Wilma
04-11-2008 om 16:12
Gewoon naar binnen kunnen bij de basisschool
Nav een zin hierboven ergens over iemand die een nieuwe school zocht en waarop gereageerd werd met "of je loopt gewoon eens binnen en kijkt óf je naar binnen kunt lopen" én nadat bij ons de buitendeuren van school ineens ook 'op slot' gingen (van buiten dus, je kunt wél nog van binnen naar buiten, daar zit gewoon een klink), ben ik eigenlijk benieuwd hoe dat bij andere basisscholen is. Is bij jullie de buitendeur de hele schooltijd zo dat je gewoon naar binnen kunt? Of alleen tijdens speciale tijden?
Bij ons op school was er nogal wat ophef over die deursluiting ineens (zonder aankondiging), het is een klein schooltje waar je altijd zo naar binnen kón lopen (was niet de bedoeling om zomaar naar binnen te gaan zonder dat je daar wat te zoeken had natuurlijk).
Hoe is dat in de rest van Nederland geregeld? Hier was 't trouwens onder 't mom van veiligheid.
Groetjes, Wilma

Vera*
04-11-2008 om 16:27
Hier
Op de ene basisschool kon je altijd gewoon naar binnen. Maar sinds in een school een jongen is doodgestoken, is het veranderd. De deuren naar de klassen kunnen alleen van binnen open. Wel is de deur bij de directeur/ib-er/concierge altijd open en is er meer 'controle' over wie de school inkomt en wie niet.
Bij de basisschool waar mijn dochter op zit zijn de deuren wel gewoon open maar kom je of rechtstreeks in een kleuterklas of in de centrale ruimte waar altijd mensen bezig zijn en je dus ook altijd gezien wordt.

albana
04-11-2008 om 17:50
1 open deur
dat is de 'hoofdingang' komt uit op een halletje met de directeur, de r-t-medewerker, de i.c.t- medewerker en weet ik wat voor medewerkers nog meer. stuk of 6 kleine kantoortjes. groot gedeelte van de tijd dus bemand.
lijkt me redelijk veilig. deuren van de meeste kantoren staan altijd open (of er moet iets zijn wat privacy nodig heeft) en bij de meeste ook nog een groot glas in de deur.
alle andere deuren worden na de zoemer afgesloten en in de pauze e..d weer los.
groeten albana

Fonneke
04-11-2008 om 17:57
Achterdeur
Bij ons gaat de voordeur op slot als iedereen in de klas zit, de achterdeur niet. Dat betekent bij ons dat je helemaal om de school heen moet lopen, via het schoolplein om bij de achterdeur te komen. Mensen die niets in de school te zoeken hebben zullen dit niet weten en vallen ook vaak wel op als ze achter op het schoolplein komen. Het is dus niet uitgesloten dat iemand die er niet hoort in de school komt, maar het wordt ze wel een beetje moeilijk gemaakt. Als alle deuren op slot gaan, moet iedereen die te laat is aanbellen. Dat is weer storend.

kaatje66
04-11-2008 om 18:00
Hier
Nav van de steekpartij hebben wij als ouders toen een brief gekregen dat de deuren voortaan op slot gingen. Je kon alleen nog via de hoofdingang naar binnen, hier zit ook de concierge. Ik geloof dat dit 2 weken stand heeft gehouden en nu kun je weer via alle deuren zo de school in. Of er moet een oplettende leerkracht lopen die de deuren even op slot draait.
groetjes kaatje(66)

Jolijt
04-11-2008 om 19:41
Hier
is alles gewoon open; voordeur, achterdeur en deuren naar de klassen toe. Ik kom vaak op andere dan breng- en haaltijden op school, maar er is altijd wel iemand op de gang (waarmee ik niet wil zeggen dat het dan ook veilig zou zijn).

Sjillie
04-11-2008 om 22:03
Hier
zijn de deuren dicht en moet je aanbellen als je naar binnen wilt tijdens de lesuren.
Alleen als de kleuters buiten spelen zit er een toew om de klink zodat de duer niet in het slot valt, dan moet je dus over een plein spelende kinderen om binnen te komen. en bij de kleuters is altijd een leerkracht buiten.

Linda99
04-11-2008 om 23:06
Dicht
Bij zowel school van oudste als crèche van jongste gaat gelukkig gewoon de deur dicht als iedereen binnen is.

