Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-05-2011 om 16:02
Tijdens mijn zoektocht naar citoscores, dle's en verwacht schooladvies, kwam ik deze link tegen:
http://www.obsdeweide.nl/Portals/183/docs/Plaatsingswijzer%20PO%20VO%20Leeuwarden%20def%20jan%20%202011.pdf
Vera
14-05-2011 om 09:42
Interessant, wie weet er nog een?!
Dank Vera. Dit is informatief. Het laat goed zien hoe scholen (regio's eigenlijk) om kunnen gaan met scores en doorstroomadvies.
Specifiek deze opzet geeft bovendien een voorspellend kijkje in de keuken naar hoe het omgaan met 'ontwikkelingsperspectief' eruit ziet.
Hier www.amsterdam.nl/publish/pages/171410/keuzegidsvo2011-def.pdf vind je op pagina 19 hoe er in Amsterdam geselecteerd wordt. Dat is primair op Citoscore en secondair op 'overleg met de basischool'. Hoe dat overleg eruit ziet, is niet beschreven (verschilt per school), maar de richtlijnen die Vera geeft zijn wel een indicatie.
Elke regio heeft wel zo'n doorstroomprotocol. Vaak vind je het via de site van de gemeente, of via de site van de vo school. Dit soort protocollen hebben vaak de woorden povo (primair-voortgezet) of bavo (basisschool-voortgezet) in zich.
Maar in Amsterdam heet het weer heel anders (kernprocedure). Dat kan dus ook en dat maakt het lastig zoeken.
De criteria zijn informatief omdat ze de omgang met leerlingen in het bo ook in de eerdere jaren beinvloeden. Zie de link van Vera: vanaf groep 6 wordt al duidelijk welk schooladvies het zou kunnen worden.
In de nabije toekomst, als scholen met het ontwikkelingsperspectief gaan werken, dan zullen midden groep 1 al de eerste contouren van een eindadvies zichtbaar worden in de administratie.
Ik ben bepaald niet positief over deze ontwikkeling. Het leidt tot het nog eerder scheiden van leerlingen in niveaustromen (opstromen wordt in het bo al lastig) én het leidt vanzelfsprekend tot self fulfilling prophecy.
Maar weten hoe het werkt, hoe scores geinterpreteerd worden, maakt het wel mogelijk om als ouders beter de vinger aan de pols te houden en zo nodig actiever bij te sturen.
Daarom: Hoe doen ze dit in Rotterdam, Utrecht, Maastricht, Breda, etc? Hoe meer modellen, hoe duidelijker de betekenis van toetsen en het lvs voor ouders wordt.
Groet,
Miriam Lavell
14-05-2011 om 10:06
En nog een heleboel....
http://bit.ly/lcwdp0 (resultaat google actie)
De link even korter gemaakt met tweetdeck, maar hier kun je veel informatie vinden
14-05-2011 om 10:10
Verduidelijking vorige bericht
D'r zit ook veel ander spul tussen, maar wel leesvoer voor uren en uren...
Zoals de wetenschappelijke verantwoording van de toelatingstoets voor LWOO en praktijk onderwijs, etc....