Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gevalletje mr of niet?? (beetje lang)

Ik zit een beetje te tobben met iets waar ik graag jullie nuchtere kijk op zou hebben.
Ik ben als MR-lid werkzaam op de school van mijn kinderen. Nu is er een incident op die school geweest waar ik eigenlijk nogal onaangenaam verrast door ben. Ik twijfel dan ook of ik het via de MR aan zal kaarten. Het punt is nu dat ik niet helemaal onbevooroordeeld ben omdat het een vriendje van mijn zoon betreft. Met zijn moeder (die mij het incident vertelde) ben ik ook een soort van bevriend.
De situatie is als volgt. School heeft zich aangemeld bij een kunstproject en gaat met alle klassen op excursie naar een museum. De leerkracht van het vriendje (groep 5) heeft een dag vantevoren diens moeder bij zich geroepen, omdat hij problemen met haar zoon verwachtte tijdens de excursie. (Zij was niet de enige, de leerkracht had ook wat andere ouders bij zich geroepen.) Er zou weinig structuur zijn in het museum, en zoon zou dan niet goed luisteren en zomaar weg kunnen lopen. Meester wilde graag (zoniet: eiste) een telefoonnummer waarop moeder of vader die dag te bereiken zou zijn, plus de garantie dat zoon opgehaald werd als het allemaal niet meer ging. Tenslotte had hij (de meester) samen met nog iemand de verantwoording over 30 kinderen, dus ze zou wel begrijpen dat hij zich niet de hele tijd met haar zoon kon bezighouden.
De moeder was erg aangeslagen, maar heeft haar poot stijfgehouden en geen toezeggingen gedaan. Ik weet ook nog niet hoe het allemaal is afgelopen want de excursie is vandaag. Wel heeft ze me gevraagd of het niet eigenlijk iets voor de MR zou zijn om dit aan te kaarten. Niet zozeer het incident zelf, alswel om de achterliggende vraag: mag een school een activiteit organiseren waarbij ze vantevoren al twijfels hebben of ze de veiligheid van leerlingen wel kunnen waarborgen? En: mag de school van ouders eisen dat ze hun kind komen ophalen bij een door school georganiseerde activiteit?
Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat een leerkracht, als deze al vantevoren problemen verwacht, überhaupt instemt met het idee een museum te gaan bezoeken. Bespreek je twijfels in het team, zou ik zeggen, en zie van het hele plan af. Verder vind ik het (zacht gezegd) eigenaardig om de mogelijk problemen die zich tijdens zo'n excursie voordoen bij voorbaat af te wentelen op de ouders: jouw kind gedraagt zich niet? neem hem dan maar weer mee. Ik zou zeggen: het is het idee van de school om naar een museum te gaan, dus dan mag je ook verwachten dat ze hebben nagedacht over hoe ze hun leerlingen dan gaan begeleiden. Dat een excursie "weinig structuur" biedt, daar ben je zelf bij neem ik aan. Zorg vantevoren dat je weet wat het programma is en pas dat zonodig samen met de mensen bij wie je op excursie bent aan. En als er met betrekking tot de groep twijfels over zijn, zorg dan voor extra begeleiding of blaas het hele plan af.
Nogmaals: ik ben betrokken bij dit gezin, dus niet helemaal objectief. Vandaar de vraag aan jullie: vinden jullie dat dit als signaal of wat dan ook in de MR gebracht moet worden? En zo ja: welke argumenten kan ik dan het beste aanvoeren?
Alvast bedankt voor jullie reacties, n@nny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen klachtenorgaan

De MR is in principe geen klachtenorgaan. Je kunt de vraag wel als informatieverzoek opvatten: zijn de schoolregels door de MR zo opgevat en bedoeld als geinterpreteerd en uitgevoerd door de leerkracht?
Dus niet 'mag een school dit doen?' maar meer 'hebben wij het op school zo bedoeld?'. Er schuilt wel een gevaar in het opwerpen en beantwoorden van die vraag. Het is mogelijk dat de MR in meerderheid het antwoord 'ja' geeft. En dat is het vanaf dat moment een feit.
Zolang deze omgang niet duidelijk vast ligt of de regels anders te interpreteren zijn, kan er door ouders nog over geklaagd worden. Zodra MR er instemming aan geeft, heeft klagen niet meer zoveel zin.
Andere vraag: Hoe zit dat met dat kunstproject? Staat er misschien iets in de informatie naar de leerkracht die hem geinspireerd heeft zich zo te gedragen? Heeft de MR ingestemd met dat kunstproject?
Ik zou als ik jou was even afwachten hoe dit afloopt en je vriendin adviseren om te klagen bij de directie over het gedrag van de leerkracht. Mocht de directie menen dat de MR eraan te pas moet komen (aanpassen of verduidelijking van schoolregels), dan kan dat altijd nog.
Groet,
Miriam Lavell

Sassie

Sassie

24-09-2009 om 15:48

Vreemd

Ik vind het een wel heel vreemde actie van de leerkracht. Als je dit soort uitjes organiseert en je verwacht mogelijke problemen, zorg dan dat er voldoende toezicht is. Bijvoorbeeld door extra begeleiding te vragen. Zijn er geen ouders die vrijwillig meewillen?
Er kan altijd wat gebeuren op zo'n dag. Het hoeft niet perse dat bewuste jongetje te zijn die de boel verstiert. Zul je net zien dat het juist een kind is van wie ze het helemaal niet verwacht hadden....

