Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lady Grey

Lady Grey

10-02-2009 om 11:04

Goed leren als probleem, oplossingen?

Cryptische omschrijving van het probleem van mijn zoon hierboven. De uitgebreide versie, nadat ik hem probeerde uit te leggen dat goed kunnen leren geluk hebben is, en hij zich eerst inleefde in een ploeterend klasgenootje (groep 4): maar als je goed kunt leren is dat ook een probleem want dan is alles veel te simpel.

Volgens school is hij gewoon lekker op schema,en is hij gewoon intelligent. Hij had op rapport allemaal uitmuntend voor rekenen, taal voldoende tot goed (hij liep achter met taal in groep 2, tot bezorgdheid van school toe!) lezen Avi8 gehaald. Kortom alles gaat heel goed. Hij krijgt alleen extra werk als hij het eerst klaar is (soms dan) en dat is dan meer van hetzelfde.

Er zijn twee factoren waardoor hij niet altijd als eerste klaar is: de klas is druk en hij heeft dan al zijn aandacht nodig om niet mee te gaan doen (volgens de school is zijn sociale interactie niet goed, maar dat merken we thuis niet), en andere factor is de combiklas met groep 5, hij luistert altijd naar de uitleg die zij krijgen als hij aan het werk moet zijn. Juf ziet dat niet.

School met veel klassikaal werken, enige experiment tot nog toe is dagtaak maar dat is een schema van wat er die dag gebeurt en niet zelfstandig werken. Vakken als verkeer, wereldorientatie e.d. vindt hij leuk maar ook niet moeilijk.

Tot zover het probleem. Tenminste, dat geeft mijn zoon aan, het is een probleem. Nu krijgen we vanavond de directeur op bezoek over iets anders, maar dit willen we ook aankaarten. Maar hoe, wat kan de school hier aan doen? Ik vind dat we niet thuis alle verdieping en verbreding moeten aanbieden, hij speelt ook graag.

Nog een voorbeeld over de school: zijn groep is in 2 delen gesplitst, 4a bij de andere juf (en groep 3) mag alle tafels leren dit jaar, krijgen een sticker op een vel als ze ´m kennen (1,2, 5 en 10 staan op het lesprogramma). Mijn zoon ging in 4b in zijn tijd over (dus lezen of tekenen) alle tafels op een papier schrijven. Na vier tafels greep de juf in, met als grapje: doe dat maar niet, dan wordt je veel te slim. Toen heb ik hem dus wel die middag met de tafels verder laten gaan, hij heeft ze tot 12 (!) foutloos uitgerekend. Wat die juf deed lijkt me remmen in de ontwikkeling, en zo gaat het vaker op school, hij mag eindelijk boeken van AVI9 lezen uit de schoolbieb, wat afwijkt van de schoolregels dat een kind in groep 4 niet hoger mag lezen dan avi 6 vanwege het cognitieve niveau.

Pff, lang verhaal, maar ik zoek wat zeg maar praktische tips om de directeur onze kant van het verhaal te laten zien. En roep niet andere school, want de alternatieven op het dorp zijn niet veel anders.

Alvast bedankt,
Lady Grey

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lady Grey

Lady Grey

10-02-2009 om 11:10

Foutje + aanvulling

foutje: hij scoort bij taal van voldoende (taalschat) tot uitmuntend (spelling e.d.)

aanvulling: de januaricito voor taal en rekenenen: beide een A.

rosa

rosa

10-02-2009 om 13:43

Dit

Probeer uit te leggen dat een betere methode dan kijken of zoon het eerst klaar is, is kijken of hij de stof beheerst, bijv. door hem een toets vooruit te laten maken. Maakt hij de toets goed, dan mag hij (een deel van) de oefenstof daarover overslaan. Hierbij blijf je toetsen of er geen hiaten komen (bijv. een heel nieuw onderwerp als breuken of procenten, of zinsontleding moet misschien toch eerst uitgelegd).

In de tijd die ontstaat kan zoon zelfstandig werken aan uitdagender reken- of taal materiaal. Dat zou school dan moeten aanschaffen als het er niet is.
Mogelijkheden voor rekenen: Somplex, Somplex extra, Plustaak, Vierkant voor wiskunde. Taal: Plustaak, Vooruit, webkwesties, andere taal leren (Juan y Rosa, Spaans voor basisonderwijs). Allemaal te googlen.

Er moet natuurlijk uitleg komen bij de opdrachten en er moet nagekeken worden, het is niet vrijblijvend. Dat kost juf/meester extra tijd, of er kan een ouder worden ingeschakeld.

rosa

maan.

maan.

10-02-2009 om 14:33

Zelfstandig werken

Goed kunnen leren is niet altijd even makkelijk..

Wat betreft het zelfstandig werken, op onze school wordt daar voorzichtig mee gestart in groep vijf, maar of dat ook werkelijk veel voorstelt weet ik (nog) niet.

Wel is het hier dat ze bij bepaalde vakken een deel van het werk 'moeten' afhebben en daarnaast is er dan nog een extra som/taak voor de snelle kinderen. Nadeel hiervan, niet alle goede kinderen zijn snel; mijn dochter vindt het saai en is (ook) snel afgeleid door haar omgeving, haalt wel de goede cijfers maar komt bijna nooit aan de extra (uitdagende) sommen/taken toe.

Wat ik een stomme regel vind uit jouw verhaal is dat kinderen niet op hun leesniveau mogen lezen als ze bovengemiddeld zijn..

Je kunt allicht het probleem aankaarten, al lijkt me dat je vooral hiervoor bij de leerkracht zelf moet zijn.

Ik weet niet of jouw zoon op iets van sport zit, of een hobby heeft om zich in vast te bijten? Kan erg prettig en nuttig zijn (hebben we ondervonden met onze oudste dochter die nu wél een uitdaging heeft gevonden).

Nivea

Nivea

10-02-2009 om 22:01

Blijft lastig

Ik lees mee. Mijn zoontje (groep 1, wordt 5 in april) loopt ook voor. En de juffen willen het niet zien. School heeft geen beleid voor kinderen die voorlopen en ik hoor verhalen die lijken op die van jou. Ik ben niet het type om constant naar de juf te stappen om te vragen om verdieping etc.

Lady Grey

Lady Grey

11-02-2009 om 11:54

Directeur gesproken

hij kwam voor wat anders, maar we hebben dit ook aangekaart. Hij had het direct over verdieping en verbreding binnen het onderwerp, plussen etc. Hij zei dat er wel materiaal op school ligt. Hij was het ermee eens dat de juf niet meer kan zeggen dat-ie gewoon lekker meedraait, gezien zijn hele goede rapport, dus hij zou het met de juf opnemen dat ons jongetje echt wat extra moet krijgen.

Ik vind het ook wel een beetje zielig, hij was nu al uitmuntend in sommen tot 100, verzint thuis moeilijker dingen maar moet op school nog het hele jaar die sommen blijven maken. Hopelijk helpt dit gesprek wat. Ons mannetje gaat anders namelijk onderpresteren, dat heeft-ie vorig jaar al goed geleerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.