eens wat anders te kiezen dan die poppenhoek omdat juf dacht dat ze alleen maar met poppen kon spelen.
Daar hadden we het laatst aan tafel nog over. Ze kon het zich n.l. nog herinneren. Ze zei: ik weet nog mam, dat jij dat zei en toen heb ik de volgende dag mijn vinger opgestoken voor de bouwhoek. Zat ik daar met Gijs en Lucas en ik dacht: wat doe ik hier!
Verder vind ik speels oefenen van wat er in die citotoetsen aangeboden wordt helemaal niet erg. Er wordt blijkbaar getoest en dus is er een maatstaf. Ik heb het de juffen van dochter destijds erg kwalijk genomen, dat als er blijkbaar een maatstaf was, dat ze dochter niet gewoon eens die poppenhoek een dagje verboden hebben. Dat ze haar niet aan ene tafeltje hadden gezet, zo van: maak maar eens een letterspel o.i.d. Maar nee, het moet allemaal uit de kleuter zelf komen, als toveren, en voor het merendeel van de kinderen werkt dat ook zo. Helaas niet voor degenen die een bepaalde passie hebben in het leven. Bijvoorbeeld voor poppen en knuffels. Daar kun je n.l. geen genoeg van krijgen. Er liggen nu nog honderd op haar bed.
Ook weet ik nog dat ze thuis woordjes schreef en dat ik tegen haar heb gezegd dat ze dat briefje maar mee naar school moest nemen en aan de juf moest laten zien. Ik weet niet of het enkel de brief aan de directeur was, of de brief die mijn dochter had geschreven, maar vlak voor de zomervakantie waren ze er toch van overgetuigd dat dochter best naar groep 3 kon. Klaar was kees. Dat zeg ik nu zo makkelijk, maar ik weet dat ik destijds diep van binnen voelde/wist dat ik haar niet wilde laten zitten. Echt niet! Sommige mensen twijfelen. Maar ik wilde het echt niet. En dus lag ik er wakker van.
Groet Jan
Gery
10-06-2010 om 22:43
Tango
Hm, ik vindt Primavera's idee om de school aansprakelijk te stellen als het niet goed gaat wel een mooie om wat druk bij school neer te leggen. Eerst zeggen dat jullie bereid zijn om te verklaren dat jullie best een document willen ondertekenen dat jullie tegen het advies van school in handelen en dat als het mis gaat, dat jullie schuld is. Vervolgens zeggen dat jullie natuurlijk ook verwachten dat school bereid is om een document te ondertekenen dat zij aansprakelijk zijn als het mis gaat in groep 2, ook voor de financiële gevolgen om hem weer op de rails te krijgen en voor de remedial teaching nodig om de achterstand in te halen zodat hij naar zijn oude groep kan.
En dan zeggen dat jullie hem extern willen laten onderzoeken omdat jullie zeker weten dat hij volkomen klaar is voor groep 3. Dat jullie dat ook doen als hij blijft zitten en dat als de externe dat ook vindt jullie de kosten uiteraard op school zullen verhalen. Omdat het dan duidelijk gebleken is dat school in de fout zit.
Echt niet acoord gaan met blijven zitten, het moet heel sterk zijn dat een extern denkt dat hij langer moet kleuteren.