Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
marina3

marina3

22-06-2011 om 11:40

'gratis' schoolboeken

Gister moest zoon de door hem dit jaar gebruikte schoolboeken weer inleveren. Leerkrachten beoordeelden de boeken op 'schade'. Zoon kwam terug met een stapel afgekeurde boeken, en een rekening voor ons van maar liefst 150 euro. Ik heb de afgekeurde boeken bekeken, maar kan bij de meesten werkelijk niet voorstellen wat er mis mee is. En ik ben echt niet zo'n sloddervos. Toen we nog gewoon bij de boekhandel huurden is er nog nooit een boek afgekeurd. Onder de afgekeurde boeken zitten ook werkboeken: een soort veredelde schriften met slappe kaft, bedoelt om in te schrijven. Deze zijn niet eens geschikt om door te geven. Zoon heeft er dus een jaar braaf niet in geschreven, maar moet ze nu alsnog houden omdat ze 'niet netjes meer zijn'. Ik baal ontzettend van dit systeem, en voel me overgeleverd aan een school die neurotische normen hanteert voor de staat van de boeken. Ik begrijp best dat ze geen gescheurde of volgeschreven boeken terug willen, maar boeken waar een paar vouwtjes inzitten? Of een boek waar een piepklein vlekje op de omslag zit (was echt alles). En wij kunnen dokken.
Hoe gaat het op de school van jullie kinderen? Zijn ze daar wat redelijker?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Marina

Ik zou het er niet bij laten zitten en verhaal halen.

Ik neem aan dat jij best in staat bent een juiste inschatting te maken van hoe netjes de boeken wel/niet zijn.

De boeken zijn een heel schooljaar in gebruik dus ja, onderhevig aan slijtage. Ook de werkboeken vind ik discutabel. Was aan het begin van het schooljaar bekend dat deze ook onder de gehuurde waar vielen? Je kunt van een werkschrift toch niet verwachten dat je dat nog terug moet geven, daar moet je kind in werken. Raar hoor.

Niet zomaar betalen dus. Aankaarten die handel.

Hoe werkt dat?

Marina, moet je die 150 euro nog betalen, of heb je al een soort van borg betaald?
Groet,
Miriam Lavell

marina3

marina3

22-06-2011 om 12:48

Rekening

Er is geen borg betaald, ik schijn een rekening te krijgen van de administratie van de school. Leuk zo vlak voor de vakantie, terwijl we al zo krap bij kas zitten. En wat ik zo stom vind: wij (de ouders) moeten betalen, maar de kinderen zijn degenen die de boeken moeten inleveren. Tegenover de beoordelende docenten hebben zij geen enkel weerwoord, en pikken elke afkeuring (zeker mijn verlegen zoon). Ik zou graag in discussie gaan over de reden dat de meeste boeken zijn afgekeurd. Ik ga nu nog wel proberen verhaal te halen, maar dat zal lastig worden: ik zelf ben hardstikke druk in deze laatste dagen voor de vakantie, en op school zijn veel mensen nu ook slecht bereikbaar.

Kobalt

Kobalt

22-06-2011 om 13:26

Toch

Ik zou toch bezwaar maken. Of in ieder geval om uitleg vragen. Het is een enorm bedrag.
Mijn dochter was de eerste keer de enige in de rij, waarbij ze gingen controleren of er een rood doorkijkvelletje in het Engels boek zat. Echt heel veel kinderen waren dat vel al kwijt, maar zij moest het hele boek vergoeden. Grrr, ergelijk. Ik heb dat er toen bij laten zitten, het ging maar om een paar tientjes. Maar het zit me nog steeds niet lekker.

Hoeveel?

Hoeveel borg heb je betaald? Dekt dat de rekening?
Wist je dat die borg ook een vrijwillige bijdrage is?
Groet,
Miriam Lavell

marina3

marina3

22-06-2011 om 15:52

Geen borg

Van te voren heb ik geen borg betaald. Ik schijn nu dus een rekening te krijgen voor 'beschadigde' boeken. En daar zitten dus maar liefst drie werkboeken bij (waarvan ik vind dat die er nog heel erg goed uitzien na een jaar heen en weer slepen. Er zitten slechts wat ezelsoortjes in, maar geen enkel scheurtje ofzo). Op zo'n manier koop ik volgend jaar die werkboeken liever zelf, dan heeft mijn kind er tenminste echt wat aan

Marina:

Ik zou een net briefje schrijven, inhoudelijk zoals je het hier ongeveer weergeeft.