IngridT
05-11-2008 om 11:44
Alles open.
zal wel dorps zijn, iedereen heeft hier ook altijd de achterdeur 'los'.
Onze school heeft 4 ingangen, en nog een losstaand bijgebouwtje met 3 of 4 lokalen, en een losstaande gymzaal dus het is ook praktisch gezien geen doen om alles op slot te hebben. Kinderen rennen zelf ook continue heen en weer van het ene gebouw naar het andere om te comuteren, gymmen of weet ik veel. En het 'docentenhok' zit dan weer in het bijgebouw, maar de concierge in het hoofdgebouw, en ga zo maar door.
Ik kan me in de praktijk niet zo goed voorstellen hoe dat werkt met alle deuren op slot.
Ingrid

Silone
05-11-2008 om 15:20
Twee scholen
De ene basisschool heeft alles open staan, en gaan de deuren pas op slot en het alarm erop ruim na 16:00. De andere school waar jongste zoon heen gaat ligt in een wijk met risicovoller sloop-en jatverwachting (of Cobi's politiek correcte benaming). Deze school heeft de boel dicht. De deuren zijn alleen open tijdens wisselingen van school-huis. Dan staat er wel iemand in de gang om ongewenste bezoekers eruit te bonjouren.

wil40
05-11-2008 om 15:32
Zelfde als bij ingridt
Mijn zoon zit vast bij Ingrid`s kind(eren) op school...het had mijn stukje kunnen zijn.
De beschrijving van het schoolgebouw èn de gang van zaken.Alles idem.

Tirza G.
05-11-2008 om 19:57
Alles open
Alle basisscholen die ik ken hier in de regio, maar ook de VO-scholen die ik hier ken: je loopt er zo naar binnen. Zelfs HBO-scholen en universiteiten (die ik wel eens beroepsmatig bezoek) wandel je vrij eenvoudig naar binnen.
Tirza

EsmeePF
05-11-2008 om 21:03
Open en dicht
De deur van de kleuterklassen (apart gebouwtje) zit dicht onder schooltijd. Voornamelijk om ondeugende kleuters binnen te houden denk ik, maar ik vind het wel een fijn idee.
De deur van het hoofdgebouw (groepen 3 t/m 8) staat wel open. Die mag ook niet afgesloten zijn want het consultatiebureau en de wijkbieb zitten op de benedenverdieping en die zijn natuurlijk gewoon openbaar.

Geerke
05-11-2008 om 22:27
Eigen school versus school van kind
Bij mijn eigen school alles van buiten te openen.
Bij de school van mijn kind alles buiten de schooltijden op slot (wel van binnen naar buiten, niet andersom).
Soms ervaar ik dat absoluut als lastig!! Ik ben blij over het opendeurbeleid op mijn eigen school! Maar ze doen het uit veiligheid en dat vind ik een goed argument.
Dus maak ik me er niet druk om. Verspilde energie (jaja ik leer mijn prioriteiten te stellen!)

Tirza G.
05-11-2008 om 23:01
Dicht
Ik vind dichte deuren geen fijn idee. Hoe kom je het gebouw uít bij brand? Mag dat wel van de brandweer, eigenlijk?
Tirza

Tinus_p
06-11-2008 om 09:37
Tirza
Tirza:
"Ik vind dichte deuren geen fijn idee. Hoe kom je het gebouw uít bij brand?"
Dat lijkt me technisch simpel op te lossen...... (iets met klinken aan de binnenkant, of net als bij je huisvoordeur; buiten geen en binnen wel een deurkruk).

Temet
06-11-2008 om 10:47
Panieksluiting
Zoiets heet geloof ik een panieksluiting oid. Zodat je van binnen wel naar buiten kan - door tegen de deur te duwen - maar niet andersom.
Overigens was ik laatst bij een basisschool op bezoek waar de adjunct die mij rondleidde er inderdaad over klaagde dat de eisen van de brandweer maakten dat het gebouw minder makkelijk te beveiligen was tegen inbraak. Desondanks: alle zijdeuren etc zaten wel dicht. De voordeur niet, maar het was onmogelijk om ongezien het gebouw in de komen.
Groeten,
Temet

Wilma
06-11-2008 om 13:22
Tendens
Het schijnt dus wel steeds meer voor te komen dat scholen dicht zijn buiten de inloopuren. Ach, hier went 't ook wel, maar het wás altijd zo dat je gewoon naar binnen kon lopen en ineens zaten alle deuren op slot. En 't is een heel klein schooltje met de administratie naast de deur.
Maar, zoals Geerke ook al schreef, 't is voor de veiligheid, dus maak ik me er ook maar niet druk om. Maar over 't algemeen hoorde je op school veel verontwaardiging en vragen toen dit ineens werd doorgezet.
Groetjes, Wilma

Polly Shearman
06-11-2008 om 14:46
Hier
alleen via hoofdingang naar binnen, daar zit altijd iemand achter de receptie, je tekent ook bij het naar binnen gaan, zo weten ze precies wie en hoeveel mensen er in het gebouw zijn. handig voor als er brand uitbreekt.
als de receptie niet bemant is gaan de deur op slot.

Geerke
07-11-2008 om 09:50
Stelen
Bij ons in de school is er ook vaak wat gestolen. Portemonnees van juffen uit tassen in lege lokalen (pauze), de medailles van de avondvierdaagse (zaten in geldkistje in de keuken, de dieven zullen gedacht hebben dat er geld in zat), tas van de directeur, enz. Toen zijn de kluisjes voor de leerkrachten gekomen. Wij doen de deuren wel op slot vóór 07:30 en ná 16:30. Dan bellen ze maar aan.