Anniemno
25-09-2012 om 09:18
Groep 7 en huiswerk bij chaotisch kind, helpen of niet?
Moet je een kind dat vergeet voor wanneer iets geleerd moet worden en zijn huiswerk niet maakt omdat hij het steeds uitsteld helpen? Ik bedoel helpen in de zin van samen gaan zitten met een kopje thee en zeggen dat het NU! moet gebeuren??? Ik weet het niet, hoe moet dat nou als hij straks echt veel huiswerk krijgt, als hij er nu al zo moeilijk over doet....
Wat betreft spullen is zoon ook een chaoot. Ik moet nog steeds zeggen dat hij gym heeft en zijn gymtas moet pakken. Als we dan de deur uitlopen moet ik ook altijd hem weer terug sturen met de mededeling: Waar is je gymtas?
Heeft er iemand anders ook zo een kind? Hoe aan te pakken. Het is een slimme jongen (groep 7) maar chaotisch en dromerig. Wat te doen? Ondersteunen omdat dat nou eenmaal een zwak punt is van zoon. Of moet/kan hij dit leren????

lisbeth
25-09-2012 om 09:31
Hier
hier een chaotisch persoontje in groep 6.
Schrik niet, ze krijgt 5 huiswerktaken in de week. daarnaast nog leerwerk.
De eerste weken in groep 6 heb ik strijd gevoerd, toen ben ik een planning gaan maken.
Iedere dag van half zeven tot half acht wordt er huiswerk gemaakt of iets anders geoefend. Op dagen dat er sport is ofzo een ander tijdstip, de vrijdag is vrij. Dit staat op een bord in de keuken.
En dit werkt wonderbaarlijk goed, ze gedijt echt goed bij schema’s dat geeft haar heel veel houvast. Nu ben ik geen draak, dus bij onverwachte speelafspraakjes of feestjes etc dan skippen we een dag of korten we het in. Maar ik moet echt zeggen dat ze zonder protest begint en vaak zelfs vrijwillig vooruit werkt of extra oefent.

mama 5
25-09-2012 om 09:35
Helpen
Wij moeten onze kinderen op het VO zelfs nog helpen met plannen. Bij onze dochter van 16 volstaat nu al met af en toe zeggen: 'Vergeet je je huiswerk niet?' Maar zoon van 13 moet ik echt nog aan het werk helpen hoor. Dat is best moeilijk. Kinderen leven veel meer in het moment dat wij. En hierdoor lijkt dat tv-programma, of wat dan ook, belangrijker, dan huiswerk.

Maylise
25-09-2012 om 12:26
Wel
Hier ook huiswerk en niet altijd de interesse om het te maken. Ik heb dus ook gekozen voor een vast tijdstip elke dag. Kopje thee erbij. Man of ik ben in de buurt dus ik kan vragen beantwoorden, uitleggen en ze aansporen. Ik heb ook een schema in de keuken hangen met wanneer er huiswerk wordt gemaakt. Die structuur helpt goed en hierdoor is er minder strijd. Bovendien houd ik zo een vinger aan de pols. Ik vind het ook niet erg om te helpen. Ik krijg hierdoor ook beter inzicht in hoe het gaat op school en mocht ik merken dat er problemen zijn merk ik dat ook eerder.

Anne Carin
25-09-2012 om 12:49
Hoi
Je moet ondersteunen en begeleiden niet zien als een zwaktebod ("want hij zou het zelf moeten kunnen") maar juist als een manier om het hem te leren.
Zoon hier (inmiddels 4 VWO) heeft er ook moeite mee dus ik maak nog altijd samen met hem 1x per week een planning voor z'n schoolwerk. Inmiddels lukt het hem zelf ook al aardig maar hij vindt het zelf prettig als ik toch nog even mee kijk en mee denk. Door het altijd op een vaste tijd en dezelfde manier te doen slijt het ook makkelijker in. Succes!

