Mrem
23-12-2008 om 13:56
Halve dagen school, raar?
Mijn dochter is bijna 4 en gaat dan naar de basisschool.
Op de school waar ze heen gaat heeft groep 1 woensdag, donderdag en vrijdagmiddag vrij. Maandag en dinsdag zijn lange dagen. Nu werk ik helaas op donderdag en vrijdag dus die dagen zal ze naar de bso moeten. In de praktijk komt het er dan op neer dat ze 4 lange dagen heeft. Dit is denk ik teveel voor haar. Het liefst zou ik haar de maandag en dinsdagmiddag ook gewoon thuis houden. Zowel voor haar, maar ook voor mezelf en mijn andere kinderen lijkt het me een stuk prettiger als ik die dagen niet op en neer hoef.
Zijn er meer mensen die dit doen of is dat erg ongebruikelijk?

mamsofie
23-12-2008 om 15:20
Niet raar
Het is helemaal niet raar om een kind van 4 jaar dat voor het eerst naar school gaat regelmatig thuis te houden.
Naar mijn mening zou je naar 3 dingen moeten kijken:
1. hoe gaat het met je dochter?
in de zin van hoe komt zij de week goed door.
Als dat het beste gaat met maandag- en dinsdagmiddag
vrij, is dat prima. Ik ben zelf van mening dat een
moe kind op school, zeker op 4-jarige leeftijd niet
zinvol is.
2. Wettelijk gezien is een kind van 4 niet leerplichtig,
dus je mag haar totdat zij 5 jaar wordt net zoveel
per week thuishouden als jij nodig vindt.
Voor 5 jarigen is een aparte regeling die je in een
ander draadje kan vinden.
3. Hoe regel je het het handigste met je werk/bso/zorg
voor andere kinderen thuis.
Realiseer je alsjeblieft van te voren dat je wel kritiek kan krijgen als je duidelijk stelt dat je je dochter op maandagmiddag en dinsdagmiddag thuishoudt, omdat ze donderdag en vrijdag 2 lange dagen heeft. Maar daar hoef je je natuurlijk niets van aan te trekken.
Je kan ook nog kijken of je je dochter in de loop van het jaar maandagmiddag en eventueel dinsdagmiddag wel naar school laat gaan, maar haar dan woensdagochtend thuis houdt, met name als je haar 's ochtends wakker moet maken om naar school te gaan...dan zou ze 1 ochtend kunnen uitslapen.
Verder raad ik je aan om goed bij haar juf/meester aan te geven wanneer ze wel of niet komt, zodat daar geen verwarring over kan ontstaan en een juf/meester zich geen zorgen hoeft te maken of een kind ziek is of iets dergelijks. Soms zijn er speciale activiteiten (kinderboerderij uitje etc.). Je zou kunnen kijken of je op dat soort momenten je dochter wel laat gaan en op een ander moment dan rust regelt.
Veel plezier met het naar schoolgaan van je dochter!
Voor mij was het voor het eerst naar schoolgaan ook een van de mijlpalen die je je zo intens beleeft. Met heel veel plezier trouwens.
Groet,
Mamsofie

Mamasan
23-12-2008 om 19:20
Hier
Mijn dochter gaat volgende maand naar groep 1. Bij ons op school hebben de kleuters woensdag- en vrijdagmiddag vrij. Het eerste jaar gaat dochter niet op vrijdag omdat ze dan altijd bij haar vader is en die verder weg woont. Dat gaat dan maar om 3 uurtjes dus lijkt me geen probleem. Op dinsdag, woensdag en donderdag gaat ze naar de BSO.

