fietsmoeder
26-10-2011 om 12:29
Gym
Graag jullie idee/mening over het volgende. Onze twee oudsten, groep 7 en groep 8 gymen beide 2 keer per week op school.
De gymzaal ligt ongeveer 5 kilometer van de school vandaan en ze moeten hier op de fiets, met de klas, heen.
School is van mening, dat er vanuit veiligheidsoogpunt ook altijd 1 ouder mee moet fietsen van en naar gymles.De leerkracht fietst ook mee.
In de praktijk komt het er op neer, dat er gymlessen regelmatig niet doorgaan, omdat er geen ouders beschikbaar zijn om mee te fietsen.
Zelf probeer ik zo vaak mogelijk mee te fietsen, maar kan nou eenmaal niet 4 keer per week!
Wie is er eigenlijk eindverantwoordelijk voor het kunnen laten doorgaan van de gymlessen en het veilig heen en terug gaan naar de gymzaal? School of de ouders?
Op deze manier legt de school de "schuld" bij de ouders van het niet kunnen doorgaan van de gymlessen.
Graag jullie mening.
Vriendelijke groeten,
Fietsmoeder

Fransien
26-10-2011 om 12:53
School
Lichamelijke opvoeding, oftewel de gymles, is onderdeel van het lespakket. School is verantwoordelijk voor het geven van les en daarbij aan wettelijke kaders gebonden (minimaal zoveel uur les, minimaal zoveel uur taal, minimaal zoveel uur rekenen, maar ook minimaal zoveel uur gym). School mag natuurlijk aan ouders vragen om mee te helpen, veel hulp is ook al behoorlijk normaal geworden (leesmoeders etc), maar is zelf verantwoordelijk voor de uitvoering en in deze dus voor het doorgaan van de les.

Tango
26-10-2011 om 14:28
Lijkt mij ook
Dat school er verantwoordelijk voor is. Natuurlijk kunnen ze ouders meevragen, maar de schuld bij ouders leggen vind ik niet kunnen.
Wel een lastige situatie trouwens als de gymzaal zo ver weg is. Kan die gymles niet in een andere vorm? Bijvoorbeeld buiten in de buurt van school of in plaats van 2 keer per week een keer per week langer gymmen. Dat laatste hebben ze hier dit schooljaar ingevoerd in de hogere klassen, omdat de gymlessen inclusief omkleden en erheen lopen zoveel tijd kosten. Moet in jullie geval nog veel meer tijd kosten natuurlijk.
Overigens hebben ze er hier ook een handje van hoor, om verantwoordelijkheid bij de ouders te leggen: deze week weer een mail over het schoolzwemmen, groep 3, waarbij school vindt dat er altijd een ouder meemoet om te helpen met omkleden, anders gaat het van de zwemtijd af. Nou kleedt mijn kind zichzelf prima om, zonder moeite, dus ik zie de noodzaak niet zo. Verder is het altijd midden onder mijn werktijd, dus kan ik nooit. En ook nog een mail waarin ouders worden gevraagd voor de creatieve middagen, want anders kunnen die niet doorgaan. Ze hebben daar dan zeker wel een stuk of 12 (!) ouders voor nodig, zag ik vandaag. Ook hier pas ik weer voor, ik ben niet zo creatief en bovendien is het op vrijdagmiddag als jongste zwemles (particulier) heeft. Alleen groep 5-8 zit dan nog op school. Wordt er af en toe ook wel erg moe van, al die ouderhulp die ze vragen.

T&T
26-10-2011 om 19:10
Bus
Hier regelt de gemeente een bus voor het vervoer van school naar gymzaal, en de kleinsten "gymmen" gewoon op de speelplaats bij school. Misschien een idee om het eens bij de gemeente aan te kaarten?
groetjes, Tess

bertje1
26-10-2011 om 19:17
5 km is best ver!
raar dat dat zo ver is; ik zou zeggen: misschien kunnen ze iets anders buiten doen, dat is toch ook 'gymen', bv laatste 3/4 uur (hoeven ze ook niet te douchen)

An
26-10-2011 om 20:52
Zijn er alternatieven?
een bus kost kapitalen. De gemeente haalt de busrit er hier ook af ivm bezuinigingen. Tijden wisselen gaat niet zomaar hier, we delen de gymzalen met een heleboel scholen. Geen ouder mee, is dat veilig?
Ik zou als ouder wel vragen of ter vervanging van de vervallen lessen er gegymd(gesport) kan worden op het plein oid. Ik denk dat de school wel gym moet geven maar waar en hoe, dat staat niet vast. Dan kan het ook buiten op het plein.
Groet, An

fietsmoeder
26-10-2011 om 21:26
Dank
Dankjewel voor de reacties die jullie hebben gegeven.
Vorig schooljaar werd er gegymd in een sporthal die veel dichter bij school ligt en waar ze lopend heen konden. Deze is, naar ik aanneem, dit jaar niet beschikbaar.
De gymlessen worden gegeven door een gymleerkracht.
Deze is op de gymlocatie aanwezig en wacht daar op de groepen.
Wanneer er niet naar de gymzaal gefietst kan worden, door "ontbreken" van hulpouders, zou dat betekenen dat de docent van groep 7 of 8 zelf buiten gym zou moeten geven o.i.d.
Ik weet niet of zij hier toe bereid/bevoegd zijn etc, maar dat is in ieder geval iets dat ik aan hen kan voorleggen.
Zoals het nu verloopt, wordt de verantwoordelijkheid voor het doorgaan van de lessen bij de ouders gelegd.
Dit is naar mijn mening een niet geheel correcte gang van zaken en ik wil dat graag op een nette en goed onderbouwde wijze ter sprake brengen op school.
Dank voor jullie bijdragen!
Fietsmoeder.

dc
26-10-2011 om 23:15
"De gymlessen worden gegeven door een gymleerkracht.
Deze is op de gymlocatie aanwezig en wacht daar op de groepen."
Kan deze gymleerkracht niet sportief heen en weer fietsen om de kinderen te begeleiden? Even kijken naar het rooster zodat er geen aansluitende lessen zijn, en je hebt een standaard oplossing.

Avalon
27-10-2011 om 10:22
Neem toch aan dat de vakleerkracht gewoon de hele dag gym staat te geven. Ws aan verschillende scholen, dus ene klas klaar, de volgende al weer in de startblokken om ( enthousiast natuurlijk) te gymmen. Als deze leraar met de klassen mee moet fietsen is de helft van de dag weg met fietsen. Ik zou het toch aankaarten bij de school of bij de gemeente. Hier worden de bussen ook door de gemeente betaald, met een bijdrage van de ouders voor het vervoer naar het zwembad.
Oh hier overigens wel maar 1 keer per week gym.

Fransien
27-10-2011 om 12:31
Veel succes
Veel succes fietsmoeder, en als dit via de klassenouders kan (bestaan die nog in groep 7/8?) zou ik het via hen doen, en namens de ouders van de hele groep, dan ben jij niet als enige de lastige ouder. School moet de gymlessen geven en school moet gewoon zorgen dat ze hun eigen logistiek op orde hebben.

dc
27-10-2011 om 21:08
Ik bedoel dat de gymleraar dienst doet als meefietser naar de gymzaal.
Maar waarschijnlijk inderdaad niet mogelijk als hij of zij de hele dag is volgeboekt.

Vertigo
28-10-2011 om 17:34
Wel heel goed
Voor zijn/jaar conditie! Hehe
Je zult maar geen baan hebben, moet je al die extra taakjes haast automatisch doen, slik..
verstuurd per ipod