Engeltje
22-05-2011 om 16:44
Grrrr, werkstuk groep 7
Ik moet even stoom afblazen en ik hoop op tips. Waar beter dan hier op het Forum? Het geval: zoon zit in groep 7. Heeft dit jaar al een paar werkstukken moeten maken en dat lukt hem maar niet zelfstandig. Voor een deel begrijpelijk, want hij heeft ADD en die zijn niet sterk in het plannen en organiseren. Maar we hebben hem nu al drie keer aan het handje genomen. Het stappenplan dat hij op school heeft geleerd stapje voor stapje met hem doorgenomen. Geholpen met het kiezen van een onderwerp (ook al zo'n fijne klus, niks is goed...). Boeken en websites zoeken. Woordveld maken. Hoofdstukken bedenken. Alles helemaal uitgekauwd, vervolgens dicteerde hij, dat typten wij uit en vervolgens schreef hij het dan over. Uuuuuren zitten erin.
Nu dan het laatste werkstuk van het jaar. Dat moet thuis (de rest werd geacht in de klas te maken, wij mochten hem thuis helpen). Wij hebben besloten het hem nu zelf te laten doen. Hij heeft het zo lang uitgesteld dat hij nog een week heeft, we zijn nu een beetje boos geworden om te zorgen dat hij in ieder geval start. En nu zit hij al een uur voor zich uit te turen. Heeft al 3 hele steekwoorden opgeschreven en zeurt dat hij niet meer kan bedenken. Ik weet het, ik moet hem laten gaan, maar ik vind het zooo frustrerend! Dus vandaar dat ik mijn hart hier even uit kom storten.
Iemand nog een idee hoe ik hem aan kan zetten tot enige activiteit? En liefst voordat ik hem bij het grofvuil zet?
Engeltje

Leen13
22-05-2011 om 17:52
Ach
Blijkbaar is het kwartje nog niet gevallen. Mischien kun je je hand over je hart strijken, chinees gaan halen, en toch maar weer samen het werkstuk maken? Ik denk dat dat voor iedereen fijner is.
Eerlijk gezegd denk ik dat veel kinderen op de basisschool gewoon nog niet zo'n opdracht kunnen overzien en ik heb juist in groep 7 dat maar weer eens aan de orde gesteld dat het toch echt in de meeste gevallen de ouders zijn die dat met kind maken. Helaas voor de kinderen die niet zulke ouders hebben.

albana
22-05-2011 om 19:58
Tussenfase
Tussen de eerste optie die jij met zoon hebt gedaan en 'alles zelf' zit nog een fase........
Het is een beetje laat om daar nu nog mee te starten dus doe wat anne zegt en deze dan voor de keer die hierna komt:
Maak een overzicht in stappen wát er allemaal gedaan moet worden (hij maakt dat, b.v. naar bieb, opzoeken info,steekwoorden opschrijven, globale indeling maken, uitschrijven, typen, voorwoord, nawoord etc.etc.).
Daarna ga je er samen voor zitten, agenda erbij en maak je afspraken om in ieder geval het grootste gedeelte achter de rug te hebben. Op datum en tijd en ook hoeveel tijd eraan besteed gaat worden.
B.v. dinsdagmiddag 15.30 naar bieb en erna info zoeken op p.c. tot ong. 17.00 uur.
Enz.enz.
Elke keer dat zijn afspraak er is even aan herinneren, niet toestaan dat er andere afspraken tussendoor huppelen en als het écht niet anders kan (b.v. feestje van beste vriend ofzo) dan meteen een vervangende afpraak plannen en zeker ook toezicht houden.
Ergens een week of 1 ervoor gaan jullie ervoor zitten om alles door te nemen en de laatste puntjes op de I te zetten en het inelkaar te flansen zeg maar.
Plannen is heel moeilijk als je daar niet écht mee geholpen wordt. Zo in 1 keer van 'alles helpen' naar niets is me nogal een overgang........zeker voor een jongen met ADD.
Dus kom op! Nog 1 keertje en écht ooit komt het goed of word het in ieder geval beter, door ervaring word men wijs.
groeten albana

Quin van der Veer
22-05-2011 om 20:02
Cola
Hmmm, misschien helpt een forse dosis cola? Dat maakt flink alerter. :-/
Ik snap je frustratie, maar misschien is de overgang van "aan de hand nemen" naar "zelf doen" toch te groot. Het kan helpen hem te stimuleren door iets Groots voor te spiegelen als beloning voor nog een week lang dagelijks een half uur werken (afkruisen op een lijst!). Maar dan ook wel Werken.
Ligt het onderwerp hem wel na genoeg aan het hart? Als het iets is dat hem écht boeit, dan kun je profiteren van de hyperfocusstand van AD(H)D-ers.