Anne Mieke
23-12-2008 om 21:32
Mrem
Raar, dat de school ook de donderdagmiddag dicht is. Komt de school dan wel aan de hoeveelheid lestijd?
Maar, over je vraag, als je dochter het aankan, gewoon lekker naar school laten gaan, want dan mist ze ook niet de dingetjes die gedaan of besproken zijn. En sommige kinderen van vier vinden school helemaal geweldig.
Maar, als je kind haar behoefte anders is, kun je haar rustig de middagen thuis houden. Kijk naar haar behoeften.
Annemieke

Minet
24-12-2008 om 14:22
Nee
Onze kids gingen ook het eerste half jaar alleen de ochtenden, zij hadden nl. nog altijd een middagdut nodig in die tijd. Door mijn werk kwam het beter uit hen na de middagpauze op te halen (continuerooster), dit was geen enkel probleem.
Anne Mieke, bijna alle basisscholen hebben voor de kleuters (vaak ook nog groep 3) een derde middag vrij in een schoolweek.
Groetjes, Minet

Minet
24-12-2008 om 15:31
Ja hoor
Ik werkte bij een org. met 30 bso's binnen 30 verschillende scholen, er was er maar 1 die geen derde vrije middag per week had. Bijna alle scholen hadden de donderdag als derde vrije middag, 1 school had hiervoor de maandagmiddag.
Het lijkt me dan dat ik over bijna alle mag spreken. En nee, het waren toevallig geen 30 scholen onder dezelfde koepel, ze vielen onder 3 verschillende koepels, te weten christelijk, katholiek en openbaar.
Groeten, Minet

Tinus_p
24-12-2008 om 15:48
Regio?
Minet:
"Ik werkte bij een org. met 30 bso\'s binnen 30 verschillende scholen, er was er maar 1 die geen derde vrije middag per week had. Bijna alle scholen hadden de donderdag als derde vrije middag, 1 school had hiervoor de maandagmiddag."
Maar het was dus wel in dezelfde regio blijkbaar??
Vaak werken dit soort roosters lokaal besmettelijk; als 1 school het heeft, volgen er meer dat voorbeeld.

Minet
24-12-2008 om 15:51
Ja en nee
Het was inderdaad in een regio (3 gemeentes) maar google eens op 'kleuters 3 middagen vrij' en je ziet dat dit in het hele land gebruikelijk is.
Groetjes, Minet

Minet
24-12-2008 om 15:54
Aanvulling
Er zijn ook scholen die de uren die kleuters minder aan onderwijs hoeven te ontvangen stoppen een in bv. regelmatig een hele dag extra vrij. Er zijn meer mogelijkheden om die uren te verdelen, maar ook in mijn woonplaats (zeker niet vallend onder de regio waar ik werkte) is het heel gebruikelijk om kleuters een derde vrije middag per week te geven.
Groetjes, Minet

Jvo
24-12-2008 om 17:00
Hier ook niet..
..en ook nooit gehoord van scholen in de buurt. Kinderen gaan t/m groep 4 drie lange dagen en twee korte dagen naar school. Vanaf groep 5 vier lange dagen en woensdagochtend. Ik ken het niet anders dan op die manier.
Jvo

Massi Nissa
25-12-2008 om 08:08
Hier vrijdag vrij
Op de school waar ik dochter heb aangemeld hebben eerstegroepers de hele vrijdag vrij. Vond ik ook wel leuk gevonden. Man heeft vrijdag ook vrij, dus het komt hier goed uit.
Groetjes
Massi

Sjillie
25-12-2008 om 13:18
Hier
zijn de kleuters ook standaard op woensdag en vrijdagmiddag vrij.
Wel zijn de kleuters 1x in de 3 weken een hele vrijdag vrij.Op woensdag gaan de kleuters zoals normaal een ochtend tot 12:00u naar school.
Groep 3 gaan op maandag, dindsdag, donderdag en vrijdag hele dag naar school en woensdag net als alle andere ochtenden tot 12:00u naar school.
Vanaf groep 4 gaan de kinderen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag hele dag. De ochtenden duren tot 12:15u (dus een kwartier langer dan groep 1 t/m 3) en op woensdagochtend hebben ze tot 12:30u les.
Ik woon ongeveer in het midden van het land. tegen de duitse grens aan.

Miss Elly
25-12-2008 om 15:58
Maar een middag vrij
Bij ons op school zijn de kleuters (net als de rest van de school) alleen op woensdagmiddag vrij. De meeste kinderen gaan gewoon vanaf groep 1 dus vier hele dagen en een halve dag naar school.

