CCbloom
04-12-2010 om 18:08
Groep 1/2
Hoi een vraagje:
Ik weet dat het onderwerp heel vaak al aan de orde is gekomen, maar toch even voor mezelf duidelijk te krijgen, het volgende.
Mijn zoontje is van oktober en zit nu in groep 2. Mijn dochter is van eind oktober, 4 jaar ouder, maar toen zat zij destijds nog in groep 1. Zonder gemor. Van ons hoefde het niet, het afschaffen van de 1 oktobergrens, dus zij heeft bijna 3 jaar gekleuterd (net als pa en moe) en net als vele kinderen van haar leeftijd.
Maar zoontje heeft vorig jaar een enorme achterstand opgelopen door 1. slecht gehoor en 2. verkeerde juffen. We zijn van school gewisseld en daar zit hij lekker in zijn velletje. Echter de juf blijft dus nu stug zeggen dat hij in groep 2 zit, groep 2 werkjes krijgt enz enz. Terwijl wij aangegeven hebben dat hij voor ons gewoon in groep 1 zit. Hij is er totaal nog niet aan toe om groep 2 werkjes te maken. En juf schrijft dan doodleuk in het LVS dat hij weinig gemotiveerd is, slecht aan het werk gaat enz enz. Vorig schooljaar heeft hij overleefd in zijn eigen wereldje en heeft dus eigenlijk gewoon groep 1 gemist.
Als wij zeggen, en locatiehoofd ook trouwens, dat hij in 1 zit, waarom blijft zij hem dan frustreren met groep 2 werkjes die steeds niet op niveau zijn?
Wij willen maandag dus langs de juf, maar wel goed beslagen ten ijs. Normaal gesproken zie je hier het verhaal dat wanneer ouders graag willen dat kind naar groep 2 gaat, dus doorstroomt, dan zie ik dat ouders hier in hun recht staan. Wanneer wij dus willen dat hij lekker in 1 blijft en alles gewoon overnieuw mag doen zonder frustratie, dan staan wij toch ook in ons recht? Ik hoor het graag.
Primavera
04-12-2010 om 19:27
Is er meer aan de hand?
Hallo CCbloom,
Uit je berichtje vraag ik me af of er toevallig meer aan de hand is bij je zoontje. Heeft hij een taalachterstand? Mijn ervaring en wat ik om mij heen zie is namelijk juist dat kinderen een tijdelijke achterstand door gehoor-problemen of spraakgebrek juist snel ingehaald worden zodra het kind maar tussen leeftijdsgenootjes zit en genoeg wordt uitgedaagd.
Verder is het niet zo dat je de stof van groep 1 gehad moet hebben om die van groep 2 te kunnen. In die zin is het dus niet zo erg dat hij groep 1 gemist heeft. Eigenlijk vind ik dat zijn juf het hartstikke goed doet, ze geeft hem tenminste een kans om nu de oorzaak van het slechte gehoor en vervelende juffen is weggenomen gewoon lekker met zijn leeftijdsgenoten mee te doen. Als dat niet lukt doordat hij echt blijft achterlopen kan hij altijd aan het eind van dit jaar blijven zitten in groep 2.
Het is verder niet zo dat de school moet doen wat de ouders vinden, maar dat het kind recht heeft op een onondoorbroken leerlijn en blijven zitten zonder een stevig handelingsplan bijna altijd zo'n onderbreking is. Verder kan het zeer nadelig zijn om gelijk aan het begin van de schoolcarriere een jaar te verspelen als er inderdaad meer aan de hand blijkt te zijn en het kind verderop meer tijd nodig heeft en bovendien zo pas later de adequate hulp krijgt. Vandaar dat ik de vraag stel of er toevallig niet meer aan de hand kan zijn dat hij zo'n moeite heeft met groep 2 werkjes. Misschien heeft hij door het eerste ongelukkige jaar wel flink wat faalangst opgelopen of kwam de achterstand niet alleen door het gehoor. Daar kun je beter vroeg dan laat achter komen.
Groeten Primavera
Annet
04-12-2010 om 20:08
Goede juf!
Ik denk dat de juf van jouw zoon heel juist handelt. Ze weet waarschijnlijk dat er vorig jaar achterstanden opgelopen zijn om allerlei redenen. Maar die achterstanden kunnen dit schooljaar misschien ingelopen worden. Dus heeft juf (of school) jouw zoon ingedeeld op leeftijd om hem de kans te geven die achterstanden in te lopen. Positieve insteek dus. Die heeft niet eens zoveel te maken met de oktobergrens. Een kind van juli had dezelfde kans gekregen.