Ga niet akkoord met de betaling en dat het in jouw ogen boeken betreft waar geen boete voor kan worden betaald (werkboek) en dat de rest van de boeken er goed uitezagen. En dat je geen enkele reden ziet om voor net verzorgde en ingeleverde boeken te betalen.

Overigens heb je de rekening nog niet schrijf je. Ik zou me even niet druk maken en afwachten tot die rekening daadwerkelijk gaat komen. Maar op voorhand kun je natuurlijk al wel een briefje sturen met jouw ongenoegen over de gang van zaken.

Niet te druk maken over het feit dat je persoonlijk wil proberen verhaal te halen en dat het je financieel niet uitkomt.

Wat ik in dit soort situaties altijd frapant vindt: School heeft wrs een graadmeter hoe boeken eruit moeten zien bij inlevering na een jaar. Maar wie beoordeelt en beslist dat? Keurt Meester Jan het boek met 1 ezelsoor af of kan het boek met een vlekje binnenin er bij Juf Chantal ermee door? Daarover kunnen meningen natuurlijk behoorlijk verschillen. En daarbij: boeken die een heel schooljaar uitgeleend worden zijn aan slijtage onderhevig. Je ontkomt niet aan een ezelsoortje.

Dus eigenlijk vind ik het afkeuren van deze boeken nogal muggezifterij met als doel het spekken van de schoolkas. Dat werkboek slaat helemaal alles.

Ik zou me in jouw schoenen ook opwinden over dit, maar er niet achteraan lopen. Lekker je grieven op een strakke en nette manier op papier, op de bus doen en klaar. Laat school maar eens aantonen dat ze werkelijk schade hebben geleden.

En uitademen maar weer

Fiorucci

Fiorucci

22-06-2011 om 17:56

Ja,brief

Ik zou inderdaad een brief opstellen en laat ze maar hardmaken dat de boeken werkelijk zoveel schade hadden. Want ik denk dat deze boeken gewoon weer uitgedeeld worden aan een volgende leerling....

Tineke

Tineke

22-06-2011 om 18:37

Ja pelle

Hier heel gedetailleerde lijsten met welke schade wat kost, en ook wanneer een boek volledig afgekeurd wordt (maar dan moet het boek echt een weekje in de milkshake hebben staan weken of door de papierversnipperaar gehaald zijn).
En: in het begin van het jaar moet de leerling het boek zelf controleren op alle schade, dat noteren op een formulier. Met dat formulier ernaast wordt het boek gecontroleerd, en daarop worden dus ook de kosten bepaald. Ik heb overigens nog nooit iets hoeven te betalen, kwestie van zeer goed schadeformulieren invullen.

Niet te snel handelen

Mooi dat je nog niks betaald hebt. Dan ligt het probleem namelijk bij de school. Doe de boeken in een doos en bewaar ze zorgvuldig.
Eigenlijk hoef je niet zoveel te doen, totdat je feitelijk een rekening krijgt. Hoe meer je voor die tijd doet, hoe makkelijker je het de school maakt om dat geld toch nog te kunnen innen.
Nog een vraag dus: De leerkracht wil de boeken niet en heeft gezegd dat er een rekening komt van 150 euro. Is daarvan een soort van formulier of brief meegegeven? Zo ja, staat daar op of je bezwaar kunt maken en hoe dan? Staar daar op hoe dat bedrag tot stand is gekomen?
Groet,
Miriam Lavell

marina3

marina3

22-06-2011 om 19:52

Lijst

Mijn zoon kwam terug van de inleversessie met een stapeltje afgekeurde boeken (7) en de inleverlijst. Daarop was aangekruisd welke boeken waren afgekeurd, plus de prijs erbij. Rekening zal later volgen. We zitten nu dus met een stapel boeken die niet meer gebruikt worden door hem (hij is gelukkig over), maar ook niet door iemand anders. Ik vind dit, los van het geld, ook enorme verspilling. Want zoals ik al zei: het zijn prima boeken, waar niets aan mankeert.
Ik heb de school inmiddels al een e-mail gestuurd, hopelijk komt er reactie op.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-06-2011 om 20:12

Pelle

"Hoe gaat dat dan volgend jaar als je boeken van Iddink hebt vraag ik me af? Lever je ze op school in, wie weet dat?"
Ja, hier wel. Medewerkers van Iddink zijn aanwezig op school, waar de leerlingen volgens een bepaald rooster hun boeken moeten inleveren.

NaShA

NaShA

22-06-2011 om 20:25

Pelle

zoon moet maandag inderdaad op school de boeken inleveren. Wij hebben wel de borg betaald overigens...

