Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamavandrie

Mamavandrie

04-02-2018 om 13:47

Grillige prestaties

Onze zoon zit in groep 7 en heeft zijn advies voor VO gehad. Vmbo basis/kader/theoretisch. Leerkracht geeft aan dat ze het (nog) niet goed weten eigenlijk. Hij scoort heel wisselend, altijd al. Ook deze keer weer. Sommige toetsen op vmbo basis niveau en sommige toetsen op vwo niveau. Wij zien een jongen die het graag goed wil doen, maar een slechte werkhouding heeft (werkt snel en niet nauwkeurig). Hij is onzeker, bang om het niet te kunnen en blokkeert daar soms ook op. Is in het verleden getest en bleek toen een disharmonisch intelligentieprofiel te hebben, met een verschil van 48 punten tussen verbale en performale intelligentie. Totaal iq was niet te meten vanwege grote verschillen op verschillende domeinen. Dat beeld klopt in onze ogen aardig met wat hij in de praktijk laat zien.

Wij gunnen hem een middelbare school waar het (leer)klimaat veilig is en hij zich competent voelt. Druk maakt dat hij steeds onzekerder wordt, hebben wij het idee. Niveau vinden wij niet belangrijk, hij komt uiteindelijk echt wel waar ie wezen moet en daar hebben we vertrouwen in. Welbevinden gaat vòòr schoolse vaardigheden wat ons betreft.

Waar zouden jullie (dit lezende) op insteken? Dus: wat voor scholen gaan wij nu bezoeken? Basis/kader of theoretisch? Er zijn hier in de buurt scholen met basis/kader en scholengemeenschappen met mavo, havo, vwo. Weet dat het nog een jaar duurt goor we ‘voor het echie’ naar open dagen gaan. Maar gezien de ingewikkeldheid van de keuze willen we ons dit jaar al goed gaan oriënteren op mogelijke scholen en die scholen ook vast bezoeken....

Triva

Triva

04-02-2018 om 13:54

wat je nu moet doen

is bijles zoeken, hulp buiten school, ga desnoods zelf aan de slag met squala of ambrasoft, koop hem om met oefenen. Zo moeilijk is het niet om het niveau wat op te vijzelen als hij soms VWO scoort en soms vmbo-basis. Vaak is het al meer dan genoeg om mee te kijken, samen te denken, hem om dingen te wijzen etc.

Scholen bezoeken nu kan, het kan hem stimuleren. Ga gewoon naar zoveel mogelijk scholen toe en streep niets op voorhand weg. Hier zijn alle open dagen overigens al bijna voorbij.

V@@s

V@@s

04-02-2018 om 14:16

wat was het hoogst?

Verbaal of performaal? Verbale IQ correspondeert het meest met schoolprestaties. Was het verbale en het performale IQ intern ook inconsistent? Bij een hoog verbaal IQ zou ik niet insteken op kader of basis, maar op VMBO of havo denk ik.

Hij scoort wisselend schrijf je, bedoel je ook dat hij dezelfde soort toetsen de ene keer op VWO niveau maakt en de andere keer op basisniveau? Of scoort hij voor het ene vak altijd hoog en het andere altijd laag.

Als het eerste het geval is, dan zijn zijn lage scores wellicht faalangst, een lager schoolniveau helpt daar niet tegen.

wendy

wendy

04-02-2018 om 18:15

wat scoort hij

Maar wat scoort hij op begrijpend lezen en rekenen?

Dat zijn namelijk de 2 belangrijkste vakken waar je naar moet kijken.

Mamavandrie

Mamavandrie

04-02-2018 om 19:12

Antwoord geven

Verbaal was het hoogst, maar verbaal en performaal waren beiden ook behoorlijk intern inconsistent. Hij had destijds een verwerkingssnelheid van 138, en de rest varieerde van 68-110.

Rekenen was nu een D maar is de afgelopen jaren alles van B tot E geweest. Begrijpend lezen zit meestal op B, soms een A of een C. Woordenschat en DMT altijd A en spelling kan een A, B, C of D zijn.

Hij gaat niet graag naar school, en voelt zich regelmatig behoorlijk overbelast vanwege alles wat hij moet (dat komt neer op 5 dagen school en daarnaast 4 of 5 keer per week max een half uur huiswerk. Extra oefenen of het reguliere huiswerk. Dat levert zeer regelmatig flinke scenes op trouwens... Ik zie niet hoe we hem nog extra kunnen laten oefenen thuis. Gaat ie niet trekken. Ook niet als we m omkopen :-/

Kies een vak!

Probeer je zoon enthousiast te krijgen voor een specifiek vak. Bij de meeste VMBO's kies je pas na twee jaar, maar er zijn nog een paar "smalle" VMBO's die zich op één vakgebied toeleggen en waar je leerlingen al in het eerste jaar met dat vak bezig gaan. Dit geeft vaak een prettige, gemotiveerde leerlingpopulatie en zulke VMBO's zijn vaak ook kleiner en overzichtelijker.

In Rotterdam heb je bijvoorbeeld het grafisch lyceum, in Amsterdam de Hubertus & Berkhoff (banketbakkerij/horeca), en er zijn ook nog veel "groenscholen".

Kies in elk geval niet voor economie. Daar zitten alle ongemotiveerde leerlingen die niet met hun handen willen werken. En dat vakgebied draait zo om taal en rekenen, het is voor VMBO'ers heel moeilijk om te concurreren met HAVO'ers (zelfs als ze de school niet eens afgemaakt hebben) en Surinaamse call centers.

