Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gymnasium of atheneum

Mijn zoon heeft net het eerste jaar VWO afgerond. Nu staat hij (en wij) voor de keuze atheneum of gymnasium. Mijn zoon wil graag Latijn en Grieks doen omdat hem dat leuk lijkt, verder krijgt hij het niet gemotiveerd. Wat zijn de gevolgen van de keuze die hij nu moet maken? Zijn er opleidingen waar je per se Latijn en Grieks voor nodig hebt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

15-07-2009 om 22:35

Tip

Er is niet zo lang geleden (of misschien inmiddels maanden geleden, maar ik ben niet zo goed in timing) een hele draad geweest over het verschil tussen gymnasium en atheneum en het voordeel van het een of het ander.

Dus als je even in het forumarchief zoekt op 'gymnasium' vind je ongetwijfeld de hele draad terug.

Margje

Marrie

Marrie

15-07-2009 om 22:44 Topicstarter

Margje

Bedankt Margje! Dat draadje had ik al gevonden maar daarin gaat het toch vooral over hoe elitair het gymnsium al dan niet is. Het gaat mij er vooral om of mijn zoon nu al toekomstmogelijkheden uitsluit als hij atheneum kiest. Hij wil graag geneeskunde gaan studeren (maar dat kan gezien zijn leeftijd natuurlijk nog alle kanten op).

Volgens mij....

...is theologie tegenwoordig de enige studie waarbij een klassieke taal in je examen min of meer verplicht is. Maar dat moet gemakkelijk te checken zijn op internet, of gewoon op je eigen school. Daar meoten ze dat toch ook weten??

Overigens kun je op de meeste 'ongedeelde VWO's ook t/m het derde of 4e jaar latijn/grieks volgen, en daarna alsnog besluiten een examenpakket (heet dat tegenwoordig profiel?) te kiezen zonder klassieke talen.

Misschien is dat nog een optie??

Annet

Annet

15-07-2009 om 23:38

Wat hij kiest maakt weinig uit voor zijn toekomst qua keuze

Het behalen van het VWO diploma geeft voldoende mogelijkheden, zeker als hij een profiel kiest dat bij zijn toekomst past.
Hij geeft zelf aan dat hij dit wil doen. Dat zou voor mij voldoende reden zijn. Het kan toch ook geen kwaad? Zeker bij zijn profielkeuze kan hij latijn en/of grieks altijd weer laten vallen als dat beter uitkomt voor zijn profiel.
Het kan ook zijn dat de klas met latijn/grieks een ander soort leerlingen trekt. Maar als hij dit zelf wil doen, dan zal hij daar ook wel bij passen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-07-2009 om 09:01

Gewoon doen

Eerdere discussie over gymnasium gingen vaak over de keuze tussen een zelfstandig gymnasium en een brede scholengemeenschap. Daar komen heel andere overwegingen bij kijken, die vaak helemaal niets met de vakken Grieks en Latijn te maken hebben.
Jouw zoon lijkt het leuk die vakken te volgen. Gewoon doen dan, zou ik zeggen. Is hij straks verplicht om ook examen te doen in een van deze vakken? Of kan hij bij de profielkeuze net zo makkelijk weer van de klassieke talen af?

Sancy

Sancy

16-07-2009 om 09:26

Latijn

lijkt me erg handig, ik heb er spijt van dat ik dat nooit gehad heb. Voor mijn latere studie had ik het best kunnen gebruiken hoewel het niet verplicht was. Medische terminologie is vaak op Latijn gebaseerd (toch?) en een beetje gevoel voor die taal helpt bij het onthouden van die termen lijkt me.

Mijn 2 centjes

Latijn en Grieks zijn nergens voor nodig (wat betreft vervolgopleiding) maar er is ook niks tegen, en je steekt er allicht wat van op . Ik heb in het dagelijks leven nog wel eens profijt van het Latijn gehad, maar je kunt ook prima zonder.
Wat Jellien zegt snijdt wel hout: Latijn en Grieks komen vaak in de plaats van iets anders. Zoek uit wat dat iets anders is, en betrek dat in de afweging.