Zover is het nog niet

"Mijn zoon kwam terug van de inleversessie met een stapeltje afgekeurde boeken (7) en de inleverlijst. Daarop was aangekruisd welke boeken waren afgekeurd, plus de prijs erbij."
Ergens (of heb ik dat verzonnen) kom je op een bedrag van 150 euro. Klopt dat werkelijk? Vermeende schade aan 7 boeken zou samen 150 euro kosten?
Misschien vind je me een zeurpiet, maar het is belangrijk om heel precies te krijgen wat de school jullie verwijt en hoe ze precies tot een schadebedrag komen. Ik krijg de indruk dat aan jullie een nieuwwaarde bedrag wordt berekend. Klopt dat?
Bewaar die boeken. Ga in woord en daad met ze om alsof het vanzelfsprekend is dat ze nog gebruikt zullen gaan worden.
"Ik vind dit, los van het geld, ook enorme verspilling. "
Alles is relatief. Wie weet wordt de methode volgend jaar niet meer gebruikt en probeert de school er nog een slatje uit te slaan. Dat is pas lucratief!
Groet,
Miriam Lavell

marina3

marina3

22-06-2011 om 20:36

Schade

Bij ieder boek staat een prijs vermeld (nieuwprijs). Opgeteld kom ik tot een bedrag van iets van 147 euro. Dit bedrag heeft zoon ook te horen gekregen bij het inleveren.

Aansprakelijkheid

Staat op dat formulier duidelijk vermeld dat voor het vermelde bedrag een rekening gestuurd wordt? Of is dat toch niet zo duidelijk?
Het is mogelijk dat je uiteindelijk een rekening krijgt voor een veel lager bedrag (een percentage van de nieuwwaarde).
Zijn de boeken nieuw verstrekt, of waren ze (of sommige) al gebruikt?
In je eerste bericht schrijf je:"Onder de afgekeurde boeken zitten ook werkboeken: een soort veredelde schriften met slappe kaft, bedoelt om in te schrijven. Deze zijn niet eens geschikt om door te geven."
Dat klopt. Om die reden _mag_ de school werkboeken wel door de ouders laten betalen/kopen. Heb je nog een schoolgids van vorig jaar, of een document waarop staat hoe dat met werkboeken gaat? Als daar op staat dat ze niet gekocht hoeven worden (ook in bruikleen zijn bij de school), dan kan de school ze niet alsnog willen 'verkopen' onder het mom van schade.
Maar wat ook kan is dat je die werkboeken gewoon moet betalen en dat dat jou niet helemaal duidelijk is geweest. Zoek dat uit.
Dan nu schade en afwikkeling.
Schade aan bezit van school door leerlingen, moet in principe door de ouders betaald worden. Als het goed is ben je daar ook voor verzekerd (aansprakelijkheidsverzekering). Stel je kind schopt een ruit kapot, dan meld je dat bij je verzekeraar. Die regelt de kwestie met school.
Schade aan boeken van school is dezelfde soort schade. Je moet het dus in principe op dezelfde manier behandelen.
Bel je verzekeraar of tussenpersoon morgen en meld vast dat de school schade claimt. Heb het -om verwarring te voorkomen- niet over schoolboeken, maar over boeken van school. Het zijn boeken in bruikleen gegeven door school, waarvan de school meent dat je zoon ze zo beschadigd heeft dat daar aansprakelijkheid bij de ouders door is ontstaan. Vertel ook dat je de zogenaamd beschadigde boeken in je bezit hebt en dat jij vindt dat ze niet beschadigd zijn (behalve van normaal gebruik). Vertel dat je nog niet duidelijk is wat de schadeclaim precies is (het bedrag). De school lijkt nieuwwaarde te willen claimen. Vraag of men een schadeformulier oid wil sturen. Vraag welke gegevens er precies nodig zijn van de school om de claim goed af te kunnen handelen.
Bel vervolgens de administratie van de school. Zeg dat je de vermeende schade bij je verzekeraar wilt claimen en wat de verzekeraar daarvoor nodig heeft aan informatie. In ieder geval zal er een persoon moeten zijn met wie de verzekeraar in contact kan treden over de schade.
Groet,
Miriam Lavell

kobalt

kobalt

22-06-2011 om 22:28

Ja! goed idee miriam!

Je kunt het natuurlijk claimen bij je wa verzekering. Het is net als wanneer je kind een ruit van de school breekt.
Heel interessant vind ik dit. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Marina, wil je alsjeblieft hier vertellen hoe het verder gaat?

marina3

marina3

22-06-2011 om 23:10

Meedenken

Bedankt voor het meedenken tot nu toe en dan met name van Miriam. Ik zal laten weten hoe het nu verder loopt.

