Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-03-2011 om 09:34
Beste allemaal,
Ik zit met het volgende. Mijn dochter, die in april 6 wordt, zit in groep 2. Hier heeft ze weinig uitdaging meer. Ze heeft zichzelf in 2 maanden tijd leren lezen, ze kent het hele alfabet, is behoorlijk ver met rekenen en begint zichzelf nu schrijven te leren. Wij stimuleren bewust niks om te voorkomen dat ze nog verder voor gaat lopen.
Op school is ze een voorbeeldig meisje. Vrij verlegen, houdt zich aan de regels. Kortom bij de 10 minuten gesprekken niets dan lof.
Thuis echter is ze een totaal ander kind. Explosief, snel boos en geirriteerd, overgevoelig. Dit wordt steeds erger. Voor haar broer hebben wij ouderbegeleiding (hij heeft diagnose ADHD) en daar hebben wij haar gedrag ook besproken. Daar gaven ze aan dat dergelijk gedrag bij hoogbegaafdheid kan horen. Hier denken we natuurlijk niet zomaar aan: haar broer is zeer begaafd en op bepaalde punten hoogbegaafd en vergeleken bij hem is ze gewoon erg slim.....
Hoe dan ook waar me mee zitten is: moeten we haar in groep 2 laten zitten? Of moeten we met de school gaan kijken of ze al over kan naar groep 3? We hebben al gesprekken gehad met school maar tot nu toe is er weinig actie van hun kant (ze zijn al drie weken aan eht nadenken over extra aanbod). De ervaring van andere ouders leert dat we er ook niet teveel van moeten verwachten.
Aanvankelijk dachten we haar gewoon in groep 2 te laten, echter een kennis gaf aan dat dit betekent dat ze zich nog minstens een jaar lang moet vervelen voor ze wat nieuws gaat leren.....volgens haar is het het beste haar over te laten gaan naar groep 3 en haar extra te ondersteunen bij het schrijven.
Heeft iemand ervaring met bovenstaande? En heeft iemand tips? Sociaal emotioneel zou ze het aankunnen denk ik, echter is ze wel heel erg gebaat bij een vaste en bekende omgeving.
Sorry, voor het lange verhaal. Maar ik hoop dat iemand ervaring heeft en tips zou kunnen geven.
Alvast dank!
Sannie
24-03-2011 om 14:23
Ayla
Het is natuurlijk moeilijk om achteraf te kijken, maar als ik zo jouw berichtjes van dit jaar lees vraag ik me af of je ook het idee hebt dat de versnelling wellicht makkelijker gegaan zou zijn als ze een jaar eerder van groep 1 naar groep 3 zou zijn versneld? Of denk je dat het niets zou hebben uitgemaakt.
Groeten Primavera
27-03-2011 om 19:20
Primavera
ja zeker weten, groep 3 overslaan kan maar is naar mijn idee niet ideaal. Voor ayladochter waren de kleuterklassen echt niet leuk en het heeft haar een flinke tik gegeven, dat had ik liever anders gehad. Van 1 naar 3 was veel beter geweest maar ja dat is achteraf gepraat.