jasset
13-01-2009 om 13:54
Gruiten
Wij willen als MR en OR op de basisschool het meenemen en eten van koeken en minder gezonde tussendoortjes graag vervangen door fruit. Heeft iemand ervaring met een project als "gruiten"? En natuurlijk zijn alle andere tips en suggesties voor het welslagen van ons plan zeer welkom!
Jesse_1
13-01-2009 om 14:13
Beste tip
Zoek eens in het OOL-archief op "gruiten", er zal inmiddels een heleboel in staan!
PS moet het eten van gezonde tussendoortjes ook vervangen worden?
Succes, Jesse
Jesse_1
13-01-2009 om 14:15
Nog betere tip ![]()
N.a.v. wat opmerkingen hier op OO kwam de appelsnijder bij de IKEA mij bekend voor. Die hebben we gekocht en de appels vliegen er hier thuis door
.
Allerbeste tip dus: schaf als school wat van die appelsnijders aan!
Jesse
Pollewop
13-01-2009 om 14:18
Kijk uit
hoe je het naar de ouders brengt! Hier kregen de kinderen van de een op de andere dag de mededeling van hun juffen en meesters dat er alleen nog maar fruit mocht worden gegeten tijdens het 10-uurtje. Geen toelichtend briefje, niks. Heeft enorm veel commentaar opgeleverd en ook ouders die de kinderen toch koekjes mee gaven omdat zij van mening waren dat zij zelf moesten beslissen wat zij hun kind mee gaven en niet de school. Ikzelf ben naar de directeur gestapt omdat mijn kinderen ook geen brood meer mee mochten nemen en dat ging mij persoonlijk te ver. Mede omdat het 2 hele magere sprieten zijn die slecht eten en ik ben blij met alles wat erin komt.
purk
13-01-2009 om 15:07
Inderdaad jesse
mijn oudste zoon is onlangs veranderd van school. Tegenwoordig alleen maar appels mee naar school, want.....je mag zelf je appal in partjes snijden met de appelsnijder! Grote hit dus. En geen gezeur over wat er mee moet voor tien-uurtje
groetjes van Purk
M Lavell
13-01-2009 om 17:57
Leuk!
Ik heb een hekel aan gruiten (sprak de moppersmurf) Ik vind het bemoeizuchtige tuttel.
Maar als het met plezier gebracht wordt, zo'n appelsnijder waardoor alle kinderen appels willen snijden en eten, dan vind ik het geweldig.
Dus niet "dat mag niet" maar graag "Je mag dat!"
Groet,
Miriam Lavell
maan.
13-01-2009 om 18:51
Ervaring..
Hier op school een gruit-proef gehad van twee weken. Nou geweldig hoor.. vier appels, drie mandarijnen, één onrijpe peer, één banaan en een harde kiwi.
Het merendeel van het fruit kwam direct mee naar huis omdat het niet practisch was op school.. bij de kleuters zag de juf het echt niet zitten om zoveel stukken fruit te schillen/pellen, bij mijn andere dochter bleek de helft niet van mandarijn te houden dus meteen in de prullenbak te dumpen.
Groenten zijn al helemaal niet aan bod gekomen hoewel het echt GRUITEN heette.. tja misschien ook vanwege het vuilnisbakverhaal? Bij de overblijf met de kinderen over gepraat en inderdaad meer dan de helft lust geen tomaatje of stukje komkommer en ook rauwe peen is niet populair..
Zelf heb ik liever dat mijn kinderen een koek eten dat vult meer dan een stukje fruit; fruit is meer een soort 'lunch-toetje' bij ons in plaats van een volwaardig tussendoortje.
Theoretisch klinkt het allemaal leuk maar of het in de praktijk ook een succes is?
maggietel
13-01-2009 om 18:58
Pukkeltjes
Sorry maar ik word echt helemaal kriebelig van dit soort acties. Laat iedereen (binnen het redelijke dus geen snoeprepen) zelf bepalen wat zijn/haar kind eet. Betutteling alom, als het positief gebracht wordt en kinderen lopen er warm voor prima, maar ajb niet weer een ver-/gebod er bij.