Tirza G.

Tirza G.

22-06-2011 om 23:58

Hier

gaat het volgende week gebeuren - het inleveren volgens nieuw systeem. Ben benieuwd. Mensen die mij al langer in deze rubriek kennen, weten dat ik tot nu toe uit principe nooit betaal voor boeken, leermiddelen en andere zogenaamd vrijwillig-verplichte hotseflots. Deze nieuwe fase zo op de valreep (zoon gaat naar laatste jaar als het goed is) is dus weer effe leuk en spannend. Hij heeft een lijst thuisgestuurd gekregen met de in te leveren boeken (doen ze elk jaar) met daarin opgenomen een nieuwe kolom. Met een code wordt daarin aangegeven: okee, manco (je krijgt een rekening); beschadigd-nog te repareren-rekening volgt en de buitencategorie: niet meer de repareren, boek mee terug gegeven, rekening wordt gestuurd.
Ik verwacht dat alles in de A-categorie valt. Niks mee aan het handje. Maar ik begrijp dat de kans op de buitencategorie ook reeel is. Jammie. Ik verheug me er nu al op.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2011 om 07:07

Pelle

Hier komen ook medewerkers, van van Dijk in dit geval, die de boeken nakijken en innemen. Veel boeken zijn tweedehands en de ervaring leert hier dat ze alleen checken of de set compleet is,meer niet. Boeken tellen dus. Ik bedenk net dat ik niet eens een lijst heb gekregen....

De kwestie

Kobalt:"Je kunt het natuurlijk claimen bij je wa verzekering. Het is net als wanneer je kind een ruit van de school breekt. "
Ja, dat is het. Maar het kan best nog ingewikkeld worden om school daarvan te overtuigen.
Voorheen, toen ouders de boeken moesten betalen, hadden schoolboekenleveranciers een huurmodel waarin beschadiging verrekend werd. Dat soort beschadiging gaat niet om verwijtbare schade in de zin van aansprakelijkheid. De verrekening is in die context onderdeel van het huurcontract. Schadeverrekening hoort dan bij de prijs: lage huurprijs, mits de boeken verhandelbaar worden terug geleverd, anders bij betalen.
De school kopieert in feite dit gebruik.
Maar dat kan niet. Omdat de school de boeken moet verstrekken is er op geen enkele manier sprake van huur en kan er dus ook geen sprake meer zijn van kostenverrekening.
Wat overblijft aan mogelijkheid is verwijtbare schade waarvoor aansprakelijkheid geldt. Dat soort schade is een stukje ernstiger -het boek hoeft niet verhandelbaar te zijn en zelfs niet per se bruikbaar (gebruiksslijtage is niet verwijtbaar) - en er moet dan ook nog ongeluk (in het water gevallen) onzorgvuldigheid (thee erover laten vallen, pagina's plakken aan elkaar) of zelfs opzet (krassen, scheuren) in het spel zijn.
Als je deze procedure kiest als verdediging tegen de claim van de school, zijn er wel wat hobbels te nemen. De verzekeraar zelf is ook zo'n hobbel. Zij hebben voorheen zelden claims gehad over schoolboeken. Het is het soort van gebruiksmiddelen dat eigenlijk niet in hun werkterrein voorkomt. Het gevaar is dat de afhandelaar zelf in een direct reflex, hij is het zelf zo gewend toen hij op school zat, beweert dat dit een kwestie tussen ouders en school is waar verzekeraars niet tussen horen.
Het kan daarom nog wat overtuigingskracht kosten om die verzekeraar aan de gang te krijgen. Let wel: je bent het voor een deel met hem eens. Er is geen sprake van verwijtbare schade. Je vraagt niet meer dan dit af te handelen als al die andere gevallen waarin er wel een claim is, maar de verwijtbaarheid wordt afgewezen.
Maar daarmee heb je de school niet stil. Die zal wellicht dit traject negeren en toch rekeningen blijven sturen en zelfs deurwaarders.
Dat moet je stoïcijns blijven beantwoorden met niet betalen en verwijzing naar de schadeclaim die reeds is afgehandeld (namelijk verworpen) en voor het overige naar de WVO die voorschrijft dat de school de boeken moet verstrekken.
Het kan gebeuren dat de school, het schoolbestuur, de kwestie dan voor de rechter brengt: je wordt (jaren later pas trouwens) opgeroepen te verschijnen wegens wanbetaling.
Je kunt daar braaf verschijnen. Jij hebt gedaan wat je moet doen. De rechter zal dat beamen. Er is geen andere rechtsgrond voor het moeten betalen van schoolboeken dan verwijtbare schade waaruit aansprakelijkheid volgt.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

