Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

HAVO Advies?! Dit zijn de cito score's


Pijnacker schreef op 17-02-2023 om 00:29:

[..]

Het advies van de leerkracht blijft ook volgend jaar leidend. Alleen wanneer op de eindtoets hoger wordt gescoord moet het bijgesteld worden tenzij het niet in het belang van de leerling is. En stel leerling had mavo advies en haalt op de eindtoets havo, dan beslist de leerkracht (inclusief ib-er etc) of het mavo/havo of havo zal worden.

Dat is toch ook niet nieuw? 

Ysenda schreef op 17-02-2023 om 04:59:

[..]

Dat is toch ook niet nieuw?

Nu mocht het, straks moet het

Wat ik hoor dat regelmatig gebeurd is dat scholen op basis van de cito's soms over het advies heenstappen en kinderen aannemen op basis van die cito's.

@TO je hebt het steeds over hem een succeservaring geven, want dat is belangrijk, en dat hij mede daarom een havo advies moet krijgen. Maar wat heeft hij aan een eenmalige succeservaring als hij het vervolgens niet red op de havo en daar vooral negatieve ervaringen zal hebben?
Dan heeft hij toch meer aan een eenmalige teleurstelling en daarna de succeservaringen van slagen en misschien zichzelf naar de havo opwerken?

@TO ik ben echt oprecht heel benieuwd hoe het nu bij jullie is en hoe het vervolg gesprek is geweest!? En hoe het er nu voorstaat bij jullie. 
Wij zitten namelijk in een soortgelijke situatie. Maar dan de andere kant op. En zijn er druk mee. 

Pijnacker schreef op 17-02-2023 om 00:29:

[..]

Het advies van de leerkracht blijft ook volgend jaar leidend. Alleen wanneer op de eindtoets hoger wordt gescoord moet het bijgesteld worden tenzij het niet in het belang van de leerling is. En stel leerling had mavo advies en haalt op de eindtoets havo, dan beslist de leerkracht (inclusief ib-er etc) of het mavo/havo of havo zal worden.

Volgend jaar is er geen eindtoets meer, alleen een doorstroomtoets. 

Theekopje schreef op 05-03-2023 om 09:34:

@TO ik ben echt oprecht heel benieuwd hoe het nu bij jullie is en hoe het vervolg gesprek is geweest!? En hoe het er nu voorstaat bij jullie.
Wij zitten namelijk in een soortgelijke situatie. Maar dan de andere kant op. En zijn er druk mee.

Maar andersom kun je toch altijd afwijken? Je kunt altijd een keuze voor een lager niveau maken.

Decembermamma schreef op 05-03-2023 om 10:42:

[..]

Maar andersom kun je toch altijd afwijken? Je kunt altijd een keuze voor een lager niveau maken.

Ja dat kan zeker. Maar het is bij ons een ingewikkeld verhaal. Het is niet zomaar een keuze als je al een andere stroming in bent gegaan nav een ander advies en het zit allemaal rond de mavo waardoor je nu naar hele andere scholen moet kijken.

ah ja daar loop je inderdaad tegenaan zit dus niets anders op dan andere scholen bezoeken. Dit gebeurd bij ons op de basisschool ook dat veel kinderen een lager voorlopig advies krijgen als definitief advies.

SuzyQFive schreef op 05-03-2023 om 09:59:

[..]

Volgend jaar is er geen eindtoets meer, alleen een doorstroomtoets.

Excuses, nog niet gewend aan de nieuwe benaming . De rest klopt gelukkig wel :p

De ervaring leert dat het kind het gelukkigst is als het lekker mee kan komen op de mavo en niet steeds op zijn tenen moet lopen omdat havo de (ouders?)wens van de gedachte is. Je kan altijd nog doorstromen naar de havo. Daarbij heb je op het mbo momenteel hele goede baankansen.

Vooral in de thuissituatie wordt het niet gezelliger op als verwachtingen van het kind te hoog gespannen zijn. Krijg soms het idee dat adviezen lager dan havo voor sommige ouders voelt als falen en havo proberen op te eisen. Echter falen deze ouders zelf door te hoog in te zetten voor hun kind.

Je moet wel reëel blijven en kiezen voor wat op dat moment het beste is voor je kind, niet wat je sociale kring wel niet zal zeggen dat je kind "slechts" mavo gaat doen.

Bovenin mee spelen in de Jupiler league geeft een veel grotere positieve vibe, dan wekelijks vechten tegen degradatie in de eredivisie.

Daarbij, ik ken wo-ers die buiten hun vakgebied weinig algemene kennis hebben en nog geen inkt in een printer kunnen vervangen, en mensen van de lts die in algemene zin overal over mee kunnen praten en zelf thuis de klussen aanpakken. Opleiding zegt lang niet alles over de persoon zelf.

Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar persoonlijk denk ik dat het voor een kind belangrijk is om op een niveau terecht te komen waar ze fijn mee kunnen komen.
Mijn man is begonnen op MAVO, is doorgestroomd naar HAVO en daarna VWO waarna hij HTS heeft gedaan.
Door het op die manier te doen heeft hij ook de tijd gehad om andere dingen in zijn leven te doen dan alleen maar leren.
Zelf heb ik HAVO gedaan (zonder veel problemen) en ben daarna doorgestroomd naar het HBO. Die heb ik door omstandigheden niet afgerond.

Kijk goed naar je kind en wees trots. Een MAVO/HAVO advies is prachtig, dat is geen falen. Het is gewoon. Het is zo jammer dat zelfs kinderen al het gevoel hebben dat ze maar meer moeten. Als er meer inzit, dan komt dat er echt wel uit. Soms met een wat langere weg, maar het is ook niet zo dat iedere hardloper binnen 10s de 100 meter kan lopen en dat is ook echt niet nodig.

Het grootste voordeel van het rustig aan doen is ook dat een kind de tijd krijgt om te onderzoeken welk beroep goed past.

Mijn dochter kreeg VMBO-T/HAVO advies. Haar vader (niet mijn huidige man) wilde haar het liefste op VWO hebben (zijn stiefdochter deed VWO). Gelukkig had ze dat advies niet en heeft school meegedacht en heeft ze HAVO gedaan. Met haar dyslectie had ze veel moeite met de talen, terwijl wiskunde haar voor de wind ging. Uiteindelijk is ze prachtig geslaagd van de HAVO en zit ze nu in het 3de jaar van haar studie Informatica. Ze had eerst enginering gedaan, maar ze was er al snel achter dat het niets voor haar was.
Mijn nichtje doet een MBO-2 opleiding, ze is ouder dan mijn dochter en we zijn allemaal heel trots op haar, want dit is iets dat ze zelf heeft gekozen.

Kijk gewoon naar je kind en wat goed is voor je kind. Het belangrijkste is dat ze iets gaan doen dat bij ze past. Als dat een langere weg is, dan is dat prima. Elke keer op je tenen lopen zorgt uiteindelijk voor een burn-out

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.