Pennetje
20-12-2008 om 11:57
Gymmeester, grrrrr
Mijn dochter (groep 7) kwam gisteren, de laatste dag voor de vakantie, uit school met een gezicht waaraan ik kon zien dat ze had gehuild. Nou is dochter niet zo'n jankerd, dus ik wilde weten wat er aan de hand was.
Op vrijdag heeft haar klas altijd gym van een speciale gymmeester. Ik weet dat dochter hem niet leuk vindt, maar ja, ik vind ook wel eens iemand niet zo leuk, daar heb je maar mee te leven. Dochter kan erg goed dansen, zit al zeven jaar op klassiek ballet en krijgt waarschijnlijk de hoofdrol in de uitvoering. Ze zit ook op jazz en doet dat ook erg goed. Maar op gym kan ze niks: ze valt over de voetbal, kan geen bal fatsoenlijk vangen, ziet het nut van hardlopen niet zo, kortom, ze is zo'n beetje de slechtste van de klas. Toen ze nog een kleuter was heb ik eindeloos met haar geoefend met gooien en vangen, maar dochter liet de bal vallen, draaide er een sierlijke pirouette omheen en raapte hem weer op. Ze is lenig en gespierd van het dansen, dus ik heb het maar opgegeven met die balsporten. In turnen is ze overigens wel redelijk goed.
Maargoed, terugkomend op gisteren. De gymles bestond uit paaltjesvoetbal. Er zitten in dochters klas veel probleemkinderen, die in de klas hun energie niet goed kwijtkunnen, dus er wordt tijdens de gymles veel gehold, geschopt en gesmeten en weinig verfijnds gedaan. Pech dus voor dochter, maar nogmaals, daar moet ze maar mee leven. De klas weet ook dat dochter niet goed is met paaltjesvoetbal, dus iedereen wilde gemakkelijk scoren: het was de hele klas tegen haar. Het arme kind zit onder de blauwe plekken van die onbehouwen etters uit haar klas. En de gymmeester stond erbij en keek ernaar zonder in te grijpen. Net zolang tot dochter dus in tranen uitbarstte. Toen moest dochter zich maar vast gaan aankleden, want jankerds, daar kon hij niks mee. Dochter vertelde ook dat de gymmeester altijd partijen laat kiezen, in plaats van dat hij ze zelf indeelt. Zij wordt natuurlijk altijd als één van de laatsten gekozen. Dat kiezen vind ik zoiets achterlijks en ouderwets! Ik kon vroeger zelf redelijk goed hockeyen, maar mijn beste vriendinnetje was een paardenmeisje: won alle dressuurwedstrijden, maar kon op gym niet meekomen. Zij werd altijd als laatste gekozen en als ik haar eens eerder wilde kiezen, kreeg ik de rest van mijn team over me heen. En lomp dat het er dan aan toeging, echt beledigend. Dat wil ik echt niet voor mijn dochter!
Ik ben nog teruggegaan naar school, maar de gymmeester was al gevlogen. Nu zit ik dus twee weken met die ergernis! Ik ga na de vakantie maar eens met de man praten. Maar ik kan hem natuurlijk niet dwingen zijn methodes aan te passen. En ik kan (en wil) ook niet zorgen dat mijn kind niet meer bij die vent hoeft te gymen. De andere gymles, op woensdag, wordt door de eigen juf verzorgd. Zij probeert een balans te vinden in dingen waarvoor je wat leniger moet zijn en de wat ruwere sporten. En dat vindt dochter helemaal goed. Ze klimt bijvoorbeeld als een aapje in een touw en maakt in de ringen een prachtige vouwhang. Als ze daarna moet voetballen vindt ze dat niet zo'n drama. Maar die vrijdagmeester, grrrrrr. Iemand nog tips?
Jade
20-12-2008 om 12:21
Stoepkrijt,
ik zou sowieso foto´s maken van de blauwe plekken, om die na de vakantie te laten zien, zodat de gymmeester het niet af kan doen als iets onbenulligs of zo.
Paaltjesvoetbal ja, dat kan een blauwe plek opleveren, maar de hele klas tegen haar alleen vind ik bespottelijk en dan vooral het feit dat de gymmeester er niks tegen heeft gedaan.