Ik denk dat jij met school moet praten hoe het met jouw zoon gaat, wat hij nodig heeft, wat je van school verwacht. Dat kan allemaal zonder oktobergrens. Ook kinderen van februari kunnen achterstanden hebben om allerlei redenen.
Jouw kind heeft juist een ideale geboortemaand. Hij past heel aardig in twee schooljaren. Dat is een kans, kinderen van maart hebben die kans veel minder.
Mijn advies is: laat de oktobergrens los, kijk naar je kind, vraag school jouw kind te begeleiden op zijn niveau. En eind van het schooljaar wordt dan duidelijk wat het wordt.
Als jij nu al zou besluiten dat hij nu in groep 1 zou moeten zitten, ontneem je hem ook kansen en heb je geen vertrouwen in zijn capaciteiten.
Het is echt niet erg om te blijven zitten in groep 2. Waarschijnlijk leert hij daarmee meer dan nu in groep 1 zitten (voor de 2e keer)
tsjor
05-12-2010 om 10:15
Waarnaar kijken?
Annet, hoe zijn deze twee dingen te rijmen:
'Mijn advies is: laat de oktobergrens los, kijk naar je kind, vraag school jouw kind te begeleiden op zijn niveau. En eind van het schooljaar wordt dan duidelijk wat het wordt.
Als jij nu al zou besluiten dat hij nu in groep 1 zou moeten zitten, ontneem je hem ook kansen en heb je geen vertrouwen in zijn capaciteiten.'
En als iemand goed naar het kind kijkt en een aantal redenen kan aangeven om het kind nu in groep 1 te laten meedoen? Dat is toch juist 'naar het kind kijken'?
Een kind dan in groep 2 laten meedoen, constateren dat het kind niet gemotiveerd is en vervolgens suggereren dat er wel meer aan de hand zal zijn, dat is juist problematiseren van een kind. Wellicht heeft het kind een valse start gemaakt en krijgt het kind met een nieuwe start betere kansen.
Tsjor
M Lavell
05-12-2010 om 10:58
Recht
"Wanneer wij dus willen dat hij lekker in 1 blijft en alles gewoon overnieuw mag doen zonder frustratie, dan staan wij toch ook in ons recht?"
Nee.
Het recht (de wet) schrijft een schoolloopbaan binnen 8 schooljaren voor. Het recht (de wet) geeft de school het recht om die jaren in te delen. Het is niet verboden om binnen die 8 jaar 2 x groep 1 te doen, maar als de school dat niet ziet zitten, dan heeft de school het recht en de wet aan haar kant.
Dit sorot opmerkingen "Hij is er totaal nog niet aan toe om groep 2 werkjes te maken." en "Vorig schooljaar heeft hij overleefd in zijn eigen wereldje en heeft dus eigenlijk gewoon groep 1 gemist. " gaan uit van de veronderstelling dat er afgemeten groepswerk is, dat alle lln daar door hun leeftijd op dezelfde manier 'aan toe' zijn en dat ze het ook allemaal gehad moeten hebben voordat ze naar de volgende werkjes kunnen.
Het voortgezet onderwijs is grofweg wel zo ingedeeld (bij wet, lln moeten blijven zitten als ze de punten niet halen). Het basisonderwijs is niet zo ingedeeld.
Daar is het aan de school om het globale programma dat er is voor 8 jaar, binnen die 8 jaar aangepast aan het kind te bieden. Er is één beperking: wie klaar is mag naar het vo. Kinderen kunnen dus wel korter over die stof doen, maar langer is in beginsel niet de bedoeling.
Als jij een punt wilt maken, dan moet je het hebben over de stof, niet over de groep. Kennelijk meen je dat je kind geen groep 2 werkjes kan doen.
Om dat punt goed te kunnen maken zul je aannemelijk moeten maken dat er een belangrijk verschil bestaat tussen 'werkjes groep 1' en 'werkjes groep 2'.
Dat is een ingewikkelde missie. Het lesmateriaal in de kleutergroepen heeft nergens de bedoeling om dat onderscheid zo sterk te maken. En dat komt weer omdat kleuters onderling enorm verschillen.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
05-12-2010 om 11:17
Zonder drempels
Tsjor:"En als iemand goed naar het kind kijkt en een aantal redenen kan aangeven om het kind nu in groep 1 te laten meedoen? Dat is toch juist \'naar het kind kijken\'?"
Die redenen kunnen alleen maar goed zijn als er een aanwijsbaar verschil zou zijn tussen groep 1 en 2 en tussen kleuters in groep 1 en 2.
