Zwelgje
12-06-2012 om 17:29
Groep 3
Kan iemand mij vertellen of kinderen in groep drie +,-,x en : sommetjes moeten leren met getallen tot 20? (De : sommetjes enkel met even nummers)

silvester
12-06-2012 om 18:05
Hier ook niet
Alleen optellen en aftrekken in groep 3, tafels komen dacht ik in groep 4?

cqcq
12-06-2012 om 19:01
Valt niets over te zeggen
Dat hangt helemaal van de rekenmethode af. Sommige methodes maken wel een begin met rekenen boven de 20, met keer- en of deelsommen, anderen doen dat niet.
In Nederland is er geen vastgesteld programma, scholen mogen dat zelf beslissen (als ze in de 8 jaar basisschool maar voldoen aan de kerndoelen).

Zwelgje
13-06-2012 om 13:16
Alle even getallen
18:6=
5x4=
12:2=
2x3=
20:2=
etc.
Ik vind dat ze tafels op de instamp-methode moeten leren. Losse sommetjes is verwarrend. Gewoon de ouderwetse manier, 1 tafel per week (of per 2 weken) uit je hoofd leren en dat blijven herhalen, het hele jaar door.

Anneque
13-06-2012 om 13:21
Zwelgje
Denk ook dat je gehele getallen bedoelt. 3 is in elk geval echt een oneven getal

Zwelgje
13-06-2012 om 17:30
: sommen alleen met even
Ja hoor, die reacties had ik verwacht.. Maar ze delen alleen met even getallen. Vermenigvuldigen gaat met beiden.

Anneque
13-06-2012 om 18:58
Snap de logica niet
"Maar ze delen alleen met even getallen." Ik snap niet waarom? 14:4=3½, dus het is niet om breuken te vermijden. Waarom zouden ze het dan doen?

Zwelgje
13-06-2012 om 20:12
Anneque
Ok, nog één poging om het duidelijk te formuleren
Ze geven alleen deelsommetjes die echt te delen zijn. Zonder breuken, zeg maar.

Vic
13-06-2012 om 22:31
Zwelgje
Jij woont toch in België? Ik heb nog even gecheckt bij mijn dochter (groep 3) en volgens haar hebben ze alleen maar + en - sommen. Ze kent wel de tafels van 2 en 5 maar dat is meer op hobbybasis volgens mij

Anneque
14-06-2012 om 07:26
"Waarom zou je 9 niet door 3 mogen delen?". Dat mag dus wel, ook op Zwelgjes school. Je moet de begrippen gehele getallen en/of (on)even getallen loslaten (die gebruikte Zwelgje foutief - neem ik aan, anders begrijp ik het alsnog weer niet . Er wordt daar wel gedeeld, maar niet tot breuk.

Zwelgje
14-06-2012 om 07:44
Ja, in belgië
Ik vind dat ze dit jaar ontzettend veel hebben geleerd. Te veel. Laatst ook al onderwerp kilo's en grammen voorbij zien komen in het schrift. Ik heb een gesprek gehad met directrice en leerkracht. Die zeiden dat het al jaren zo werkt en dat de hoeveelheid lesstof door de inspectie en de Franstalige Gemeenschap wordt bepaald. Dus zij konden er niks aan doen. Ook het feit dat ze elke dag huiswerk krijgen vind ik voor groep 3 erg veel.

Zwelgje
14-06-2012 om 16:03
Nee hoor
Gewoon, om 8:30 naar school en om 15:30 buiten. Woensdag tot 12:00.
Zojuist gezien dat z'n boekentas (zo eentje met wieltjes en meetrek-handvat) het aan 't begeven is. Meteen maar even aan de leerkrachten gevraagd of ze volgend jaar ook altijd al hun boeken, schriften, mappen etc. elke dag mee moeten sjouwen. 'Nee,' was het antwoord, 'maar zo'n grote tas raakt gauw vol, ziet u..' Pfff...ja hoor, toen ik op de basisschool zat, had ik enkel een liga en een beker ranja in m'n tasje. Boeken en schriften bleven lekker in m'n la op school.
Zit er serieus over na te denken om terug naar NL te verkassen.

neteret mut
15-06-2012 om 00:06
Mijn zoon
heeft nu 3 jaar zijn gewone rugtas ( bij de colruyt gekocht), nog niets mis mee. Nu de laatste weken heeft hij zeker een zware rugzak maar hij neemt dan ook meer mee dan nodig en hij zit ik klas 6 en heeft komende week de eindtoetsen. Wat ze in Wallonie verplicht stellen op school weet ik niet, ik woon in Vlaanderen en die hebben hun eigen eisen. Verder kan ik je zo uit mijn hoofd ook niet vertellen wat hij in klas 1 al wel of nog niet hoefde te kennen/kunnen. Wat ik verder wel weet dat een aantal dingen ook per school verschillen, de ene school stelt hogere eisen dan een ander.