Ik ben het me je eens dat je sommige dingen gewoon moet doen, zelfs als het niet leuk is, maar dit slaat toch alles.
Temet
20-12-2008 om 21:04
Maar goed
...dat die vakantie ertussen zit, dan komt er geen stoom meer uit je oren als je die man aanspreekt.
Ik zie 4 foute dingen in je verhaal, eigenlijk:
- lessen heel eenzijdig (wat heb je eigenlijk aan een aparte vakleerkracht als zo iemand niks beters weet te verzinnen dan alleen balsporten)
- kinderen moeten zelfs teams kiezen [terzijde: ik ben niet voor verhoging van de regeldruk, maar kan hier nou niet eens een wettelijk verbod op komen?]: dit zijn twee dingen die te maken hebben met zijn lessen in het algemeen, en als hij zijn poot stijf houdt doe je er niks tegen, maar ik vind persoonlijk dat je er best wat van kan zeggen.
en dan nog
- de hele klas tegen éen kind, en hij grijpt niet in
- hij noemt haar een jankerd en stuurt haar weg.
Hiervan zou ik even navragen of het echt zo gebeurd is, een misverstand is zo in de wereld. Nou kan het best dat het echt gebeurd is en hij het toch ontkent (wegens slecht geweten of slecht geheugen) maar dat geeft niks denk ik, het signaal is afgegeven dat zoiets niet onopgemerkt blijft.
En dan vriendelijk vragen of hij er ermee eens is dat dit niet de bedoeling is. Is hij het niet eens (vindt hij het prima om 'jankerds' aldus te betitelen bijvoorbeeld) dan lijkt een gesprek hogerop mij geen gek plan.
Gymlessen.... zucht. Maar over dit onderwerp hebben al wat draadjes gelopen.
Sterkte ermee (en je dochter heeft gelijk: balsporten zijn vervelend en hardlopen ook
)
Temet
bertje1
20-12-2008 om 22:28
Grrrr mannen
weg met die man. ik zou hem eens goed aanspreken en inderdaad, nu foto's maken (als het nog kan). en liefst nog iemand er bij halen. arm kind!
Pennetje
22-12-2008 om 17:26
Gezakt
Zo, de ergste woede is gezakt. Maar goed ook, inderdaad, ik zou de man met zijn wrede rotsmoel door één van zijn eigen ringen geduwd hebben voordat ik hem ophing aan zo'n lekker dik touw. Nu kan ik waarschijnlijk wat onderkoelder reageren. Na de vakantie maar direct even een afspraak maken!
Rafelkap
22-12-2008 om 19:35
Kneusjestroost
Ik wil je dochter nog even meegeven dat je als kneusje bij de gymles later toch heel gelukkig kan worden! ![]()
Sterkte met het gesprek, hopelijk komt er verbetering en ziet je dochter minder tegen die lessen op.
Pennetje
22-12-2008 om 20:36
Pols
Dochter heeft op vrijdag vaak een verstuikte pols. Slim, want daarmee kan ze wel dansen (haar lust en haar leven), maar niet gymen. Hopelijk wordt ze inderdaad groot en gelukkig
Bij kneusjes bij de gymles denk ik altijd aan die onbeholpen, beetje motorisch gestoorde lieverdjes. Dochter is de sierlijkheid zelve (door de dansjuf "hinde" genoemd). Ze heeft alleen 0,0 balgevoel. En die gymleraar is gewoon eng. Wij hadden vroeger een meisje in de klas dat zo getreiterd werd bij gym dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Had ze maar geweten dat je later toch gelukkig kan worden. De treiteraars, onder leiding van de oostblok-achtige gymjuf, die toepasselijk 'De Muil' werd genoemd, vonden overigens snel een nieuw slachtoffer. Niks geleerd dus. Gelukkig heeft mijn dochter een assertieve moeder (heb pas nog een jongetje in de bovenhandse moedergreep genomen omdat juf niet ingreep bij het pesten).
Pennetje
23-12-2008 om 15:16
Ja, balen is dat!