Bloom veronderstelt dat verschil wel, maar het is er niet.
tsjor:"Een kind dan in groep 2 laten meedoen, constateren dat het kind niet gemotiveerd is en vervolgens suggereren dat er wel meer aan de hand zal zijn, dat is juist problematiseren van een kind. "
Daar heb je een punt, maar dat komt niet door de werkjes, maar door de beoordeling. Leerkrachten observeren en meten met het oog op groep 3: "zal dit kind zich in groep 3 gedwee en naar opdracht laten sturen?" Dat oordeel op de spits drijven is eigenlijk het enige verschil tussen groep 1 en 2.
De opvatting dat kinderen bij voorkeur over die karaktereigenschappen moeten beschikken, verandert niet van nog eens groep 1 (of 2) doen.
Met als gevolg dat hordes kleuters om dat oordeel blijven zitten in de kleuterklas, om vervolgens onveranderd (net zo timide, of juist eigenwijs) toch naar groep 3 te gaan.
"Wellicht heeft het kind een valse start gemaakt en krijgt het kind met een nieuwe start betere kansen. "
Ook dit getuigt van de opvatting dat er een afgebakend begin en eind zou zijn per groep. Dat is niet zo. Kleuters verschillen enorm. Ze doen niks 2 x hetzelfde, zelfs niet als ze blijven zitten.
Zelfs in de hogere groepen laat het aanbod en de lln populatie ruimte voor minstens 1 jaar ontwikkelingsverschil tussen de lln. Met die verschillen komen ze ook van school in groep 8. Er is een drempelloze overgang naar het volgende schooljaar.
Naar het kind kijken binnen deze inrichting betekent juist niet doen alsof er een afgebakend begin en eind zou zijn, maar binnen het programma het aanbod en de beoordeling aan het kind aanpassen.
Groet,
Miriam Lavell
re
05-12-2010 om 12:02
Gesprek
Hoi,
Je ind zit gewoon in groep 2 en op zich is dat is goed.Allen geef je aan dat je andere afspraken hebt gemaakt toen je hier op school kwam. Dan zou ik hier op terugkomen bij juf en bij degene met wie je deze afspraak gemaakt hebt. Verder moet juf hem op zijn niveau aanbod geven. Dus als de werkjes van gr 2 nog te moeilijk zijn moet ze een stapje terug doen anders leert hij niets.Het kan zijn dat de leerkracht de werkjes ingedeeld heeft op groep 1 en groep 2. Persoonlijk vind ik dat jammer omdat je dan dus dit soort dingen ziet gebeuren; kinderen die te moeilijke werkjes krijgen of juist kinderen die te makkelijke werkjes krijgen (bv gr 1 kinderen die al veel verder zijn) Zelf heb ik de werkjes op ontwikkelingsgebied ingedeeld en bied ik dingen aan op niveau(tenminste dat probeer ik)
Ga open het gesprek in en vraag wat juf van je kind vind. Hoe ontwikkelt hij zich, wat beheerst hij al wel/niet.Waarom blijft ze te moeiljke werkjes aanbieden enz. In jan. komen de cito toetsen en die zal juf ook nog wel mee willen nemen . Is er een observatiesysteem wat ingevuld wordt?
Nu al beslissen om gr 2 een jaar over te doen is erg vroeg. Kleuters ontwikkelen zich in sprongen dus er kan nog vanalles veranderen. Maar ik ben het met je eens dat je een kind niet altijd kunt overvragen! Succes met het gesprek.
CCBloom
07-12-2010 om 18:15
Antwoord
@ primevera: Geen idee of er meer aan de hand is. Ze werken op deze school met OVM (onderwijs volgmodule) een soort LVS (leerling volgsysteem) Daar zie je boven aan zijn leeftijdslijn en volgens volgens de observaties zou hij nu nog veelal functioneren op 4 1/2 en niet op 5.
@ Annet en primevera: Ja het zou een goed plan van de juf kunnen zijn wanneer zij zal proberen hem recht te trekken op niveau. Maar ik merk aan hem dat het hem heel erg frustreert.
@ Miriam: Wat bedoel je precies met geen verschil tussen leerlingen van groep 1 en 2? Ik zie dat de werkjes van groep 1 een stuk makkelijker zijn en dat ze bij groep 2 verwachten dat ze kunnen tekenen (intresseert hem niet echt, komt niet verder dan koppoters) dat hij letters moet herkennen, dat hij kan na stempelen, dat hij een goede werkhouding heeft met een langere spanningsboog. Het enige wat hij echt een half uur vol kan houden is op de ds ![]()
We hebben inmiddels wel gesproken met locatiehoofd. Zij heeft aangegeven met de ib-er te praten en bezien of hij een stijgende lijn heeft en gewoon 2 blijft of dat hij 1 wordt.
Bedankt voor het meedenken.