Groeten,

Temet

Niet helemaal waar

Temet:"Wat Jellien zegt snijdt wel hout: Latijn en Grieks komen vaak in de plaats van iets anders. Zoek uit wat dat iets anders is, en betrek dat in de afweging."
Niet helemaal. Een gymnasium curriculum kent meer verplichte uren vanwege Latijn en/of Grieks. Het is dus voor een deel echt extra. De vervanging van het een voor het ander zit in de cultuurvakken. Op het atheneum is CKV verplicht (culturele en kunstzinnige vorming, dat mag ook dans of fotografie zijn). Op het gym krijgen de leerlingen KCV (Klassieke Culturele Vorming). KCV heeft altijd een link met mythologische of historische thema's en motieven. Minder algemeen (en vrijblijvend) dus.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-07-2009 om 10:39

Compacter

In aansluiting op wat Mirjam schrijft:
het zou wel kunnen dat de gymnasiumklas van een aantal vakken minder uren krijgt. Maar de eisen voor deze vakken liggen niet lager. Kinderen zullen zo´n vak dan in minder lestijd eigen moeten maken. Het programma wordt dus wat compacter aangeboden, en er is minder tijd voor oefening in lestijd. Toetsen etc. zijn waarschijnlijk exact gelijk aan die van het atheneum.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-07-2009 om 11:21

Economie

"Ik weet iig dat hij op het gym (nog) geen economie zou hebben gehad en op het vwo wel."

Ook dit is een manier om een vak 'compacter' aan te bieden. De atheneum-leerlingen hebben dan (als ze het vak houden) 5 jaar economie, de gymnasium-leerlingen maximaal 4 jaar. Maar uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde eindexamen, en worden ze geacht op hetzelfde niveau te zitten. Grieks en/of Latijn betekent hoe dan ook een extra belasting voor de leerling (en dat kan een voordeel of een nadeel zijn).

Vooral in de tweede fase

In het profieldeel van het gymnasium zit verplicht of Latijn of Grieks naast alle andere verplichte vakken. Voor Latijn en Grieks staan veel meer uren (het dubbel uit mijn hoofd) dan voor de uren die je minimaal naast het verplichte deel vrij moet kiezen. Het totaal aantal uren voor een gymnasiumprofiel is dus hoger dan voor andere profielen.
In de onderbouw is dat niet zo precies omschreven. Op de ene school is het onderwijs compacter door Latijn en Grieks, op de andere school zijn er gewoon meer uren.
Groet,
Miriam Lavell

Jujube

Jujube

16-07-2009 om 16:06

Hier

Dochter gaat naar 2 gymnasium op een scholengemeenschap. Zij hebben 33 lesuren per week en h/v 32. Gymnasium heeft een uur minder duits (2 ipv 3 uur), geen economie en geen techniek. Ze hebben wel 2 uur latijn, 2 uur grieks en 1 uur filosofie.
In de derde zie ik op de tabel al dat gymnasium een uur minder frans, duits en nederlands heeft, geen levensbeschouwing, geen muziek, 1 uur minder beeldende vorming. Maar wel 2 uur latijn, 3 uur grieks, 1 uur filosofie en 1 uur drama.
Groet,
Jujube

Tirza G.

Tirza G.

16-07-2009 om 17:04

Jellien - economie

Dat zegt helemaal niets, dat wel of geen economie. Er is een bepaalde hoeveelheid leerstof die in de onderbouw VWO-gymnasium wordt behandeld. De meeste scholen verdelen die over drie jaar, maar dat hoeft helemaal niet. Hier had kind 1 in het 1e en 2e jaar biologie en in het 2e en 3e jaar economie, kind 2 had in het 1e en 2e jaar biologie en alleen in het 3e jaar economie. De hoeveelheid behandelde stof was gelijk.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-07-2009 om 17:06

Jellien, nog een keer economie

Jellien, economie en wiskunde liggen heel dicht bij elkaar. Goeie kans dus dat dat inderdaad gecombineerd wordt. Ik kan het je nog sterker vertellen: als je economie wilt gaan studeren na het VWO hoef je het níet gehad te hebben als eindexamenvak.........spannend he? Het profiel E&M is níet genoeg voor de studie economie, je moet uitgebreide wiskunde gehad hebben, zoals die in de N-profielen wordt gegeven.

Tirza

margje van dijk

margje van dijk

16-07-2009 om 23:50

Latijn = wiskunde

Als je kind goed is in wiskunde, dan is Latijn een makkelijkere taal dan bijvoorbeeld Frans. Latijn is regelmatiger, zeer gestructureerd, een 'kapstok' waaraan je heel veel Latijnse talen kunt hangen.

Op Frans moet je juist studeren op de uitzonderingen en de aparte dingen die gaandeweg in de taal zijn geslopen. Latijn is eigenlijk veel makkelijker voor mensen met een 'gestructureerde' manier van denken.

Ik zou altijd opnieuw Latijn kiezen als ik de kans kreeg.

Overigens is een nog niet genoemd (?) verschil tussen gymnasium en atheneum ook domweg: de populatie. Gymnasium trekt makkelijke leerders aan, atheneum bevat meer leerlingen die bang zijn dat ze het in verkorte tijd niet zullen redden. Dat geeft een andere sfeer in de klas.

