Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 7 in gedachten al bezig met middelbare school?

Mijn dochter van 11 zit in groep 7 en is steeds al bezig met de middelbare school. Ze leert hard en doet haar best op school. Ze vraagt ook heel vaak of ik weet naar welke school ze zou kunnen. Als we langs middelbare scholen fietsen gaat het gesprek steevast naar het onderwerp: middelbare school. Nu is ze een kind van c-tjes en b-tjes en als ze leren moet (topo, kerkgeschiedenis, geschiedenis, natuurkunde enz) haalt altijd tussen de 8 en de 10, meestal een 10. Ikzelf schat haar op vmbo in, ook vanwege haar karakter, graag buiten zijn, creatief ingesteld, slecht concentratievermogen. Mijn vraag is nu, is dat wel enigszins in te schatten op de resultaten die nu behaald zijn, of kan ik daar nog helemaal niets van zeggen? En zijn groep 7 leerlingen vaker al zo geobsedeerd door het fenomeen, middelbare school??

Natuurlijk wachten we geduldig de cito volgend jaar af, ze moet tenslotte nog 1,5 jaar, ik vroeg me dit alleen (enigszins door haar aangstoken) even af.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

30-01-2009 om 21:13

Open dagen...

Waarom niet? Hier gaan we ook dit jaar met onze groep zeven leerling open dagen af...

Ik zou deze interesse voeden... dan kunnen jullie samen een goede keuze maken.

Melleke75

Melleke75

30-01-2009 om 22:31 Topicstarter

Al afgelopen

Morgen is hier de laatste open dag, de andere scholen hebben hun open dagen al gehad. We kunnen er ook niet naar toe, hebben andere dingen te doen, anders was ik wel even binnengewipt met dr. Veel scholen zijn hier ook niet, we moeten straks kiezen uit 4 scholen waarvan 1 alleen maar mavo heeft en de 2e een praktijkschool is. De andere 2 zijn een Christelijke en een openbare waar de Christelijke op onze school het best bekend staat. We zullen volgend jaar dus vrij snel klaar zijn met kiezen denk ik. We gaan wel bij allevier kijken, je weet maar nooit.

Annet

Annet

30-01-2009 om 22:44

Doet school mee aan de entreetoets van cito

Hier wordt de entreetoets in groep 7 afgenomen. Op basis daarvan heb je als ouder een goed beeld van de prestaties per onderdeel. En de eindscore is om te rekenen naar een verwachting voor de eindcito.
Je kunt overigens best naar een andere plaats voor een open dag. Tenslotte gaat het nu meer om: hoe ziet een vo-school eruit. En niet om: welke school wordt het.
Onze dochter vond de open dagen in groep 7 een enorme stimulans voor groep 8.

Sandra

Sandra

31-01-2009 om 10:47

Hier niet

Mijn zoon was in groep 7 nog helemaal niet met het VO bezig. We zijn wel met hem naar zo'n markt geweest met kraampjes van alle scholen, maar het interesseerde hem nog maar weinig.
Voor wat betreft schooltype: ik zou het gewoon eens met de leerkracht bespreken. Ik weet dat sommige scholen tot de eindcito zelfs geen enkele indicatie willen geven, maar dit is natuurlijk onzin. Ook een groep 7 leerkracht weet wel globaal of het een vwo-kind is meer iemand voor het vmbo.

Bastet

Bastet

31-01-2009 om 11:04

Sterker nog.....

'Ook een groep 7 leerkracht weet wel globaal of het een vwo-kind is meer iemand voor het vmbo'.
Natuurlijk,sterker nog,alhier krijgen kinderen eind groep 7 al een voorlopig advies.Op basis van acht jaar leerlingvolgsysteem,en entreetoetsen in groep 5,6 en 7.De NIO in de herfst van groep 8 bevestigd in 99% dat advies.Groetjes,Bastet

Sandra

Sandra

31-01-2009 om 11:49

Klopt

Ook hier inderdaad entreetoets in groep 7, met uitslag aan einde van het jaar. De 'vertaling' ervan naar een schooladvies, kregen wij begin groep 8 (maar dankzij interner hadden we dat zelf ook al uitgerekend).
Mellekes dochter zit echter pas halverwege het schooljaar. Maar neemt niet weg dat de leerkracht hier toch echt een
idee over moet hebben. Als ik nu naar de schooladviezen van klasgenoten van mijn groep 8 kind kijk, dan zitten daar eigenlijk geen verrassingen bij. De toppers van nu, waren een paar jaar geleden ook al de toppers. Idem voor de zwakkeren.

