Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Eline

Eline

01-02-2012 om 09:37

Gymnastiek op vo

Ik lees dat er een VO school hier een sportprofiel heeft (als optie). Normaal krijgen de kinderen daar op school 4 uur per week gymnastiek (2 blokken van 2 uur, nou ja 2 x 50 min). De sportprofielers krijgen er 2 uur extra per week bij.

Ik vroeg mij af: is 4 uur per week gymnastiek op VO normaal?

En ... als je kind al ca 3 uur per week sport, wordt 6 uur per week gymnastiek erbij op school dan niet wat veel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Van hoeveel minuten?

Vier uur van 60 minuten is een beetje veel. Maar 4 lesuur (van 40 tot 50 minuten) klopt wel weer.
Als je kind al 3 uur in de week sport, dan lijkt me nog meer sport op school overdreven. Tenzij er een uitwisseling kan zijn tussen de sportlessen. Wat doen ze op school in die extra uren?
Groet,
Miriam Lavell

Kobalt

Kobalt

01-02-2012 om 09:45

Aleen in de eerste

Hier krijgen ze alleen in de eerste vier uur gym in de week.

Ik vind sporten en gymmen zwaar overgewaardeerde activiteiten, dus vraag maar niet aan mij of zes uur teveel is. Ik vind twee uur in de week al te veel.

Vic

Vic

01-02-2012 om 10:18

3 uur

Mijn dochter in de brugklas heeft 3 uur gym, twee blokuren en een los uur. In tegenstelling tot op de basisschool vindt ze gym nu wel leuk en heeft er zelfs een 7 voor (wat mij doet vermoeden dat inzet ook beloond wordt Ze hoeft ook verder niet te sporten want de gymles en een uur fietsen per dag zorgt m.i. voor voldoende beweging.

Puck

Puck

01-02-2012 om 10:49

2 uur

Hier heeft kind standaard 2 lesuren van 50 minuten gym op het VO.

6x50 minuten

Ja, dat is vrij veel, zeker als je kind daarnaast nog 3 uur sport. Maar sommige kinderen vinden dat nu eenmaal leuk. Jongste twee hier zouden het liefst elke dag 3 uur gymen. Middelste zou met liefde al zijn talenvakken ervoor opgeven. Dat is trouwens nog wel een puntje. Komen die 2 eztra gymuren erbij of leveren ze een ander vak in?

Twee lesuren normaal, 4 extra voor sportklas

Hier heeft de brugklas 2 lesuur sport.
Verder moeten ze een profielkeuze maken en heeft hij er 4 lesuren sport bij in de sportklas,(in de tweede 2 uur extra). Ze hebben met de sportklas thema's die aflopen in een cyclus van 4 weken ( zelfverdediging, zwemmen, squash enz).

ook hier sport hij zelf nog 4 trainingen van 1 tot a 1 1/2 uur en gaat hij regelmatig met ons mee. Is hem neit te veel. Ook dan nog de competitie erbij.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-02-2012 om 13:55

Sportprofiel

Hier krijgen de kinderen standaard 2 x 2 lesuren van 40 minuten lichamelijke oefening. Dit is beslist niet hetzelfde als gymnastiek op de basisschool; ze doen hockey, volleybal, voetbal, judo, zwemmen, atletiek, free running, dansen, acrobatiek etc.
Daarnaast kunnen kinderen kiezen voor een sportprofiel en dan krijgen ze nog eens extra 4 lesuren van 40 minuten. De sporten worden dan uitgediept, er wordt ook aandacht besteedt aan coaching en trainingstechnieken, er komen sporten bij als zeilen, duiken, snowboarden en ze gaan er dan vaker op uit naar andere sportclubs in de regio.
Na het tweede jaar kunnen de kinderen kiezen voor het vak Sport & Organisatie en alle leerlingen kunnen indien gewenst examen doen in Beweging, Sport en Maatschappij (BSM).
Mijn zoon heeft bewust niet gekozen voor het Sportprofiel, ook al is hij dol op sport en alles er om heen, omdat hij al op redelijk hoog niveau voetbalt en we vinden die trainings- en wedstrijdbelasting al meer dan genoeg voor hem. De lessen lichamelijke oefening zijn ook best pittig; er wordt echt gewerkt aan verbetering van kracht en conditie en ze worden soms echt "afgebeuld".
Ik vind het prima zoals het gaat en ik vind het wel belangrijk dat er een paar uur per week lichamelijke oefening gegeven wordt. Niet alleen voor het sporten, maar ook voor het samenwerken en het leren respect voor elkaar hebben. Daar wordt veel aandacht aan besteedt en daar worden ook cijfers voor gegeven. Het gaat om de inzet die je toont en niet zozeer om ergens goed in te zijn.