Mama 5
25-09-2012 om 14:41
Tijd
Nee, ik heb er ook de tijd niet voor. Maar ik doe het toch.
Vroeger was het inderdaad zo, dat ouders zich niet met huiswerk en school hoefden bezig te houden. Nu is het anders. Op scholen gaan ze ervan uit, dat de ouders de kinderen helpen bij het huiswerk. Als je dat niet doet, is dat ten nadele van je kind. Leuk is anders, maar ja.

lisbeth
25-09-2012 om 15:01
Idd tijd maken
ik ben in de buurt maar ik hoef haar niet met alles te helpen, het is meer opletten dat ze niet onderste boven op de stoel hangt of ondertussen stiekem de krant gaat lezen ofzo. Zij moet het maken, niet ik, ik ben er vooral voor de morele ondersteuning.

Maylise
25-09-2012 om 16:10
Frela
Ik werk voltijds en het lukt best om daar tijd voor vrij te maken. Drie avonden per week ben ik in principe op tijd thuis om te helpen, twee avonden per week ben ik dat niet maar dan is man thuis. In noodgevallen schakelen we een van de oudste kinderen in maar die hebben zelf ook dingen te doen dus dat is alleen voor noodgevallen.
Het enige nadeel is dat wel 's avonds na het eten moet want daarvoor lukt niet. Ik zou het liefst direct na school huiswerk laten maken maar dat gaat dus niet. Nu doen we het na het avondeten.
Verder hebben we ook nog de weekenden. In het weekend maken de jongste kinderen 1x huiswerk en dan op zaterdagochtend (ze hebben dan geen clubjes) dus dan zijn ze de rest van het weekend vrij. Hoe lang dat is hangt af van hoeveel we doordeweeks gedaan hebben. We proberen alles doordeweeks af te krijgen maar soms is het een drukke week, is er veel huiswerk of waren we een paar avonden weg. Zaterdag maken ze dus alles af waar doordeweeks geen tijd voor was. Dit werkt prima. Is alles al af en hoeft er niet vooruit gewerkt er niet vooruit gewerkt te worden doen ze zaterdag dus niks.
Doordeweeks is het meestal een half uur tot een uur afhankelijk van hoeveel werk ze hebben. Ik probeer ze woensdag langer te laten werken want dan ben ik zelf ook vrij en dan hebben ze sowieso meer tijd. Dan kan het de andere dagen weer korter. Meestal is een half uur genoeg als we efficient werken.
Verder maken ze hun werk in principe zelf dus ik zit er wel bij in de buurt maar ik hoef niet altijd uit te leggen. Ik kan dus onderwijl ook wel wat klusjes doen of de krant lezen.
Ze geven me trouwens elke vrijdag hun agenda en dan maak ik de planning voor volgende week. Bij speciale opdrachten zoals werkstukken dan plan ik dat in zodra ik weet wanneer het is.

Ava
25-09-2012 om 16:22
Boek slim maar..
Het boek 'Slim maar ...' komt regelmatig ter sprak op dit forum. Ik vind het een zeer leerzaam boek wat ik je ter harte aan kan raden. Misschien dat degene (waarvan de nick even kwijt ben maar ik ben haar zeer dankbaar voor die tip) nog reageert? Het gaat over aanleren van executieve functies. Er is ook een vervolg op, meen ik.Zo te lezen is dit boek op jou en jouw kind geschreven.
-Ava

dorle
25-09-2012 om 16:26
Frela
Je schrijft: "Man is wel 2 middagen thuis, maar heeft eigenlijk nooit tijd voor het huiswerk. Hij vindt dat de kinderen dat zelf moeten doen."
Heeft hij geen tijd of heeft ie geen zin?
Misschien zou het helpen bij het huiswerk als je beiden werkt, eerlijker verdeeld moeten worden.
Hier wordt dochter in groep 7 ook geholpen bij grotere projecten, mocht dat nodig zijn. Overhoren doen we ook.