Je hebt helemaal gelijk!! Ik heb het altijd zo te doen met dochter! Ze zakt zó in een spagaat en pakt moeiteloos haar enkel en strekt haar been dan naast haar hoofd, maar bij gym is ze de kneus. Alleen omdat die l** alleen maar balspelen doet. Hij is trouwens ook nooit bij andere dingen aanwezig, anders had hij dochter vorig jaar in het kerstspel kunnen zien als dansende engel. Ze mag van haar balletjuf trouwens ook hulpjuf zijn bij de kleintjes. Verder is ze trouwens thuis ook handig, helemaal niet motorisch slecht of zo. Alleen die balsporten... Ze is pas 10, dus ze moet nog jaren door met schoolgym. Bah.
irene
23-12-2008 om 18:16
Plaatsvervangende schaamte...
O wat erg zeg! Ik lees dit draadje als moeder maar ook als vakleerkracht gymnastiek en schaam me kapot voor mijn vakgenoot! Ik probeer in iedere gymles drie verschillende onderdelen aan bod te laten komen. Eén balding, een tikspel en een "turn"onderdeel. Zo is er voor ieder kind wel iets (hoop ik) dat ie leuk vindt. Als deze gymmeester dezelfde opleiding heeft gevolgd als ik dan heeft ie voor het gemak nu maar zijn eigen "methode" geïntroduceerd. Namelijk die van je er lekker makkelijk vanaf maken.
Gaan praten hoor op school. Met de directeur of die meester zelf. En het kan toch ook niet zo zijn dat de juf niet wordt bijgepraat door de vakleerkracht???
Ben blij dat het bij mijn school heel anders gaat en de kinderen met plezier mijn lessen volgen.
Temet
24-12-2008 om 11:54
Irene
"Ben blij dat het bij mijn school heel anders gaat en de kinderen met plezier mijn lessen volgen."
Ha! Dat denk je maar!
Nee hoor, grapje. Zoals jij het doet, zo zou het moeten. Misschien nog niet eens in elke les, maar dat er tenminste door het jaar heen wel verschillende dingen aan bod komen.
Ik bewaar nog altijd zeer slechte herinneringen aan de gymlessen in het VO, waar ik 5 van de 6 jaar dezelfde gymjuf heb gehad. In de winter deden we een keer iets met toestellen, en verder alleen maar basketbal en volleybal, in de zomer deden we een keer iets met atletiek, en verder alleen maar softbal. O ja, en rondjes lopen.
In de zesde kregen we een veel leukere gymdame maar toen was ik al verloren voor de gymles. En had ik in het algemeen het idee dat sport niks voor mij was.
Werkelijk, ik vraag me af - dat zei ik al eerder - wat het doel is van een vakleerkracht als zo iemand zich er zo met een Jantje-van Leiden van afmaakt. Dat doe je bij geschiedenis toch ook niet, alleen de Middeleeuwen omdat je die zo leuk vindt?
Groeten,
Temet
Ellen Wouters
25-12-2008 om 13:34
Onmisbare basis
Ik was als kind zo'n onhandige brilsmurf, dus ook niet geweldig in gym. Maar doordat één gymjuf heel veel variatie aanbood met gym leerde ik wel dat sommige beweegdingen best leuk waren.
Kreeg ik toch een béétje conditie en coördinatie. Een 'onmisbare basis' is misschien sterk uitgedrukt, maar het is best nuttig om erachter te komen dat sporten best lollig kan zijn.
Groet, Ellen
elides
26-12-2008 om 22:36
Haren
gaan mij recht overeind staan als ik eerste verhaal van stoepkrijt lees. hoe oud is die gymleerkracht?? uit de middeleeuwen ofzo. wel vervelend voor je dochter en kan me voorstellen dat je geergerd bent. wat ik wel zou doen is de punten op een brief neerzetten en die meenemen bij gesprek. ik zou het echt aankaarten bij lkr en aangeven bij andere lkr (juf).succes!
*corine*
27-12-2008 om 17:45
Controle?