Ook zo één

En ik ben er zelf ook best al mee bezig.
Wij gaan kijken. We hebben hier eigenlijk niet zoveel keus, dus dit jaar gaan we bij de meest voor de hand-liggende school kijken. Het niveau vind ik ook heel lastig in te schatten, maar deze school heeft mavo t/m gymnasium op 1 lokatie zitten. Mijn dochter heeft ook allemaal hoge cijfers, maar heel laag werktempo, dus waar ze heen moet???

Melleke75

Melleke75

31-01-2009 om 15:46 Topicstarter

Geen idee

ik weet niet goed wat voor soort school is. Jij?

Melleke75

Melleke75

31-01-2009 om 15:49 Topicstarter

Geen entreetoets

op deze school. Volgend jaar januari wordt er een of andere toets afgenomen, iets met een G??? Ze doen niet mee met de landelijke cito.

Melleke75

Melleke75

31-01-2009 om 15:53 Topicstarter

Ja dat is hier ook.

2 scholen die van vmbo tot aan vwo gymnasium in huis hebben, dat is wel makkelijk denk ik. Ook mijn dochter heeft een laag werktempo en wat moeite met dr concentratie, ik denk dat we in haar geval niet te hoop moeten inzetten. Ik vermoed dus dat het vmbo gaat worden, maar de juf van groep 6 zei ooit dat havo er ook wel eens in kon zitten. Dat denk ik zelf niet, maar is eigenlijk niet echt ergens op gebaseerd. Ik heb echt geen idee wat een kind moet kunnen om havo of vmbo te halen zeg maar.

Annet

Annet

31-01-2009 om 18:26

Pelle

Het is geen probleem om in groep 7 naar de open dag van het vmbo te gaan als je uiteindelijk op Havo terecht komt. Of andersom. Hier zijn dat vaak andere scholen of in ieder geval andere locaties van scholen.
In groep 8 is het wel handig om een idee te hebben van het niveau, zodat je wel op de goede locatie naar de open dag gaat.

Melleke

Het zou kunnnen zijn dat het om de toets van GPC gaat (Centraal Nederland). Dat is het schooleindonderzoek, welke ieder moment van het jaar kan worden afgenomen. Dit onderzoek meet naast schoolvorderingen (Cito), intelligentie en sociale vaardigheden en valt onder Protestants Christelijke schoolbegeleidingsdienst.
Onze school werkt daar al enige jaren mee en is positief over het brede beeld dat wordt geschetst. Al moet ik wel zeggen dat ook deze toets er best eens naast kan zitten. Ik wacht deze week met spanning af...
gr. Jen

Melleke75

Melleke75

02-02-2009 om 13:03 Topicstarter

Dat zou kunnen ja

mijn dochter zit op een Gereformeerd Vrijgemaakte basisschool, dus het zou kunnen dat het die toets is! Jullie zitten er dus nu middenin? Spannend en ik hoop voor je mee dat de uitslagen zijn wat jullie er van verwacht hadden!

Hoi melleke

Je kunt wat meer vinden op de site van GPC: http://www.gh-gpc.nl.GPC is een vrijgemaakte schoolbegeleidingsdienst, dus ja, op een vrijgemaakte school kun je een dergelijke toets wel verwachten.
Zoonlief vond het schooleinderzoek gemakkelijk. Soms wel gevaarlijk dus, want dan missen ze misschien wel de zgn. "addertjes onder het gras". Maar hij was heel ontspannen...Over drie weekjes krijgen we uitslag!

Wilma

Wilma

10-02-2009 om 17:33

Is die entreetoets landelijk op dezelfde dag?

Of dezelfde dagen? Iedereen hier op school van de leerkrachten heeft 't namelijk over 'eind van het jaar', maar als ik hier op de schoolkalender kijk, staat de entreetoets van groep zeven bij 7 april. Da's toch verre van ''t eind van het jaar' in mijn ogen.

Groetjes,
Wilma

Inge M

Inge M

10-02-2009 om 19:07

School mag zelf kiezen

Er is geen landelijke week (entreetoets is 6 dagdelen). Het is ook afhankelijk van de meivakantie en andere vrije dagen die per school verschillend zijn.
Volgens mij is de entreetoets meestal rond de maand april.

Pollewop

Pollewop

10-02-2009 om 20:53

Hier een groep 7 kind

en volgens hem zijn ze er nu mee bezig. Ze hebben 2 weken geleden al een onderdeel gehad en deze week weer een onderdeel. Iets wat mij bevreemdt want eerder werd het hier netjes aangekondigd zodat je er rekening mee kon houden.

Pollewop

Pollewop

10-02-2009 om 20:55

Eerder kregen ze hier ook alles in dezelfde week en gedeeltelijk in een andere week. En werd er door de hele school rekening mee gehouden.

Tirza G.

Tirza G.

10-02-2009 om 23:12

April

Is al heel behoorlijk einde van het jaar hoor. Nog een beetje meivakantie, sportdag, kamp en schoolreisje en floep het is eind juni.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.