Picasso
22-05-2011 om 21:45
Bij ons
Voor nu heb je niks aan dit: maar bij ons hebben ze sinds kort in de bibliotheek op woensdagmiddag werkstuk-begeleiding. Ideaal! Je kind werkt daar samen met andere kinderen aan het werkstuk, boeken, computers en een kleurenprinter staan tot de beschikking en er zijn twee dames van de bieb die zich over de kinderen ontfermen en ze helpen. Misschien is er ook zoiets bij jullie in de buurt?

Astrid
23-05-2011 om 09:27
Hier uit handen gegeven. ideaal!
Mijn zoon zit in 2 gymnasium en werkstukken e.d. zijn nog steeds een drama. En het zijn er heel veel! Ik heb nu op school en ook nog eens thuis iemand die stap voor stap (bijna op een kinderachtige manier) zo'n werkstuk met hem maakt. Hij mag dan wel een zeer hoogbegaafd iq hebben, maar zelf iets maken, al is het maar een opstelletje van 20 regels, is niet mogelijk.
Ik heb het opgegeven dat het ooit nog zelf gaat lukken. Zo als het nu gaat gaat het prima. Echt een aanrader! Alles wordt letterlijk voorgekauwd en als een soort invul oefening mag hij het maken. Per dag moet hij per mail inleveren wat afgesproken is.

Ontaarde moeder
23-05-2011 om 16:11
Gewoon zelf doen
Ik ben zeer anti-huiswerk op de basisschool en ik ben van mening dat kinderen op deze leeftijd nog helemaal niet in staat zijn om zelfstandig een werkstuk te maken en dan heb ik nog 2 kinderen waar vzv ik weet niets mee aan de hand is. Huppetee, ik ga achter de pc zitten en kind ernaast en ik tik met mijn 160 aanslagen per minuut dat ding in no-time uit. Zij zoeken nog wat plaatjes erbij en maken een mooie voorkant en klaar is Kees. Ik breng wat spelfouten aan en gebruik af en toe een wat kinderachtiger woord en Klaar is Kees. Nu in de brugklas doet zoon het helemaal zelf en hij haalt hartstikke goeie cijfers. Maar daar zijn ze wel een stuk simpeler begonnen. Het eerste werkstuk was gewoon open vragen beantwoorden en er een af en toe eens een plaatje bij zoeken en zo werd het steeds zelfstandiger. Zo'n groot en uitgebreid werkstuk als op de basisschool heeft hij tot op heden nog niet hoeven maken (oh ja is een havo/vwo brugklas). Het lijkt er op dat de middelbare school iets realistischer is in wat ze wel en niet van kinderen kunnen verwachten.

Moek
23-05-2011 om 16:55
Ontaarde moeder
Ik ben het helemaal met je eens (ook ontaard dus). Ze overzien zo'n taak helemaal niet. En van naast je staan en meehelpen hebben ze onderhand toch een hoop opgestoken, merk ik. Alleen die spelvauten kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Gelukkig is dochter zelf ook goed in spelling.

Vic
23-05-2011 om 21:46
Eens rondgevraagd
"en ik ben van mening dat kinderen op deze leeftijd nog helemaal niet in staat zijn om zelfstandig een werkstuk te maken"
Hmmm dat is natuurlijk een beetje flauwekul. De meeste groep 6, 7 en 8 kinderen kunnen natuurlijk best een werkstuk maken. Naar aanleiding van een vorig draadje heb ik eens even rondgevraagd bij wat klasgenootjes van dochter. De meesten hadden 'wel wat' hulp van hun ouders, vooral in de vorm van aansporing en schrijfstijl, maar over het algemeen worden de werkstukken zelf gemaakt. Mijn eigen dochter is niet helemaal representatief. Die doet alles zelf, en vindt dat ook geweldig om te doen.