Nauwelijks. Er is weinig overleg tussen de vakleerkracht en een leerkracht. Want als de vakleerkracht bezig is, dan doet de juf of meester hele andere zaken. Ik zie ze er zelden bij zitten. Ja, bij rapportbesprekingen, dan opeens zitten ze er wel. Wanneer er meer "Irene's" waren, dan waren er meer kinderen gelukkig.
NOg een slecht voorbeeld uit onze vereniging: deze knul (sorry maar ik heb echt een pesthekel aan hem)loopt gerust na afloop de meidenkleedkamer binnen. Die schrikken zich peentjes. of trekt de zakken uit zijn broek en vraagt wat is dit? Een olifant achter een rits... Nou ja... dan vraag ik je. En als je als ouder dan een klacht indient, weten de leerkrachten zelf echt niet waar het over gaat. Slechte zaak. Want die boerenpummel loopt nog steeds rond in onze scholen.
groetjes
Tirza G.
29-12-2008 om 16:20
O ja de pc
Ach. Als kind zat mijn zus ook altijd binnen op de bank te lezen. Dat was toch echt niet veel actiever dan PC-en. Er is niks mis met bewegen, maar gymles lijkt toch al verdacht veel op sporten. En dat is ongezond.
Tirza
Pennetje
05-01-2009 om 14:56
Vakantie voorbij
Ziezo, de vakantie is voorbij en ik dacht vanmorgen alvast aan te geven op school dat ik vrijdag wel een gesprekje met gymmeester wil. Maar dochter werd al hysterisch bij het idee! Ze is bang dat de gymmeester het dan helemaal op haar voorzien heeft en wil de ellende nog liever ondergaan dan dat ik naar school ga voor een gesprekje. Wat vinden jullie daar nou van? Ik wil geen dingen achter dochters rug om doen, maar ik vind wel dat ik even moet laten horen wat ik ervan vind.
tonny
05-01-2009 om 15:54
Ja, da's altijd lastig
hier hadden we ruim een jaar geleden een probleem betreffende een docent scheikunde. Maar wee mijn gebeente als ik met die man in kwestie zou aan práten, dat wilde mijn dochter beslist niet hebben!
Dit is uiteindelijk goed gekomen, ze is zelf gaan 'wennen' aan deze persoon en heeft andere wegen gezocht om haar probleem op te lossen. Maar het blijft zeer onbevredigend.
Ook jaren geleden met andere dochter meegemaakt, andere docent, ander vak. Inderdaad was die man heel begripvol tegenover ons als ouders, maar in de klas werd dochter weer in haar hemd gezet. Bij een volgend indident heeft mijn man de docent gepasseerd en is meteen naar de directie gegaan. Nou ja, gezellig is het nooit meer geworden...
Sterkte, ik zou eerst eens bij andere ouders informeren, er zijn vast meer kinderen die geen supersterren zijn bij bepaalde facetten van het lovenswaardige bewegingsonderwijs
tonny
Tirza G.
05-01-2009 om 23:29
Ja maar jeetje
Dit is een básisschool. Kun je niet wat met/via de eigen meester of juf?
Tirza
Pennetje
06-01-2009 om 09:15
Tja
Ik ben het met je eens dat een kind geen veto kan uitspreken en dat ik degene ben die de beslissingen neemt. Helaas is het wel eens voorgekomen dat ik ging praten en de meester die dochter toen had heel raar reageerde. Dochter werd toen gepest door een jochie en durfde niks terug te doen. Meester vond dochter maar een weerloos typje en dat joch, ach, dat was gewoon een jongen en die pesten nou eenmaal. Ik moest maar wat aan die weerbaarheid doen. Ik heb dochter inderdaad op een soort therapie gedaan, onder het mom baat het niet dan schaadt het niet, maar vind nog steeds dat pesten ook bij de pester aangepakt moet worden. Hieronder loopt ergens een draadje van Mieke, waarin ik tot mijn schande vertel dat ik het betreffende kind in de bovenhandse moedergreep heb genomen. Maar om terug te komen op het onderwerp van dit draadje, ik kan niet goed inschatten of de gymmeester net zo idioot reageert als zijn collega van groep 6. Want dat gesprek heeft meer kwaad dan goed gedaan.