Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-02-2010 om 11:47
Mijn dochter van bijna 14 moet een keuze maken naar volgend schooljaar toe.Ze weet wat ze wil,maar heb er zelf mijn twijfels over.Ze droom er al lang over om KSO(kunstonderwijs-drama)te gaan volgen.De lessen zijn ongeveer hetzelfde als in een TSO,maar er komt zang,dans en toneel bij,hetgene ze als hobby reeds beoefend.Ze kan na de derde graad nog vele richtingen uit,maar mijn grootste bekommernis is de lange afstand.Internaat is geen optie,want dat ziet ze zelf ook niet zitten.Ik weet dat ik ze moet loslaten en de angst dat er iets zou gebeuren onderweg aan de kant moet schuiven,maar vind dit zo moeilijk.Zijn er nog mensen met dit probleem en hoe ervaren jullie dit?
10-02-2010 om 12:22
Belgie
Is dit in Belgie? De afkortingen zeggen mij niks en internaten heb je in Nederland niet tot nauwelijks.
10-02-2010 om 12:45
Waarom
is internaat geen optie? Wat is lange afstand? Mijn zonen hebben op een school gezeten waarvan de treinreis alleen al een half uur was. Geen probleem. Bedenk wel dat een kind met plezier naar school moet gaan, en als ze daar met veel meer plezier naar toe gaat zal ze het makkelijker volhouden dan wanneer ze dichtbij naar iets toe gaat waar ze het eigenlijk niet leuk vind.
11-02-2010 om 13:56
Wat is de goede keuze?
Het is een moeiljke afweging.
Belangrijk is je af te vragen wat ze na het 6de wil gaan doen. Als ze 100% zeker is verder te willen gaan in die richting, is KSO een goede keus. Maar als het meer is omdat het 'leuker' is dan een andere richting, zou ik haar toch eerder in het ASO houden (vb Humane Wetenschappen). Na de studies is aansluiting naar Hoger Onderwijs makkelijker. Als ze ondertussen DKO (Deeltijds Kunst Onderwijs) volgt, kan ze alsnog beslissen in een hoge school opleiding Kunst.
Succes met je beslissing