Yura

Yura

02-02-2012 om 08:43

Veel

Ik vind het veel. Kinderen worden op deze leeftijd blessuregevoelig, met name bij de knien en de enkels. Ik vermoed dat dat goed gaat bij de kinderen die echt veel sporten (op topsportniveau) omdat die zeer goede begeleiding krijgen en goede warmingup en coolingdown enzo (en die trainen ook door in de vakanties). Maar kinderen die gewoon bij de plaatselijke voetbalclub spelen hebben dat vaak wat minder en dat is toch al snel zo'n 3,5 a 4 uur per week (2x training a 5 kwartier en 1x wedstrijd a 2x30/35 minuten). je hebt geen invloed op de dagen dat ze op school sporten en ook niet op de dagen waarop de voetbaltraining is, je kunt dus niet zorgen dat het gunstig verdeeld is over de week en dat maakt dat er blessures gaan optreden, met name na een langere periode van inactiviteit (na de zomervakantie), als de kinderen ineens van niks weer alles gaan doen.
Op de school van mijn kinderen hebben ze in de brugklas 3 uur gym, dat wordt opgelost door de ene helft van het jaar een blokuur van 2 uur te geven en de andere helft 2 x een blokuur, dit omdat een lesuur (45 minuten) tekort is, er moet heen en weer worden gelopen en omgekleed. Een vriendinnetje van dochter had toen opeens op 1 dag 2x een blokuur (dus 4 lesuren) gym en 's avonds nog voetbaltraining, tja dat vind ik dus niet verantwoord. Ze heeft de voetbaltraining overigens ook niet mee gedaan. Gelukkig duurde dit rooster maar 2 weken.

Marjolein

Marjolein

02-02-2012 om 09:48

Eline, hangt af van kind en school

Hier zijn verschillende stromen mogelijk. Oudste heeft uit interesse een andere stroom gekozen. Hij vond sporten leuk, maar niet 6 lesuur in de week waard. En die andere stroom vond hij leuker.
Jongste is daar ook op uitgekomen, maar vooral omdat hij erg veel sport buiten school (zes uur per week) en dan vond hij drie uur gym op school genoeg.
Maar er zijn jongens uit zijn voetbalteam die gewoon ook fluitend de sportklas op school doen. Dus het kan wel. Vraag is: wat wil je kind?
Qua belasting hangt het ervan af hoe de school het aanpakt. Bij onze school valt het volgens mij wel mee, het is vooral kennismaken met veel verschillende sporten. Vooral breed en niet al te zwaar.
Dat verschilt enorm per school, er zijn ook scholen waar je kunt kiezen voor 4 uur per week voetballen, naast de normale gym. Als je dan ook nog bij een club speelt, dan ligt overbelasting wel op de loer met een kleine 10 uur per week voetballen. Wordt ook erg eenzijdig, vind ik.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-02-2012 om 15:32

Daarom niet gedaan

onze jongste heeft ook serieus overwogen om naar een school met zo'n sportprofiel te gaan. Ook naast de gewone lessen extra blokken sport (dus geen gewone gym) waarbij ze dan in blokken van 6 weken konden kennismaken met verschillende sporten (van schermen tot schaatsen tot klimmen). Hij heeft uiteindelijk toch voor een 'gewone' scholengemeenschap gekozen met een technisch profiel (technasium). De belangrijkste reden was dat hij thuis al zoveel sport (4 uur per week) dat hij daar niet voor naar een speciale school hoeft (en die school was ook nog eens verder weg (22 km ipv 17 km, met een veel slechtere busverbinding). Net zo heeft hij een school met 'cultuurklassen' overwogen, maar ook muziek doet hij thuis al genoeg (en bij de harmonie).
Oja, op zijn huidige school hebben ze 2 keer 70 minuten gym per week (alle lesuren zijn 70 minuten, ideaal).
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.