Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-03-2009 om 17:29
Mijn zoon wil ik graag binnenkort laten testen, ivm problemen op school (werkhouding/concentratie). Zijn er dingen waar je op moet letten bij de keuze van een psycholoog of orthopedagoog voor het testen van onder andere intelligentie? Waar moet je trouwens zijn, bij een orthopedagoog of een psycholoog?
20-03-2009 om 19:08
Hoe het bij ons ging
Bizzy,
Bij ons gaat het om oudste van 8 met faalangstige verschijnselen, maar waarbij het cognitief op zich wel ok zit. Na een paar maanden met 'onverklaarbare' incidenten op dit vlak (en na regelmatig overleg met lieve juffen die met slimme dingen geprobeerd hebben hem te helpen) met school overlegd, zij hadden evt. mogelijkheid via schoolbegeleidingsdienst voor testen, wij wilden liever zelf iets doen. Stonden ze helemaal achter, snapten ze goed. Alle medewerking van o.a. IB'er die ons een aantal namen gaf van psychologen/orthopedagogen/psychotherepeuten in de naaste omgeving van school en erbij verteld wie van hen regelmatig kinderen van de school 'had behandeld' en welke ervaringen zij ermee had.
Zelf nog gevraagd aan buurvrouw en aan moeder van beste vriendje (beide orthopedagogen) of zij nog wat wisten, helaas niet. Toen twee gebeld van het lijstje van 4 van de IB'er en het eerste telefoongesprek vond ik wat stroef verlopen. Ze reageerde voor mij niet zo 'vlot', haar stijl was kennelijk aan de telefoon niet de mijne, haar vragen waren niet zo concreet/zinvol in mijn ogen etc. Allemaal wat subjectieve redenen waarom ik niet erg blij de telefoon neerlegde. Toen de andere: dat was op al die fronten een stuk prettiger. Ik had echt een klik met haar aan de telefoon en heb toen nog even een slag om de arm gehouden. Even een paar dagen laten bezinken en toen afspraak gemaakt. Zij heeft een orthopedagoge bij de intake gevraagd met wie zij veel samen doet als er ook getest moet worden. En ze had een net afgestudeerde orthopedagoge erbij die met oudste na de inleiding van de intake naar de speelkamer ging. Zo kon zij oudste 'observeren' (samen spelen) en konden wij uitgebreid praten. Dit was heel prettig en sloot aan bij de sfeer van het telefoongesprek. Oudste heeft nu twee keer een aantal uren bij orthopedagoge 'werkjes' gedaan en daar schrijft zij rapport van. Hij is ook twee keer geobserveerd bij psychotherepeute en deze zaken samen gaan we over anderhalve week bespreken zonder oudste erbij. Doel is dat zij oudste zelf, school, ons, en clubjes-omgeving van oudste kunnen helpen met tips, tricks, gesprekken etc. Wellicht ook nog observatie op school oid, maar ik zie niet zo goed hoe je dat nog kan doen als psychotherapeute in de klas als oudste haar al kent en weet dat zij voor hem zou komen. Maar goed. Wij zijn voorlopig erg tevreden, nu het resultaat nog
.
groet en sterkte!
Angela