Incognito
24-02-2010 om 14:18
Handelingsverlegen en dan?
Ivm herkenbaarheid even heel summier het probleem. Onze zoon heeft al geruime tijd een slechte werkhouding. School 'ziet' het in het autistisch spectrum; wij denken onderpresteren (wat ook blijkt uit test).
Ik voorzie dat school gaat aansturen op handelingsverlegenheid en een verwijzing naar speciaal onderwijs.
Nu is mijn vraag: Kan dat zomaar? Waar moeten wij op letten? Wat zijn onze rechten? Wat kunnen wij doen? Dringend tips/advies nodig!
M Lavell
24-02-2010 om 21:56
Stapje te ver
In deze folder www.balansdigitaal.nl/assetmanager.asp?aid=2277 vind je tips en ervaringsverhalen.
Maar in die situatie kun je alleen maar raken als er een indicatie lgf (rugzakje of so) is. Zonder zo'n indicatie kan de school zich niet op handelingsverlegenheid beroepen.
Groet,
Miriam Lavell
Incognito
24-02-2010 om 23:08
Indicatiestelling aanvragen?
Bedankt voor je reactie Miriam. Ik lees me in, in de materie en je reactie is zeer behulpzaam daarbij.
In ons geval zal nu een indicatie moeten worden aanvraagd, ofwel bij PCL ofwel bij CvI, begrijp ik dat goed? Ik lees dat dat door de ouders moet gebeuren, maar ik lees in de schoolgids dat school dat doet! Weet iemand hoe het zit? Kun je een indicatieaanvraag (door school) tegenhouden?
Kan school je kind verwijderen van school, omdat het meent de problemen niet het hoofd te kunnen bieden?
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder informeren?
M Lavell
25-02-2010 om 15:45
Andere school
"In ons geval zal nu een indicatie moeten worden aanvraagd, ofwel bij PCL ofwel bij CvI, begrijp ik dat goed? "
Dat moet helemaal niet. Je moet het met school eens worden over het probleem en de oplossing: Onderpresteren, stimuleren. Het is mogelijk dat de school het niet met die analyse eens is. Maar als die analyse uit onderzoeken komt, dan zal de school toch helder moeten maken waarom men die onderzoeken niet gelooft. In uiterste zin, je wordt het helemaal niet met de school eens, kun je besluiten naar een andere school te gaan.
Een indicatie is noodzakelijk als duidelijk is dat een leerling een probleem heeft binnen het spectrum dat door de indicaties gedekt wordt. Een indicatieprocedure is er niet om een meningsverschil tussen ouders en school op te lossen. Het is geen zwangerschapstest waarna een van beiden 'zie je wel' kan zeggen.
Geen toestemming geven dus. Eerst uitzoeken waarom de school de testen die al gedaan zijn niet genoeg vindt. Als jullie het oneens blijven, zou ik eerst op zoek gaan naar een andere school die zich wel kan vinden in de onderzoeken.
Groet,
Miriam Lavell
Incognito
25-02-2010 om 16:46
Dank je miriam!
Dank je Miriam! Ja, wij zijn ook geen voorstander van inidcatie aanvragen, maar ik verwacht wel dat school daarop aan gaat sturen. Ze zeggen nl niets meer te weten wat ze kunnen doen om mijn kind aan het werk te krijgen en ze zeggen niet uit de voeten te kunnen met het plan van aanpak dat door onze therapeut wordt voorgesteld. Vandaar ook mijn vraag of school dan op eigen houtje kan gaan handelen. Toestemming (voor indicatie verzoek) zullen wij nooit geven.
koptelefoon
25-02-2010 om 17:08
Incognito
Onze zoon heeft een lgf. Hiervoor moet de school aantonen dat ze handelingsverlegen zijn. Ze moeten kunnen aantonen wat ze gedaan hebben om het kind te helpen. Er moet een handelingsplan zijn. De school moet hulp gezocht hebben bij het samenwerkingsverband.
Allemaal kul!
De school had goede relaties met de clusterschool. Een ambulant begeleider heeft onze zoon zijn gedrag gezien toen zij er voor een ander kind was. En met een mooie achterom geredeneerde omweg heeft het indicatieorgaan, dat geheel toevallig (jaja) hetzelfde adres heeft als de clusterschool alle regelingen omzeilt.
Ik ben het ermee eens dat school lgf krijgt voor mijn zoon, hij is niet makkelijk. Maar de manier waarop.....
Echt waar, er zijn honderd onoverzichtelijke regels en voorwaarden, waar vervolgens niemand zich aan houdt. Het komt neer op vriendjespolitiek en achterkamergekonkel.
We hebben ervoor gekozen om deze foute gang van maar te negeren. Om onze energie in zoonlief te steken. Maar het is tenenkrommend...
Vooral de manier waarop je als ouders wordt toegesproken. De gemiddelde hypotheekadviseur is er niets bij. ('Laat u het maar aan ons over domme oudertjes, dit is heel ingewikkeld, dit kunnen jullie toch niet begrijpen.')
Enne ik weet niet voor welk cluster ze indicatie aan willen vragen, maar over onderpresteren en bovengemiddeld intelligente kinderen weet die ambulant begeleider van ons (cluster 4) niets. Ze is zelf in ieder geval níet bovengemiddeld intelligent, dat weet ik dan weer wel!