Zelfs met een TL advies is GL nog steeds een prima optie als je denkt dat een praktijkvak "motiverend" is voor je kind. Je kunt met GL ook naar MBO-4. Alleen voor doorstromen naar de HAVO kun je beter TL doen.

Komt er met bijles toch nog HAVO advies uit, dan moet je heroverwegen. Zelfs dan is het niet erg als je kind enthousiast voor een vak is geworden, na 3 jaar HAVO kun je in het MBO instromen.

VMBO

Bij het geven van een advies word voornamelijk gekeken naar
rekenen en begrijpend lezen.
Aangezien hij grillig scoort op die vakken zou ik uitgaan van VMBO.
Welk nivo VMBO zal aankomend jaar duidelijk moeten worden in zijn scores.

Verder kijken

Hebben jullie ook verder gekeken dan IQ? Zijn er concentratieproblemen? Mijn oudste scoorde ook heel wisselend. Was het rustig in de klas dan hoog, was het onrustig dan laag. Daar konden enorme verschillen tussen zitten en ondertussen zei het weinig over zijn capaciteiten maar veel over zijn concentratie (en de omstandigheden). Veel later bleek hij adhd te hebben, maar op de basisschool is er met rust en regelmaat een heleboel bereikt.

Ook hier een groot verschil tussen performaal en verbaal, beide kinderen wel met een heel hoog verbaal IQ. Voor schoolse prestaties zie ik tot nu toe maar weinig gevolgen. De executieve functies zijn minder goed ontwikkeld, maar met een beetje hulp bij de planning redden ze zich uitstekend.

Mamavandrie

Mamavandrie

05-02-2018 om 12:53

Geen adhd

Er is bij onze zoon geen sprake van ADHD. Concentratie is wel wisselend, maar hangt meer samen met motivatie. En zich prettig/gezien voelen. Volgens de juf springt op dit moment vooral in het oog dat hij veel te snel werkt. Hij kan megasnel lezen maar neemt de info dan niet goed op. Met name als hij denkt dat het moeilijk gaat worden werkt hij zo snel en slordig. Beetje onder het mom van ‘als ik snel doorwerk ben ik zie je zo eerder klaar en kan ik stoppen met stressen’. Is uiteraard al vaak (en uitgebreid) aandacht aan besteed, hij weet het prima maar kan het niet laten en lijkt het zelf ook niet altijd door te hebben.

Mamavandrie

Mamavandrie

05-02-2018 om 12:57

Wel herkenbaar..

Ik herken trouwens wel dat hij beter functioneert als de omstandigheden ‘kloppen’. Als hij lekker in z’n vel zit en alles om hem heen vrij stabiel is dan lukt het hem veel beter om zichzelf te sturen en af te remmen. Ook qua gedrag trouwens en heeft hij meer controle over zijn emoties. Als de druk oploopt wordt dat allemaal veel lastiger (en daarmee ook opletten, rustig werken, de tijd nemen en erop vertrouwen dat hij het wel kan).

Jeannette

Jeannette

12-02-2018 om 17:12

De oplossing voor ons!

Mijn zoon had hier ook moeite mee op jonge leeftijd. Ook erg onzeker over zijn resultaten en school. Op advies van de leerkracht bijles genomen om de onzekerheid weg te halen. De uitleg van de leerkracht hierbij was dat een bijlesdocent goed weet hoe hij/zij een kind moet motiveren en kan bijbrengen wat resultaten betekenen en kinderen bijlesdocenten op een andere manier zien dan leerkrachten. Wij waren eerst sceptisch maar na een tijdje merkten wij dat onze zoon beter in zijn vel zat omdat het door de bijlessen goed ging op school. Wij hebben onze bijlesdocent gevonden op nimbles.com wat erg overzichtelijk is en goed voor ons werkt!! Misschien een idee?

Maria

Maria

12-02-2018 om 17:21

48 punten?

Is er echt een verschil van 48 punten tussen verbaal en perfomaal iq?
(of 48 punten verschil tussen onderdelen?)

Kasten

Kasten

24-01-2019 om 19:46

Zelfde

Hier een zoon met dezelfde problemen, en vraag me af hoe het nu gaat op school, en hoe jullie kijken naar volgend jaar als hij naar het vo moet?

Mams

Mams

24-01-2019 om 21:03

Hier ook

Hier ook een zoon met vergelijkbaar verhaal. Zit nu in groep 7. Wij oriënteren op dit moment op vmbo kader of TL. School weet t niet zo goed nog, zegt dat het advies eventueel nog havo kan worden (bij wat consistenter presteren), maar wat ons betreft gaat dat m sowieso niet worden. Ons kind wordt niet blij van ‘theoretisch’ leren, hij leert liever door te doen en daarom lijkt kader ons de fijnste optie voor hem. Eventueel TL, maar begreep dat je uiteindelijk met kaderdiploma instroomt op mbo niveau 3 of 4. Met TL diploma op 4. Dat verschil rechtvaardigt voor ons niet de extra moeite die hij zal moeten doen als de lesstof wordt aangeboden op een manier die hem minder goed past (meer theoretische insteek). Dan gunnen we hem toch vooral een fijne schooltijd, en dat ie voor de verandering misschien met normale inzet wél eens bij de besten van de klas kan horen....

Maria

Maria

26-01-2019 om 12:39

Elizabeth

Elizabeth

26-01-2019 om 13:30

Insteken

Ik zou insteken op basis/kader en op zoek gaan naar een brede vmbo-school, die ook gt en tl aanbiedt. Misschien wordt je zoon zekerder van zichzelf en haalt hij cijfers waarmee hij kan opstromen naar gt of tl.

Mams

Mams

26-01-2019 om 13:30

Zeker interessant

Dankjewel Maria!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.