Nivea
06-01-2009 om 22:55
Groep 3; thuis lezen
Ik ben benieuwd of andere ouders ook thuis lezen met hun kind in groep 3 (vast wel). Hoe vaak per week? Hoe lang? Hoe kies je de goede boekjes? Belonen jullie je kinderen? Zie je veel vooruitgang?

mamavogel
07-01-2009 om 08:25
Hier
Mijn dochter zat vorig jaar in groep 3. En vanaf het begin hebben we regelmatig samen gelezen. Mijn dochter vind het erg leuk om samen te lezen.
In het begin haalde ik ze op avi. Maar toen ze wat verder kwam haalde we gewoon wat ze zelf leuk vind.
Als ze een keer per ongeluk een te moeilijk boekje hebben uitgezocht lees ik het gewoon voor.
Ze zit nu in groep 4 en we lezen nog steeds samen.
Wel wat minder dan in groep 3.

maggietel
07-01-2009 om 08:26
Niet te schools
Als je kind op een normaal niveau leest zou ik zeker vermijden dat het gaat lijken op extra oefenen. Lezen is hier iets wat ze graag en spontaan doen. Tenzij er met iets een echte achterstand is laat ik school-school en thuis lekker doen waar ze zin in hebben, kleien, kleuren, knutselen en voor onze dochter vaak genoeg lezen (groep 4 ondertussen).

duifje
07-01-2009 om 08:29
Samen lezen
Mijn dochter zit im groep 3, proberen iedere dag even samen te lezen voordat ze naar bed gaat. Ik haal bij de bieb boekjes die ze kan lezen. Ik beloon haar hier niet voor, ik vind de beloning van het lezen al groot genoeg! Ik wil haar graag meegeven dat lezen fijn is. Ik probeer ook altijd mooie voorleesboeken te vinden.
groeten Duifje

EsmeePF
07-01-2009 om 09:17
Als hij wil
Mijn zoon van 6 vind lezen heerlijk, kan het ook erg goed dus extra oefenen is niet nodig. Maar als hij graag samen wil lezen doe ik dat graag! Al moet ik zeggen dat sinds hij in groep 3 zit hij het liefst alleen leest of voorleest aan mij of zijn zusje van 4. Voorgelezen worden vind hij niet leuk meer, tegen de tijd dat ik bij regel 5 ben (met tussendoor uitleg aan zus en plaatjes aanwijzen van broertje) heeft hij het boek uit.

rodebeuk
07-01-2009 om 10:04
Niet
Altijd gewacht wat er uit zoon komt. Is net zeven geworden in groep 3, leest pas echt vanaf sep/okt. Wij lezen iedere avond voor en ik verwacht dat we dat nog lang zullen blijven doen.
Wel is hij zelf gaan lezen, dat doet hij erna in hetzelfde boek omdat hij wil weten hoe het verder gaat of los van ons. Nooit geinteresseerd geweest in avi-boeken, ik heb ze wel gehaald maar hij vond lezen pas leuk toen hij 'gewone' boeken kon lezen. Ook als het heeeeeel erg langzaam gaat vindt hij dat toch leuker dan passende aviboeken.
Gisteren heeft hij nog 10 pagina's brief voor de koning gelezen omdat Tiuri bijna bij Koning Unauwen was.

Maylise
07-01-2009 om 13:04
Lezen
Ik lees nu niet meer zo vaak met mijn jongste zoon. Hij is 9 dus kan wel goed zelf lezen. Ik lees hem nog wel elke avond voor maar dat is natuurlijk anders. Toen hij net begon met lezen las ik wel regelmatig thuis met hem. Niet elke dag maar een paar keer week. Ik vond het leuk om zijn vorderingen bij te houden en moeilijke woorden met hem door te nemen. Ik liet hem gewoon de boekjes uitkiezen die hij leuk vondt. Mocht ook een boek over ridders of zo zijn.
Wat ik ook wel deed met de kinderen was van die boekjes lezen die als een toneelstuk zijn geschreven en dan elk een rol te lezen. Met stripboeken kan dat ook goed. Bijvoorbeeld kuifje of asterix en dan lees ik de tekst van obelix en kind van asterix bijvoorbeeld. Dat vonden de kinderen erg leuk.
Omdat we de kinderen meertalig opvoeden lees ik nu wel regelmatig in het Frans met zoon omdat zijn gelezen frans wat achterblijft. Vaak lezen we dan om de beurt een stukje.
Oefenen met kinderen is denk ik vaak wel heel goed. Ik heb de afgelopen vakantie heel veel gelezen met nichtje van 7 die wat achterblijft op dat gebied en met haar ouders niet kan oefenen omdat hun Nederlands niet goed genoeg is. In die vijf weken afgelopen weken heeft ze al een enorme sprong naar voren gemaakt.
Maylise

Guinevere
07-01-2009 om 13:24
Verplicht
Ja, ik lees elke avond met zoon. Verplicht, als hij niet meewerkt lees ik hem niet voor. Als hij veel zelf leest lees ik extra lang voor. Meestal leest hij 10 minuten, dat is echt lastig voor hem, vooral het stilzitten (ADHD).
Hij heeft enige problemen met automatiseren, dus hij heeft m.i. zeker extra oefening nodig. Pas als lezen hem gemakkelijker afgaat, zal hij er denk ik lol in krijgen. Ik merk dat het per week beter gaat!
En ik wil dat hij nú goed leert lezen, dan heeft hij er alle andere jaren op school alleen maar profijt van.
Wij lezen diverse boekjes uit de bieb, AVI-1, en de Leesleeuwserie die van oudere neef is geweest.
Voorlezen: daarvoor neem ik natuurlijk moeilijker boeken.

