Fransien
24-11-2010 om 13:45
Handelingsplan
Weet iemand hoe dat precies zit met een handelingsplan in de kleuterklas. Mijn zoontje van vierenhalf zit in groep 1, heeft een ontwikkelingsvoorsprong (leest vloeiend, rekent goed tot twintig en begint daarboven ook al, begint met vermenigvuldigen) en vertoont bij vlagen agressief gedrag in de klas, zoals kinderen omduwen, tegen ze aanlopen, etc. Aan het laatste willen de juffen met name wat doen, en een deel van de oplossing (zo was hij een half jaar geleden namelijk niet) ligt in extra werk en extra differentiatie, bij iets nieuws is hij namelijk heel goed te doen en tegen einde project is hij erg vervelend.
Wat hoort er in een handelingsplan te staan, moet je er als ouders mee instemmen, hoe (en hoe vaak) wordt er ge-evalueerd en wat zijn de valkuilen?
ayla
25-11-2010 om 08:55
Bij ons
Een handelingsplan kan heel sterk van school wisselen. Het gedrag van jouw zoon komt me heel bekend voor, dochter kon en kan zich ook zo gedragen in de klas. We weten nu dat dat gedeeltelijk komt door te weinig uitdaging en verveling. Op haar oude school was een handelingsplan niet meer dan een stuk papier waarop stond wat men wilde dat er zou gaan gebeuren maar wat er uiteindelijk dus niet gebeurde.
Bij ayladochter haar nieuwe school is ook een handelingsplan opgezet, ik heb dat samen met de IB’er doorgenomen, aangegeven waar volgens mij nog knelpunten zaten en samen gekeken waar we dat konden aanpassen. In dat plan stonden dochter haar laatste citouitslagen, de observaties in de klas en de plannen voor de komende weken, op wat voor manier ze gaan compacten, welk pluswerk ze gaat krijgen en waar haar verrijkingsopdracht uit zal gaan bestaan. Dochter krijgt iedere week haar eigen planning die wordt voor haar gemaakt door de juf van de plusklas die het meeste verstand heeft van HB kinderen. Ik zit iedere week samen met ayladochter haar eigen juf en de juf van de plusklas om de week te bespreken en te kijken waar het nog fout gaat en wat we daaraan kunnen doen. Bij haar hebben we dus heel nauw contact met de school om alles continu in de gaten te houden, dit zal niet de normale procedure zijn.
Fransien
25-11-2010 om 10:28
Sini en ayla
Aha, gewoon handleiding en wat ze gaan doen. Prima, dan zorg ik dat er regelmatig (lees minimaal om de week) een evaluatie komt en gekeken wordt wat er van terecht gekomen is. Onze school heeft nog niet zoveel ervaring met aanpassingen voor slimme leerlingen (dit is het eerste jaar met een plusklas voor groep 3-8) maar lijkt wel te willen. Het is een fijne school, en de oudste heeft het er ook heel erg naar haar zin, en de derde stroomt in maart ook in, ik wil dus niet direct van school wisselen.
joos
25-11-2010 om 22:01
Fransien
wij hebben deze week een nieuw handelingsplan gekregen voor onze goed presterende dochter. Hierin staat beschreven hoe haar programma eruit ziet. Dus letterlijk: op dinsdag om 11.00 uur Engels. De plusactiviteiten staan er zo gedetailleerd op. Evaluatie is na 10 weken. Uiteraard kan ik wel eerder aan de bel trekken als ik het idee heb dat het niet werkt.
Fransien
26-11-2010 om 20:41
Joos
Hmmm, met zo'n handelingsplan zou ik ook niet de neiging krijgen vaak te evalueren. De primaire reden waarom de juffen een handelingsplan willen is het uitprobeergedrag (volgens hen agressief gedrag). Dat ze de cognitieve voorsprong erbij betrekken is eigenlijk alleen omdat ik al eerder een paar keer met ze gesproken heb omdat zoon met grote tegenzin naar school ging (dat gaat nu stukken beter, hij heeft grote lol met z'n vriendje, al is dat wel eens wat stuiterballeriger dan juf leuk vindt).
Fransien
27-11-2010 om 16:39
Pelle
Hmmm, school werkt met kanjertrainingen en dergelijke en scoort de kinderen ook op gedrag. Op die lijst waren er een paar rode punten en in zo'n geval (legde de juf ons uit) voeren ze de getallen in in de computer en dan rollen er opvoedingsadviezen uit, die zou ze dan aan ons geven zodat wij dezelfde lijn trokken als school en regelmatig het effect van de adviezen evalueren. Nou, dan zorg ik dat ik flinke invloed op het handelingsplan heb en zelf zorg dat ik een vinger in de pap houdt met het beloofde extra werk. Zelf heb ik niet veel vertrouwen in opvoedingsadviezen uit de computer, maar dat is een ander punt.