EsmeePF
13-01-2009 om 20:22
Gruiten
Mijn kinderen krijgen op school 2 x in de week (meestal dinsdag- en donderdagmiddag) fruit of groenten aangeboden. Vaker fruit dan groenten, oke, maar zo af en toe zit er tomaat, komkommer of een worteltje ofzo bij. Het is niet verplicht, maar wel een gezamelijk moment in de klas dus kinderen die niets willen zitten er een beetje bij, maar krijgen niks anders.
Vaak blijft er nog wel wat over en die van mij komen dus meestal met nog een stuk fruit of groente in hun handen naar buiten, ze zijn er allebei gek op.
Wat er voor de ochtendpauze meegegeven word is in principe voor iedereen vrij, maar ouders die hun kinderen elke dag een chocoladekoek mee geven worden daar meestal wel even op aangesproken. Vind ik persoonlijk ook niet zo gek, gezond is anders tenslotte.
tonny
13-01-2009 om 22:33
Gruiten - o.t.
doet me denken aan grutten. Van de ouderwetse pap.
Weg met de gruiten, de grutten en de brusjes. (Zoveel moeite is het toch niet om broers en zussen te typen? Tja, 'Geschwister' hebben we nu eenmaal niet in het Nederlands)
tonny
koentje
14-01-2009 om 12:10
Niet dwingen...
Maar het goede gedrag belonen.
Maak voor iedere klas een fruitthermometer. Deze gaat omhoog voor ieder kind wat fruit eet in de klas. Het is een schoolwedstrijd dus de klas met de hoogste fruitmeter wordt beloond! Bedenk ook prijsjes voor de iets mindere ter stimulans... of wat dan ook.
Maar: dwing niet, beloon!
debby pronk
14-01-2009 om 15:03
Fruit op school
hoi hoi,
bij ons op school doen ze het weer anders..
er is bij ons op school een "fruitvrouwtje" waar je als ouder je kind kan aanmelden om daar op verzoek 1 of meerdere keren per week een bakje vers fruit op school aangeleverd te krijgen..zij zorgt ervoor dat de kids om 10.uur een bakje fruit hebben dan ipv koekje..
het fruit kan ook mee naar huis maar meestal eten ze het op school op..
het is een bakje waar dan ongeveer 5 soorten fruit inzitten..
meetsl zit er eigenlijk geen appel of banaan in.. meer de luxere soorten dus.. bijv in de zomer..
aardbei,meloen,ananas druiven,perzik enz..
de kinderen vinden het best lekker ze houd rekening met allergieen maar niet met wat wel of niet lekker gevonden wordt.
de prijs vinden veel ouders aan de hoge kant want het komt neer op ongeveer 1.20 per dag.. maar daar hoef je zelf dus geen moeite meer voor te doen en niet voor na te denken..
wil je meer weten geef je maar een gil..
groetjes
debby
Geerke
14-01-2009 om 22:37
Idee voor tso
Onze tso heeft schijnbaar wat geld over
dus kopen ze fruit en bij het overblijven gaat er na het eten van eigen brood e.d., een blad met stukken verschillende soorten fruit rond. Wordt goed van gegeten door de kinderen!
Verder wordt fruit als 10-uurtje gestimuleerd, maar niet verplicht en er zijn ook geen vette beloningen voor als je fruit meeneemt. Snoep en frisdrank met prik is verboden, de rest mag gewoon wel. Ik vind het altijd wel leuk om de verschillen te zien.
Mijn kleuter is een fruitmonster en krijgt elke dag fruit mee in een bakje (waar juf niets aan hoeft te pellen of snijden uiteraard) en een beker melk. Ach iedereen heeft zo zijn persoonlijke keuzen gemaakt en dat moeten we lekker zo houden (naast de basisregel geen snoep en geen prik).
Geerke
14-01-2009 om 22:40
Prik?
Waarom geen prik en wel vruchtensap weet ik ook eigenlijk niet. Zit allebei toch vol suiker meestal. Heb zelf niet zo'n bezwaar tegen prik, al zou ik het zelf niet doen.
En Debby, hoe werkt dat dan? Je betaalt 20 euro per jaar en dan heeft je kind het hele jaar door fruit op school waar je dus geen omkijken meer naar hebt?
jasset
16-01-2009 om 18:48
Bedankt
voor al jullie ideeën! Natuurlijk zijn nog meer ideeën van harte welkom, maar ik kom hier al een heel eind mee!