M Lavell
18-06-2011 om 16:20
Handhaving inspectie ouderbijdrage
Kijk nou, dames en heren, mijn mond valt open!
De Inspectie gaat werkelijk toezicht houden bij het naleven van de regels over de toch echt wel vrijwillige ouderbijdrage!
Zie http://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuwsberichten/Aangepast+beleid+handhaving+ouderbijdrage.html?homeref=true
Groet,
Miriam Lavell

Grasmus
18-06-2011 om 17:23
Klopt
School van mijn kinderen is al druk aan het voorbereiden. Het is nog niet officieel bekend gemaakt aan de ouders, maar school gaat de vrijwillige ouderbijdrage (via penningmeester van de oudervereniging) innen d.m.v. toestemmingsformulieren. Die dus ondertekend moeten worden. Ik heb de opzet al gezien.
Verder gaan ze stoppen met de kampen en waarschijnlijk ook schoolreisjes omdat dat binnen onderwijstijd valt en er dan dus niet van ouders verlangd kan worden om daar voor te betalen. En zelf zal school het dus ook niet betalen. Dit ook onder druk van de inspectie.
Dit is zoals ik het tot nu toe begrepen heb.

Fiorucci
18-06-2011 om 18:03
Hier...
Ik las in de nieuwsbrief van de VO school van mijn zoon dat er toestemmingsformulieren komen, waarbij per te betalen onderdeel toestemming gegeven moet worden door ouders. Met daarbij toch de aansporing dit vooral allemaal te tekenen, want het komt allemaal ten goede aan je kind, etcetc.....
Over het stoppen met kampen en excursies is mij niks bekend.

Grasmus
18-06-2011 om 18:49
Basisschool
Ik vergat te vermelden dat het bij ons om een basisschool gaat.

Vic
18-06-2011 om 18:55
Stapel formulieren
Ik kreeg van de middelbare school waar dochter volgend jaar heen gaat ook een stapel formulieren m.b.t. de ouderbijdragen. Eentje voor leermiddelen, eentje voor de onderhoud van het schoolgebouw en extra activiteiten, en nog een voor jaargebonden uitgaven. Er was een hokje waar je kon aankruisen of je die vrijwillige bijdrage wel of niet wilde betalen. Zo'n hokje stond ook op het formulier van de vrijwillige borg voor de boeken.

skik
19-06-2011 om 16:07
Hmm
Ik lees dat een school met 'leuke extra's' (bijvoorbeeld tweetalig onderwijs) alleen geld voor die leuke extra's mag vragen als er op dezelfde lokatie een vergelijkbare klas zonder leuke extra's is. En laat de school met leuke extra's waar mijn dochter na de zomervakantie heen gaat maar één vestiging hebben.
Met de vo-school van oudste heb ik al vele discussies gevoerd over ouderbijdrage. Zij hebben geen modelovereenkomst, vragen geld voor zaken waar ze helemaal geen geld voor mogen vragen, specificeren het bedrag niet en als klap op de vuurpijl sturen ze aanmaningen met dreigementen het aan een incassobureau uit handen te geven. Dat die school zich nu verplicht aan de regels moet houden juick ik alleen maar toe.
Maar de school van dochter twee zou wel eens in de problemen kunnen komen als ze geen geld mogen vragen voor de extra's. Ik ben graag bereid voor die extra's te betalen, of daar nou een wettelijke grond voor is of niet. Ik ben benieuwd hoe zich dit ontwikkelt.
skik

M Lavell
19-06-2011 om 20:21
Ja, maar
Bezoek die site en download het toezichtskader. Wat voor vo opgaat, gaat ook voor bo op. En wat daar paniek veroorzaakt, borrelt vanzelf naar beneden.
Check zelf of de betaalregels van je school voldoen aan dat wat er in dat stuk van de inspectie staat.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
20-06-2011 om 09:39
Tirza
Dat weet ik, maar kennelijk zijn er dus ook ook basisscholen die hiermee aan de slag gaan, zie reactie Grasmus.