Ik zou in dit geval ook zeggen: ga in eerste instantie naar de directeur met deze klacht.

Hillary

Hillary

24-09-2009 om 15:58

Zwakste schakel

Ik vind altijd dat de activiteit of de hoeveelheid aangpast moet zijn aan de zwakste schakel. Heb in de OR gezeten en elk jaar weer de discussie vanaf welke klas de kinderen konden fietsen naar de kerk met pasen of kerst. Nadat het eens met kerst was mis gegaan (deel van de groep kwijt geraakt, doordat opeens een andere route was gefietst dan afgesproken), was ik van mening dat groep 6 dus nog niet klaar was om te fietsen. Hevige discussies met de andere OR-leden die vonden dat kinderen dat hoorden te kunnen in groep 6. Daarbij gingen ze uit van hun eigen kind. Als die het kan moeten anderen dat ook kunnen, fietsen die ouders misschien te weinig met die kinderen, dan ligt dat aan die ouders etc.. Ik vind dat onzin, als gewoon blijkt dat 1 of 2 kinderen uit de klas het niet aankunnen dan kan het dus gewoon niet. Als school heb je de verantwoording voor alle kinderen ook diegenen die in jouw ogen misschien minder goed worden opgevoed ofzo. Wat ga je dan achteraf als school zeggen als er wat gebeurt tegen die ouders: "tja had je je kind maar moeten leren fietsen"?

Zwakste schakel?

Ik ben het er niet helemaal mee eens. In het geval met de fiets gaat het natuurlijk om veiligheid dus dan is het wel heel belangrijk dat iedereen kan fietsen. Degene die niet kan fietsen moet dan maar achterop (deden ze bij ons op school ook) bij een ouder of juf/meester. Maar een kind dat continu de boel bederft en dat daardoor de hele klas niet op excursie kan...? Dan heb ik het dus over gedrag. Nee hoor, laat die ouders dat kind maar eens ophalen. Opvoedkundig vind ik dit prima. Mag dat kind ook eens aan de ouders uitleggen waarom die steeds zo vervelend doet. Het gaat dus om kinderen die steeds de boel bewust versjteren voor de rest van de klas en niet om kinderen met add, adhd etc. Ouders leggen vaak de verantwoordelijkheid neer bij de leraar maar in sommige gevallen mogen ze best geconfronteerd worden met het slechte gedrag van hun kind. Vroeger werden er toch ook af en toe kinderen geschorst?!! Ik heb een tijd in het buitenland gewoond en daar was het heel normaal om ouders te bellen bij slecht gedrag. Aanpassen aan de zwakste schakel was er echt niet bij. Lekker op excursie zou ik zeggen en goed gedrag dus belonen met leuke uitjes.

rutiel

rutiel

24-09-2009 om 18:34 Topicstarter

Dank

De reacties zijn wisselend zie ik. Was ook wel te verwachten misschien. Voor alle duidelijkheid: mijn vraag gaat niet direct over het incident, maar of het een vraag is voor de MR. Met Miriams reactie kan ik verder, waarvoor dank. Ik zal er eens op broeden en ook zeker afwachten hoe het zich verder ontwikkelt. Het betreft een nieuwe leerkracht, dus wellicht was alles rond die kunstexcursie al besproken voordat hij in beeld was. Ik zou het niet weten. Ik heb ook geen idee óf er beleid is met betrekking tot dit soort zaken. Het zou me niets verbazen als er een soort van ad hoc beleid is.
Ik ben het met Sassie zeker eens dat het een vreemde toestand is. Ik zal de betreffende moeder denk ik ook adviseren om naar de directeur te gaan en de klacht daar te deponeren.
Of je altijd mee moet gaan met de zwakste schakel: ik zou het niet weten. En wat mij betreft gaat de discussie daar ook niet over.
n@nny

mirreke

mirreke

25-09-2009 om 14:04

Toch ben ik wel benieuwd

hoe zoiets zit op school. Bestaat hierover algemeen beleid? Is school verantwoordelijk als een leerling om wat voor reden niet mee kan doen met de groepsactiviteit, of dien je als ouder dan maar op te komen draven?
Reden van mijn vraag: in Duitsland (waar wij wonen) is het volgens mij zo dat ouders altijd verantwoordelijk zijn, je dient dan ook per direct je kind te kunnen ophalen indien nodig. Heel vreemd voor mij. Mijn kind hoeft bv. niet mee te doen met godsdienst, maar hij heeft dat uur dan ook geen school. Godzijdank hebben we buitenschoolse opvang, maar als je je daarvoor niet hebt opgegeven loopt je kind gewoon buiten!
Een van onze kinderen zit in Nederland op school, en volgens mij ligt de verantwoordelijkheid daar veel meer bij school. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat het zonde is als bepaalde leuke uitstapjes niet door kunnen gaan omdat er kinderen zijn die dat niet aan zouden kunnen. Hoe doe je dat dan?
In Duitsland mochten op het schoolreisje van mijn zoon twee kinderen niet mee(!!!) vanwege hun gedrag. Ik vind dat belachelijk. Maar hoe doe je dat in Nederland, ga je dan als ouder zelf mee?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.