Temet
25-09-2012 om 16:59
Frela
Geen ervaring hier, maar ik vind wel dat je een punt hebt. Bijvoorbeeld over dat powerpoint. Misschien kan jij/kan iemand dat eens aankaarten op school: als de school te makkelijk ervan uitgaat dat "iedereen tegenwoordig toch dit of dat heeft", dat je dan de kinderen ernstig tekort doen die toevallig niet in die monocultuur passen.
Indirecte discriminatie naar sociaal-economische achtergrond, dat is het. Dat wil natuurlijk niemand, maar zo pakt het wel uit.
En het is natuurlijk helemaal nergens voor nodig, want je kan prima een spreekbeurt houden zonder powerpoint.
Groeten,
Temet

jutter
25-09-2012 om 17:10
Prezi-tip
Hier op school mogen de kinderen (dus niet moeten) prezi gebruiken. Dit is een online gratis software pakket. Ik snap zelf niet hoe het precies werkt, maar kinderen leren dit elkaar aan. Alleen een inlognaam en password aanmaken en verder gratis gebruiken om presentaties in elkaar te zetten met plaatjes, foto's en filmpjes.

Mamadd
26-09-2012 om 00:09
Toch doen, ook al valt het niet altijd mee
Wij hebben een kind met concentratieproblemen en extreme dyslexie dat absoluut begeleiding bij zijn huiswerk nodig heeft. We werken allebei fulltime, maar mijn man werkt veel thuis. Hij doet drie middagen en ik twee; op die dagen ga ik wat vroeger naar huis en werk 's avonds weer verder.
Zonder hulp zou onze zoon er echt niet uitkomen, dus we zorgen ervoor dat er iemand is om rust en ruimte te creeren en om te helpen als het nodig is.
Wij lassen ook in het weekend huiswerksessies in, op zaterdag nadat we gesport hebben en op zondag na het ontbijt. Het is niet ideaal, maar het is niet anders, het is te belangrijk om te laten gaan.
Dit jaar is het tweede jaar op de middelbare school, en gelukkig merken we dat het langzamerhand wel iets beter gaat. Vorig jaar moesten we er echt naastzitten, dit jaar gaan de meeste vakken wel goed als het maar rustig is om hem heen. Hopelijk zet deze ontwikkeling zich door, maar als het nodig is blijven we langer hulp bieden.
Overigens leren ze hier op de lagere school al goed met Powerpoint en Excel omgaan, toch wel fijn, dat kost geen extra tijd.
Ik moest wel een beetje lachen over de opmerking van je man dat hij het zelf moet kunnen. Mijn man heeft ook de neiging dat te zeggen. Maar het punt is natuurlijk dat ze het niet kunnen, en dat je dat niet kunt negeren. Sommige kinderen doen het nou eenmaal niet zoals het hoort. Ik zou je man dus ook aan de huiswerkbegeleiding zetten, het is niet alleen jouw verantwoordelijkheid.
En ja, ik ben ook vaak moe en moet dan enorm mijn best doen om positief te ondersteunen. Het valt echt niet mee, maar het is zo belangrijk!

mama 5
26-09-2012 om 08:11
Frela
Ik begrijp wel dat het zwaar is. Ik zou er toch een serieus gesprek met mijn man aan wagen geloof ik. Het is natuurlijk een beetje raar, als hij twee middagen met de kinderen laat schieten, wat huiswerk betreft, en dat jij dan in jouw vrije tijd (die je niet hebt) moet doen, wat hij laat liggen.
Vindt hij het belangrijk dat de kinderen slagen op school? Of kan hem dat niet schelen. Hij realiseert zich misschien niet, dat (bijna) alle kinderen geholpen worden met hun huiswerk. Vooral de kinderen waarbij het niet vanzelf gaat. Om dat af te doen met 'onzin', daar doet hij zijn eigen kinderen mee te kort. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat wil.
En verder moet je ook bedenken, dat huiswerkgewoontes die je nu aanleert, in de toekomst van grote waarde kunnen zijn, als je kind op het VO zit. Het is dus echt een investering in de toekomst.

Pirata
26-09-2012 om 09:40
Wij hebben thuis een deal gesloten
Hier een zoon met ADHD/PDD-Nos. Dus ja, die heeft moeite met plannen en hij heeft sturing nodig bij zijn huiswerk.
Mijn man krijgt het niet voor elkaar om hem op een goede manier aan het werk te zetten. Dus doe ik dat, maar dan neemt mijn man dus alle zwemlessen van de jongste voor zijn rekening. Terwijl zij naar de zwemlessen zijn werken oudste en ik aan de schoolopdrachten.
Vermoedelijk blijven we dat doen totdat hij van school af is. Wat mot, dat mot. Hopelijk verandert de wijze van begeleiding nog wel in de loop van de jaren, zodat het me wat minder inspanning gaat kosten.