Hetty,*
25-12-2008 om 21:55
En hier
Groep 1 tm 4 op woensdag- en vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur en de andere dagen van 8.30 uur tot 14.30 uur. Extra vrije tijd voor de onderbouw wordt gegeven door langere vakanties te geven rond de normale vrije dagen of vakanties in het 2e halve jaar.
Ik vind het erg prettig tot nu toe. Maar het zal straks wel gek zijn als de kinderen verdeeld zijn over onder- en bovenbouw en de een dus geen vakantie heeft en de ander wel. Staat tegenover dat ophaaltijden gelijk zijn.
Groetjes Hetty,*

angel3
27-12-2008 om 13:51
Ik zou werkdagen wisselen
Kan je niet zorgen dat je maandag en dinsdag werkt zodat kind dan een korte bso dag heeft?
Ik zou het persoonlijk niet doen, ja af en toe maar niet voor hele lange tijd structureel. Kindjes die vaak thuisblijven worden door de andere kinderen toch niet voor vol aangezien is mijn ervaring. Dat zijn 'wen kindjes'.... als je kan wisselen met je werk en de bso lijkt me dat een betere oplossing....maar goed da s mijn mening...

marie
28-12-2008 om 15:48
Bso rustig op do + vrij
Hallo
Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik denk dat je je van te voren teveel zorgen maakt.
Ten eerste is je dochter nu ook al gewend aan lange dagen op donderdag en vrijdag.
Verder is het zo dat op donderdagmiddag het eerste deel van de middag er alleen kleuters op de bso zijn (de rest zit immers nog op school), lekker rustig dus. En vrijdags is het sowieso rustiger op de bso. Het idee van een "lange" dag is dus maar betrekkelijk.
Hier zijn de kleuters ook op woe-, do-, en vrijdagmiddag vrij en onze meiden gingen als kleuter op di-, woe- en donderdagmiddag naar de bso. Is eigenlijk nooit een probleem geweest (oudste sliep de eerste weken zelfs nog op de peutergroep op woensdagmiddag).
Mijn advies is juist: probeer het gewoon! (hele dagen naar school dus en bso).
Op de een of andere manier "groeien" peuters altijd erg voordat ze naar school gaan. Desnoods doe je haar op woensdagmiddag een uurtje naar bed "om bij te tanken".
Blijft nog over het "heen-en-weer-gevlieg" tussen de middag op maandag en dinsdag. Dat vond ik eerlijk gezegd ook altijd een gedoe, vooral toen de jongste nog sliep 's middags.
Tegen twaalven op de fiets naar school, 12.15 uur weer thuis, vlug, vlug eten, 12.45 uur jongste naar bed, 13.05 vlug naar school fietsen en oudste afleveren in de klas, 13.25 weer thuis. Had ik het zweet op de rug en moest ik eerst even "bijkomen". Maar ook dat heb ik overleefd.
succes

wiggie
02-01-2009 om 11:08
Hier ook do en vr nso
Mijn dochter is 4,5 en gaat ook op donderdag en vrijdag naar de NSO. Vrijdag is een lange dag NSO. Aanvankelijk ging het heel moeizaam, want weinig kinderen en voor jongens van 6-7 jaar. Nu gaat toevallig ook haar vriendin van de creche op vrijdag naar de NSO en is het helemaal top. Ik was ook al aan het wisselen met dagen, maar ben blij dat ik het uiteindelijk niet heb gedaan. Ik heb besloten de dagen zo te houden, ook in de toekomst, anders blijf je bezig. Ook vandaag is ze naar de NSO, en ze gaat met plezier. Dit itt tot school, helaas.
Op vrijdag doen ze vaak juist wel leuke dingen op de NSO, bijvoorbeeld naar het bos, of lekker tosti´s maken, veel knutselen. Op donderdag, bij ons een korte NSO dag, is het meer een beetje spelen en dan is het al voorbij.
En over de andere dagen, je kunt haar ´s middags thuis houden, misschien de 1e maand wel een optie. Ik zou het niet te lang doen. En ik vind het het trouwens juist wel fijn dat mijn dochter op maandag en dinsdag na een lange dag school lekker naar huis kan - of met de oppas of met mij.
En tot slot, mijn dochter heeft de eerste maanden ook op woensdagmiddag thuis lekker een uurtje geslapen. Ze was echt bekaf de eerste tijd op school. En nog steeds is ze moe. Was echt aan vakantie toe.
Mrem, succes met je beslissing.