Een andere reden dat ik er zo bovenop zit, is dat ik heel veel van mijn eigen karakter in mijn jongetje herken, en ik heb op de kleuterschool en daarna ook op de lagere school flinke problemen gehad met verveling en vooral op de kleuterschool met clownesk en irritant gedrag. Ik heb de helft van de kleutertijd op de gang gestaan en dat is ook niet erg prettig. Verder heb ik totaal geen ervaring met handelingsplannen, dus is het wel handig als ik van jullie hoor hoe het over het algemeen werkt, scheelt me altijd weer blunders bij school...
Kobalt
27-11-2010 om 22:50
Fransien
Onze zoon heeft ook een handelingsplan. Ik weet niet wanneer ze dat evalueren, want daar worden wij als ouder helemaal niet in betrokken. Het plan is overigens absoluut niet volgens de regels samengesteld. De doelen zijn niet meetbaar, de doelen zijn niet haalbaar, bijv.: 'Pipo leert omgaan met kritiek' (mén daar heeft hij nog wel een jaar of twintig voor nodig hoor, om goed te leren omgaan met kritiek, ik ken legio volwassenen die er nog niets van bakken). Tot onze verbazing was de rugzak ab-er wel tevreden met het plan. Daarom hebben wij ervoor gekozen om het ook maar te accepteren.
Het is namelijk in het belang van de dragelijkheid van de hele schoolperiode voor je kind, om ervoor te zorgen dat jullie relatie met de school goed blijft. En bij onze school is omgaan met kritiek nu niet iets wat ze zélf goed beheersen. 'Leerkrachten zijn zelf de hele dag gewend om aan anderen te vertellen wat ze moeten doen, ze kunnen er niet zo goed tegen als iemand dat aan hen vertelt', zei iemand mij ooit. Daar had ik wel wat aan, aan dat inzicht.
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie is, maar ik denk dat ze bij onze zoon zeer verontwaardigd zouden worden, als wij zouden voorstellen om elke week het plan met ons te evalueren. Daar hebben ze echt 'de tijd niet voor'. En ik vind het eigenlijk ook niet zo nodig. School is school, daar gaan zij over, thuis is thuis, daar gaan wij over.
Wij accepteren overigens absoluut geen opvoedingsadviezen voor thuis, zijn ze helemaal gek geworden, ik ga hun toch ook niet vertellen dat ze rekenen niet goed uitleggen! Voor opvoedadviezen ga ik wel naar iemand die ervoor doorgeleerd heeft.
Wat we wel doen, is vaak mailen met de leerkracht. Aan de hand van een probleem bij onze zoon, of aan de hand van een positieve ervaring van hem. We vragen ook regelmatig hoe zij vinden dat het gaat. Zo ontstaan er tenminste geen beerputten die bij tien minuten gesprekken opeens open worden getrokken (been there, done that). Als je het via de mail doet, heb je het gelijk zwart-op-wit staan, zodat ze later niet hun woorden kunnen gaan verdraaien. Want ook dat is hier in het verleden al veel gebeurd.
Maar goed, hier voldoet het 'handelingsplan' niet bepaald aan de verwachtingen die wij er aanvankelijk van hadden. Wij hebben allebei in ons werk te maken met planmatig handelen, daar gaat het wel professioneel.
gonniegans
28-11-2010 om 09:38
Evalueren
Als je doel van een handelingsplan het veranderen van gedrag/werkhouding is, heeft wekelijks evalueren niet veel zin. Pas na enige tijd vindt verandering/verbetering plaats en is echte verandering waarneembaar.
Fransien
01-12-2010 om 11:34
Update
Hier nog steeds geen handelingsplan, we zien hem denk ik wel na de sint en kerst verschijnen. Het doel van school is veranderen van gedrag/werkhouding, ons doel is zorgen dat het kind met plezier naar school gaat en dan dooft dit gedrag vanzelf wel uit. Bij ons jochie hebben we thuis en zeker voordat hij naar school ging nooit iets gemerkt van gemenig gedrag of van anderen pijn doen. Hij heeft hier nooit een zusje of een buurkind omver gelopen, hij was altijd voorzichtig. Hij is wel impulsief en heeft duidelijke grenzen nodig, maar die accepteert hij ook, en van grenzen wordt hij gelukkiger.
Ook omdat school zich voornamelijk op gedrag richt, hebben we ons aangemeld bij een psycholoog, eentje die ervaring heeft met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Bah, en ik wil eigenlijk helemaal geen getest en trajecten en dergelijke, maar ik wil wel een gelukkig kind, wat goed in zijn vel zit, en dat is nu niet het geval. En daar komt Sint en de hele drukke decembermaand nog bij...