Petuut
26-09-2012 om 11:49
Herken het ook frela
Mij lukt het ook niet hoor, Frela. Hier 2 jongens, groep 7 inmiddels, met dyslexie en concentratieproblemen (of het nou echt ADD is of niet, maakt niet zoveel uit).
Waar ze 'tekort komen': tafels, spelling, technisch lezen. Dat zouden ze structureel(= dagelijks) moeten oefenen.
Kwartiertje voor elk, is niet zoveel, toch? Nee, klopt, maar samen is het alweer 3 kwartier. Een groot gedeelte moet ik wel naast gaan zitten (feedback, uitleg, aan het werk houden). Ik lees vaak hier dat je het dan even bij het ontbijt, of onderweg naar school oefent. Het zal echt wel aan mij liggen,dat ik die momenten niet zie/benut, maar mij/ons lukt dat niet. Hektisch, bezig met andere dingen, jongste die ook gewoon met mama wil praten...
Maar er komen nu ook gewone huiswerktaken van school bij, topo, toetsen die je thuis moet leren. Ook allemaal met een kwartiertje te doen, maar al met al heb je zo flink wat kwartiertjes volgeboekt.
Omdat de meeste dingen het handigste zijn om individueel te doen (tafels dreunen vind ik makkelijker gaan per kind bijvoorbeeld), tellen de kwartiertjes voor mij dubbel zeg maar.
Daarnaast gun ik ze ook gewoon hun vrije tijd: lekker spelen met vrienden, sporten, muziek maken. Het schoolse werk is al niet je-van-het, en dan moet je thuis ook nog zo'n hoop. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dan maar geen speelafspraken te maken na school, niet op sport of muziek te gaan, maar dat voelt voor mij wel een beetje als straffen.
Ik heb nu een aantal CD's gekocht met schools materiaal (leerlijn en toetstrainers) in de hoop dat ze daarmee zelfstandig aan de slag kunnen. Ook tegelijk, want we hebben de beschikking over meerdere PC's. De planning is dan na het eten, zodat ik voor uitleg en vragen wel beschikbaar ben.
Dat gaat dan wel ten koste van hun TV-tijd, maar goed, lengte of breedte, nietwaar?

rodebeuk
26-09-2012 om 11:54
Frela
Het kan een wankel evenwicht zijn.
Als ik jou was zou ik het plaatje overnieuw gaan vullen.
Ik spreek uit ervaring. Misschien hoort dat ook gewoon bij modern ouderschap, dat je regelmatig weer moet her-evalueren? En dan hoort tijd voor jouzelf zeker ook in het rijtje thuis.
Ik denk dat het tijd is voor een schema-overhaul.

Philou
26-09-2012 om 17:49
Een kwartiertje
Geen ervaring met extra werk, thuis, nog dan. Maar als ik lees over een kwartiertje lijkt het mij dat het niet het kwartiertje is maar het kwartiertje waarin het net kan, past, zal lukken. Als het alleen een kwartiertje was, dan was het oproepbaar, op elk moment dat de ouders een kwartiertje hebben. Maar dat is niet zo natuurlijk. Zeker bij kinderen met een achterstand(je); ze willen niet, ze zijn moe etc.. Als je er een hebt, is het wat makkelijker, maar meer.. poeh.

Pirata
27-09-2012 om 10:24
Peptalk
Ook al kiezen wij een vast moment, dan gaat het helaas nog steeds niet zonder morren. Ik probeer het nu met peptalk: "Als je nú even 10 minuten besteedt aan je dicteewoorden, dan haal je je dictee en hoef je niet te oefenen voor de herkansing. Dus dan heb je meer tijd voor jezelf én je hebt een beter rapportcijfer omdat je het in 1 keer haalt".
Het helpt, een béétje.