Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anneke

Anneke

28-10-2009 om 20:32

Handelingsplannen

Van school moest ons kind blijven zitten in groep 2. Daar heeft hij amper een voorsprong weten te behalen en in groep 3 bleek al snel dat het niet heel goed ging. Lezen onder het gemiddelde, rekenen nog boven verwachting en schrijven was belabberd.

In de zomervakantie veel geoefend op schrijven, dat is een stuk leesbaarder geworden. Met lezen zat hij in september op het nivo van eind groep 3. Hij kreeg een groepshandelingsplan en de tweede periode niet meer omdat het resultaat van dat handelingsplan voldoende was. Misschien een volgende keer omdat er meer kinderen in de klas zitten die nog geen extra's hebben gekregen.

Nu zijn de rapportgesprekken binnenkort en ik vraag me toch af of ik niet wat meer kan eisen. Hij zit net onder het nivo van oktober groep 4 maar eigenlijk loopt hij ruim een jaar achter. Is het normaal dat school vindt dat hij het goed genoeg doet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eerst een vraagje

"Hij zit net onder het niveau van Oktober groep 4 maar eigenlijk loopt hij ruim een jaar achter."

Zit je zoon in groep 4 en vind je dat hij, ondanks dat hij volgens school maar iets onder het niveau zit, een jaar achterloopt omdat hij is blijven zitten? Heb ik het dan goed begrepen?
Wat zou je willen "eisen"? Meer hulp en op welke manier dan? In iedere klas zitten kinderen op allerlei niveau`s. Heb je zelf het idee dat je kind beter zou kunnen leren als dat de resultaten nu laten zien? Het gaat erom of je zoon een redelijk stabiel beeld laat zien.
Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je zoon een wat zwakkere leerling is en dat beeld al vanaf de kleutertijd heeft laten zien of dat je vindt dat hij onder zijn kunnen presteert.

Guinevere

Guinevere

29-10-2009 om 13:11

Hmm

Ik vind het nou niet bepaald schokkend als een kind geen AVI-2 heeft gehaald eind groep 3. Daar zijn er ladingen van, geen reden om te blijven zitten tenzij er meer dingen aan de hand zijn. Mijn eigen groep-4-zoon had het ook niet gehaald het vorige schooljaar, inmiddels is ie zwaar vooruit gegaan.
Verder wil ik nog opmerken dat kinderen zich veelal aanpassen aan het niveau van de kinderen om zich heen. Dus dat jouw zoon een jaar ouder is, wil niet zeggen dat hij dan ook fors beter zou moeten presteren. Wel vervelend dat je zoon weinig profijt heeft gehad bij zijn kleuterverlengjaar. Heeft er al eens een extern deskundige naar hem gekeken om de oorzaak boven water te krijgen?

Helaas

Hoeft het niveau niet altijd enorm omhoog te gaan door extra begeleiding en aangepast werk. Soms moet je ook tevreden zijn als school erin slaagt om je kind op een aanvaardbaar, bij hem/haar passend niveau, de basisschool te laten verlaten.
In iedere klas zitten hoog/gemiddeld en laag presterende kinderen. Het kan inderdaad fijn zijn om daar meer duidelijkheid in te krijgen. Misschien kan er meer duidelijkheid komen bij een iq test en/of didactische test.
Er zijn kinderen die de basisschool verlaten zonder alle avi niveau`s behaald te hebben, of eindigen op een rekenniveau groep 6. Deze kinderen gingen in het verleden naar het Speciaal Onderwijs, maar nu mag iedereen werken op eigen niveau, passend bij het kind.
Het is mogelijk dat de leerkracht tevreden is over je kind, omdat het presteert naar kunnen. Als je het daar niet mee eens bent, vandaar mijn vraag of jij denkt dat kind onderpresteert, moet je daar duidelijkheid in zien te krijgen.

Zolang het nodig is

"Geldt dat alleen voor het jaar dat je bent blijven zitten of ook voor de jaren erna?"
De school is deskundig. Als de school meent dat kind achterblijft, dan moet de school daar wat aan doen. Dat doen heet in ambtelijke taal een handelingsplan. Je mag het ook anders noemen. De school mag niet én de deskundige mening hebben dat het niet goed gaat met kind, én tegelijkertijd niks doen. Dat geldt voor alle schooljaren, of je nu blijft zitten of niet.
Maar nogmaals: de school beslist. De school kan dus wel beslissen dat er niks aan de hand is en daarom niks doen. De school hoeft niet van alles te doen omdat de ouders vinden dat het beter kan.
Groet,
Miriam Lavell

Je startvraag

Even terugkomend op je beginvraag "Hij zit net onder het nivo van oktober groep 4 maar eigenlijk loopt hij ruim een jaar achter. Is het normaal dat school vindt dat hij het goed genoeg doet?"
Als hij in groep 4 zit, net onder het nivo van oktober maar in de afgelopen periode wel vooruitgang heeft laten zien, dan gaat het goed. Je kunt de school wel uitleg vragen waarom zij menen dat het goed gaat.
Hij is blijven zitten. Hij loopt dus eigenlijk een jaar achter op zijn leeftijdgenoten. Dat is waar. Maar dat is een automatisch gevolg van zittenblijven. Hij hoeft begin groep 4 niet te voldoen aan de eisen van groep 5. Dat onderwijs heeft hij niet gehad.
Wat wel moet is heel goed opletten dat hij niet nog verder achteruit zakt.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.