albana
24-05-2011 om 08:27
Ook niet mee eens
Nee hoor, hier konden ze dat best, ook al op de basisschool. Oudste heeft het 'geleerd' door hulp op school en thuis, steeds beetje meer zelf doen en meer 'verwachten'. Ergens in groep 7 kon ze het zelfstandig. Jongste was altijd fanatiek en vind werkstukken leuk en gaat er écht voor zitten. Die heeft nog nooit hulp nodig gehad. Scheelt misschien dat die veel en graag leest.....misschien geeft dat je meer inzicht? Jongste moet alleen afgeremd worden dat het niet een heel boekwerk hoeft te worden en dat ze moet schrappen in de info en hoofdstukken.
groeten albana

Fiorucci
24-05-2011 om 09:00
Inderdaad flauwekul
Hier wordt het ze met de paplepel ingegoten vanaf groep 4, en de meesten kunnen het best hoor, met wat hulp. Maar omdat school graag wil dat ze het zelf doen, wordt nu gewerkt met Topondernemers. Dat kan thuis dus niet, en dus maken kinderen het in kleine groepen zelf. Ze kiezen een onderwerp en vervolgens een werkvorm: Werkstuk, muurkrant, tentoonstelling of powerpoint. Ouders hebben er geen omkijken naar, ideaal.

Engeltje
25-05-2011 om 14:03
Reactie
Jullie reacties zijn heel fijn. Daar heb ik (en ook zoon) zeker wat aan. Even ter nuancering: natuurlijk laten we hem niet volledig aan zijn lot over, maar onze ergernis zat hem vooral in zijn volstrekt passieve houding. Hij ging er denk ik vanuit dat wij dan wel weer in actie zouden komen. Niet dus. En dat lijkt nu toch wel te werken, al krijgt hij het werkstuk natuurlijk niet meer op tijd af. Maar goed, juf kent hem ook langer dan vandaag. In ieder geval zit hij nu iedere dag een half uurtje achter de laptop om onderzoek te doen en daar aantekeningen van te maken. Dan helpen we hem straks wel verder. Want anders wordt de stap wel erg groot inderdaad. Maar moeilijk vinden wij het wel, bepalen in hoeverre wij hem aan de hand moeten nemen en wanneer en hoe we dat moeten afbouwen. Dit lijkt nu toch goed uit te pakken.
Ik moet zeggen dat het onderwerp, een instelling of instituut, nu niet direct tot de verbeelding spreekt en dat helpt natuurlijk echt niet mee. Hij heeft, vanwege zijn muzikale ambities, gekozen voor het conservatorium, en warempel, hij vindt het steeds leuker worden. Vooral dat die over werkelijk heel de wereld te vinden zijn boeit hem. Dus wie weet komt hij nog eens aan het conservatorium in Parijs terecht .
Astrid, mag ik jou vragen hoe je die hulp hebt georganiseerd en hoe je eraan gekomen bent? Voor nu nog niet noodzakelijk, maar tegen de tijd dat hij naar het VO gaat lijkt het me ideaal. Vooral ook omdat hij dan niet meer de enige in huis is die begeleiding bij schoolwerk behoeft... En ik ga inderdaad ook eens op jacht naar begeleiding bij de bieb, zoals bij Picasso. Misschien is dat hier ook wel voor handen, ik had er nog nooit van gehoord maar is natuurlijk het uitzoeken waard.
Engeltje

Engeltje
27-05-2011 om 08:51
Hoe het afliep
Wow, wat zijn wij trots op onze grote zoon! Na de eerder genoemde opstartproblemen heeft hij bijna helemaal op eigen kracht precies op tijd zijn werkstuk af gekregen! En dat in een week met ook nog eens de avondwandelvierdaagse! Het uitstel dat we van juf hebben gekregen (maar niet aan zoon hadden verteld) heeft hij dus niet eens nodig gehad!
Pfiew, wat een opluchting, hij kan het dus toch wel degelijk zelf. Hij heeft met wel meer dingen een harde duw nodig om ze op eigen kracht te kunnen/durven, en dit was er dus weer eentje. Langzaamaan begin ik nu toch iets optimistischer te worden over zijn schoolcarriere...
Engeltje

Valkyre
28-05-2011 om 00:13
Wat fijn!
Wat fijn, Engeltje! Dat geeft de burger moed
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.