Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
evy

evy

25-01-2009 om 16:17

Gymnasium

Hallo,

Mijn dochter zit in groep 8 en vroeg mij wat precies een gymnasium is.
Verder dan VWO met latijn en grieks kwam ik niet.
Zijn er nog meer verschillen met het VWO?
Wat is het nut van grieks behalve algemene ontwikkeling?

Dank, Evy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sandra

Sandra

25-01-2009 om 16:31

Evy

Op veel scholengemeenschappen is Grieks en Latijn inderdaad het enige verschil met het gewone VWO-programma. Echte gymnasium-scholen pretenderen een stuk verder te gaan. Zoals ze hier schrijven: 'Je leert over de bronnen van de beschaving, over keizers, goden, de eerste artsen, de Griekse uitvinders van de politiek etc. Je zult de wereld om je heen veel beter begrijpen als je de Grieken en Romeinen hebt leren kennen.'
Ook bij de andere vakken (dan Grieks en Latijn) geven ze daaraan invulling.

Pippin

Pippin

25-01-2009 om 18:23

Plusprogramma op vwo

Dochter zit in een vwo brugklas. Ook hier een erg hoog lestempo, veel extra opdrachten en verdieping.
De tijd die ze bij een vriendinnetje op het gymnasium steken in latijn, krijgt dochter speekvaardigheid engels, informatica en klassieke culturen. En in de tweede krijgt ze weer een ander 'plus'programma.
Wel leuk allemaal hoor. Ze spreekt nu al aardig goed engels.
Pippin

Brianna F

Brianna F

25-01-2009 om 19:47

Gymnasium plus

Mijn dochter had in de 1e klas gymnasium een pluspakket erbij. Elke semester een ander extra vak, naast latijn, grieks en Kunst. Zo heeft ze astronomie gehad, cryptografie, ondernemen, een creatief vak e.d. gehad.

Jujube

Jujube

26-01-2009 om 00:14

Hier

Dochter zit in 1 gymnasium op een scholengemeenschap. Het tempo ligt hoger dan in de Havo/Vwo brugklassen en ze hebben Latijn en vanaf de 2e Grieks. Verder krijgen ze volgend jaar ook filosofie en ipv CKV (Culturele Kunstzinnige Vorming) krijgen ze op het gymnasium KCV (Klassieke Culturele Vorming). Ook hebben ze een eigen vereniging waarmee ze bepaalde activiteiten ondernemen, zoals met de gymnasiumklassen een Griekse maaltijd klaarmaken en opeten, klassieke stukken opvoeren, etc.
Daarbij doet dochter Cambridge English; een versterkt engels programma.
Er zijn ook zat scholen met VWO+ programma's, waarbij het wel vaak zo is, dat dat na de tweede of derde klas stopt. Dus je ruikt een beetje aan wat extra vakken and that's it.
En het is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je kind zelf interesseert. Zoon heeft de eerste 3 jaar technasium gedaan, maar is hij is echt niet goed in exacte vakken, dus nu doet hij profiel Economie en Maatschappij, en dus geen technasium meer.
Groet,
Jujube

Archief

Er zijn over dit onderwerp wel eens vaker draadjes geweest (en dan ook over 'apart gymnasium vs gymnasium op scholengemeenschap'). Kijk ook eens in het archief.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.