Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sporty

Sporty

14-03-2012 om 14:57

Havo 2 en nu?

Graag hoor ik jullie mening over het volgende.

Oudste zoon zit nu in Havo 2.
Met een cito van 532 ging hij vorig jaar naar de Mavo/Havo brugklas. In de brugklas heeft hij serieus gewerkt, ruim een 7,5 gemiddeld gehaald en hij ging naar Havo 2.
Nu werkt hij nog steeds serieus maar zijn cijfers zakken.
Hij staat voor alle vakken tussen de 5,5 en de 7.
Op grond van zijn cijfers is er niets aan de hand en gaat hij over naar Havo 3. Ik ben zelf wel bang dat hij gaat vastlopen op de Havo. Ook 2 leraren hebben hun twijfel uitgesproken. Maar om hem nu naar Mavo 3 terug te doen terwijl dit nog niet aan de orde is vind ik ook wat voorbarig.
Hij wil sportleraar worden en ik denk wel dat hij gelukkiger wordt van Cios en dan ALO dan via de Havo naar het ALO.
Wie weet of je na Havo 3 nog naar Mavo 4 kan? En evt. van Havo 3 naar het CIOS? Alle info is welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

14-03-2012 om 16:58

Havo 3

Na havo 3 naar mavo 4 kan niet altijd, hangt er een beetje van af hoe school het schoolexamen vorm geeft. Je kunt wel met een overgangsbewijs havo 3 naar havo 4 in een MBO opleiding van het hoogste niveau instromen, dus ook bij het CIOS. Zo te lezen staat hij nog overal voldoende voor, ik zou proberen om tenminste havo 3 te halen, en daarna door te stromen naar het CIOS.

Sporty

Sporty

14-03-2012 om 18:20

Geen diploma

Ja, dit spreekt hem ook wel aan. Nog 1 jaar te gaan en dan naar het Cios maar je hebt dan geen middelbare school diploma. En je moet ook nog aangenomen worden op het Cios maar dat geldt in alle situaties.

cqcq

cqcq

14-03-2012 om 22:30

Geen diploma

Maar je kunt met overgangsbewijs havo 3 naar havo 4 net zoveel als met een vmbo-t diploma. (meer zelfs want een overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4 geeft met zekerheid toegang tot havo 4, een vmbo-t diploma niet altijd).

Marjolein

Marjolein

15-03-2012 om 11:42

Hm, ja misschien..., maar je cv dan?

Ik deel de zorg van Sporty, hoewel de redenering van cqcq klopt. Een overgang van Havo 3 naar Havo 4, is zeker net zoveel waard als een diploma TL als je kijkt naar toegang verkrijgen tot Havo 4.
Maar als je kijkt naar je CV, dan geldt dat denk ik niet. Geen diploma op je CV lijkt me gewoon niet goed. Recruiters/werkgevers toch wel erg diploma gericht bij het scannen van sollicitatiebrieven.
Het lijkt me echt een probleem vormen als je wilt solliciteren.
Ben erg geinteresseerd in dit onderwerp, omdat het bij ons ook mogelijk gaat spelen. Dus graag lees ik mee, ben benieuwd naar meer meningen en wellicht nog naar extra uitleg van cqcq.
Daarnaast heeft zoon helemaal nog niet zo'n duidelijk idee over zijn toekomst, dus dan is het kiezen van een juist MBO ook een probleem denk ik. En daarmee het risico dat je helemaal geen diploma behaalt ook aanwezig.
Sporty, iets anders: ben jij niet een beetje voorbarig? Volgens mij doet jouw zoon het nu toch goed genoeg? Ik zou hier de vlag uitsteken als mijn kind zulke cijfers behaalde. Maar dat terzijde

Welnee

"Maar als je kijkt naar je CV, dan geldt dat denk ik niet. Geen diploma op je CV lijkt me gewoon niet goed."
Welnee. vmbo-t of havo is een 'tussendiploma'. Vmbo-t niet eens een startkwalificatie en havo zo vlees noch vis dat werkgevers dat ook met diploma niet zo zien zitten.
Doorstromen naar het mbo na havo 3, doe je natuurlijk wel met het doel een diploma mbo of hbo te halen.
Groet,
Miriam Lavell

Sporty

Sporty

15-03-2012 om 16:54

Uitleg

Voorbarig wil ik het niet noemen maar we willen voorbereid zijn. Misschien komt "vastlopen" niet aan de orde maar we willen weten wat de opties zijn zodat we een goede keuze kunnen maken.
Havo-Alo, of Havo3-Cios-Alo of Mavo-Cios-Alo.

Marjolein, zit jouw zoon ook in Havo2?

Marjolein

Marjolein

15-03-2012 om 23:21

Ja, en (kaatje?)

mijn zoon ook 1 in 2 havo.
Is jouw zoon echt helemaal zeker dat hij naar het ALO wil? Anders vind ik het wel een risico.
En nog een poging tot antwoord op je vragen:
In je eerste posting vroeg je of je ook nog van 3 havo naar 4 TL kunt: In de derde klas wordt op TL al een vakkenpakket wordt gekozen. Nog belangrijker: ze doen dan ook al examens voor het eindexamen. Ik ken iemand die van 3 havo naar 3 TL is gegaan om die reden.
En je volgende vraag: met het overgangsbewijs naar 4 havo, mag je ook naar het MBO heb ik hier wel eens gelezen. Ik dacht van Kaatje ?

Marjolein

Marjolein

16-03-2012 om 08:26

Sporty: van de site....

van een willekeurig CIOS:
"Voor een CIOS opleiding op niveau 3 en 4 kun je worden toegelaten als je in het bezit bent van:
Diploma VMBO: theoretische, gemengde of kaderberoepsgerichte leerweg (geen speciaal profiel) of
Overgangsbewijs havo 3 / 4
Om te worden toegelaten tot het CIOS moet je toelatingstesten doen. "
Maar ik zou ook even kijken of dit ook geldt voor het CIOS in jullie regio.

Sporty

Sporty

16-03-2012 om 13:27

Info van decaan

Volgens de decaan van zijn school kun je ook na Havo3 nog overstappen naar Mavo4. Na Havo3 zijn er 4 opties:

-blijven zitten in Havo3
-over naar Havo4
-over naar Mavo4
-naar het MBO
Onze school geeft aan geen probleem te zien in een overstap van Havo3 naar Mavo4.
Waarschijnlijk gaat onze zoon over naar Havo3, en dan bepalen we volgend jaar de verdere stappen.

Marjolein

Marjolein

16-03-2012 om 20:17

Mooi

Dat klinkt goed, Sporty.
Dan hebben jullie nog alle opties open!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.