Bij de laatste voorlichtingsdagen waar ik was kreeg ik te horen dat gymnasium-leerlingen uiteindelijk in alle profielen terechtkomen, terwijl atheneum-leerlingen voornamelijk in de technische profielen terechtkomen.

Nou ja, succes met kiezen.

Margje

Verschil gymnasium en vwo

Margje schreef het al even, maar een verschil tussen het gymnasium en een VWO is inderdaad de populatie. Mijn dochter zit op een zelfstandig gymnasium en ik vind het opvallend dat kinderen daar meer zichzelf kunnen zijn, zonder dat dit meteen wordt afgestraft door "de groep".
Over het algemeen zijn de leerlingen op een gymnasium meer individualistisch ingesteld en gewend om voor zichzelf te denken. De groepsdynamiek is minder sterk en buitenbeentjes worden makkelijker geaccepteerd en minder gepest.
Uiteraard is dit een gradueel verschil en is het niet zo dat deze zaken daar helemaal nooit voorkomen. Maar voor mij (en mijn dochter) is het een belangrijk voordeel van een gymnasium. Ik weet niet in hoeverre dit ook opgaat voor een gymnasium binnen een scholengemeenschap.
J.

Reden en motivatie

Hij WIL het zelf...dat lijkt me voldoende reden om het te doen. Iets waar je zin in hebt werkt makkelijker dan iets waar je geen zin in hebt.

Ik had alleen Latijn, helaas, had ook graag Grieks geleerd. Toen ik Portugees ging studeren was die kennis van Latijn best handig.

En er zijn natuurlijk best studies waar je Grieks en Latijn voor nodig hebt naast theologie. Klassieke talen bijvoorbeeld...dat is ook een universitaire studie. Met als het onderwijs je trekt baangarantie tot aan je pensioen. Maar ook bij sommige richtingen van geschiedenis en archeologie kom je zonder klassieke talen niet ver.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-07-2009 om 10:09

Oude talen

Ik heb ook alleen Latijn gehad op het VWO, Grieks werd niet op school aangeboden. Al hadden we wel een lerares die ook Grieks kon geven en in haar enthousiasme wel eens het bord volschreef met Griekse teksten en daar gerust een hele les aan besteedde. Maar ik had het best leuk gevonden.

Nu nog, herken ik erg veel Latijnse teksten, begrippen, afstammingen in woorden. Ik vind het een verrijking, vaak geeft het me wat meer inzicht in de betekenis van een woord. Ook leuk om bv. op vakantie oude teksten te ontcijferen voor je medereizigers.

groet, Mamvantwee

Tirza G.

Tirza G.

17-07-2009 om 15:51

Josephine* (licht ot)

Dan heb je geboft met je gymnasium, want echt, zo is het niet overal. Er zijn ook categorale gymnasia waar je gewóón wordt gepest, uitgescholden en buiten de groep gezet. Zelfs als er hard op wordt ingegrepen. Hele slimme kinderen kunnen ook hele slimme manieren van pesten bedenken.

Tirza

Stoetel

Stoetel

17-07-2009 om 22:33

Jellien

Dat 'zst' kan inderdaad wel eens iets als zelfstandig werken zijn. Op de school van mijn dochter (categoraal gymnasium) heet dat Z-uren (zelfstandig studeren). Er zijn dan ook vakdocenten beschikbaar zodat ze vragen kunnen stellen.

Verder is het overal weer anders denk ik wat dat rooster en de vakken betreft: mijn dochter heeft bijvoorbeeld, op het gym dus, wel degelijk techniek gehad als vak, in de 2e klas. Economie heeft ze nog helemaal niet gehad (ze gaat nu naar de 4e).

Latijn had ze in de eerste 3 klassen resp. 3-2-3 uur, Grieks in de 1e nog niet, in de 2e en 3e elk 3 uur. In de 4e laten ze 1 klassieke taal vallen, en er blijven dan 4 uur per week over voor de overblijvende klassieke taal.

Klas 1 heeft 36 uren, klas 2 35 en klas 3 34,5. (Ik tik even over uit de schoolgids.)

Dag,
Stoetel

Stoetel

Stoetel

17-07-2009 om 23:08

En josephine

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Tirza: wij hebben net een dergelijk jaar achter de rug met dochter en zijn erg blij dat die klas nu uit elkaar gehaald wordt.
Scholen die zeggen dat het bij hen niet voorkomt, die geloof ik ook echt niet.
Dag,
Stoetel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.