Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Atlantic

Atlantic

28-09-2009 om 13:21

Halverwege het schooljaar beginnen met groep 3

Onze school gaat dit schooljaar in februari starten met een nieuwe groep 3. Een kleine groep van ongeveer 8 kinderen die in hetzelfde lokaal zitten met groep 3. (die in augustus is gestart) Deze groep zal de hele schoolperiode een half schooljaar "achter" lopen.

Ik vraag me af of er nadelen aan zitten.

Ook ben ik benieuwd naar de situatie in groep 8. Daar beginnen ze dan in februari (2015) aan, op het moment dat de kinderen die al een half jaar verder zijn met de citotoets beginnen. Ze zullen dan een heel jaar groep 8 doen, tot de citotoets van 2016. Na de citotoets hebben ze nog een half jaar over. Wat kunnen ze daarmee doen?

Ik twijfel of ik mijn zoon moet laten meegaan in dit groepje. Als hij nog het hele jaar in groep 2 blijft mag hij nog lekker spelen. Maar hij vind rekenen en lezen ook al heel erg leuk. Hij zal waarschijnlijk even lang op de basisschool zitten, wat ik ook kies. Het is alleen ofwel een half jaar langer groep 2 ofwel een half jaar langer groep 8.

Ik ben benieuwd of er ouders zijn die al ervaring hebben met dit fenomeen en wat hun bevindingen zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dees 68

Dees 68

28-09-2009 om 16:23

Mijn ervaring is...

Dat kinderen die lang kleuteren (2,5 jaar of langer) daar meestal het laatste half jaar wel klaar mee zijn en verlangen naar het echte werk. En dat kan dan dus niet want ze moeten nog een half jaar puzzelen en freubelen.

Ik zou idd dus heel blij geweest zijn met de tussenoplossing die jouw school biedt.

Maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van het kind. Is het een snelle leerling en is ie toe aan een volgende stap? Dat zou ik wel belangrijke vragen vinden.

mar-ank

mar-ank

28-09-2009 om 17:09

Goh!

Van deze oplossing had ik nog nooit gehoord. Zou wat voor mijn dochter geweest zijn. Maar inderdaad, hoe gaat dat in groep 8.
Ik vroeg me af of deze kinderen, die dus waarschijnlijk tot de slimmere kinderen behoren, dat half jaar achterstand op de huidige groep 3 niet inlopen in de komende jaren. Zodat ze uiteindelijk tegelijk met de huidige groep 3 de cito kunnen doen?
Maar ik zou zeggen; op school vragen! Hebben ze dit eerder gedaan trouwens?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-09-2009 om 17:21

Culemborg

Er zijn meer scholen met dit systeem. Ik weet dat er bijvoorbeeld een basisschool in Culemborg is die - naast de gewone klassen - ook klassen heeft die van dec. tot december gaan. Ik weet de naam van de school helaas niet. Je zou daar eens naar op zoek kunnen gaan om wat ervaringen te horen. Ben ook wel benieuwd naar wat ze dan in groep 8 doen. Half jaar of anderhalf jaar? (als ik zie wat mijn zoon in groep 8 heeft gedaan, zou dat makkelijk in een half jaartje kunnen).

Saartje

Saartje

28-09-2009 om 22:42

Culemborg: kaardebol, distelvlinder

Atlantic

Kaardebol en distelvlinder zijn de namen van de scholen en het systeem heet volgens mij fasenonderwijs. Ik ken de scholen niet echt goed. De ouders en kinderen die ik ken zijn wel tevreden. Een leerkracht die ik ken vond het zelf wel onrustig omdat je 2 fasen had in een klas.

groet

Saar

Fiegel

Fiegel

29-09-2009 om 08:38

Onrustig?

"Een leerkracht die ik ken vond het zelf wel onrustig omdat je 2 fasen had in een klas": dat is toch niet onrustiger dan een combinatieklas lijkt mij, dan heb je ook 2 groepen die allebei met andere dingen bezig zijn.

Ooit heb ik stage gelopen op een school waar dit systeem ook bestond, daar konden kinderen in december en in maart/april doorstromen naar de volgende groep. Dat ging dan wel om kinderen die wat sneller door de stof heen konden, en die dus ook soms een jaar sneller klaar waren met de basisschool. Het was niet zo dat ze het laatste half jaar in groep 8 zaten te niksen.

Polly Shearman

Polly Shearman

29-09-2009 om 17:17

Hier

gaat het al jaren zo bij ons op school, al ver voor dat oudste op school kwam. 7 jaar geleden.
Hier draait groep 8 alleen van sept tot juni dus hadden sommige groepen kinderen na groep 7 ( die dan in jan klaar waren) nog een half jaar over. Dat werd gebruikt voor verdieping, extra stof, scheikunde bijvoorbeeld extra muziek lessen, al wat wiskunde enz.
De ervaring heeft echter geleerd dat de kinderen die in jan aan groep 3 begonnen ( die het + traject volgde) ergens verder in hun basisschool tijd dat half jaar inliepen, of juist alsnog bleven hangen.
De laatste 2 jaar is er geen groep 7 + meer geweest, voor die tijd zijn kinderen bijvoorbeeld in groep 4 of 5 wat blijven hangen ( dus 1,5 jaar doen over 1 groep) of versneld. De kinderen op onze school krijgen gewoon de tijd om de stof op hun eigen tempo eigen te maken.
Er zitten soms wel 4 nivo's in 1 klaslokaal.
De leerkracht geeft dan heel individueel les, roept bijvoorbeeld groep 3+ naar de instructie tafel ( groep 3, 4 en 4+ werken dan zelfstandig) per groep zitten dan ook maar een kindje of 6. De uitleg is dus 1 op 6 en dat gaat heel erg goed. Het zelfstandig werken word ook bevorderd omdat de juf niet altijd zondermeer beschikbaar is. Ik vind het een prima systeem en mijn kinderen varen er wel bij.
Ik heb al wel in de 7 jaar dat ik rond loop op school 2 kinderen naar de school ernaast zien vertrekken omdat ze het systeem op onze school niet aan konden. Het is dus niet zondermeer voor iedereen geschikt.

Voor meer info kijk op www.toverlaars.nl

groet, Polly

Fatima

Fatima

29-09-2009 om 20:43

Dat begrijp ik niet

Als de meeste kinderen die in de 3+ groep komen blijven zitten of versnellen in groep 4 of 5 zou je dus ook geen 6+ groep meer hebben?

Hoe zit dat?

Polly Shearman

Polly Shearman

30-09-2009 om 14:32

Moet dus zijn groep 4 5 of 6. Of er nu een 6+ groep is weet ik eigenlijk niet. Als die er is is hij erg klein. Groet polly

Chantelle

Chantelle

02-10-2009 om 17:09

Hier ook....

Wij hebben het ook. Ideaal. Mijn jongste begint dus een half jaar eerder aan reken/taal onderwijs en ons buurjongentje (zelfde leeftijd) een jaar later. Het ene kind loopt wat voor, het andere loopt iets achter. Wat wel anders is dat je hier een onder/midden/bovenbouw hebt. Er zijn overgangsnormen. Je kunt halfjaarlijks doorstromen. Ergens in je schoolloopbaan kun je het halve jaar dat je later begint inlopen of er ergens nog een half jaartje bijplakken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.