Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wiz-zy

Wiz-zy

26-04-2012 om 09:53

Groep 5 al zoveel huiswerk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Link

Ik heb even gegoogeld en heb dit gevonden. Ik heb me er wegens tijdgebrek niet helemaal in kunnen verdiepen maar hier is de link http://www.thuisinonderwijs.nl/huiswerk-is-slecht-voor-de-schoolresultaten/

Guinevere

Guinevere

01-05-2012 om 22:25

Structureel huiswerk

Ik vind het wel een interessante kwestie zoals ie nu gesteld wordt. Ik kan me ook goed voorstellen dat teveel huiswerk ten koste kan gaan van overige ontwikkelingen van kinderen. Daarom ben ik het er mee eens dat er zeker niet te veel huiswerk meegegeven moet worden aan basisschoolkinderen. Maar ik vind het ook geen slechte zaak om ze vast in het klein te leren proeven van de discipline die later moet worden opgebracht op de middelbare school.
Voor hier thuis, voor nu: ik ga ervan uit dat alles wat er nu qua leerstof/begrip goed inzit zich later dubbel en dwars terugbetaalt. Jonge kinderen zijn ontzettend leerbaar. Op álle vlakken. Daarom moet je dus ruimte geven aan die diverse ontwikkelingsgebieden, en niet één van die gebieden sterk de overhand laten krijgen op de andere (moet ik aan die tijgermoeder denken). Huiswerk is geen drama, maar moet heel beperkt blijven qua tijd. Wij kregen hier veel extra werk mee (jaja, zorgenkind) maar dat leidde niet tot betere resultaten, daarom hebben we het nu anders afgestemd met de leerkracht, kost minder tijd en geeft meer resultaat. Dus ik onderschrijf het idee dat huiswerk niet altijd een hoger doel hoeft te dienen. Maar oefening baart wel degelijk kunst. Moet je die oefening wel op de juiste manier inzetten natuurlijk.

Wizzy

izzy ik weet niet hoe oud je kind is maar ik vermoed basisschoolleeftijd ('ik heb het lekker af neneneneneh'
Bespreek met de leerkracht wat haar bedoeling is met het huiswerk; voorbereiden middelbare school, inoefenen, etc. Als dit het is dan kan jouw dochter waarschijnlijk met minder toe. Ze is langzaam en daar is niets mis mee. Het gaat erom of ze het begrijpt en een eventuele toets goed zou kunnen maken. Sommige kinderen moeten blijven oefenen en andere kinderen hebben na 2 rijtjes sommen/woordjes het systeem door. Bekijk tot welke groep jouw kind hoort. Als het afmaken is wat op school niet is afgekomen dan moet je ook gaan praten. Zo zal ze niet sneller leren werken n.l. alleen maar een pesthekel aan school krijgen. Daar is niemand mee gebaat lijkt me. Schrijf eens op hoe lang ze met huiswerk bezig is en ga ermee naar de leerkracht en vraag of het de bedoeling is dat ze er zo lang mee bezig is. Succes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.