mijntje'80
14-09-2009 om 21:23
Grote klas?
Hallo
Mijn zoontje (wordt in december 5 jaar) zit in een kleuterklas van 31 kinderen. Na de zomervakantie zijn twee groepen samengevoegd en ik ben er niet blij mee. Het is echt een chaos, en de juf heeft geen tijd voor individuele aandacht. Dit gaat ten koste van de kindjes die moeilijk meekomen en van de kindjes die juist goed meekomen. Mijn zoontje toont veel interesse in taal en rekenen, maar er wordt niets mee gedaan. Maar hij gaat volgend jaar september waarschijnlijk wel naar groep drie. En ik vind het ook 'zonde', dat er zo weinig ingespeeld wordt op zijn belangstelling.
Eigenlijk heb ik een aantal vragen: is 31 kinderen uitzonderlijk veel of eigenlijk wel normaal? Hoe ervaren andere ouders zo'n grote klas?
En: wie kan mij vertellen wat het 'standaard' aanbod is in een kleuterklas? Is het voornamelijk spelen (zoals bij mijn zoontje op school) of is het toch gebruikelijk dat ze regelmatig werkjes/oefeningen doen (ligt dat vast of mag iedere school dat zelf invullen? Of laat een school het afhangen van het type kleuter?)
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Mijntje.
an-ka
15-09-2009 om 08:53
Ach
Vorig schooljaar zaten onze tweelingkleutertjes in een klas van 42 (!) kinderen. De kring was 'dubbel' (voorste en achterste rij).
In het nieuwe jaar zijn ze begonnen met een klasje van 12 (en er komen er nog circa 10-15 bij in de loop van het jaar). Ik merk een duidelijk verschil. Hoera!
Jesse_1
15-09-2009 om 09:14
Hier
Kleuterklas van 30 is niet extreem groot. Het hangt idd meer af van de leerkracht of het dan een chaos is of niet (en de leeftijd van de kinderen). Is het een gemengde groep 1/2?
Hier moeten de groep 1 kinderen 1 (verplicht) werkje per week doen, en groep 2 kinderen 2. Verder heeft op donderdagmiddag groep 1 vrij en krijgen de groep 2 kinderen wat diepergaande lessen (letters leren, moeilijkere teldingen en zo) - maar soms ook lekker buiten spelen als het mooi weer is
. Verder is het aanbod ook aangepast aan de kleuter zelf, in de loop van het jaar hebben ze wel eens een leesgroepje gehad met kleuters uit de verschillende klassen die al redelijk konden lezen. Meteen de 2e week werd bij de kleuters ook al het evt. leesniveau getest! Onze laatste kleuter heeft ook wel een erg leuke superjuf nu hoor.
Jesse
Cindy
15-09-2009 om 09:42
En hier
Vorig jaar was onze dochter de 28e toen ze in de klas begon; het hele jaar is ze daardoor de jongste geweest. En dat heeft ze gevoeld! Nu zit ze in groep 2 en is ze enorm aan het groeien. Vorig jaar had ze twee weektaken; dit jaar had ze de eerste week 2 taken, vorige week 3 (die ze op maandag al af had!) en vanaf deze week heeft ze 4 weektaken.
Ze bekijken per kind wat zij inschatten wat het aankan, qua aantal taken.
100%mama
15-09-2009 om 10:35
Zit met hetzelfde
Vorig jaar hadden we een kleinere kleuterklas. Gemengd groep 1/2. Nu zijn er veel kindjes bij gekomen, meer als dat naar groep 3 is gegaan. Vorig jaar heb ik het gevoel gehad dat er meer met het kind gedaan werd. Dan hoorde ik iedere dag wel over een werkje of een letter die er geleerd was, nu hoor ik helemaal niets meer en heb ik het gevoel dat er voornamelijk veel gespeeld wordt door groep 2 en dat er meer aandacht wordt besteed aan de kindjes in groep 1. Het blijft moeilijk om inzicht te krijgen/houden van wat er gebeurt in een klas. Ik voornemens om deze week met 1 van zijn juffen (het zijn er 2) te gaan praten om inzicht te krijgen in dit jaar en wat de werkjes precies inhouden. Ben benieuwd.
Janeway
16-09-2009 om 13:01
Was hier ook
Vorig jaar ook een groep 1/2 met meer dan 30 kinderen, ze vonden een oplossing in een LIO stagaire die 3 dagen van de week de jongste groep 1 kleuters apart in een eigen lokaal had.. (dat was erg prettig) Nu is groep 1/2 20 kinderen er komen er nog wel meer bij dit schooljaar. 20 is kinderen genoeg om werkjes mee te maken. Volgens dochter doet ze de hele dag niks anders dan in de blokkenhoek spelen (groep 2) Helaas voor dochterlief weet ik wel beter.. Maar haar standaard antwoord als ik vraag hoe het was op school, "goed in de blokkenhoek.. "