23-06-2011 om 13:52

ik word hier toch zó blij van Ik ga dit allemaal nijver bewaren en uitproberen. Zul je zien dat bij zoon alles goedgekeurd wordt
Fiorucci: zo ging het hier ook altijd. Je leverde in bij mensen van de dealer en die vonden het allemaal wel prima. Ze telden inderdaad alleen maar. Dit jaar ontvingen wij een nieuwe inleverlijst met een extra kolom (zie mijn vorige posting) met vier opties.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2011 om 16:13

Tirza

Ik heb net de inleverpapieren binnen, hier gaat het gelukkig als vanouds. Alleen jammer dat zoonlief een boek kwijt is, dat gaat 30 euro kosten...zucht.

Iddink

Wij bestellen ook bij Iddink, en als je het pakket binnenkrijgt moet je alle boeken even goed nakijken. Is er in geschreven, zitten er veel ezelsoren aan, gekreukte kaften, gescheurde bladzijden etc? De gevonden dingen mail je dan door naar Iddink, dan wordt dat genoteerd en kan het je na het schooljaar niet aangerekend worden.

De werkboeken gaan via school, het keuren gebeurt dus ook op school en daar kan je als ouder bij zijn als je wilt.

marina3

marina3

24-06-2011 om 21:48

Ben niet de enige

Het blijkt nu dat heel veel ouders verontwaardigd zijn over de strenge boekenkeuring door de school. En dat is logisch: de meeste ouders weten vrij goed wat acceptabel is, en wat echt een te slecht boek is. Daar zijn de meesten het redelijk over eens. En de te strenge selectie, en daardoor het niet meer gebruiken van nog prima boeken (en de daarop volgende hoge rekening) is veel ouders in het verkeerde keelgat geschoten.
De school heeft een slappe mail aan alle ouders gestuurd om hun beleid te verdedigen (zo van 'we krijgen al zo weinig geld voor de boeken, en moeten er al op toeleggen'), maar is verder niet toeschietelijk. Ik denk dat ze er nog niet vanaf zijn, daarvoor zijn er teveel boze ouders.

Bewaar die mail

"De school heeft een slappe mail aan alle ouders gestuurd om hun beleid te verdedigen (zo van \'we krijgen al zo weinig geld voor de boeken, en moeten er al op toeleggen\'),"
Waarmee mijn directe vermoeden bevestigd is: De school probeert via een schaderekening voor boeken alsnog een bijdrage van ouders los te peuteren.
Het gaat helemaal niet om verwijtbare schade waar voor aansprakelijkheid geldt, het gaat gewoon om het spekken van de schoolkas.
Daarbij is het kennelijk dan ook zo dat het weigeren van de boeken onder het mom van 'schade' en de rekening daarvoor, in combinatie met het opnieuw aan moeten schaffen van boeken, lucratiever voor de school is dan de boeken gewoon innemen en opnieuw gebruiken.
Moet je nagaan! Ik vermoed dat er sowieso nieuwe methodes gekocht gaan worden en dat dat de reden is dat zoveel boeken zonder gêne naar de prullenbak verwezen worden.
Verwijs zoveel mogelijk ouders naar dit draadje en zet andere ouders ook aan dat te doen.
Niet betalen. De school kan voor eventuele tekorten of schaarste gewoon netjes om een vrijwillige bijdrage vragen. Wat de school met deze opzet doet is oplichting.
Groet,
Miriam Lavell

NaShA

NaShA

27-06-2011 om 21:18

Nou, vandaag

ging zoon dus zijn boeken inleveren op school, ook Iddink. Hij had keurig de boeken op stapel, papier erbij. Ze hebben niet eens gekeken! Alleen papier gescand, boeken gescand, klaar....

Tirza G.

Tirza G.

27-06-2011 om 22:12

Pelle

Er zijn meer boekleveranciers dan Iddink.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2011 om 07:36

Klopt

Hier is het van Dijk die de scepter zwaait, zij tellen alleen. Jammer dat we er een missen. Zucht.

Kobalt

Kobalt

28-06-2011 om 09:21

Van dijk

Hier is het ook van Dijk, maar wij konden dus wel mooi een heel Engels boek aanschaffen, omdat dochter een rood doorkijk plasticje dat erbij hoorde, kwijt had gemaakt.
Grr Bij niemand in de rij controleerden ze of het plasticje erin zat, tot dochter aan de beurt kwam.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.