San
07-01-2009 om 14:52
Ja, hier ook
Ja, wij lezen vrijwel dagelijks met onze groep 3-zoon. Gewoon boekjes van de bieb die hij zelf leuk vindt. Hij is een goede lezer, dus heeft ook wel wat te kiezen. Meestal voor het slapen gaan, maar ook wel op andere momenten. Meestal doen we om de beurt een stukje hardop. Hij vindt het erg leuk, vraagt er ook naar. (In de vakantie wilde hij ook iedere dag rekenen - taal - lezen. Later kwam daar ook geschiedenis bij toen hij bij de bieb een boek over ridders had gevonden). Dat we goed tegemoet komen aan zijn leer-honger, is voor hem 'beloning' genoeg.

Fonneke
07-01-2009 om 15:12
Hier ook
Ik lees bijna elke avond met onze zoon, voor hij naar bed gaat. Zoon leest iets onder het gemiddelde, dus een beetje extra oefening is wel goed.
Ik haal AVI-boekjes van de bibliotheek. Ik probeer wel boekjes met een leuk verhaaltje mee te nemen.
Belonen doe ik niet. Ik merk wel dat hij vooruit gaat. Of hij nu extra vooruit gaat door het oefenen thuis kan ik natuurlijk niet zeggen. Maar ik denk toch wel dat het helpt.

gula
07-01-2009 om 16:35
Volgens juf elke dag 10 minuutjes lezen
dat zou goed zijn.
Mijn zoontje heeft zelf n boek uitgekozen in de bieb, volgens mij voor veeeeeeeeeeel ouder maar goed, deze wilde hij en hij zal hem niet uit lezen maar hij leest er wel in.
Soms leest ie niet in een boek maar leest ie ondertiteling mee van tv, ook lezen toch?
Of hij spiekt mee in mijn boek, dan hoor ik hem hardop uit mijn boek voorlezen
Als hij n echt moeilijk woord goed zegt, dan zeg ik er wel wat van hoor, zo van goed joh, of toppie maar niet belonen kwa kadootjes of zo
gula

m@
09-01-2009 om 21:34
2 keer per dag
Mijn groep 3 zoon leest 2 maal per dag ongeveer 15 minuten (per keer). Dat doen vanaf medio december. Toen had hij bijna al zijn aanvankelijk lezen boekjes uit. We zijn ook in de kerstvakantie doorgegaan. Hij had deze week zijn Avi ingangstoets en hij startte dus al in Avi 3 (had avi 1 en 2 al gehaal). Dit komt door het thuislezen. Ik ben zelf erg aanhanger (en ervaringsdeskundige) van het thema "oefening baart kunst". Hij mag ook vanaf Avi 3 al met begrijpend lezen en nog een leesvak beginnen. Hoe sneller, hoe beter. Goed kunnen lezen is een belangrijke sleutel tot kennisverwerving. We lezen door tot hij Avi uit is. Mijn oudste was halverwege groep 4 Avi uit overigens.
Of hij het wil? Hij klaagt wel. Maar ik kwam er onlangs achter dat dat voor de vorm is. Onlangs kwam ik ´s middags niet aan lezen toe. Dus ik zeg hem dat we het alleen ´s avonds doen. Maarja...ik was ook weer laat met alles. Dus ik plof voor de tv op de bank. Zegt hij na 20 minuten "je bent vergeten met mij te lezen"! Ik wist niet wat ik hoorde. Dus ik zeg "Wil je nog lezen". Ja...alleen als jij gaat zitten. Dus ik ga zitten. Zegt hij nog...maar als je blijft liggen wil ook wel lezen.
Om maar even aan te geven: hij vindt het dus toch leuk en/of belangrijk. Het is voor hem ook extra aandacht. We hebben 4 kids thuis.
M@

Annet
10-01-2009 om 11:53
Goede lezer, maar hij leest weinig
Mijn zoon van 6 is in groep 2 uit zichzelf de letters gaan leren. Daarna wilde hij leren lezen en dat hebben we thuis geoefend. Rond de zomervakantie had hij ongeveer avi-1.
Vanaf dat groep 3 gestart is, is hij gestopt met thuis lezen, met uitzondering van krantenkoppen, opschriften verpakkingen, aanplakbiljetten en zo. Oja, en hij leest de Okki. In boekjes heeft hij geen zin thuis.
Ondertussen leest hij op school avi 4 (laatste avi-toets was in november) dus waarschijnlijk zit hij ondertussen hoger.
Bewust oefenen heb ik met beide kinderen alleen gedaan tot ze avi 1 niveau hadden. Dan is het lastigste deel achter de rug voor goede lezers. De rest gaat redelijk vanzelf (bij goede lezers).