Incognito
26-02-2010 om 19:28
Schandalig!
Wat een schandalige aktie van jullie school, koptelefoon! Ik ervaar de houding van school idd zoals jij omschrijft, heel treffend! Onze ambulant begeleider heb ik nog nooit ontmoet. Geen idee wie ze/hij is. Wat ik opzich al vreemd vind, want ze beslissen wel over je kind.
Hier op school blijkt dat ze geen kaas hebben gegeten van adaptief onderwijs en weten ze geen raad met de leerbehoefte van ons kind. Ze 'zien' dus autistisch gedrag. In een ander forum heeft een soortgelijke situatie geleid dat een kind niet meer te plaatsen is op een andere school omdat elke potentiele school tot nu toe de mening van de oude school overneemt, nl de ongefundeerde mening dat het kind autistisch zou zijn! Ik schrik daar van en ik hoop dat wij nog wel kunnen verkassen en geen last zullen ondervinden van de mening van de huidige school.
koptelefoon
26-02-2010 om 22:22
Blijf rustig
Afgelopen zaterdag stond er een stuk op de opiniebladzijde van de Volkskrant. Conclusie: Hoewel ouders verantwoordelijk zijn voor het onderwijs van hun kind, hebben ze geen rechten. Met andere woorden, je bent overgeleverd aan de school.
In individuele gevallen is het van het grootste belang om geen ruzie te krijgen met de school van je kind! Want als je in de ruzie sfeer komt, kunnen ze je zooooo dwars zitten.
Als ik jou was, zou ik heel snel op zoek gaan naar een andere school. En naar de oude school superlief en aardig blijven. Niet moeilijk doen. Aangeven dat je ziet dat zij er zoo onder lijden dat ze handelingsverlegen zijn. Wat moet dat moeilijk voor hen zijn zeg! Och, och, die arme leerkrachten toch, ze hebben het al zo druk.
Maar, jij hebt de oplossing voor hen! Je hebt een school gevonden voor je zoon, waar ze het wel zien zitten! Hoera! Volgens mij zullen ze in dat geval wel met je meewerken.
En op de nieuwe school, zou ik niet klagen over de vorige. Net als op een solicitatiegesprek, daar moet je ook nooit over je vorige baan gaan klagen. Je hebt er alle begrip voor, op de oude school misten ze de competenties om jou zoon zijn doorgaande leerlijn te waarborgen. Ach, dat konden ze ook niet helpen. Maar van deze school heb je zulke goede dingen gehoord! Uit de schoolgids blijkt dat zij die competenties wel hebben! O, O, O, wat knap! Wat zijn zij deskundig zeg, heel bijzonder. Daarom wil je zo graag dat zij je zoon nu verder gaan opleiden.
Maar goed, ik zit nu achter een laptop even gezellig weg te fantaseren...
Het is inderdaad schandalig, dat het zo gaat met kinderen. Maar wees slim, ga het gevecht niet aan, want je hebt geen poot om op te staan. Het is principieel onjuist, maar je moet in dit soort situaties echt kiezen voor het belang van je kind. Dat hebben wij ook gedaan.
We zijn het absoluut niet eens met de manier waarop het bij onze zoon is gegaan. Wij hadden inmiddels wel ruzie met de school. Je bent nergens als ouder. Ze gingen hem steeds vervelender behandelen, waardoor zijn probleemgedrag toenam. Het was echt een drama, ik heb er wakker van gelegen.
Gelukkig gaat het nu wel een heel stuk beter, maar nu heeft hij ook een leerkracht die wel bereid is om hem positief te benaderen en probeert om hem te begrijpen. En ik moet zeggen, de ambulant begeleidster kan de leerkrachten wel goed feedback geven. (Wij kunnen dat ook wel, maar van ons nemen ze natuurlijk niets aan. Wij zijn immers maar ouders, wij begrijpen het niet.)
koptelefoon
26-02-2010 om 22:36
Nog iets
Weet je wat ik het ergste vind? Het is niet eens kwade opzet hoor, van die school. Dat geloof ik niet. Het is gewoon ongelooflijke domheid! Ze missen het overzicht, het inzicht, het begrip.
Ze hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Dat vind ik persoonlijk zeer verontrustend. Want ze hebben zoveel macht. Brrrrrr.
Incognito
28-02-2010 om 23:22
Poeslief ...
Hartelijk dank voor je oprechte wijze raad, koptelefoon. Je hebt gelijk, poeslief blijven en verder zoeken, dat is eigenlijk wat je het beste kunt doen en dat zullen we ons ter harte nemen! We zijn mss al een stapje te ver gegaan in onze frustratie om zoveel onkunde/onwil op school (en de overtuiging dat het anders KAN) ... Geluk bij een ongeluk dat ze al weer zo lang geen tijd hebben gehad om ons te woord te staan ... dan kunnen er ook geen onvertogen woorden vallen! Ondertussen is de zoektocht naar een andere school gaande. Tot nu toe hebben wel alle scholen aangegeven eerst met de oude school te willen overleggen ..... Hopelijk nemen ze toch onze zoon aan en komen we niet in de situatie terecht zoals ik in mijn vorige berichtje omschreef. Maar dat is afwachten ...